Leren laarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekie1988

Leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:36

Ik heb sinds 1,5 jaar leren rijlaarzen. De Petrie Perfect. Na 1,5 jaar zitten ze alleen nog niet lekker...
De voetmaat is veel te groot, de kuit zit strak en ik vind ze te hoog (ze zouden moeten inzakken, maar naar 1,5 jaar nog niet voldoende |( ), ze doen pijn in mijn knieholte.
Dit alles terwijl ze wel op maat gemaakt zijn ;(
Een tijdje geleden was de hak van mijn laars af en die moest ik laten maken. Toen heb ik goedkope chaps gekocht, omdat ik moeilijk mijn paard een week kan laten staan. Ik ben eigenlijk best lang blijven doorrijden met de chaps en wordt echt niet eer gelukkig als ik mijn laarzen weer aantrek.

Nu ben ik dus benieuwd naar jullie ervaring met leren rijlaarzen. Ik wil dus graag nieuwe, die op maat te maken zijn i.v.m. mijn kuitmaat en die van soepel leer zijn, niet van die stijve kachelpijpen als mijn laarzen nu. Als je reageert, wil je dan please merk, prijs en waar ze te koop zijn vermelden? THNX :j

Flaaf

Re: Leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:42

Als ze op maat gemaakt zijn, heb je toch wel een soort garantie?

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:45

Hoi,

Voetmaat te groot en de schacht te hoog. Is dan een los inlegzooltje misschien een optie?
De voetmaat wordt dan kleiner en de schacht komt minder hoog in je knieholte.

liessxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:46

Had je er geen last van tijdens het aanmeten en passen van de laarzen? (toen de laarzen voor je gemaakt werden..?) want dan kan je toch aangeven dat het niet helemaal goed voelt...

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:26

Ik denk dat je, je niet goed hebt laten voorlichten bij het kopen van de laarzen. De voet hoort gewoon vanaf dag 1 helemaal goed te passen. Ik heb zelf petrie perfect gehad en die van mij zaten prima! Ik heb er wel 1,5 uur over gedaan om de goede laars te vinden maar was helemaal tevreden en de verkoopster heeft me goed geholpen. Ze hebben speciale zooltjes waardoor je voet hoger in de laars komt te zitten waardoor je er misschien wat minder last van hebt.
Maar een slecht passende laars is nooit goed voor je voeten..
Nu heb ik Petrie Olympic met rits en ik vind ze echt super fijn! Prijs is ongeveer 350 euro, zijn niet op maat gemaakt maar wel een veel verschillende breedte en hoogte te verkrijgren!
Ik zou alleen als ik jou was volgende keer niet naar dezelfde winkel teruggaan.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:59

ik heb derby laarzen, erg soepel leer en zakken mooi in!

Niekie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 21:37

Bedankt voor de reacties.

@Flaaf: Nee helaas niet meer en dit is het eerste paar leren laarzen dat ik heb, dus wist ook niet goed dat ze al meteen niet goed zaten...

@Frits2008: Ik heb zelf een soort van steunzolen en die doe ik nu in de laars. Qua breedte/hoogte van de voet zit het dan wel goed alleen de lengte blijft veel te lang. Ik heb aan de voorkant zo'n 5 cm %) over... Helaas is dit ook niet voldoende om de hoogte van de schacht weg te nemen.

@liessxx: Helaas hadden ze mijn kuitmaat niet op voorraad, waardoor ik eigenlijk niet eens kon passen. Mij werd gevraagd wat mijn voetmaat was, die is 38/39 en ze hebben een maat 6'' besteld, wat dus 39 zou moeten zijn. Ook de hoogte kon dus niet goed gemeten worden. Toen ik ze paste toen ze binnen waren vertelden ze me dat de schacht nog wel zou zakken en ik qua voet dacht ik dat het met mijn zolen en dubbele sokken wel mee zou vallen...

@o0loveFly0o: Zoals je hierboven leest, kon ik niet passen in de winkel... Ik vertrouwde erop dat het goed zou gaan, heb nooit nare verhalen over de winkel gehoord en zelf ook erg goede ervaring, maar voor laarzen ga ik wel ergens anders naar toe in het vervolg...

@mereltjuhxxx: Waar kun je die kopen? Heb namelijk al meerdere goede verhalen over derby laarzen gehoord. Dat is qua soepelheid ook wel wat ik zoek.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:42

Misschien een idee op de kuit/schacht op te laten rekken??? Wellicht zakt ie dan ook nog iets in?? Proberen waard misschien...

Niekie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:58

dan blijf ik nog steeds met het feit dat ook de voet veel te groot is..

Niekie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:10

Ik ben nog erg benieuwd naar jullie reacties v.w.b. je ervaring met leren laarzen. Ik zit er nu over te denken om van die hele soepele leren te kopen. Die heb je van Derby, maar wil eigenlijk niet van die dure. Eerst maar eens weten wat ik prettig vind, dan kan ik altijd nog duurdere kopen.
Dus wie heeft ervaring met goedkopere soepele leren laarzen?
Even een paar voorbeeldjes: (ik weet niet of ze soepel zijn, kan ik op de foto niet zien;))
http://divoza.com/shop/a.visit/4d246d9c ... a8c0640747
http://www.ruitershopdeventer.nl/index. ... &Itemid=36
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=6000017
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=6010034

Kristel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:33

Ik heb ook leren laarzen ze zitten wel fijn maar ik weet niet waar ze gekocht zijn en ook niet hoe duur ze zijn!! Het merk is cavallo. Ik had ook wel last van me knieholte maar dat wende wel, maarja jij hebt ze al 1,5 jaar dus dat zal niet meer wennen!! Heb je geen garantie??

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:37

Ik heb zelf de petrie standaard, ook op maat laten maken. Maar hoe kan je vijf cm over houden aan de voorkant?

Niekie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 23:44

omdat ik geen voetmaat kon passen. Ze hadden mijn kuitmaat niet in mijn voetmaat en heb gewoon mijn schoenmaat doorgegeven, maar dat valt dus veel te groot. Dacht dat het met een zooltje en extra sokken wel zou gaan toen ze gemaakt waren maar dat valt dus vies tegen..tegen..

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:47

Mijn dochter heeft Derby rijlaarzen, in de uitverkoop gekocht voor 150,- (i.v.m. aparte kleur/wit-grijs).
Het is een heel fijne laars, die mooi soepel is en prima inzakt. Heeft er ook weinig last van gehad in het begin, geen blaren of iets dergelijks. Succes met je zoektocht!

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:58

Hoi hoi,

Ik was zo even je ervaring met de Petrie laars aan het lezen. Klinkt me erg bekend in de oren.
Heb ze ook zo'n 2 jaar geleden gekocht, zouden ook inzakken niet dus.. Soepel worden ook niet en dat terwijl ik ze intensief gebruik. Na een paar maanden heb ik ze uitgegooid en ben met chaps verder gegaan (had ik al). Nu heb ik sinds een tijd DeNiro laarzen zijn wel wat duurder maar die zitten als gegoten!!
Soepeler leer kun je niet hebben. Ik raad je aan koop een fatsoenlijke misschien dan wel wat duurdere laars maar daar heb je ook langer plezier van.

Suc6

Niekie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:54

Thnx! Ik gebruik ze ook zeer intensief (lees iedere dag;)) en ze worden er niet fijner op.. Een paar maanden geleden brak de hak af en moest ik die laten maken. Heb toen even goedkope chaps gekocht en ben die eigenlijk blijven dragen, omdat het veel fijner zit :s Daar koop je natuurlijk geen dure laarzen voor...
Ik zal eens even naar dat merk kijken!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:58

De Petrie laars is een van de beste laarzen. De Petrie Perfect is de goedkoopste uitvoering dus heeft wat stugger leer maar dat is de keuze die je maakt. Ik lees elke keer met verbazing hoe ruitersportzaken jullie belazeren met het verkeerd aanmeten van laarzen en jullie wijsmaken dat het allemaal nog wel zakt. Als je een goede ruitersportzaak hebt, die goed kan aanmeten dan passen de laarzen als gegoten of heb je hoogstens een paar dagen/weken een beetje dat je moet inlopen. Dus nogmaals het ligt echt niet aan de laarzen of de kwaliteit ervan maar het ligt aan het verkeerd opmeten van jullie ruitersportzaak.

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:02

Ik heb ook de Petrie laats. Bij mij zijn ze na 2 jaar ook nog niet ingezakt dus ze zitten echt niet lekker !!

Niekie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 11:04

Ik twijfel ook absoluut niet aan de kwaliteit van de laarzen. Noem mij een merk die langer meegaan, ik kan dat zo niet bedenken.
Wel denk ik dat het per persoon verschillend is of je je prettig voelt bij dit harde, stugge leer of dat je je prettiger voelt met soepel leer. En het verkeerd aanmeten, tja.. zou willen dat het anders was, nu kan ik een tweede keer geld uitgeven, terwijl de laarzen nog helemaal niet versleten zijn 8)7

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:06

.
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 02-02-22 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:09

Niekie1988 schreef:
Ik twijfel ook absoluut niet aan de kwaliteit van de laarzen. Noem mij een merk die langer meegaan, ik kan dat zo niet bedenken.
Wel denk ik dat het per persoon verschillend is of je je prettig voelt bij dit harde, stugge leer of dat je je prettiger voelt met soepel leer. En het verkeerd aanmeten, tja.. zou willen dat het anders was, nu kan ik een tweede keer geld uitgeven, terwijl de laarzen nog helemaal niet versleten zijn 8)7

Het is alleen zo jammer inderdaad dat je voor dat geld geen fijne laarzen hebt. Maar als je de volgende keer laarzen koopt moet je gewoon thuis al opmeten en kijken of je op dezelfde maten uitkomt. Hoe je moet meten is erg simpel en zo kun je kijken welke hoogte je fijn vind. Petrie hanteert een maattabel en vaak zit je maat of wat er het meest in de buurt komt wel tussen maar als je maat er niet tussen zit kom je aan maatwerk en dat kost meer. Het is dus voor ruitersportzaken makkelijk verkopen als je een maat aansmeren die het meest in de buurt komt maar eigenlijk niet je juiste maat is. Maar als ze zeggen dat jouw maat er niet tussen zit en ze weten dat je geen geld over hebt voor maatwerk dan smeren ze je vaak gewoon de meest passende maat aan. En je hebt ook nog verkopers die absoluut niet weten hoe je meten moet. Daarom zelf thuis als je kuitmaat meten en de hoogte. (hoe je moet meten staat volgens mij zelfs bij Petrie op de site)
Laatst bijgewerkt door cavaletti op 06-01-11 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:10

@Dispar_Vulgo ja dat doe ik indd ook !!

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:15

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:15

Ik wilde in eerste instantie ook leren laarzen, maar ben uiteindelijk thuis gekomen met leren chaps, en jophurs eronder. Ik heb de Petrie Anky, maar dan dus de chap-versie. Naar mijn ervaring zijn ze veel gemakkelijker dan echte laarzen, ik vind ze zelf eleganter staan, en je kunt na het rijden gewoon verder hobbelen op je jophurs. Met deze chaps mag je officieel gewoon starten, en het valt helemaal niet op dat het geen echte laarzen zijn.
Succes met de zoektocht!

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:17

Ik heb echt een rot ervaring met de petrie perfect! Ik had ze 1maand toen begon de coating los te laten, (de perfect is gecoat met de afval materialen) ik heb 3maanden moeten wachten toen kreeg ik nieuwe maar ik vroeg wel om een andet type. Toen kreeg ik meteen de duurste dus kon ik er achteraf nog even 100euro bij gaan betalen en deze zitten ook niet lekker te krap bij mijn voet, en ze zijn ook nog niet ingezakt(jaar later) wat ik je adviseer zijn lipica laarzen, dat is maatwerk, je kan de laars zelf ontwerpen, ze hebben mooie modellen en kleuren ,goede kwaliteit zacht leer en de prijs is ook best gunstig! Volgens mij is dat hetzelfde als wat Thorn2006 zegt www.paardenlaars.nl ik heb ze ook bij Truusje Smeding besteld