Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

lovey_ou schreef:dit hoort bij harnacement ik tem even.
Ik weet niet hoe het zit met ijsland zadels maar naar mijn weten hoort de lepel altijd hoger te zijn als de voorboom? Maar indd opstappen met een krukje is ook beter voor je pony's rug
Anne_GTI schreef:lovey_ou schreef:dit hoort bij harnacement ik tem even.
Ik weet niet hoe het zit met ijsland zadels maar naar mijn weten hoort de lepel altijd hoger te zijn als de voorboom? Maar indd opstappen met een krukje is ook beter voor je pony's rug
Dat is een misvatting. Je zit in het diepste punt en dat punt moet in het midden van het zadel liggen op de plek die voor je paard het minst belastend is. Dat heeft niet alles met de hoogte van de lepel tov de voorboom te maken al is het bij een dressuurzadel wel vaak zo.
Akhal_Teke schreef:Hoe stap je op? Veel mensen pakken de voorboom vast bij het opstappen om zich op te trekken terwijl je eigenlijk een pluk manen moet pakken. Dan trek je het zadel ook minder snel scheef.
maria_62 schreef:Je kunt ook een staartriem aan het zadel bevestigen maar ik weet niet of het zadel dan niet meer schuift. Is je paard niet te dik? Dan schuift het zadel ook vaak.
maria_62 schreef:Je kunt ook een staartriem aan het zadel bevestigen maar ik weet niet of het zadel dan niet meer schuift. Is je paard niet te dik? Dan schuift het zadel ook vaak. Bij het opstappen kun je met je linkerhand een pluk manen vastpakken en met je rechterhand pak je het zadel vast aan de rechterkant van het zadel, bv aan het 'rokje' dat over je beugelophanging zit. Daarmee trek je het zadel naar rechts terwijl je op stapt, je geeft dan tegendruk. Of je legt je rechterhand aan de rechterkant van het zadel op een plek waar je een beetje grip hebt. Op de wrong bijvoorbeeld. Het staat een beetje ingewikkeld omschreven maar als je het probeert snap je het wel. Succes.