Buitengewoon regelmatig zie je dat er paarden op (oefen)wedstrijden met slecht passend tuig of tuig van buitengewoon slechte kwaliteit (bodemklasse/zadelmarkt) in de ring verschijnen. Om dan nog maar niet te spreken over de vele recreanten die niet lijken te begrijpen wat een slecht gepast zadel kan doen met een paard. Deze mensen zie je ook vaak op bokt, waar vrijwel altijd wel wat van wordt gezegd, maar het lijkt wel alsof mensen blind/doof zijn voor deze opmerkingen.
Het letsel dat een slecht passend/ scheef / kapot zadel kan aanrichten wordt vaak onderschat: Als het paard met de oortjes naar voren loopt is het goed. Maar de "subtiele" veranderingen in het gedrag worden genegeerd: Het ontstaan van zadeldwang, weglopen als de ruiter met het zadel komt aanlopen, bijten weglopen met opstijgen, de rug wegdrukken noem maar op, het wordt allemaal gebagitaliseerd met opmerkingen als: ze heeft vandaag geen zin, ach ze is nogal lui of ze heeft gewoon een slechte dag/maand/week, we zitten in een dipje. Maar nooit wordt er gedacht aan het pas aangeschafte zadel via bokt, marktplaats of zadelmarkt achtige winkels. (niet om nu te stellen dat op bokt/MP niemand weet wat men verkoopt/koopt, maar als er wordt verzonden is er voor aankoop zelden/nooit gepast).
Al met al kan een slecht passend zadel voor atrofie (afsterving) van de spieren zorgen: iets wat geen garantie heeft te herstellen, het a-symetrisch groeien van een paard, kreupelheden uit schouder en rug, rugproblemen van vastzitten in de spieren tot vervorming van de botten en afsterving/uitdunning van het bindweefsel. Allemaal buitengewoon pijnlijk voor je paard. Een zadel dat bijvoorbeeld op de schouder komt te liggen veroorzaakt bij elke pas een klap tegen de schouder (
). En dat een uur lang. Dan vraag ik me toch vaak af: Is dit nu echt wel zo diervriendelijk? Is dit minder erg dan met een te scherp (=verboden) bit te rijden?Toch zie je maar zelden dat een official echt ingrijpt. Een jury zet hooguit op het briefje dat het zadel aan vervanging toe is, maar ondertussen kan de ruiter gewoon vrolijk verder met een slecht zadel. Daarom vind ik dat er strenger op juist dit onderdeel moet worden gelet. Dat zou veel paarden een boel schelen.
En het klopt, een goed gepast zadel is vaak duur. Maar een goed (duur) zadel gaat vaak ook lang mee, kan worden aangepast als het paard veranderd en geeft ook de zekerheid dat het paard pijnvrij kan bewegen. Daarnaast weegt de inverstering in een zadel over het algemeen wel op tegen veterinaire kosten bij rugblessures (indien er een dierenarts wordt ingeschakeld uiteraard). of het voortijdig pensioen van een anders prima rijpaard.
Nou brand los
En probeer het een beetje netjes te houden. Ik hoop dat ik niemand persoonlijk heb aangevallen. Mocht dit wel zo worden opgevat, dan was dat niet mijn intentie. Stuur dan even een PB, dan kunnen we het vast oplossen.
Daarbij is het volgens mij onmogelijk om dit te realiseren..