opknappen paardentrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esseltje

opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 18:20

Ik heb een oude trailer staan die ik op wil gaan knappen.

De trailer is 30 jaar oud, maar hij ziet er voor zijn leeftijd nog puik uit, weinig roest en weinig houtrot, maar toch moet er het e.e.a. gedaan worden.
Nu is mijn probleem dat ik graag wil weten hoe ik het met de bodem moet doen?

Welk materiaal?
Hoe dik?
Mag de nieuwe bodem over de oude gemonteerd worden?

Ook de polyester kap is beschadigd (zitten gaatjes is van takken van de bomen), hoe moet ik deze repareren maar vooral schilderen. Mijn pa wil het met epoxy repareren en daarna met botenlak schilderen.

Ook de oplooprem (dissel) wil ik laten nakijken, en eventueel reviseren. Maar het hele internet afgestruind maar kan nergens iets vinden wie het doet. Ik weet ook niet of de oplooprem nog te redden is, ben wel al een beetje aan het rond kijken voor een tweedehandse of evt. nieuwe maar die zijn erg prijzig. Ik heb namelijk toen de trailer op de rem stond het breekkabeltje niet losgemaakt van de trekhaak en ik wilde wegrijden, en toen heb ik de oplooprem helemaal vastgetrokken, en nu krijgen we hem niet meer los :( tja stom stom natuurlijk. Gebeurd je maar 1x, haha...

Wie kan mijn vragen beantwoorden??

Groetjes Esme

esseltje

Re: opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 18:27

Oja,

Het betreft een Berko trailer, en nu als de nieuwe bodem niet over de oude gelegd mag worden, ligt de bodem tussen de schotten of onder de schotten? Kan een Berko eigenaar (of kenner) mij hierin helpen?

Ik heb zelf het idee dat de bodem onder de schotten ligt. Volgens mij is dit super balen, want dan moeten de schotten denk ik verwijderd worden (ik moet dus de hele trailer afbreken???) Of is er een andere optie??
Wie heeft ervaring??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:33

Volgens mij is het bij de meeste trailers zo dat de bodem onder de schotten ligt, om opwippen tegen te gaan. Als je het goed wilt doen, haal je em eruit voordat je een nieuwe bodem erin legt. De oude bevat waarschijnlijk vocht, als je daar een nieuwe houten bodem overheen legt, kan het vocht doortrekken naar de nieuwe bodem!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:34

als je de zoekfunctie gebruikt kom je wel wat topics over zelf trailer opknappen tegen en ook over bodems vervangen.
Ik heb mijn trailer laten opknappen door een pro en dat kostte wel wat.

Heb je ook de koppeling gecheckt of die niet versleten is? er zouden indicatoren op moeten zitten maar dat is nogal verschillend per merk.

Een bodem zou ik niet zomaar over een andere heen leggen maar gewoon helemaal vervangen met de juiste soort en dikte hout, anders rot die oude bodem vrolijk verder en tast ondertussen je nieuwe bodem aan en dat moet je niet willen.

Ik ken Berko niet als merk dus weet ook niet of de bodem eronder of ertussen ligt maar eronder moet inderdaad de trailer uitelkaar. Vergeet niet na terugplaatsen de boel weer met goede kwaliteit kit af te werken zodat er geen vocht tussenkomt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:17

Je wilt 'm opknappen of opkalefateren?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:21

haha, ik wou al zeggen dat je even een pb naar ikke kon sturen maar zie dat ze zich al gemeld heeft. Ik weet dat er bij ons laatst een veewagen opgeknapt is met betonplex, dit is behoorlijk stevig wel glad dus je zal er wel iets van rubber over heen moeten doen.

Aangezien de trailer toch al 30 jaar oud is zou ik er voor kiezen om 'm zoveel mogelijk op te knappen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:24

geen nieuwe bodem over een oude leggen.
Heb je gekeken of de vetnippel nog vol zit met vet op de dissel?Daarom kan hij ook vast staan.
Je kunt overal op internet spullen kopen voor het remsysteem.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:28

Ohjah, bij de bouwmarkt of autowinkel kun je speciale verf vinden voor kunststof en 2 componenten om polyester te reaperen, is een soort hars.

esseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:01

ikke schreef:
Je wilt 'm opknappen of opkalefateren?

Ik wil de trailer opknappen, dus alles goed en netjes doen...

esseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:05

cissy schreef:
als je de zoekfunctie gebruikt kom je wel wat topics over zelf trailer opknappen tegen en ook over bodems vervangen.
Ik heb mijn trailer laten opknappen door een pro en dat kostte wel wat.

Heb je ook de koppeling gecheckt of die niet versleten is? er zouden indicatoren op moeten zitten maar dat is nogal verschillend per merk.

Een bodem zou ik niet zomaar over een andere heen leggen maar gewoon helemaal vervangen met de juiste soort en dikte hout, anders rot die oude bodem vrolijk verder en tast ondertussen je nieuwe bodem aan en dat moet je niet willen.

Ik ken Berko niet als merk dus weet ook niet of de bodem eronder of ertussen ligt maar eronder moet inderdaad de trailer uitelkaar. Vergeet niet na terugplaatsen de boel weer met goede kwaliteit kit af te werken zodat er geen vocht tussenkomt.

Onze trailer lijkt heel sterk op de Atec (oudere model van die tijd). De koppeling is nieuw dus die is oke, maar de oplooprem niet, deze heb ik met afkoppelen helemaal aangetrokken door hem op de rem te zetten en het breekkabeltje nog aan de trekhaak te laten zitten... :( en nu gaat hij niet meer los. Hij is al onder de trailer uitgehaald, maar nu moet hij nog nagekeken worden of ie nog te maken is.

Ik had idd al gelezen dat berken betonplex 24 mm goed is... maar dat er wel een rubberen mat overheen moet, maar dat is geen probleem.

Bedankt!!

esseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:06

daffie1986 schreef:
Ohjah, bij de bouwmarkt of autowinkel kun je speciale verf vinden voor kunststof en 2 componenten om polyester te reaperen, is een soort hars.

Ja dat is volgens mij Epoxy hars, deze bestaat ook uit 2 componenten.

esseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:11

Mijn vraag over de bodem is wel beantwoord, bedankt allemaal...

Alleen de oplooprem blijft een vraag... maar klim morgen maar eens in de telefoon om dit uit te gaan zoeken. Vervangen voor een andere of nieuwe is altijd nog snel gedaan....
Eerst kijken of hij te maken is...

En wat ik zo heb kunnen zien zit er voldoende vet in... dus dat is het probleem niet, maar het ding is al 30 jaar oud... dus ben er bang voor.

gr.

esseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 22:12

Mocht er iemand zijn die nog een oplooprem heeft liggen en hier niets mee doet, reageer!! Misschien maak je mij er erg blij mee..

Het is een V dissel, voor een aanhanger van een max ledig gewicht van 1600 kg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:27

mocht er niemand zijn...dit is een site die zowat alles heeft.
Hele vriendelijke mensen,je hebt zelfs de mogelijkheid om het af te halen.
http://webshop.busscher.nl/toon_categor ... category=1

Heb je goed onder je trailer gekeken hoe het garnituur eruit ziet?
Of alle stangen nog heel zijn,remschoenen nog voldoende dik?Lagers niet versleten?

esseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 22:37

geerke schreef:
mocht er niemand zijn...dit is een site die zowat alles heeft.
Hele vriendelijke mensen,je hebt zelfs de mogelijkheid om het af te halen.
http://webshop.busscher.nl/toon_categor ... category=1

Heb je goed onder je trailer gekeken hoe het garnituur eruit ziet?
Of alle stangen nog heel zijn,remschoenen nog voldoende dik?Lagers niet versleten?

Ja, alles is verder in orde het is de rem. Je moet hem normaal met de handrem er weer af kunnen halen door het knopje in te drukken en de handrem omlaag te zetten, en dat is juist wat hij niet meer doet. Het knopje doet het maar daarna krijg je de rem niet meer naar beneden. De oploopremdemper is het ook niet, het zit binnen in de lager en tandwielen (hele ding is al uitelkaar gehaald). *D Ga eens spieken op de webshop... Thanks

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:12

esseltje schreef:
daffie1986 schreef:

Ja dat is volgens mij Epoxy hars, deze bestaat ook uit 2 componenten.

Ja ik weet niet meer hoe het heet, het zou dus best kunnen. Het is dacht ik van alabastine.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:32

Als je het knopje van de handrem indrukt gaat er binnenn in de handel een stangetje naar de kam( misschien de" tandwielen"waar jij het over hebt) die hem ontgrendeld. Soms doet (kruip)olie wonderen en anders zul je hem even moeten demonteren want dan grijpt er binnenin iets niet goed in elkaar.
Volgens mij zit de bodem van een berko tussen de zijwanden en dan druk je de oude vloer er ook zomaar uit.
Er zijn ook nog types van berko waar nog geen remkabels op zitten maar een staaldraad welke over katrolletjes van de oplooprem naar de trommels geleid worden. Als die van jou dat ook heeft kan het vinden van remonderdelen wel eens problemen opleveren.Dit systeem is nl nog uit het jaar kruik.
Enne.... ik heb nog nooit een trailer met tandwielen gezien ;)

esseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:17

Karreman schreef:
Als je het knopje van de handrem indrukt gaat er binnenn in de handel een stangetje naar de kam( misschien de" tandwielen"waar jij het over hebt) die hem ontgrendeld. Soms doet (kruip)olie wonderen en anders zul je hem even moeten demonteren want dan grijpt er binnenin iets niet goed in elkaar.
Volgens mij zit de bodem van een berko tussen de zijwanden en dan druk je de oude vloer er ook zomaar uit.
Er zijn ook nog types van berko waar nog geen remkabels op zitten maar een staaldraad welke over katrolletjes van de oplooprem naar de trommels geleid worden. Als die van jou dat ook heeft kan het vinden van remonderdelen wel eens problemen opleveren.Dit systeem is nl nog uit het jaar kruik.

Iemand die mij volgens mij iets jes meer kan vertellen over mijn oude trailertje. Volgens de monteur die er naar gekeken heeft zit er in de behuizing van de oplooprem iets niet goed, en hij zij dat het gedemonteerd moet worden, wat volgens hem een gevaar klusje is, omdat de rem op spanning staat.

En het remsysteem, geen idee, totaal geen verstand van... Als je onder de trailer kijkt zie je idd staaldraad lopen die naar de trommels leiden.... Maar de trommelremmen zijn na gekeken en de functioneren prima, mijn probleem zit um in de behuizing van de oplooprem. Als ik de handrem omlaag wil doen, gaat hij heel losjes (te losjes) een kwart naar beneden, en dan gaat hij niet meer verder. Ik krijg hem wel weer te gemakkelijk omhoog. Ik heb zelf het idee dat er iets niet goed over elkaar loopt??? "tandwieltjes" ;) Dat ik het e.e.a. scheef getrokken heb toen ik de trailer op de rem zette en wegreed zonder het breekkabeltje van de trekhaak te halen. Hij is daardoor zo hard aangetrokken, dat het daarom mss allemaal van elkaar is geschoten. ?????

Het is een oud beestje maar hij ziet er nog puik uit omdat hij altijd binnen heeft gestaan. Alleen de bodem wil ik vervangen en opnieuw schilderen. Maar het is wel afwegen de trailer het nog wel waard is om een nieuwe oplooprem eronder te bouwen. Daarom wil ik hem graag laten maken. Of mss kunnen we hem zelf maken, daarom graag informatie wat er aan de hand kan zijn met het ding.

Wat betreft de bodem van de trailer, deze ligt onder de schotten, dit is een feit. *D

Bedankt tot dusver

esseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:22

esseltje schreef:
Karreman schreef:

Iemand die mij volgens mij iets jes meer kan vertellen over mijn oude trailertje. Volgens de monteur die er naar gekeken heeft zit er in de behuizing van de oplooprem iets niet goed, en hij zij dat het gedemonteerd moet worden, wat volgens hem een gevaar klusje is, omdat de rem op spanning staat.

En het remsysteem, geen idee, totaal geen verstand van... Als je onder de trailer kijkt zie je idd staaldraad lopen die naar de trommels leiden.... Maar de trommelremmen zijn na gekeken en de functioneren prima, mijn probleem zit um in de behuizing van de oplooprem. Als ik de handrem omlaag wil doen, gaat hij heel losjes (te losjes) een kwart naar beneden, en dan gaat hij niet meer verder. Ik krijg hem wel weer te gemakkelijk omhoog. Ik heb zelf het idee dat er iets niet goed over elkaar loopt??? "tandwieltjes" ;) Dat ik het e.e.a. scheef getrokken heb toen ik de trailer op de rem zette en wegreed zonder het breekkabeltje van de trekhaak te halen. Hij is daardoor zo hard aangetrokken, dat het daarom mss allemaal van elkaar is geschoten. ?????

Het is een oud beestje maar hij ziet er nog puik uit omdat hij altijd binnen heeft gestaan. Alleen de bodem wil ik vervangen en opnieuw schilderen. Maar het is wel afwegen de trailer het nog wel waard is om een nieuwe oplooprem eronder te bouwen. Daarom wil ik hem graag laten maken. Of mss kunnen we hem zelf maken, daarom graag informatie wat er aan de hand kan zijn met het ding.

Wat betreft de bodem van de trailer, deze ligt onder de schotten, dit is een feit. *D

Bedankt tot dusver

PS over dat de rem op spanning staat, bedoel ik de veer in de behuizing

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:16

vergeet ook je lagers niet te vetten....vastlopende lagers onderweg word je niet blij van.
Trailer op de krik,wiel eraf....naafdop eraf,met behulp van een brede schroevendraaier.
Splitpen eruit(nooit dezelfde splitpen er weer in,een nieuwe nemen),moer losdraaien.
Dan haal je het lager eruit,en vet smeren.Weer in elkaar zetten.
Daarna moet je je lagers stellen,niet te strak...in die bout(er weer opdraaien) waar de splitpen doorheen moet zitten verschillende mogelijkheden....van strak tot los.Je moet het wiel er even opzetten,met twee boutjes en dan het wiel beet pakken.
Dan het wiel bewegen,naar je toe...er moet zo min mogelijk speling inzitten ,maar het wiel mag niet te zwaar gaan.
Ik hoop dat ik het goed uitleg...praktijk is makkelijker.

esseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:07

geerke schreef:
vergeet ook je lagers niet te vetten....vastlopende lagers onderweg word je niet blij van.
Trailer op de krik,wiel eraf....naafdop eraf,met behulp van een brede schroevendraaier.
Splitpen eruit(nooit dezelfde splitpen er weer in,een nieuwe nemen),moer losdraaien.
Dan haal je het lager eruit,en vet smeren.Weer in elkaar zetten.
Daarna moet je je lagers stellen,niet te strak...in die bout(er weer opdraaien) waar de splitpen doorheen moet zitten verschillende mogelijkheden....van strak tot los.Je moet het wiel er even opzetten,met twee boutjes en dan het wiel beet pakken.
Dan het wiel bewegen,naar je toe...er moet zo min mogelijk speling inzitten ,maar het wiel mag niet te zwaar gaan.
Ik hoop dat ik het goed uitleg...praktijk is makkelijker.

Ja bedankt voor de tip, maar dit hebben we meteen gedaan. Dus dat loopt allemaal lekker soepel... Toch bedankt. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:13

geerke schreef:
geen nieuwe bodem over een oude leggen.
Heb je gekeken of de vetnippel nog vol zit met vet op de dissel?Daarom kan hij ook vast staan.
Je kunt overal op internet spullen kopen voor het remsysteem.

Waarom mag je geen nieuwe bodem over de oude leggen dan?
Ik heb dit wel gedaan.
Hij heeft eerst in een schuur gestaan 2 weken met een kachel om hem te drogen.

Als we de oude eruit zouden halen zouden de onderkanten van de zijkanten meegaan en zouden we de zijkanten ook opnieuw moeten doen.
(ik vond hem dat niet waard)
Ik ben ook blij als ik nu gewoon 5 jaar doorkan.
De oude bodem was nog niet verrot, maar aan de onderkant (achterkant) begon het wel iets te rotten.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:34

Het is idd. vaak zo dat de wanden 'op de vloer staan'. Je zult de oude er dan in 2 of meer stukken moeten zagen om hem eruit te krijgen, de nieuwe vloer is dan wat smaller omdat je hem er anders in de meeste gevallen hem er niet in krijgt. Als het mijn trailer was, zou ik de nieuwe vloer minimaal hetzelfde aantal cm's op het stalen L profiel willen opleggen dan als hij dik is +5mm. Eea. afhankelijk van wat de overspanning is tussen de stalen profielen waar hij op ligt en wat mogelijk is.

Nieuwe bodem over de oude kun je wel doen, maar is beter van niet. Je hebt grote kans dat daar vocht tussen komt en je oude en je nieuwe bodem sneller gaan rotten dan je denkt.

Voor een nieuwe vloer zou ik zelf gaan voor een 24 mm fins berken multiplex plaat, evt. met anti slip coating of gietrubber, of hem gewoon in een goede lak zetten en losse rubber matten erin leggen (bij het laatste geval zou ik zelf wel de laatste laklaag instrooien met zand, zodat de rubber matten niet gaan schuiven.) De dikte is over het algemeen afhankelijk van de overspanning tussen de liggers van je chassis en je belasting (en welke sterkte en maximale doorbuiging je er mee wilt halen). In de meeste gevallen voldoet 24mm, soms kun je dunner.

Als je een nieuwe plaat voor de vloer gebruikt, behandel dan de kopse kanten van het hout ook goed met verf oid.

esseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 20:36

Ik weet nog niet wat ik ga doen? of de oude bodem eruit, of over de oude heen leggen. Ik hoef ook maar een aantal jaartjes vooruit te kunnen. De trailer is oud, en nu we een rekensom aan het maken zijn, is het toch misschien beter om hem weer veilig te maken, dan hem helemaal strippen en dan opnieuw opbouwen. Dit laatste is erg duur, en hoogstwaarschijnlijk ook niet waard. Maar we zien wel. Ook mijn remsysteem is oud, en moeilijk onderdelen voor te krijgen. Gelukkig is het remsysteem nog helemaal in orde, op de oplooprem na... en deze is hopelijk te maken, en een nieuwe kan sowieso.

In stukken zagen heb ik nog niet gedacht, ik ging er eigelijk vanuit dat de hele opbouw er af zou moeten. Bedankt voor de tip. En we gaan sowieso 24 mm Berken betonplex gebruiken (dan zit je zeker goed).

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:59

leuke reacties allemaal, wil zelf ook mijn aanhangwagen herspuiten. bedankt voor de tips :-)