onhandelbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pintoxlover

onhandelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 13:58

hallo iedereen,
Ik heb een jonge merrie van 5 jaar oud die ik al heb sinds ze nog maar enkele maanden oud was.
Ik heb eigenlijk altijd een hele goede band met mijn paard gehad, kon er alles met doen en volgde mij als een hondje.
Ze heeft echter wel altijd een sterk karakter gehad waardoor ze bijna niemand anders dan mij in de buurt tolereert.
Met behulp van een prof heb ik haar zadelmak laten maken en trainden we meerdere keren per week.
Zo ging het tot deze zomervakantie erg goed.
Ze had een goede basis dressuur, had springtalent, was verkeersmak, kortom een echte droom om met te rijden.
En toen in de zomervakantie ging het mis, het begon met te weigeren om het weiland nog te verlaten voor een buitenrit,
daarna bij het longeren beginnen stijgeren en aanvallen, weglopen als je wilt opstijgen en uiteindelijk zelf niet meer toestaan om te rijden.
Ofwel bleef ze gewoon staan wat je ook deed of anders nam ze haar bit in de mond en begon ze te steigeren, bokken, opzijspringen en liefst nog allemaal tegelijk.
Ik heb geprobeerd het zachtaardig aan te pakken, kreeg het advies haar harder aan te pakken , maar ook dat mocht niet baten.
Bovendien is ze reuzedominant geworden over onze andere merrie en breekt ze constant uit ook als er stroom op de draad staat.
Ik heb de dierenarts ook al laten komen en die heeft gezegt dat ze kerngezond is.

Ik ben echt de wanhoop nabij, heeft er iemand enig idee hoe ik dit nog kan aanpakken?

Alvast bedankt

JoyceLa

Re: onhandelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:02

Ik zou toch voor de zekerheid een andere da laten komen voor second opinion? Voor de zekerheid?

Als je het lichamelijke gedeelte kan uitsluiten denk ik dat het dominantie is. Maar uit je verhaal lijkt het van de 1 op andere dag te komen met dominantie sluipt het er eerder in zeg maar. Dat is van de op een op andere dat dat je met haar kan lezen en schrijven en de volgende dag staakt ze met alles.

Als het wel dominantie is kun je dit als je het goed doet wel oplosen met grondwerk. Ik ben zelf voorstnader van Parelli. Ik had ook een dominante merrie, met wat kleinere kuurtjes. En door Parelli heb ik haar op haar plek gezet. Ook is het een leuke bezigheid voor jouw en je paardje. Om wat afwisseling in je werk te brengen. Succes!

pintoxlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 14:17

Ik heb zelf ook al aan natural horsemanship gedacht maar is het allemaal wel mogelijk als mijn paard een heel jaar op het weiland staat? De mogelijkheden daar zijn immers redelijk beperkt..
We kunnen het in ieder geval proberen.
alvast bedankt ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:21

Het is het best om de oefeningen ergens anders te doen dan waar ze staat. Maar als het niet anders gaat.. Het gaat erom dat jij even duidelijk maakt dat jij de leider bent en niet andersom. En vandaar uit kun je verder aan je band werken. Het brengt je dichter bij elkaar. Je leert elkaar vertrouwen. Ik vind het zelf super leuk! Ik heb mijn merrie die een trauma van de trailer had overgehouden weer op die manier de trailer ingekregen met hulp van iemand die er ervaring meer heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:22

Klinkt naar een puberend paard dat zijn grenzen aan het verkennen is, en waar het lukt om daaroverheen te gaan.
Als lichamelijke ongemakken/problemen uitgesloten zijn, zou ik adviseren om Parelli mee te gaan nemen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:24

Ik ben toch bang dat je nog harder moet zijn en heel consequent volhouden , ze heeft haar kans gepakt en gewonnen en nu moet jij hetzelfde doen. zou het ook met de hengstighied te maken kunnen hebben dat ze dan zo losgaat merkn je verschil in periode?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:13

klinkt toch een beetje als een jong paard wat overvraagd is. Is het niet allemaal een beetje te snel voor haar gegaan? je denkt vaak als een paard alles snel oppakt dat je gevaarloos door kan gaan, maar dan juist moet je heel bewust rustpauzes in het werk inlassen, en ook heel bewust vakanties geven waar ze weer lekker in de wei tot zichzelf kunnen komen en alles op een rijtje kunnen zetten. Zo'n makkelijk paard moet je dan letterlijk tegen zichzelf beschermen. Jouw paard heeft zelf aan de bel getrokken: he het is even genoeg, ik kan niet meer, ik vind het niet leuk meer om met je mee te gaan. Geef haar die rust dan ook en begin over een paar maandjes gewoon weer met wat simpele dingen die ze zonder moeite kan doen en ook leuk vind. Want het belangrijkste is dat je paard het leuk blijft vinden om met je mee te gaan, dan komen die prestaties vanzelf en veel makkelijker als wanneer je het nu af gaat dwingen. Dan krijg je alleen maar meer verzet en uiteindelijk een kapot paard. Ik rij al mijn jonkies vele malen rustiger in dan gebruikelijk is ( ik heb er nu twee van 5 die alleen nog maar licht werk doen, lees: buitenritjes, een beetje longeren en grondwerk en wat stelling en buiging onder het zadel, en verder gewoon met tussenpozen weer lekker op de wei in de kudde gaan), en die willen altijd graag mee. Sterker nog, ze bieden zichzelf gewoon aan en doen alles wat ik van ze vraag met een enorme inzet en enthousiasme. Zo kweek je werkwillige paarden die echt alles voor je willen doen, met een zweep en dwang bereik je het tegenovergestelde.

Cora62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:36

Ik sluit mij zowel bij het grondwerk als bij dianaw33 aan. Ik heb zelf sinds 3 1/2 maand een ijslandse merrie van 10 jaar. Mijn eerste eigen paard en ik wilde zelf niet inrijden. dus ik heb een volwassen paard gekocht. Ze had door de ziekte van de vorige eigenaresse al een tijd niets meer gedaan. Ze was 5 dagen heel lief en rustig en veranderde vervolgens in een verwende draak. Ze bleek dominanter dan ik had ingeschat. Beet en schopte zodra haar iets niet zinde en wilde niets in de bak. Ze werd agressief tegen andere paarden en sloopte van alles wat ze tegenkwam. Ik heb via via iemand gevonden die met ons helemaal vanaf de basis is begonnen. Stappen aan de hand, halt houden, achteruit en later zijwaarts en draven. En alles aan de hand. Nu 3 maanden later begint de band te groeien. Ze doet vrijwel alles op stem en begint steeds meer lol te krijgen in het werken. Iedere keer dat ik met haar aan het werk ga begin ik met grondwerk, al is het maar 5 of 10 minuten. Daarna stijg ik eventueel pas op. IJslanders begin je trouwens pas vanaf hun 5e jaar te trainen. En dan ook heel rustig aan, net als mijn voorganger gedaan heeft. Dus wie weet een paar weken in de wei en dan (met een andere trainer?) beginnen met eenvoudig grondwerk.
Er was overigens van de week een hele leuke aflevering op nat geografic van de dog whisperer in combinatie met pat Parelli. Te zien op internet. Kun je misschien inspiratie uit halen.

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:39

Ik heb ondervonden dat het beter is om er hulp bij te halen, dan zelf aan te gaan kloten. Denk dan aan natural horsemanship dat je nu nog niet kent. Zoek er hulp bij als je iets nieuws wilt proberen. Verder kan ik niet in je paard kijken.

pintoxlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 15:50

Ze is over de hele lijn hetzelfde dus het is niet echt van een periode afhankelijk.
@ dianaw33: eigenlijk zijn we toch ongeveer een volledig jaar bezig geweest met haar alles aan te leren, terwijl er bij sommigen (vind ik persoonlijk onverstaanbaar) slechts een week over gaat.
Ik trainde eigenlijk slechts 2à3dagen in de week met voldoende afwisseling. De andere dagen deed ik zoals jij zelf ook al zei longeren, soms een beetje grondwerk en verzorgen.
En omwille van mijn studies is ze nu toch al 2maand niet meer bereden geweest, maar haar gedrag is nog steeds niet veranderd.

Mischien zoals jij zegt , Cora62, is het wel een goed idee om terug met de basis aan de hand te beginnen, dan is ze veel rustiger.

Hulp zoeken ben ik ook zeker van plan maar er zijn veel mensen die zeggen dat ze er gewoon niet aan willen beginnen omdat het paard te gevaarlijk is volgens hen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:57

Ook een vol jaar kan te snel zijn, klinkt raar maar is echt paardafhankelijk. Ik heb een ijsco op stal van vijf, die blokkeert volledig na het aanleren van twee of drie nieuwe dingen (da's niet veel dus!) en moet dan weer ff een weekje met rust gelaten worden. Als je dan doorgaat staakt hij gewoon en wil ook niet meer mee. Luisteren naar je paard dus, en goed de signalen van je paard op leren vangen.

Grondwerk kun je, itt tot wat boven staat trouwens prima op de wei doen hoor, dat is onzin dat het daar niet zou kunnen. Wij hebben geeneens een bak en beginnen met al het jonge spul gewoon op de wei. Kwestie van aandacht vragen door goed binnen een paar seconden te belonen (voertje) na gewenst gedrag, dan vergeten ze dat gras wel. En dat belonen is iets wat ik bij Parelli niet of nauwelijks zie gebeuren, belonen door wegnemen van druk als beloning is ook niet voor ieder paard het meest geschikte, uberhaupt werken met druk kan tegen je gaan werken. twee van mijn paarden ( een volbloed en een ijslander, dus niet rasgebonden) gaan totaal door het lint van druk, dan sta je al weer met je handen in het haar met Parelli.

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:58

Dan heb je niet de goede mensen benaderd. Probeer eens http://www.2moons.com of 2moons.nl, weet niet meer welke het is. Deze vrouw kun je ook inschakelen zij is heel fijn. Gewoon even een mail sturen of bellen met je verhaal en dan kijkt ze of ze je kan helpen, en geloof mij maar, zij is zeker niet bang voor zo'n paard als dat jij hebt, want zo'n paard had ik ook.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:00

Ik ben ook te bellen hoor, haha, heb dezelfde opleiding als Petra Vlasblom

pintoxlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 16:05

Ik heb de site inderdaad al eens bezocht en vond het fantastisch wat ze deed, daarom ga ik haar ook contacteren Natuurlijk zal de afstand, toch zo'n 145km, me wel parten spelen, maar dat heb ik er voor over.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:05

Heeft er al een DA gekeken of alles nog wel in orde is met het paard? Ze kan namelijk doordat je veel met 'r bent gaan trainen, meer spier gekregen hebben. Zadel kan dus niet goed liggen. Dan associert ze rijden dus met pijn en gaat ze raar doen.

Anders denk ik toch dat het pubergedrag is. De mijne heeft daar ook een beetje last van. Paar weken terug steigerde ie een beetje naar me. Heb 'm meteen goed duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend ben. Hij heeft t tot aan vandaag niet meer gedaan, en dat hou ik graag zo :')

tanjaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:42

ga is kijken bij t balinge hof.
http://www.balingehof.nl/
ben er ook geweest met mijn ruin.
echt super ze weten waar ze over praten en hebben bijna op alles wel een oplossing.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:49

Onze merrie is ook 5 jaar en heeft een heel dominant karakter maar we hebben geleerd om haar op te voeden zodat ze ons als haar kudde leiders erkent en naar ons luistert.
Dit opvoeden hebben we van onze trainers geleerd, mijn eerste advies is dan ook om iemand te zoeken die voldoende kennis en kunde heeft om je te helpen met dit opvoeden.

Wat je zelf kan doen is je verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden, zo kan je begrijpen waarom ze iets doen of zo reageren.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor haar vormen jij en zij een "kudde" en op dit ogenblik is zij leider over jullie.
Bijkomend probleem kan zijn dat je paard in zijn puberteit zit, zoals jongeren.
Zij denkt dat zij alles beter weet en dat zij iedereen moet testen om te kijken hoe ver zij kan gaan, dit is een extra factor die je moet overwinnen.
Jullie moeten haar opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en zij de "ondergeschikte". De volgende stappen kunnen je hierbij helpen.

1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij haar moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover haar en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit zij kennen geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paarden zijn en zolang dat je je paarden hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in haar gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren. Maar de basis is gewoon de dagelijkse omgang met je paard, dus kan je het overal doen.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist gedrag.
Als je hulp wil, wil ik je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:01

tjaaa je zegt dat alles goed is verlopen toen je de training samen met die instructeur deed, daarna is het dus duidelijk steeds slechter geworden, waar zou het dan volgens jou aan kunnen liggen ???????
Het is hier dus overduidelijk dat je die controle, die steun, die ander die het vanuit een ander oogpunt ziet , de aangepaste oefeningen en op het juiste moment ook de juiste correcties.
ik denk ook dat het hier puber gedrag is, het paard probeert jouw uit en jij hebt het soms mssn nog niet eens door tot het echt misloopt, de fout zit dus hier ook zeker niet bij het paard maar bij de ruiter/verzorger die net te weinig kennis en kunde heeft om het paard te leiden.
Zoek dus weer naar een extra hulp, een instructeur/trainer die je kan helpen en begeleiden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:22

Klinkt mij toch ook een beetje als een overvraagd paard.

Het gaat er op zich niet zozeer om hoe snel je alles doet, maar in wat voor volgorde. Je moet de basis vaak herhalen. Dus kan ze stap, draf, galop? Ga je weer terug naar het stappen. Dan weer het draven en dan weer galop, daarna ga je pas weer een nieuwe oefening doen. Kan ze dat? Weer terug naar de basis + de nieuw aangeleerde oefening etc. etc.

Ga je elke keer als iets goed gaat door naar het volgende, krijgt het paard geen tijd om het te verwerken en elke keer als ze het goed doet krijgt ze de beloning (niet dus) dat ze wéér wat moeilijkers mag doen. Zo krijgt het paard geen zelfvertrouwen omdat het continu dingen moet doen wat ze nog niet snapt.

Daarbij zou ik iedereen het advies geven om NH te gaan doen, of je nou een probleem hebt of niet.

Maar vaak als het paard zo heftig reageerd op bijna alles, is het een lichamelijk of mentaal ongemak. Ze probeert je iets te vertellen, jouw taak om te luisteren en het te begrijpen;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:24

Sassol schreef:
Klinkt mij toch ook een beetje als een overvraagd paard.

Het gaat er op zich niet zozeer om hoe snel je alles doet, maar in wat voor volgorde. Je moet de basis vaak herhalen. Dus kan ze stap, draf, galop? Ga je weer terug naar het stappen. Dan weer het draven en dan weer galop, daarna ga je pas weer een nieuwe oefening doen. Kan ze dat? Weer terug naar de basis + de nieuw aangeleerde oefening etc. etc.

Ga je elke keer als iets goed gaat door naar het volgende, krijgt het paard geen tijd om het te verwerken en elke keer als ze het goed doet krijgt ze de beloning (niet dus) dat ze wéér wat moeilijkers mag doen. Zo krijgt het paard geen zelfvertrouwen omdat het continu dingen moet doen wat ze nog niet snapt.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik oefen regelmatig nog met dingen als voetjes optillen, staart optillen, aanraken over het hele lijf, ondanks dat m'n paard dit allang kent. Ook gewoon longeren, niks moeilijkers, herhaal ik veel. Is ook wel nodig ook, merk wel als ik het een tijdje niet herhaal, m'n paard meteen moeilijker gaat doen :')

pintoxlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:09

aeolusnr1 schreef:
tjaaa je zegt dat alles goed is verlopen toen je de training samen met die instructeur deed, daarna is het dus duidelijk steeds slechter geworden, waar zou het dan volgens jou aan kunnen liggen ???????
Het is hier dus overduidelijk dat je die controle, die steun, die ander die het vanuit een ander oogpunt ziet , de aangepaste oefeningen en op het juiste moment ook de juiste correcties.
ik denk ook dat het hier puber gedrag is, het paard probeert jouw uit en jij hebt het soms mssn nog niet eens door tot het echt misloopt, de fout zit dus hier ook zeker niet bij het paard maar bij de ruiter/verzorger die net te weinig kennis en kunde heeft om het paard te leiden.
Zoek dus weer naar een extra hulp, een instructeur/trainer die je kan helpen en begeleiden.

Het heeft lange tijd nadat de instructeur geweest is ook goed gegaan en de kleinde dingetjes zoals longeren, grondwerk en herhalen doe ik wel degelijk allemaal. En ik denk dat ik qua kennis toch wel al redelijk ver sta, ik doe al 11jaar paardrijden en heb altijd de moeilijkste paarden van de manege voorgereden. Heb ook al diverse paarden helpen africhten. dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet onfeilbaar ben, natuurlijk zal de oorzaak ook bij mij liggen. Het is nu enkel nog uitzoeken wat er precies foutgelopen is. Ik ben vanmorgen nog naar mijn paard naartoe geweest en de herhaling doet haar goed, al blijft ze natuurlijk overdominant en heeft ze zojuist haar zoveelste halster kapotgetrokken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:23

pintoxlover schreef:
Het heeft lange tijd nadat de instructeur geweest is ook goed gegaan en de kleinde dingetjes zoals longeren, grondwerk en herhalen doe ik wel degelijk allemaal. En ik denk dat ik qua kennis toch wel al redelijk ver sta, ik doe al 11jaar paardrijden en heb altijd de moeilijkste paarden van de manege voorgereden. Heb ook al diverse paarden helpen africhten. dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet onfeilbaar ben, natuurlijk zal de oorzaak ook bij mij liggen. Het is nu enkel nog uitzoeken wat er precies foutgelopen is. Ik ben vanmorgen nog naar mijn paard naartoe geweest en de herhaling doet haar goed, al blijft ze natuurlijk overdominant en heeft ze zojuist haar zoveelste halster kapotgetrokken.

Dan zal je over paarden opvoeden nog een beetje moeten bijleren.
Als ik onze merrie uit de weide haal zet ik haar voor haar stal, leg het halster touw op de grond, zeg luid en krachtig "Wow" en ga dan haar materiaal halen...... en ze staat nog op haar plaats als ik terug kom. Dat is een opgevoed paard, zo sneuvelen er nooit halsters.

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:07

Altijd lastig dit soort dingen. Is er iets gebeurd wat aanleiding gaf tot gedrag? (idd bv dta het paard in het hoofd te vol zit), associeert ze pijn met jou van bv het zadel? Het bit? Een nare ervaring? Veel verhuizingen? Het is goed dat je er een DA naar hebt laten kijken, maar heeft hij/zij ook haar wervels en spieren gevoeld?

Ik ben het verder ook eens met boven staande. Ga helemaal terug naar de basis, communicatie en leiderschap. Grondwerk kun je overal doen :). Bouw rust, respect en leiderschap op. Zoek hierbij eventueel hulp van iemand die op dit gebied meer ervaring heeft dan jijzelf.

Succes!

xChanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:46

angelblood schreef:
Altijd lastig dit soort dingen. Is er iets gebeurd wat aanleiding gaf tot gedrag? (idd bv dta het paard in het hoofd te vol zit), associeert ze pijn met jou van bv het zadel? Het bit? Een nare ervaring? Veel verhuizingen? Het is goed dat je er een DA naar hebt laten kijken, maar heeft hij/zij ook haar wervels en spieren gevoeld?

Ik ben het verder ook eens met boven staande. Ga helemaal terug naar de basis, communicatie en leiderschap. Grondwerk kun je overal doen :). Bouw rust, respect en leiderschap op. Zoek hierbij eventueel hulp van iemand die op dit gebied meer ervaring heeft dan jijzelf.

Succes!

Hier sluit ik me bij aan. Inderdaad veel succes.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:38

Ik denk dat dit paard gewoon aan het uitproberen is, maar omdat het al zo lang aan de gang is wordt het steeds moeilijker om dit op te lossen.
Als jij van het land af wil ga je van het land af en daar mee uit, en zo niet dan zul je er af moeten vliegen maar er af zul je gaan. Nóóit toegeven want het wordt van kwaad tot erger dat blijkt wel weer.

Ik heb zo'n zelfde soort probleem gehad met mijn hengst. Van de zomer heel braaf alles gedaan, wel wat voorzichtig maar alles ging goed. Tot hij van de winter bedacht om te draaien als hij iets eng vond, bokkend en steigerend weg te vliegen als ik opstap, en als hij iets moeilijks moest doen in een keer de andere kant in draaien met van die gemene bokkensprongen. Het werd op een gegeven moment zo erg dat ik gewoon niet meer fatsoenlijk kon rijden. Dus ik heb één keer mijn instructeur meegenomen, en er wel zo gruwelijk aan gereden en hem echt hélemaal niets laten winnen, een keer heel hard aangepakt (werkelijkwaar, ik heb heel mijn knieën opengereden door het klemmen want ik ging van links naar rechts en moest al doen om niet gelanceerd te worden), en dat is vorige week geweest, en nu stap ik binnen 3 seconde op, paard blijft gewoon staan, loopt ook in een keer zonder twijfel de trailer in, loopt de stal uit zonder te hinneken, en ik kan opstappen en wegrijden, overal waar ik wil en wanneer ik wil. Ik hoef maar een keer in m'n vingers te knippen en hij vlíegt voor me. En zeg ik dat we links afdraaien dan draaien we links af en als ik zeg dat we rechts gaan gaan we rechts, en is dat niet het geval hoef ik maar één keer iets harder te zijn en hij loopt weer braaf rond.

Ik heb er nachten niet van kunnen slapen want ik dacht ook echt dat dit nooit meer goed zou komen, en ik dacht ook echt dat dit een paard was die je absoluut niet hard aan mag pakken, want hij reageert echt heel explosief als je een keer je sporen er in zet of een keer wat harden aan z'n mond komt, maar hij heeft het tegendeel bewezen. Hij heeft het na die les nog maar één keer geprobeerd. Terwijl andere paarden meestal iets minder explosief zijn als je ze een keer wat harder aan pakt maar het toch nog een paar keer proberen.

Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks maar luisteren zal hij moeten.