Op de 'manege' waar ik rijdt staat 1 pony die vroeger erg mishandeld is, verkeerd gereden, geslagen niet genoeg eten etc. Bailey is hierdoor erg bang en schuw geworden-mensen kunnen haar niet zomaar aaien en ze is erg onderdanig/bang naar andere paarden. Op zich is dat niet zo'n probleem. Ik had meteen een goede klik met haar en na enkele weken kon ik haar al halster omdoen en uit de wei halen zonder dat ze met beet/trapte.
Met hoefjes uitkrabben is ze echter één groot drama. In het begin duurde het makkelijk een kwartier om één hoefje eventjes op te tillen. Met veel,heel veel geduld en beloning gaat het inmiddels al wat beter. Ik kan haar voorhoefjes sinds 3 weken uitkrabben zonder een trap te krijgen of dat ze me bijt. Ze is nog wel een beetje gespannen dan, maar weet dat ik haar niets zal doen.
Haar achterhoefjes gaan echter gewoon niet. Zodra je in de buurt komt van haar achterbeen, tilt ze die helemaal op tegen haar buik en geeft dan trappen naar voren, achter, zijkant. Ze begint met haar kont te draaien (staat wel vast), is helemaal in paniek en zó gespannen. Niet normaal. Als ikdan eindelijk na een half uur haar hoef/been te pakken heb draait ze helemaal door, en probeert ze me echt gericht in mijn gezicht te raken. Je kunt je wel voorstellen dat dat nou niet echt geweldig leuk is als je vlakbij haar hoeven staat. Als ik haar beentjes aai met lieve woordjes en krabbeltjes, laat ze het wel toe, hoeven borstelen ook... Maar hoeven krabben echt niet.
Het wordt echt vervelend, en levert ook echt gevaarlijke situaties op- ooit wordt ik misschien wel geraakt.
Hebben jullie tips hoe ik haar hiervan af kan helpen? Ben echt wanhopig! Heb veel geduld, dus alle tips , maakt niet uit hoe lang het duurt, mogen.
Alvast bedankt!
xx
Ik denk, dat wat je nu doet, dat dat wel het beste is... Gewoon wat borstelen en zorgen dat ze vertrouwen in je krijgt. Een tip die misschien zou kunnen helpen: wanneer ze in paniek raakt omdat je haar achterbenen wilt doen : stop hiermee en ga lekker verder met borstelen, zodat ze snel weer ontspannen word. Nogmaals: veel geduld, je kan haar voorbenen doen: haar achterbenen volgen wel
Aangezien ze wel allemaal mooie hoefjes hebben, moet hij toch ooit wel eens komen. Ik zalhet Zaterdag eens vragen!
Mischien kun je haar tussen 2 balken plaatsen en dan met een halstertouw om haar achterbeen en dan vraag je of ze haar been omhoog doet (het klikt een beetje vaag maar misschien helpt het), doordat je het met een touw doet kan jij geen trap krijgen!! Maar ik heb hier echt geen verstand van dus veel succes ik vind het al heel wat dat je het wil proberen!!!

Was ook gevaarlijk, ja. Maar je ziet eht natuurlijk wel of ze op je afkomt o.i.d. en dan kun je makkelijk 'wegkomen'. Gewoon de zaon en schaduw goed gebuiken