Na "winterstop" weer beginnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Na "winterstop" weer beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 12:41

Hallo!

Ik heb nu al een paar weken niet kunnen rijden, ivm een te harde bak.

Ik vroeg me af hoe jullie weer beginnen na zo'n stop?

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:45

Heel rustig weer beginnen, lekker lang los stappen en dan rustig een drafje meenemen, miss beide kanten een galopje en vooral heel goed uitstappen......... En natuurlijk wel lekker los gaan rijden, met veel stappen er tussendoor.

capopjekop

Re: Na "winterstop" weer beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:47

Heb je in die tijd wel gelongeerd? Zo ja dan gewoon gaan rijden, verder gewoon goed naar de pony kijken, tussendoor wat vaker stappen en niet te lang draven en galoperen. Verder goed loswerken natuurlijk en goed uitstappen, maar dat doe je altijd lijkt me.

Als je helemaal niks hebt gedaan dan vind ik het persoonlijk altijd fijner om eerst een paar keer het paard aan de longe te laten werken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:47

Haar eerst laten uitrazen aan de longeerlijn en het weekend een stapritje buiten.. Gewoon rustig aan en niet meteen iedere dag erop... Maar ik heb geen wedstrijd paard, ze is wel gewend aan onregelmatig rijden, maar ik vraag dan ook nooit veel van dr, dat scheeld ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:50

Meestal staat die van mij dan helemaal stil (komt wel gewoon iedere dag op de weide). Ik stap veel en afentoe een drafje, daar laat ik het bij. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:52

Die van mij doet nu ook al sinds het vriest niks meer. Ze staat wel 24/7 buiten, dus kan altijd bewegen.
Als het weer lente wordt en de grond is weer ontdooit, dan ga ik eerst gewoon weer met grondwerk beginnen, en als ik weer ga rijden, begin ik zelf de eerste paar keren met veel stap en een beetje draf. Galop doen we sowieso nog niet tijdens trainen, alleen op buitenrit.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:53

Ik begin gewoon weer, maar de eerste week laat ik er steeds een vrije dag tussen vallen en rijd elke keer een half uurtje in plaats van een uur.
Als je je paard niet vertrouwd zou ik ook de eerste keer weer even longeren voordat je erop stapt.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:43

Die van mij heeft 2 weken stil gestaan en ben nu alweer 2 weken bezig.
zolang je maar rustig aan doet en niet meteen te veel van het goede wil, kan het heus niet kwaad om te rijden.
en goed in- en uitstappen, dat zie je niet bij iedereen..

Ik ga nu liever omdat ik elke keer naar de binnenbak toe moet, rijden dan dat ik ga longeren! Zodra de bakken beter zijn wil ik het longeren in de lange lijnen weer oppakken!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:44

Ik ga vandaag een halfuurtje rustig longeren na ruim 3 weken stilstaan. Beetje stappen en draven en verder niks.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:48

k spring er altijd zo weer op maar begin met lang instappen wat draven en galop lekker los maken en verder niet veel

rustig weer lang uitstappen en zo weer opbouwen!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:56

ik ben er vandaag na 6 weken maar gewoon weer opgestapt. hij doet met longeren altijd gekker dan met rijden en het was te glad voor longeren. onder het zadel heeft ie toch meer balans omdat ik hem dan beter met het binnenachterbeen eronder kan rijden.

er lag nog wat ijs en sneeuw en de bak is kletsnat, maar het was goed te doen op bepaalde plekken dus daar maar gereden.

ik heb vrij lang gestapt, totdat ie wat kijkerig werd dus toen ben ik hem wat meer aan het werk gaan zetten en heb wat losmakende oefeningen gereden zoals schouderbinnen en buitenwaarts. daarna aangedraafd en lange lijnen gereden. lekker vwnw gewerkt.

het was niet echt een bijzondere training, maar wel onwijs fijn om gewoon weer wat gedaan te hebben :D

ik merkte wel dat ie erg stijf was, maar ik ga de komende twee maanden op deze manier verder trainen. beetje stap, draf en lange lijnen, tempowisselingen, beetje zijgangen rijden en dan naar het 'echte werk' in de lente als ie echt goed los is in zijn lijf :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:51

ik was ook zo weer opgestapt, ging prima
tot dat ik 2 dagen later er weer op ging toen werd ik er met alle macht afgegooit

kortom ze had/ heeft spierpijn

dus voorzichtig opbouwen zou ik zeggen

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:34

Rustig beginnen en dan opbouwen : )

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:19

Lekker rustig bij de basis beginnen en dan weer opbouwen. :)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:28

Mijn nieuwe bijrijdpaard heeft echt een tijd stil gestaan. Niet alleen deze winterperiode maar daarvoor ook een paar maanden omdat ze dus iemand ervoor zochten. Heb er toen met proefrijden wel opgezeten en ook een keertje longeren maar daarna werd het zo slecht.
Nu kan ik, als het goed is, morgen weer voor 't eerst wat doen :) Ik ga haar eerst even loslaten in de bak want ik weet hoe druk ze kan zijn. Daarna longeer ik haar even met bijzet. Ik ga er sowieso niet op want dan lig ik er naast haha! Daar is ze echt te druk voor. Maar dan ga ik in de loop van de week, als het dan weer kan, wel even rijden. Maar dan gewoon heel rustig aan.

Maayke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:44

Als ik het zo allemaal lees ben ik toch wel blij dat ik gewoon heb kunnen door trainen! :o

Maar geef hem alle tijd om lekker los te worden en rijd hem niet te lang! En bouw het weer rustig op.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:30

Gewoon weer rustig beginnen, niet meteen een heel uur intensief rijden.
Gewoon een half uurtje, met wat meer stap dan anders.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:36

Ristig aan beginnen , ik ga zo ook voor het eerst sinds weken weer op mijn paard stappen :)
Hij is wel gelongeerd in de tussentijd, maar dat kon ook lang niet altijd. Verder hebben ze wel iedere dag een aantal uur buiten gestaan en gewandeld .
Veel stappen , vooral in en uit stappen is belangrijk , maar dat is het sowieso wel ;) lekker veel loswerk oefeningen en langzaam op en af bouwen , geef je paard de tijd om weer aan het werk te wennen

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:38

Inderdaad rustig beginnen, die van mij staat sinds half november stil ivm de vorst. Hij staat wel 24/7 buiten.
Beginnen met stappen aan de lange teugel, draven aan de lange teugel en dan voel ik vanzelf wat er wel en niet kan. Sowieso geen vol uur, ik begin meestal met een half uurtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:30

ik ben toevallig gistere avond erweer voor het eerst opgestapt na een winterstop. Ik heb hooguit en half uurtje gereden incl warmstappen en uitstappen...lekker beetje stappen en draven aan een lang teugeltje.beetje overgangetjes enzo. Vandaag een klein stap ritje met lange teugel in het bos gedaan met stal genootjes ( heerlijk!!! ). Gewoon alles weer rustig opbouwen zodat ik van de zomer weer uuuuren het bos in kan ;)
Het ideale aan mijn paard is wel dat je dr zo uit de wei kan plukken na een winterstop er zo weer op kunt stappen en weg kan rijden znder dat ze ontploft of debiel doet :')

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:34

Vandaag ook weer begonnen en ik begin altijd met longeren. De eerste dag los in de paddock en de tweede dag aan de longeerlijn. Derde dag onder het zadel en dan een dag rust.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:40

eerst lekker longeren
daarna gewoon weer rustig beginnen met rijden beetje stappen en draven en zo langzaam weer opbouwen

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:19

De mijne heeft sws voor de winter stilgestaan, vanaf juli heb ik haar wat gereden, maar ze is niet echt in topconditie ofzo, ze had nl een veulen, en is nu weer drachtig, dus ik ga pas echt aan de gang als ze haar veulen heeft gehad en het veulen is afgespeend ;)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:24

Als een paard een tijd niets gedaan heeft is het het beste om, om de dag te beginnen. Op deze manier hebben de spieren één dag om te herstellen. (Dit is ook voor jonge paarden de beste manier om spieren te krijgen zonder ze te overbelasten)

En natuurlijk niet te lang en te gek doen ;-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:35

-> SV