"Gemeen" paard, slaat, bijt, ... naar andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

"Gemeen" paard, slaat, bijt, ... naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 17:06

Om te beginnen. Tsjoep is sinds anderhalf jaar mijn paard en de meeste mensen vinden hem vooral lief, knuffelig en aanhankelijk. Dat is hij dan ook. Ik laat zo een zesjarig meisje hem uit de stal halen, daar kraait geen haan naar want dat gaat goed ...

Alleen de laatste maanden doet Tsjoep raar. Wanneer hij aan de muur vaststaat om te poetsen, zadelen, dekentjes wisselen, ... En er komt een paard voorbij gaan die oren plat in de nek, hij probeert te bijten, durft te trappen. Hij krijgt in zo'n geval van mij een stomp tegen zijn borst en een brul. Maar dat lijkt het probleem niet te verhelpen. Vooral wanneer het een vreemd paard betreft, is het echt oppassen geblazen. Vandaag stonden we ineens dan ook met twee trappelende paarden in de gang.

Wat moet ik hier nu mee?
Bekende paarden geven geen probleem meer, hij zal zijn oren plat leggen, maar als ik dan eens grom is het ook voorbij.
Naar mensen toe vertoont hij geen agressief gedrag.
Tijdens het rijden lijkt hij ook steeds zuurder te worden, oren plat enz.

Ik heb hem nu anderhalf jaar, in het begin hadden we vooral problemen op het vlak van rijden. Teveel paard, teweinig ruiter maar goede instructie heeft dat wel mooi opgelost. Maar zijn gedrag naar andere paarden toe ....

Momenteel staat hij volledig op stal, wordt 1 uur per dag gereden, en krijgt een half uurtje o.i.d. speeltijd. In de zomer krijgt hij dagelijks weidegang. In zijn eentje, we hebben een paar keer geprobeerd hem met een vriendje op de weide te zetten maar dat geeft als resultaat dat Tsjoep op het andere paard aanwandelt en bij aankomst er gewoon op begint te trappen. Gezien hij rondom op ijzers staat mag hij dus alleen een vriendje met een draadje ertussen hebben.
Hij lijkt mij dus gewoon niet zo sociaal te zijn ...

Weet iemand hoe ik dit het beste aanpak? Vooral de problemen in de stalgang ... De weide lukt met een draadje ertussen goed, dus dan kan hij toch enig contact met soortgenootjes hebben.

Caira

Re: "Gemeen" paard, slaat, bijt, ... naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:20

Mijn god, dat moet toch voldoende zijn om elk paard kwaad en chagerijnig te krijgen? Het is niet zo dat je paard asociaal is, jij houdt hem asociaal. Moet je eens voorstellen dat je zelf 1,5 uur per dag mag bewegen en voor de rest in een klein hokje moet gaan staan. Wedden dat jij dan ook asociaal wordt.
Ik word altijd zo verdrietig dat mensen problemen met hun paard aankaarten maar niet door hebben dat ze die problemen zelf veroorzaken. Verdiep je AUB in het wezen paard en beloon hem met een normaal leven, net zoals hij hard werkt om jou te plezieren.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:27

Nou die van mij is ook gewoon niet lief naar andere paarden, Caira. Ze wil zelf gewoon geen close contact. terwijl ze ook gewoon met andere paarden buuiten (kan) staan, maar doe haar geen plezier mee om haar 'op te hokken', omdat ik zo graag wil dat ze met andere paarden contact heeft.

Zoek een paard wat dominanter is dan hij en zet hem daarbij kan ze misschien eerst knokken, maar dat is normaal. En zo niet niet druk overmaken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:29

1,5 uur uit stal is blijkbaar te weinig voor dit paard. Die moet veel meer naar buiten :)
30 min speeltijd? In zijn eentje? Hoe speelt hij dan?

En rondom op ijzers? Is dat echt nodig? Anders van de ijzers afhalen en met een goed dominante merrie in het land zetten :) Sommige paarden moeten het leren om zich in een kudde netjes te gedragen.
Wat geschop tussen paarden is nog geen oorlog :) niet gelijk bij de eerste de beste trap uit elkaar halen, wordt het niet beter van.

Misschien eens los laten maken door een osteo oid kan ook een goed idee zijn
Laatst bijgewerkt door Keet op 10-01-11 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:30

Zet je paard eens wat vaker buiten ipv hem op te sluiten in zn eigen hok..
gebruik je verstand. Denk na...

Je paard geeft iets aan... kan niet praten...
En jij negeert zijn signalen gewoon keihard.

half uur speeltijd.... komop hey!!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 17:33

Caira, Als jij me een pensionstalling aan de hand kan doen met 24/7 weidegang in de buurt hoor ik het graag hoor :+, wel dus met zijn eigen weitje want dat risico ga ik echt niet nemen :). Ik heb tenminste nog een pensionstalling met enige weidegang, ik ken genoeg paarden die helemaal niet buitenkomen hoor.

Yviertje met een dominante? Zou dat goedkomen denk? Ik ben vooral bang omdat ze allemaal rondom op ijzers staan en als ze dan gaan kappen ... Niemand wil een kapot paard denk ik dan :s

Evelli, de mijne is de enige die na een half uur op de weide (dus op dat moment omringd door vriendjes) als staat te roepen aan de poort, zelfs ooit een stalgenoot hem gewoon mee naar binnen gebracht want hij deed zo raar *zucht*. Volges mij is hij echt sociaal gestoord ofzo. Laatst is hij uit de paddock uitgebroken en toen hebben we hem teruggevonden in de stalgangen ... Ijzers moet hij jammer genoeg wel, smid heeft hem op vraag van mij een tijd zonder gezet maar dat was geen succes.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:35

Gewoon lekker buiten zetten met een vriendje. Zoals je al zei is hij niet altijd even lief met andere paarden, maar dat lijkt me een kwestie van uittesten met welke hij wel samen kan en niet?

En las dat je net wat dingen bij hebt getypt.

Maar je vraagt dus een oplossing? Nou, andere stalling zoeken waar hij wel genoeg naar buiten kan mischien?

Succes :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:36

Waarom is zonder ijzers geen succes?
Met een dominantere merrie zou een hele goede optie zijn, maar idd, die ijzers..........

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:38

Euh volgens mij stond dit paard al veel buiten maar door zijn gedrag moet hij naar binnen. Vind het niet zo gek zou zo'n paard ook niet bij de mijne willen hebben. Denk ook dat ze als pensionklant net zo met een probleem zit en er niet blij mee is. Mijn vorige paard was ook zo mensen zijn hier niet blij mee en moet de pensionhouder ingrijpen helaas ten koste van het paard maar je wil ook niet dat er echt wat gebeurt.

Mensen lees toch ze schrijft toch dat hij wel meer naar buiten kan maar door zijn gedrag nu niet meer??.
Ik denk dus dat jullie je paard er wel bij willen zetten??????.

GA op onderzoek uit wat er gebeurt is is hij misschien geslagen door iemand of aangevallen. Zoek naar plekken op zijn lijf.

Verder is idd 1.5 uur rijden/aandacht wel erg weinig.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:39

Dit word echt weer een typisch topic ......

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:40

Waar een wil is is een weg. Je paard verdient gewoon een fijn leven. Hij werkt hard voor jou, dat wil je toch niet bestraffen door hem 22,5 uur per dag in een WC van max. 4 bij 4 te zetten? Meid aub denk na, je paard geeft overduidelijk aan niet gelukkig te zijn, hoeveel meer signalen wil je hebben?

En of ik mijn paard er wel bij zou willen hebben? Het is dat je te ver woont want ik had alle 5 van mij er zo bij willen zetten onder MIJN begeleiding. Dieren worden niet gek geboren, die worden gek gemaakt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:47

Een paard zonder sociaal contact(die dus bij hem/haar in de wei/paddock staat)gaat asociaal gedrag vertonen..In hun jeugd horen paarden elkaar op te voeden en later hebben ze een vast soortgenootje als vriendje nodig,hebben ze dit niet gaan ze afwijkend gedrag vertonen zo simpel is dat..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:50

Sabinee__ schreef:

Zo'n gevoel krijg ik ook. Hoe het hier voor gezien, want ik krijg nu al het gevoel dat mijn paard heul zielig is omdat ze alleen en te kort buiten staat (en met deken ;) )

TS doe waar jij je goed bij voelt!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 17:51

Evelli schreef:
Waarom is zonder ijzers geen succes?
Met een dominantere merrie zou een hele goede optie zijn, maar idd, die ijzers..........

Zolen zijn erg gevoelig, waardoor hij continu met hoefzweren gestaan heeft. Lees: elke keer ik naar de weide ging had hij prijs. Dus geen succes. Daarnaast brokkelde zijn hoeven indertijd erg snel (denk dat ik daar nog wel ergens foto's van heb) en de smid zag het zelf ook niet positief in. Na overleg met de vorige eigenaar (waar hij ook altijd op ijzers stond) hebben we ze er gewoon terug onder gezet en sindsdien geen zweren meer ...

Tot nu toe enkel geprobeerd met twee ruinen. De manier waarop hij daarmee contact maakt is ook al dusdanig vreemd, dat het echt gewoon lijkt of hij geen besef heeft van sociaal gedraag. Stel je een grazend paard voor (het andere dus), daar stapt Tsjoep rustig op af, ontspannen, briesje ... Niets aan de hand. Hij komt aan het paard, draait zich om en begint met zijn achterbenen te slaan. Een ruin liet dit gewoon gebeuren, de andere ging in de aanval. Gezien er geen rust lijkt te komen en ik geen gewonde paarden wil, noch het mijne, noch dat van een ander is samenzetten zonder draadje dus geen optie. Dit paard wordt negen en heeft dus NOOIT in een kudde gestaan eh. Dat naar binnen willen, met dus een paard naast hem op een andere weide, plaats ik daar ook maar onder ...

Als ik een stalling zou vinden in de buurt waar ze alles kunnen bieden wat ik door mijn ziekte nodig heb zou ik dadelijk verhuizen. Jammer genoeg kan ik daar niet op rekenen wanneer ik kies voor 24/7 weidegang. Dus ja het zal sowieso beperkt blijven, wanneer hij echter met een ander op de weide zou mogen, kan ik in de zomer het aantal uren wel wat opdrijven denk ik.

Trouwens waar vinden jullie in dit seizoen een manege/pensionstalling met weidegang? Tenzij op de paddock die dan gedeeld moet worden met 70 andere paarden?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:52

Yviertje schreef:
Sabinee__ schreef:

Zo'n gevoel krijg ik ook. Hoe het hier voor gezien, want ik krijg nu al het gevoel dat mijn paard heul zielig is omdat ze alleen en te kort buiten staat (en met deken ;) )

TS doe waar jij je goed bij voelt!

Ik wilde het meer over de boeg gooien dat de wensen van het paard achtergesteld worden bij die van de ruiter ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:57

Er is niemand die zegt dat je 24/7 weidegang moet bieden. Een goede gedraineerde paddock waar ze 6-8 uur buiten mogen zijn is meer dan voldoende. Zorg dat hij dan over een draadje contact kan maken met een goede stabiele kudde en dan steeds uitbouwen. Ik vind het echt jammer dat je helemaal aan de andere kant woont want ik had je met alle liefde willen begeleiden.

Oh en Yviertje, speciaal voor jou, mijn merrie heeft ook een deken op.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:59

Mijn paard staat 24/7 het hele jaar door buiten op een kleinschalige pensionstalling :)
Die heeft ook een hoop moeten leren in de kudde, heeft een hoop klappen gekregen. Maar het gaat nu super :) Alles moeten ze leren en als je ze steeds maar apart houdt, worden ze alleen maar asocialer :) (er is wel aangeboden speciaal voor haar een stapmolen te bouwen voor als ze zich nog misdraagt, als ze nog een schopt moet ze 24/7 op stal en mag ze 10 min per dag in de stapmolen :\ )

Ruinen zijn vaak niet dominant genoeg :) van die heerlijke pismerries wel :D Laat hem maar een keer in elkaar timmeren, vaak binden ze dan wel in :)

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:26

Nou hier wordt toch wel al overdreven hoor !

Ze geeft ook aan dat er bijna geen betere pensionstallingen zijn waar ze meer zouden buitenkomen...
Vele paardeneigenaren zijn nu eenmaal afhankelijk van een pensionstalling en moest zij nu verder gaan staan met haar paard, dan zal haar paard misschien minder aandacht krijgen omdat hij zover staat...
+ Er zijn nu eenmaal paarden die ook liever binnen staan, paarden die liever lui dan moe zijn enz...

Ik zou eerst opzoek gaan naar wat de oorzaak kan zijn, was hij al van in't begin zo, waar doet hij zo vies tegen de paarden, kun je hem gerust stellen (misschien inderdaad een nare ervaring gehad met een ander paard) enz.... Evt kan je contact opnemen met de vorige eigenaren ?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:31

Vorige eigenaar ziet hem elke dag bijna, die heeft dit ook nooit eerder gezien bij hem.
We weten niet of er iets gebeurd is, het kan natuurlijk altijd zijn dat er iemand hem eens een mep verkocht heeft toen ik naar de zadelkamer was of een paard net toen getrapt heeft en niemand er wat van gezegd heeft ... Dat gedrag op de weide vertoont hij wel al langer,maar bij haar stond hij dus apart naast een ander. Wat hij nu in de stalgang doet is gewoon op termijn misschien gevaarlijk helemaal omdat hij het vooral naar vreemde paarden doet.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:45

Het is altijd lastig om een dominant dier te hebben, is er helemaal geen paardje waar hij wel wat mee kan opschieten? Misschien kan je met dat paard veel samen rijden, buiten rijden ed. Misschien kunnen zo ze aan elkaar wennen en kunnen ze op de duur wel samen op de wei.

Ik snap heel goed dat jij en de andere geen kapotte paarden wil, ik zou er ook niet blij mee zijn als het mijn dier zou gebeuren. Natuulijk weet ik dat het risico van rangorde er altijd is, maar dat moet na een tijdje en een paar lichte wondjes wel voorbij zijn. Is de weide groot genoeg geweest dat er voldoende ruimte was voor jou paard en de twee andere ruinen? Er moet mega ruimte zijn om weg te kunnen rennen.

Wat me zo te binnen schoot (ik weet niet of het kan maar dat horen we hier vanzelf) hoefschoenen aan over de achterijzers? Op die manier is er minder schade als er getrapt wordt. Ook zou ik het andere paard in goede beenbescherming en dikke deken zetten als ze voor het eerst samen los gaan. Jij en de eigenaar van het paard die het aandurft in de bak bij gaan staan met een longeerzweep, mocht die van jou aanvallen zonder reden kan je hem wegsturen. Gelukkig snap jij dat de huidige vrijlooptijden niet ideaal zijn, maar ook ik ken de beperkingen van pensionstallen. Soms kan er gewoon niet meer helemaal niet omdat hij niet samen wil staan. Ik las dat je ging verhuizen ik hoop dat je een pensionplek kan vinden met meer optie tot vrij lopen.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:16

Als ik een stal zou kunnen vinden waar ik alle faciliteiten zou hebben die ik nu heb PLUS weidegang, zou ik zonder twijfel verhuizen. Maar jammer genoeg is dat hier in de buurt niet direct te vinden. Mijn gezondheid is niet zo goed, daardoor moet ik bijvoorbeeld ook rekenen op een binnenbak (buiten is teveel koude, teveel wind voor mijn gestel, dat klinkt misschien flauw, maar als ik niet kan rijden, moet ik ook geen paard hebben). Daarnaast is ook de verzorging van de stalbaas voor mij heel belangrijk, als ik nu vier weken niet of amper kan gaan, weet ik dat hij uitgelaten wordt, dat hij zijn aaitje krijgt en dat ze hem zelfs zijn wortels voeren als het moet ... Bij een boertje waar ze misschien wel veel uitloop hebben, zou ik daar niet zo snel vanuit gaan.

Denk je dat hij dominant is? Ik zie hem eerder als een ongelooflijke angsthaas die uit angst domme dingen doet ... maar dat kan ik fout zien :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:36

Je hebt dan de keuze:
1. aan faciliteiten inboeten en je paard wat meer beweging gunnen (wat moeilijk is voor jou)
2. laten staan waar die staat en zijn gedrag naar andere paarden en tijdens het rijden voor lief nemen.

Want persoonlijk denk ik echt dat bij dit paard te weinig beweging en chagrijnig gedrag, oorzaak en gevolg zijn.

Mag ik vragen van welke omgeving je bent?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:45

ik vind sommige reacties hier niet recht doen aan de vraag

bij mij op stal staat ook een contact gestoord paard

trapt vaak en veel en valt met klapperende tanden aan
het paard heeft een trauma maar hoe meer je hem probeer te helpen heo erger het wordt
dit paard had het naar zijn zin alleen in de bak

als je borsteld dreigt hij met bijten en slaan
met het uit de wei halen ben ik vorige week in volle galop de weg met hem opgevlogen ik rende mee meneer dacht de baas te kunnen

en gisteren stond hij samen met 2 jonge hengsten ( hij is een 14 jarige ruin) de ander zijn heel onderdanig naar hem we halen alle paarden en samen uit en wat doet hij hij valt aan
waardoor ik weer door de draden val

dus mensen als er hier ook een oplossing voor is mag da took verteld worden

ik zou zeggen gewoon je paard naar binnen halen als er geen gras staat ze verveeld zich

daarnaast is de ervaring dat te magere paarden ook heel zuur zijn in omgang
ook kan een paard zuur worden als er binnen in iets niet goed zit
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 10-01-11 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:49

Belsje schreef:
Caira, Als jij me een pensionstalling aan de hand kan doen met 24/7 weidegang in de buurt hoor ik het graag hoor :+, wel dus met zijn eigen weitje want dat risico ga ik echt niet nemen :). Ik heb tenminste nog een pensionstalling met enige weidegang, ik ken genoeg paarden die helemaal niet buitenkomen hoor.

Yviertje met een dominante? Zou dat goedkomen denk? Ik ben vooral bang omdat ze allemaal rondom op ijzers staan en als ze dan gaan kappen ... Niemand wil een kapot paard denk ik dan :s

Evelli, de mijne is de enige die na een half uur op de weide (dus op dat moment omringd door vriendjes) als staat te roepen aan de poort, zelfs ooit een stalgenoot hem gewoon mee naar binnen gebracht want hij deed zo raar *zucht*. Volges mij is hij echt sociaal gestoord ofzo. Laatst is hij uit de paddock uitgebroken en toen hebben we hem teruggevonden in de stalgangen ... Ijzers moet hij jammer genoeg wel, smid heeft hem op vraag van mij een tijd zonder gezet maar dat was geen succes.

Ja ik weet zo'n stalling.. Waar ik sta :) (alleen niet nu want de weilanden staan onder water) ligt aan de maas..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:51

Belsje schreef:
Om te beginnen. Tsjoep is sinds anderhalf jaar mijn paard en de meeste mensen vinden hem vooral lief, knuffelig en aanhankelijk.
...
Alleen de laatste maanden doet Tsjoep raar.

@hutch84: Sociaal gestoorde of mentaal gehandicapte paarden (dus met een kortsluiting in de hersens) hebben dit vanaf geboorte. TS heeft duidelijk in de beginpost gezegd dat dit probleem zich pas de laatste maanden voordoet (en ze heeft hem al anderhalf jaar, dus ik veronderstel dat de problemen daarvoor niet in grote mate aanwezig waren).
Dit paard kan men dus niet classificeren onder sociaal gestoord (tenzij men hem zo gemaakt heeft natuurlijk door hem altijd binnen te houden). Een paard dat angstvallig weggehouden wordt van sociaal contact, zal alleen maar verergeren in gedrag wanneer dat sociaal contact opeens opgedrongen wordt (zoals in een kleine ruimte als de stalgang).
TS zegt zelf dat het met bekende paarden goed gaat. Dit paard is dus zeker niet sociaal gestoord, maar gewoon bang van nieuwe situaties.