Help vriendin paard gekocht wat niet goed is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Help vriendin paard gekocht wat niet goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:08

Voor een vriendin zet ik dit neer..

Vriendin x heeft een paard gekocht, via Kapaza zag zij een merrie staan bij een handelstal (belgie) zag er heel mooi ui, blonk als een spiegel en de beschrijving paste bij het paard wat zij zocht. Ook stond er 100% gezond en op een schoonheidsfoutje na nooit wat gemankeerd.

Na mail contact besloten het paard 'blind' te kopen dus zonder het te zien, niet slim inderdaad maar ze was zo enthiousiast dat ze ook niet wou gaan kijken als mijn moeder zou rijden.

Paard werd gebracht was avond, zag er in eerste instantie goed uit echter wel vrij schraal en vrijwel geen spieren vooral de achterhand was maar zwakke pap zonder vet of spier.

Heel snel gegaan geld geleverd en weg waren ze.

Nog geen 10 min later bekijken we het dier goed, glanzende vacht, mager weinig bespiering maar moet goed komen met het juiste voer en de goede training.
Maar wat blijkt dier heeft mok voorbenen maar gering achterbenen tot zeker de knie..
Vervelend, behandelen we wel..

Dag er na mok behandeld geen probleem dier is braaf zoals werd gezegt. De avond viel ons wel al op dat het dier raar liep met de acterbenen maar dachten aan stijfheid door de trailer en wellicht de pijn door de mok?
Nog steeds loopt ze zo, niet kreupel maar ze slingers wat met haar benen naar buiten.
Ik moest gelijk denken aan ataxie pakt de staart vast en zonder enige tegendruk deed ik deze ver omhoog.

Dier is dus helemaal niet gezond, mok raar lopen mager.. Dat alles bij elkaar naakt dat x het paard wilt retouneren ze heeft het doet nu 3 dagen en is behalve de mok behandeld niks gedaan..

Ik heb altijd geleerd dat als een handelaar zegt je daar op moet kunnen vertrouwen en is dit niet zo dat het dan een verborgen gebrek is ik bedoel dis dat keuren niet nodig is mocht je willen retouneren bij een handelaar.. Maar kan dit ook, hoe moet ze dit aanpakken, en het punt dat het een belgische handelaar was kan dit problemen geven of is het hetzelfde

Reacties dat dit een domme en ondoordachte actie was hoeven we niet, dit weet ze zelf heel goed maar daar is het nu te laat voor.

orienta

Re: Help vriendin paard gekocht wat niet goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:09

Is het paard door middel van een aankoopcontract gekocht?
Ze heeft hem dus ook niet laten keuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:11

Vols mij mag je m zo terug brengen hoor. Maar toch wil ik zeggen dat het echt niet slim is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:13

Oei, dat was niet erg slim.
Je hebt als koper onderzoeksplicht en daar heeft ze dus niet aan voldaan.
Ook niet om een keuring gevraagd dus in principe denk ik niet dat ze erg veel kan beginnen.
De mok had ze bij een bezichtiging kunnen ontdekken, dus tja..

Hebben jullie er ondertussen al een DA bij gehad? Lijkt me voor het dier wel fijn en dan weet je meteen meer.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-01-11 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:13

Zou je niet eerst een DA erbij halen? En een fatsoendelijke keuring laten doen. Dan kun je dan gaan bekijken hoe of wat maar zonder keuring door een DA weet je nog niks. Dan kun je daarna contact opnemen met de verkoper.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:14

Ze heeft het niet laten keuren geen aankoopcontract wel alle mails zijn bewaard, het was ook niet slim dat weet ze heel goed, momenteel ben ik ook op zoek naar een paard maar zo pak ik het niet aan.

Moet ze dan mailen of ze het paard terug komen halen? Hoe moet ze dit brengen dat het stek overkomt als ze zeggen ik moet dat dier niet terug wat dan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:15

dat de staart zo ver omhoog kan zegt niks over ataxie.
laat een dierenarts er naar kijken en meteen en keuring doen,is het paard dan echt niet goed dan vraag ik me eigenlijk nog af of het terug kan.

beetje dom om ongezien een dier te kopen :n

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:16

Cayenne schreef:
Oei, dat was niet erg slim.
Je hebt als koper onderzoeksplicht en daar heeft ze dus niet aan voldaan.
Ook niet om een keuring gevraagd dus in principe denk ik niet dat ze erg veel kan beginnen.
De mok had ze bij een bezichtiging kunnen ontdekken, dus tja..

Hebben jullie er ondertussen al een DA bij gehad? Lijkt me voor het dier wel fijn en dan weet je meteen meer.

Ik heb dus geleerd koop je bij een handelaar en je keurt niet dat maakt niet uit, omdat het consumenten koop is? Ik vind het lastig uit te leggen, vriendin wilt paard weg heeft al voor 50 euro aan medicijnen zoals mokzalf betadine lever reinging etc gekocht

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:17

ellepel schreef:
dat de staart zo ver omhoog kan zegt niks over ataxie.
laat een dierenarts er naar kijken en meteen en keuring doen,is het paard dan echt niet goed dan vraag ik me eigenlijk nog af of het terug kan.

beetje dom om ongezien een dier te kopen :n

De staart woog niks alsof het niet bij het dier hoorde plat op de rug kon het dit heb ik niet eerder mee gemaakt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:17

Balou_k schreef:
Ik heb dus geleerd koop je bij een handelaar en je keurt niet dat maakt niet uit, omdat het consumenten koop is? Ik vind het lastig uit te leggen, vriendin wilt paard weg heeft al voor 50 euro aan medicijnen zoals mokzalf betadine lever reinging etc gekocht

Wel medicijnen gekocht maar nog geen DA erbij?
Dan zou ik eerst voor de DA kiezen. Dan ga je gerichter te werk en heb je misschien nog een poot om op te staan, mocht het tot stappen ondernemen gaan komen.

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:18

tja sneu hoor voor jullie ik zou hem in ieder geval proberen terug te brengen sterkte ermee

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:19

Geen medicijnen kruiden verkeerde woord gebruikt, weet de namen er niet van maar weet wel te vertellen dat het voor de benen en huid was en voor de lever en extra vitaminen

Ze wilt geen verdere kosten maken aan dit dier

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:20

Lijkt me typisch een geval om rechshulp in te schakelen. Er bestaat ook nog iets als onderzoeksplicht van de koper. Dit is veel te gecompliceerd om advies voor te krijgen om advies voor te krijgen van simpel bokt. Het hangt deels misschien ook af wat voor afspraken er gemaakt zijn (proeftijd?) en wat er gecommuniceerd is over dat schoonheidsfoutje bijvoorbeeld..

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:21

Ze kan het proberen maar waarschijnlijk gaat het mis omdat ze niet aan haar onderzoeksplicht voldaan heeft.

Rechtswinkel kan je hier een goed advies bij geven en helpen met de communicatie dtussen haar en de handelaar.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:22

Bienotje schreef:
Lijkt me typisch een geval om rechshulp in te schakelen. Er bestaat ook nog iets als onderzoeksplicht van de koper. Dit is veel te gecompliceerd om advies voor te krijgen om advies voor te krijgen van simpel bokt. Het hangt deels misschien ook af wat voor afspraken er gemaakt zijn (proeftijd?) en wat er gecommuniceerd is over dat schoonheidsfoutje bijvoorbeeld..

Schoonheidsfoutje ging ze mee akkoord daar heeft het dier geen last van, er is niks over proeftijd besproken.
Onderzoeksplicht bij handelaar is goed genoe als je vraagt gezond en ze zeggen ja las ik op een site van en voor advocaten maar wellicht is dit wat te simpel uitgelegd

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:22

Alsof je een trui bij de H&M besteld.

Gebeurd dat vaker? Paarden blind kopen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:24

Als zij het doet zullen er vast meer zijn..

Via pb gehoord dat je binnen zoveel uren paard terug mag brengen weet iemand hoeveel

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:24

Als je geen kosten wil maken moet je ook niet een paard ongekeurd kopen ;)

Het lijkt mij niet dat de eigenaar verplicht is om het dier terug te nemen als er niet door een medisch onderzoek word bepaald dat het paard niet in orde is en dan zou je ben ik bang toch zelf voor de kosten van het onderzoek moeten opdraaien.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:25

Ja, ik vraag me af wat je vriendin nu eigenlijk verwacht... Er gaan zóveel verhalen de rondte over miskoop, handelsstallen en dergelijke dat ik uberhaupt niet snap dat ze zo een paard wil gaan kopen. Mijn advies: neem je verlies en los het volwassen op. Laat het paard nakijken en als het daadwerkelijk niet goed is neem je verantwoordelijkheid. Dit paard verdient het niet om dan weer in de molen te gaan...

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:25

Ook ik kan alleen maar het advies geven om er eerst een DA bij te halen. Dan weet ze tenminste waar ze aan toe is. Verder geen verstand van handelaar maar denk dat hierbij ook geldt dat ze hem had moeten keuren om zeker te weten dat er geen gebreken zijn.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:26

Tja, als ze geen kosten wil maken, had ze een paard moeten kopen die gekeurd is/wordt en met een bezichtiging. Om een paard zonder bezichtiging te kopen en zonder keuring is gewoon vragen om moeilijkheden. Dit is precies hetzelfde met een auto, een autohandelaar zou ook altijd zeggen dat de auto is goede staat is, maar dit is niet altijd waar!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:27

Caesar schreef:
Ja, ik vraag me af wat je vriendin nu eigenlijk verwacht... Er gaan zóveel verhalen de rondte over miskoop, handelsstallen en dergelijke dat ik uberhaupt niet snap dat ze zo een paard wil gaan kopen. Mijn advies: neem je verlies en los het volwassen op. Laat het paard nakijken en als het daadwerkelijk niet goed is neem je verantwoordelijkheid. Dit paard verdient het niet om dan weer in de molen te gaan...

Nogmaals er komt geen keuring of iets dergelijks mocht het paard niet terug kunnen wil ik eerlijk gezegd niet weten wat er mee gebeurd..
Volgens mij zijn ze het wel verplicht als kan worden aangetoond door getuige dat het dier niet goed was voor koop?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:29

Het lijkt me belangrijk dat er eerst een da bij komt die onderzoekt wat het paard precies mankeert. Een verhuizing is ingrijpend voor een paard, en dat kan klachten opleveren.

Er bestaat geen regel dat je binnen een paar uur een paard terug mag brengen. Het enige dat bestaat is een omkering van de bewijslast binnen 6 maanden na aankoop als je met een consumentenkoop te maken hebt. Dit houdt in dat de verkoper dan het bewijs dient te leveren dat de gebreken ten tijde van de koop al aanwezig waren.

Maar.. dan moet je uiteraard wel weten wat het paard precies mankeert..

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:30

Balou_k schreef:
Caesar schreef:

Nogmaals er komt geen keuring of iets dergelijks mocht het paard niet terug kunnen wil ik eerlijk gezegd niet weten wat er mee gebeurd..

Echt te walgelijk voor woorden
:r

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden zullen we dan maar zeggen.
Jammer ze haar verantwoordelijkheid niet neemt

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:30

als zij heeft gevraagd of het paard gezond is en niets mankeerd, en de verkopende partij geeft aan dat er geen gebreken zijn, dan heb je al voor een klein deel aan je onderzoeksplicht voldaan...
Je MOET als verkopende partij namelijk de gebreken melden.
Als ze was wezen kijken was het waarschijnlijk wel opgevallen, dat is het tegenargument.