Deken schuurt, borstbeschermer schuurt weer op andere plek??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Deken schuurt, borstbeschermer schuurt weer op andere plek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 20:37

Even een lastige situatie... Poown heeft nog een beetje een kippenborstje en gevolg is dat zn winterdeken bij zn borst schuurplekken veroorzaakt.. Niks geks, daar hebben we borstbeschermers voor... Leverde weer een dilemma; want welke maat moet je nou hebben voor een Welshje met een al stevige hengstennek, maar smalle borst? Uiteindelijk maar de kleinste maat genomen en die was, zoals ik al vreesde, bij zn borst íets aan de ruime kant en voor zn hals niet groot genoeg. De schaar erin gezet en op verschillende plekken t elastiek doorgeknipt, nu zit ie om zn hals iig niet te strak...

Maar; nu schuurt die borstbeschermer op zn manenkam! Een jaar lang zuinig geweest, manen bleven altijd keurig heel (ik krijg de indruk dat de weidemaatjes niet zo houden van antiklit-smaak :+ ) en nu ontstaat er dus een dunne plek omdat zn manen de borstbeschermer niet overleven.. Lijkt me voor hem ook niet erg comfortabel, als het voldoende schuurt om zn manen te slopen zal t niet lekker zitten..

Ik wissel nu steeds maar gewoon af, paar dagen met borstbeschermer, paar dagen zonder, maar das natuurlijk ook geen oplossing.. Iemand ervaring met dit probleem en vooral; een idee om het op te lossen? T is ook nog is zo dat Bis in april weer naar de show gaat, en ik heb dan toch liever een pony mee zonder kale plekken... Maar punt is natuurlijk vooral dat t me niet lekker lijkt zitten voor m!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:40

Wat voor merk deken gebruik je?

Mijn paard kreeg ook altijd schurplekken, maar toen overgestapt naar de Rhino's van Horseware en weg waren de schuurplekken, zijn ook nooit weer teruggeweest. Ze kosten wat, maar je hebt er ook weer wat voor terug.

amyz

Re: Deken schuurt, borstbeschermer schuurt weer op andere plek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 20:42

Er ligt nu (zo uit mn hoofd) een Octopus op (kan dat kloppen?). Qua merken ed heb ik niet erg veel keus, maatje 135 is errug lastig te krijgen...

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:43

Ik denk ook dat het nog even zoeken blijft naar een goed passende deken, hoewel ik snap dat dat lastig is. Heb van de zomer een vliegendeken compleet vermaakt voor een kleine welsh met een dikke nek.

Succes

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:38

amyz schreef:
Er ligt nu (zo uit mn hoofd) een Octopus op (kan dat kloppen?). Qua merken ed heb ik niet erg veel keus, maatje 135 is errug lastig te krijgen...

De paardendrogist heeft een categorie dekens voor ponies tot een stokmaat van 115cm, zit dus ook dekens van 135cm tussen. Ook wel van Horseware, wellicht zit daar iets voor je tussen.
De pasvorm van de Horseware dekens lossen de schuurplekken vaak volledig op.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:42

:= Laat ik daar nou net nooit gekeken hebben... Thnx voor de tip iig! Ga zeker eens kijken :)

Maar op t moment zit ik niet errug ruim en is een nieuwe winterdeken aanschaffen niet echt ideaal, dus als er nog tips zijn om dit op een andere manier (al dan niet tijdelijk) op te lossen; graag!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:55

Hihi, graag gedaan :P .
Wellicht kun je daar iets vinden wat eventueel geschikt is en dan kijken of het misschien 2e hands ergens aangeboden word?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:16

Mijn merrie staat al sinds september onder een deken, inmiddels opgelopen tot een deken van 500 gram. Daar staat ze sinds half november onder met borstbechermer. Al die maanden geen probleem en sinds een week heeft ze ineens toch 2 schuurplekken. Echt balen.. En stom pas na 2maanden. Dan zou die deken toch al die tijd al moeten hebben geschuurd zou je denken!

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:31

Het probleem van de borstbeschermer ken ik, bij mij gingen niet alleen de manen er aan maar ook de schoft!
Bij alle drie de pony's die hem ophadden.
Ik heb nu voor alle pony's als onderdeken een highliner van harry horse, die sluiten mooi op de hals ( dus niet net voor de schoft) en het hele probleem van schurende dekens omdat de waterdichte bovendeken niet altijd precies pas is (ook welshjes...) is nu voorbij! De higliner valt (bij ons) groot ik heb de pony's 1 maat kleiner dan de bovendeken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:10

ah super, thnx! Ga ik is kijken voor zo'n highliner :)

Ijssnuiver; ik kan het natuurlijk altijd proberen, maar t heeft me al ontzettend veel tijd en zoekwerk gekost om überhaupt een (tweedehands) deken in de goeie maat te vinden, dus heb er weinig hoop op.. maar proberen kan geen kwaad natuurlijk!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:04

Bij mij schuurde het ook altijd, zowel de deken als met de borstbeschermer.
Glansspray werkt ook heel goed; inspuiten, laten drogen en de deken erover, stukken minder last!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:04

Wie niet waagt wie niet wint ;) .
Haha, iniedergeval heel veel succes met zoeken :P .

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 21:05

Glansspray heb ik zat, ga ik zeker proberen!

Heb flink gezocht naar de highliner, maar die gaat vanaf maat 145:( Als ie dan ook nog is groot valt is t helemaal geen doen..

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:15

Highliner is te koop vanaf kleine shet maat!
Ik heb hem in maat 125 onderlengte op m'n kleinste welshje!
Volgens mij oa te koop bij goedkopepaardedekens.nl

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:18

Ik zou een nieuwe deken nemen!
Ik had dat gedoe met die dekens ook en heb gewoon maar een nieuwe gekocht!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:07

Een goed passende deken, met geen fleece aan de binnenzijde, maar eentje die glad is.
Horseware loopt vanaf maat 3.9 (ol 114), zij hebben ook maat 135 = 4.6.
Wat je ook evt. kan doen is een Lite (0g) deken kopen en dan je winterdeken er over heen doen, heb je toch een goede passende deken er onder en hopelijk even uit de brand geholpen, zonder dat het gelijk een grote aanslag is op je spaarvarken ;). Dan kan je ook rustig rond kijken naar wat anders.
Maar als je echt schuurplekken hebt, die hebben wel tijd nodig om te herstellen, dus verwacht ook van een HW deken niet gelijk wonderen..........

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:10

Ik heb juist een borstbeschermer gekocht die om de hals past, dus ook een L, en die zat al niet losjes..
Losjes om de borst is niet zo'n ramp, daar heeft die van mij nooit schuurplekker door gekregen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:19

Als een nieuwe deken perfect helpt, dan zal mn spaarvarken daar maar mee moeten leven hoor :+ Maar punt is gewoon dat t door dat kippenborstje niet makkelijk is... Zeker vanaf internet kopen is dan een risico, want wie zegt dat die nieuwe deken wel goed aansluit?

Arhytmical; ik heb ff gekeken op die site, maar daar gaat ie ook vanaf 145? Zou t iig graag horen als je er toevallig achter komt waar je dat kleine maatje hebt gekocht :j

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:39

Ja borstbeschermers zijn verschrikkelijk mijn ruin kreeg er ook nog meer schuurplekken van als dat die had.
Ik raad ook gewoon aan een deken van Horseware!

banjoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:01

Wij hadden dit probleem ook en hebben het opgelost met de rambo dekens.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:05

Ook hier goede ervaringen met horseware!
Wat josie zegt, je zou een 0grams kunnen kopen en daar eventueel je andere deken overheen doen.
Als het niet teveel je spaarpot aantast zou ik je aanraden om een 0 grams met een losse onderdeken te kopen, zo kan je als het erg koud is wat extra om doen en de bijbehorende onderdekens van (de rambo dan) schuren ook helemaal niet!

polina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:03

het beste is een rambo deken (te koop via paardendrogist). deze schuren niet, alleen de prijs is iets duurder

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:35

Quellian heeft ook vaak schuurplekken op haar schouders en door de borstbeschermer heeft ze een drukplek gekregen op de schoft (blijven dus witte haren). Met een Weatherbeeta deken met nylon voering ging het goed. Toevallig afgelopen week dekens gekocht van Horseware (ook met nylon voering), dus hoop dat dit de oplossing is :)

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:45

Mijn ruin heeft ook snel schuurplekken en daarom gebruik ik ook een borstbeschermer voor hem. Ik gebruik hem alleen wel binnenstebuiten omdat de naden best dik zijn en ook weer problemen geven. Misschien is dat wat voor jouw paardje?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:25

Ah, binnenstebuiten had ik idd ook nog wel kunnen proberen..

Ik heb een highliner overgekocht van ARhythmical, Bis staat daar nu net 2 dagen onder.. Maar eens kijken of dat helpt, t is iig heel erg fijn materiaal :)