Stelling: slecht passen zadel = diskwalificatie/boete

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Stelling: slecht passen zadel = diskwalificatie/boete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:43

Stelling: Bij tuig (specifiek zadel) dat overduidelijk niet past of gevaarlijk is voor het paard en de omgeving moeten officials en jury's ingrijpen met een diskwalificatie (= ernstige waarschuwing) en/of een boete.

Buitengewoon regelmatig zie je dat er paarden op (oefen)wedstrijden met slecht passend tuig of tuig van buitengewoon slechte kwaliteit (bodemklasse/zadelmarkt) in de ring verschijnen. Om dan nog maar niet te spreken over de vele recreanten die niet lijken te begrijpen wat een slecht gepast zadel kan doen met een paard. Deze mensen zie je ook vaak op bokt, waar vrijwel altijd wel wat van wordt gezegd, maar het lijkt wel alsof mensen blind/doof zijn voor deze opmerkingen.

Het letsel dat een slecht passend/ scheef / kapot zadel kan aanrichten wordt vaak onderschat: Als het paard met de oortjes naar voren loopt is het goed. Maar de "subtiele" veranderingen in het gedrag worden genegeerd: Het ontstaan van zadeldwang, weglopen als de ruiter met het zadel komt aanlopen, bijten weglopen met opstijgen, de rug wegdrukken noem maar op, het wordt allemaal gebagitaliseerd met opmerkingen als: ze heeft vandaag geen zin, ach ze is nogal lui of ze heeft gewoon een slechte dag/maand/week, we zitten in een dipje. Maar nooit wordt er gedacht aan het pas aangeschafte zadel via bokt, marktplaats of zadelmarkt achtige winkels. (niet om nu te stellen dat op bokt/MP niemand weet wat men verkoopt/koopt, maar als er wordt verzonden is er voor aankoop zelden/nooit gepast).

Al met al kan een slecht passend zadel voor atrofie (afsterving) van de spieren zorgen: iets wat geen garantie heeft te herstellen, het a-symetrisch groeien van een paard, kreupelheden uit schouder en rug, rugproblemen van vastzitten in de spieren tot vervorming van de botten en afsterving/uitdunning van het bindweefsel. Allemaal buitengewoon pijnlijk voor je paard. Een zadel dat bijvoorbeeld op de schouder komt te liggen veroorzaakt bij elke pas een klap tegen de schouder ( #) ). En dat een uur lang. Dan vraag ik me toch vaak af: Is dit nu echt wel zo diervriendelijk? Is dit minder erg dan met een te scherp (=verboden) bit te rijden?

Toch zie je maar zelden dat een official echt ingrijpt. Een jury zet hooguit op het briefje dat het zadel aan vervanging toe is, maar ondertussen kan de ruiter gewoon vrolijk verder met een slecht zadel. Daarom vind ik dat er strenger op juist dit onderdeel moet worden gelet. Dat zou veel paarden een boel schelen.

En het klopt, een goed gepast zadel is vaak duur. Maar een goed (duur) zadel gaat vaak ook lang mee, kan worden aangepast als het paard veranderd en geeft ook de zekerheid dat het paard pijnvrij kan bewegen. Daarnaast weegt de inverstering in een zadel over het algemeen wel op tegen veterinaire kosten bij rugblessures (indien er een dierenarts wordt ingeschakeld uiteraard). of het voortijdig pensioen van een anders prima rijpaard.

Nou brand los :) En probeer het een beetje netjes te houden. Ik hoop dat ik niemand persoonlijk heb aangevallen. Mocht dit wel zo worden opgevat, dan was dat niet mijn intentie. Stuur dan even een PB, dan kunnen we het vast oplossen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:50

Volgens mij staan er in de wedstrijdregelementen richtlijnen voor het harnachement. Wellicht zouden deze aangescherpt moeten worden, of beter nageleefd. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit controle gehad op wat voor bit er in hangt. Of hoe strak mijn sperriem zit, of keelriem.

De vraag is alleen of officials kundig genoeg zijn om te constateren en te kunnen onderbouwen (!) of tuig past of niet. Ik ben het met je eens dat het voor veel problemen kan zorgen bij het paard, en het niet in lijn staat met the happy athlete strategie van het KNHS.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:51

Een slecht passend zadel is niet goed voor het paard: ben ik het helemaal mee eens, maar toch denk ik dat je niet zomaar een combinatie kan verbieden om te starten, omdat het zadel niet geweldig ligt. Denk bijvoorbeeld aan een verzorgster die met haar VP rijd, -leeftijd 12?- , moet die speciaal een zadel kopen -duur- omdat de echte eigenaar dit niet wilt doen?

Erg moeilijk, want ik ben het ook met jou eens... Ik lees even mee :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:52

Schoenmaker blijf bij je leest.. Ik vind dus niet dat je van juryleden kan en mag verwachten dat zij op de stoel van de zadelmaker gaan zitten :n Daarbij is het volgens mij onmogelijk om dit te realiseren.. :n

Daarbij, ieder is zelf verantwoordelijk voor een goed tuig..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:52

Een jury is geen zadelexpert en ook geen dierenarts. En als iemand erop uitgesloten wordt wat kan volgens het reglement levert het geen verliespunten op.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:53

Marieke_K schreef:
Volgens mij staan er in de wedstrijdregelementen richtlijnen voor het harnachement. Wellicht zouden deze aangescherpt moeten worden, of beter nageleefd. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit controle gehad op wat voor bit er in hangt. Of hoe strak mijn sperriem zit, of keelriem.

De vraag is alleen of officials kundig genoeg zijn om te constateren en te kunnen onderbouwen (!) of tuig past of niet.

Er staat inderdaad in de reglementen dat er met correct passend tuig moet worden gereden. Desalniettemin wordt er regelmatig gestart met een zadel dat ook voor het oog van de leek niet correct ligt. Te ver op de schouder, te lange zadels (vooral bij pony's), te grote of te kleine zadels kan vaak op het oog wel worden beoordeeld. Maar ik heb nog nooit gezien/gehoord dat hier wat van wordt gezegd, hooguit, zoals genoemd, in de rapportering van de jury als opmerking.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:55

Relaxed schreef:

En daar zit nu juist het probleem, want lang niet iedereen weet die verantwoordelijkheid te dragen.

Roxx

Re: Stelling: slecht passen zadel = diskwalificatie/boete

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:58

Onder een slecht passend zadel zal een paard nooit goed lopen en zullen er dus geen goede punten gereden worden. Daarmee straft het zichzelf eigenlijk al.

Een jury is geen zadelmaker en kan vanuit zijn functie als jury dus ook niet beoordelen of een zadel goed past. Helemaal niet vanuit de auto of het juryhok. Dan zou je bij iedere combinatie uit moeten stappen en alles controleren. Natuurlijk is bij sommigen al van 100 meter afstand zichtbaar dat een zadel goed ligt. Die zou je dus moeten uitsluiten naar jouw mening. Maar wat doe je dan met de twijfelgevallen? Wie beoordeelt of een zadel goed genoeg ligt? Daar krijg je onherroepelijk discussies over. En terecht, want zoals gezegd is een jury geen zadelmaker.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:00

Omdat de jury daar idd zoals anne_GTI aangeeft niet voor bevoegd is. De taak van de jury is het beoordelen van de proef (uitgaande van een dressuurwedstrijd). De jury zou dan vooraf alle combinatie moeten controleren (of een official zou dat moeten doen, die erkend zadelpasser is). Maar ik heb nog nooit bij de wedstrijden waar ik start een official gezien. De KNHS zou er eerst zorg voor moeten dragen dat bij iedere wedstrijd een official aanwezig is die op deze zaken controleert. En wat inderdaad bij twijfelgevallen?

Ik ben het met je eens hoor, maar ik denk dat het echt lastig is om het te realiseren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:02

Ik denk als dat....in elk geval in mijn regio..... zou gebeuren, dus een paard of pony de ring inkomt met zo'n verschrikkelijk slecht passend zadel dat het voor zowel paard als berijder gevaarlijk is, ze de ring worden uitgestuurd!
Verder denk ik dat de jury nooit of te nimmer kan controleren of een zadel daad werkelijk past. Dan moet er bij elke start een goede zadel maker/passer staan en daar zou het startgeld denk ik wel heel erg van omhoog schieten!!!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:03

Anne_GTI schreef:
Een jury is geen zadelexpert en ook geen dierenarts. En als iemand erop uitgesloten wordt wat kan volgens het reglement levert het geen verliespunten op.

Dit vat helemaal samen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:06

?? Volgens mij rij je toch echt minpunten als je de ring word uitgestuurd, mits je nog in de B zit.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:07

eigenlijk ben ik het met iedereen wel eens ;)
ook ik ben nooit gecontroleerd op wedstrijden -behalve dan veterinaire keuringen bij de cross- :+
in feite ben ik het dus wel met je eens, maar ik denk ook dat het onmogelijk ten uitvoer te brengen is.
misschien op bv selectiewedstrijden ofzo wel? hoe stel jij je het eigenlijk voor? daar ben ik dan wel weer benieuwd naar :D

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:08

Nou heb ik nooit een dressuurwedstrijd gereden, maar bij de IJslanders wordt het harnachement, ijzers & beenbescherming steekproefsgewijs gecontroleert, niet in orde betekend diskwalificatie. In de finale worden na afloop alle paarden gecontroleerd, ook in de mond! Daarbij heb ik zeer regelmatig aantekeningen op het protocol gezien als 'zadel ligt te ver naar voren/schuift'. Ik ben het er helemaal mee eens dat het tuig gewoon in orde moet zijn, en dus ook een gele/rode kaart uitgedeelt mag worden als de boel niet in orde is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:09

aerdenhout1 schreef:
?? Volgens mij rij je toch echt minpunten als je de ring word uitgestuurd, mits je nog in de B zit.

Nee, zie artikel 106 lid 3. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:17

Leg uit...geen zin om het op te zoeken, je kan min punten rijden in de B of kan je de ring niet worden uitgestuurd voor slecht passend tuig?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:23

aerdenhout1 schreef:
Leg uit...geen zin om het op te zoeken, je kan min punten rijden in de B of kan je de ring niet worden uitgestuurd voor slecht passend tuig?

Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten, krijgt 2 verliespunten, met uitzondering in geval van:
– kreupelheid van het paard
– vrijwillige verlating van de ring
– (vrijwillige) verlating ten gevolge van breuk in onderdelen van het harnachement
– ernstige blessure
– wanneer bij het paard bloed in de mond wordt geconstateerd zonder dat dit het gevolg is van wreedheid
– wanneer het jurylid bij gevaarlijke situaties besluit tot uitsluiting.
Dit dient duidelijk door het jurylid op de coupon te worden vermeld.

Controle van het harnachement hoort door een stewart te gebeuren, niet door de jury.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:29

Ik ben het er inderdaad mee eens dat je een bruggende boom moeilijk kan zien, en dat je dat nooit kan controleren als jury / stewart. Maar zoals ik al heb genoemd zijn er een aantal veelvoorkomende problemen die je vanaf een juryhok prima kan waarnemen. Een zadel dat alle kanten op schuift is moeilijk te missen als je een cominatie wilt beoordelen. Maar ook een zadel dat voor zo hoog ligt dat de ruiter bijna gedwongen op de lepel zit is niet heel moeilijk aan te geven. Zeker over dit soort de zichtbare problemen kan ook een jury in mijn ogen prima oordelen. En om zo'n oordeel met een goede onderbouwing te maken is naar mijn mening echt geen hele MSFC certificering nodig. Een bijscholingscursus en/of een korte module beoordeling opnemen in het opleidingsprogramma lijkt me een heel begin.

Wat Thokkadisje over de ijslanders noemde: steekproefsgewijs controleren door een daartoe opgeleide dierenarts of official lijkt me uitvoerbaar, zeker bij disciplines als endurace en SGW waar (zeker bij endurance) lange ritten worden gemaakt en bijna altijd een veterinaire controle is lijkt me dit helemaal niet misplaatst. Daarnaast kan een dierenarts vaak redelijk goed de grote problemen met zadels constateren. En een stewart kan hier vrij snel in worden bijgeschoold.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:32

Ik snap je punt heel goed hoor. Maar sinds die ophef over een jury die een tik over de vingers kreeg over een uitsluiting van een onregelmatig paard denk ik niet dat veel juryleden zich hier de vingers aan willen branden.

Het blijkt wel uit de punten op het protocol, dat zou genoeg moeten zijn. Maarja, sommige mensen hebben geen plaat maar een betonblok voor de harses.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:35

Anne_GTI schreef:
Ik snap je punt heel goed hoor. Maar sinds die ophef over een jury die een tik over de vingers kreeg over een uitsluiting van een onregelmatig paard denk ik niet dat veel juryleden zich hier de vingers aan willen branden.

Het blijkt wel uit de punten op het protocol, dat zou genoeg moeten zijn. Maarja, sommige mensen hebben geen plaat maar een betonblok voor de harses.

Dat is inderdaad een zeer nadelig geval, sowieso voor het uitoefenen van het jureren, omdat men wel 2x nadenkt voordat men iemand de ring uitstuurt... Dat haalt ook wel het punt naar voren dat men met een goed onderbouwde reden moet kunnen komen voordat een combinatie om het tuig wordt gediskwalificeerd. Dus een cursus op dit gebied zou niet misstaan. Of het helemaal uit handen geven bij een dierenarts of een steward. Op het moment dat de verantwoordelijkheid bij deze mensen ligt omzeil je deze problemen die zich nu rondom het jureren hebben doen ontstaan.

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:37

In de western sport moet je toch ook na je proef, afstappen en het bit tonen aan de jury? Ik weet niet of er hier per difinitie ook op het zadel gelet wordt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:40

Ik heb zelf nooit deelgenomen aan western evenementen, maar ik heb wel het idee dat bij de echte westernruiters (die dus ook wedstrijden rijden, niet de mensen die rijden op een westernzadel om het maar zo te noemen) het belang van een goed zadel wel meer is doorgedrongen dan in de "Engelse" disciplines. Deze uitspraak baseer ik dan wel op wat ik van andere westernruiters heb gehoord/gezien en wat ik hier op bokt tegen kom. Niet op wat ik op wedstrijden/georganiseerde evenementen heb ondervonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:16

MLoeser schreef:
Relaxed schreef:

En daar zit nu juist het probleem, want lang niet iedereen weet die verantwoordelijkheid te dragen.

En wie ben ik, als jury, om iemand op een verantwoordelijkheid te wijzen waar ik zelf ook niet voldoende kennis van heb? Ik kan toch iemand niet verplichten om naar een zadelmaker te gaan?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 23:18

met een regeling als deze verplicht je niemand ergens toe, maar je maakt het voor de ruiter wel erg onaangenaam om met een slecht passend zadel te rijden, waardoor men wellicht eerder zal overwegen om naar een zadelmaker te gaan. Of dit dan bij een dierenarts of jury of steward (die nu al het recht heeft te inspecteren) is een tweede, wellicht moet deze verantwoordelijkheid inderdaad bij een steward komen te liggen, maar het lijkt me helemaal niet zo buitensporig om de ruiter een onaangename consequentie aan te bieden terwijl hij het paard continu met een onaangenaam probleem opzadelt.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:14

Ik vind het een goed regeling!
Ik iriteer me ook mateloos aan al die ruiter met zichtbaar niet passende zadels/tuig, en paarden die duidelijk ergens last van hebben, maar al 5 jaar een slechte dag hebben.

Het verhaal zoals het bij de ijslanders wordt gedaan klinkt heel goed.
En dan niet een jury maar idd een steward oid.

Als je wil rijden moet je ook de verantwoordelijkheid voor je paard nemen. En dat betekend een passen tuig.
Rijden doe je samen en niet ten koste van je paard. :)