Vertrouwensband weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vertrouwensband weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:01

Nou, de tijd is voor mij ook gekomen dat ik eens een topic open met een paardengedrag vraag!
Het zit mij niet lekker, daarom wil ik jullie het volgende voorleggen;

Sinds 3 maanden heb ik een 6 jarige merrie, een lief beestje.. had wat moeite met vertrouwen winnen maar vertoonde geen ernstig gedrag. Ze is rustig, braaf en verkeersmak.
Ze heeft een tijdje in een weiland met andere paarden gestaan maar omdat het winter is, heb ik haar aan huis staan. Ik heb een stalletje en een kampje land. Ze staat voorlopig wel alleen, maar ze doet daar niet moeilijk over.
Ik heb lang niet kunnen rijden, toch heb ik het deze week weer eens geprobeerd. (de laatste keer daarvoor was 2 a 3 weken geleden)
ik reed in het weiland en ze was heel onrustig, ze bokte wat maar dat kon ik wel aan. Niet veel later ging ze zo te keer dat ze me er af wipte.
Nou goed, ik weet dat aan het feit dat het koud was en ze al even stil stond. Geen gemenigheid, aangezien ze nadat ik er af lag heel erg begon te bokken en te galloperen. Ik kon haar trouwens zo weer pakken.
Eergisteren even gelongeerd en vandaag wilde ik het weer proberen, misschien zelfs rijden. Ze kwam gewoon uit de wei, braaf en rustig. Totdat ik het hoofdstel op wilde doen; ze trok haar hoofd weg en gallopeerde weg. Het weiland van de buren in. Ze had geen halster om, wel een zadel op!
Ze wilde niet terug komen, ze kwam wel op de biks af maar zodra ze het halster of touw zag rende ze weer weg. Ik was wel in paniek, want ze kon ook ontsnappen de weg op of nog verder.
Met behulp van de buurman, vriend en schoonouders hebben we haar uiteindelijk haar weiland ingejaagd. Daar staat ze veilig.
Het zadel kregen we er met veeeeel geduld af.

We hebben haar vanavond meerdere keren geprobeerd in de stal te zetten, maar ze wil niet komen. Ze is normaal heel makkelijk maar ze wilde echt niet komen. Ook nu nog niet.

Wat ik mij afvraag; is de vertrouwensband ineens weg? Ze loopt steeds voor me weg.
Ze wilde wel naar binnen vanavond, want ze stond bij het hek, toen ik haar halster om wilde doen rende ze weg.
Volgens mijn vriend maakt haar nieuwe hooi haar zo, er zit veel suiker in het hooi (heel plakkerig hooi) dus dat gaan we ruilen tegen droger hooi.
Mijn paard staat nu zonder deken buiten, het is rond het vriespunt en er is verder niets meer te eten buiten. Ze heeft water en ook al wat hooi en biks gehad vandaag. Ik dacht namelijk; als ze het koud heeft en honger wil ze wel naar stal (tot op heden wil ze dat nog niet)
Ze heeft geen dikke wintervacht waar de deken eerst zat, haar benen en hals zijn wel wollig. Kan ze eventueel de hele nacht buiten staan?
En kan het echt zo zijn dat het hooi teveel fructose bevat en haar zo vreselijk druk maakt?

Bedankt!

stoer

Re: Vertrouwensband weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:06

Ik zou haar binnen halen, als ze altijd met deken staat . Het is nog aardig koud dus die overgang is te groot.
Moet je een weg over? kun je het hek niet open zetten en haar met een emmertje voer lokken? Dan kun je van binnen uit weer rustig proberen haar te pakken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:08

Ze kan alleen buiten blijven als je haar voor de hele nacht hooi geeft, dan blijft haar lijf door het eten warm.
Verder denk ik niet dat het persoonlijk is, maar echt gelukkig is ze niet in deze situatie. Alleen staan is waarschijnlijk hier het probleem + veel energie over hebben:door meer binnen staan? weinig bereden te worden?
Misschien kun je geen/minder biks en meer hooi eens proberen? 2 Shetlanders erbij proberen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:13

Kan het niet zijn dat ze ergens pijn heeft waardoor ze bang is voor een halster oid?
Je kan proberen haar bij je te krijgen met een emmer biks en dan een halstertouw achter de oren langs om dr nek leggen en dr zo meenemen, ik weet niet hoever en waar langs je moet? Anders misschien met iets insluiten (longeelijn) en dr zo dr stal injagen? Misschien komt ze morgen best als je dr nu laat staan, maar van uistel komt vaak ook afstel. Misschien niet van jou kant maar wel van haar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:19

Ik hoef geen weg over, maar ze moet even de hoek om naar de stal, maar ze kan wel weg sprinten het weiland van de buren in en daar zit geen afrastering omheen.

Het is niet het meest ideale, we zijn ook bezig om er een shetje bij te zetten. Ze had eerst gezelschap van de buurtshetten in het weiland er naast maar die zijn weggehaald door de eigenaar.
Minder biks krijgt ze al maar dat hooi, volgens mij is dat echt niet goed. Ze kreeg het in kleine porties verspreid over de dag en nacht.
Ze is al sinds ik haar heb gigantisch geobsedeerd door eten, een goede bult hooi heeft ze in no-time op, ze eet heel snel. Ik kan haar wel flink wat hooi buiten geven, maar het droge hooi is op een plakje na op. Ik kan komende week droger hooi halen. Ik ben bang dat ze niet te stuiten is als ik haar een hele lading van dat hooi geef! Ze rent ook niet door de wei, het zou wel kunnen maar het is heel glad nu nog, blijkbaar is ze heel voorzichtig uit zichzelf. Ze kan haar energie niet kwijt.

Bah, het is hartstikke donker buiten en normaal staat ze al lang op stal.
Ik ga het straks nog een keer proberen haar te pakken te krijgen, ik wil haar niet buiten laten staan. Het IS ook veel te koud maar ze weet best dat het warm op stal is en dat ze daar eten krijgt. Maar ik ben nu wel alleen en ik zie amper iets buiten, maar vanmiddag als ik ook maar in de buurt kwam met het halstertouw liep ze al weg.

En nee, ze heeft nergens pijn. Halster zat altijd ruim genoeg en hoofdstel heeft ze normaal ook geen moeite mee. Ze is me gewoon aan het uittesten en wat ik zeg, ze reageert alsof de vertrouwensband weg is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:52

Hmm, ze wil nog niet komen... dan maar een hele lading hooi het land in en hopen dat ze niet onderkoeld raakt! Ik weet eigenlijk niet hoe snel dat gebeurd? Ze heeft wel een beetje wintervacht maar bovenop haar rug zit het minste.
Maar ik denk dat ze vannacht haar hooi alweer op heeft, zo rond een uurtje of 3 zeker wel. Echt, zo snel eet ze. En ze heeft nu al een tijdje niet tot weinig gegeten dus die zal wel honger hebben.

Het meest vervelende vind ik nu, dat ze me niet meer meer vertrouwd en bij me weg rent terwijl ze gisteren nog zo met me mee van en naar stal loopt. Zoals altijd eigenlijk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:57

Ach, wie weet is ze gewoon krengerig aan het doen, dan is honger hebben zo slecht nog niet, komt ze morgen misschien wel...

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:58

En als je nou gewoon het weihek open zet een een soort pad afzet met lint zodat ze zo haar stal in kan lopen,
Als je haar dan met een paar man rustig in de goede richting drijft moet het toch wel lukken?
Of is dit geen optie?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:01

Is er veel vuurwerk geweest? Kan goed zijn dat het niet zozeer met jou te maken heeft....
Vaak is het voor een paard volkomen logisch waar het voor ons een raadsel is waarom ze zo doen.
Kun je niet alsnog iets van een maatje regelen? Ze kunnen behoorlijk van de kook raken in hun eentje...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:07

Jeetje wat vervelend! Kan me voorstellen dat je haar graag op stal wil hebben nu.
Ik heb een wat bloederig typje, ook een merrie. Die heeft soms ook van die typische dingen, wil ze opeens haar halster niet om bijvoorbeeld. Ik heb haar noodgedwongen weleens met een touwtje om de hals naar stal gebracht (op hoop van zegen) en dat ging gelukkig goed. Met veel geduld kreeg ik dan op stal het halster wel weer om.

Kun je haar nu ook niet lokken met wat brok (heb je vast al geprobeerd), en dan heel langzaam met heel veel geduld het halster om?

Als je het echt niet voor elkaar krijgt, zou je misschien morgen overdag nog met een ander paard samen kunnen proberen (als er iemand in de buurt een paard heeft en wil helpen), misschien loopt ze daar zo achteraan naar stal?

Sterkte in elk geval!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 00:10

Ik kan nu geen maatje meer regelen, ik woon vrijstaand en mijn buren hebben geen paarden. Ja die hebben ze wel, maar ik ga niet om 23:00 uur s'avonds vragen of ze even hun paard bij me neer willen zetten.
Ze is ondanks dat ze alleen staat, heel rustig.. ze breekt de boel niet af in stal en op de wei is ze rustig.
Het vuurwerk verderop in de wijk achter mijn huis, gedurende de dag deed haar niets, na 12uur zijn we nog gaan kijken bij haar stal en die stond gewoon rustig te kauwen op haar voedsel en oogde niet onder de indruk.

Dat weidelint naar stal doortrekken is geen slecht idee, maar ik ben alleen, het is aardedonker en als ze me ontsnapt ben ik nog veeeeeel verder van huis. Er is niemand die me nu kan helpen.
Mijn vriend zei voor hij naar huis ging; die komt morgen wel.
Maar goed, ik ben bang dat ze verkleumt vannacht :( Ik kan nooit voor de hele nacht hooi de wei in leggen, althans niet voor haar eet-tempo.

Daarstraks probeerde ik het weer, ze kwam gelijk op de biks af, ze blijft even staan maar hupst al gauw weg. Een halstertouw krijg ik ook niet om haar hals, vanmiddag al niet en nu ook niet. Ze is me veel te slim af.
Ze is gewoon krengerig aan het doen, hopelijk is het morgen beter.

Ik ga deze week proberen een weidemaatje te regelen, al beschik ik niet over een groot budget en dat weidemaatje moet ook eten!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:18

Joh ze overleeft het echt wel!
Balen dat je er precies nu alleen voor staat, ik zou ook niet gaan prutsen in het donker.

Kan me voorstellen dat je op dit moment niet aan je buren gaat vragen of ze 'even willen helpen', maar morgen kan je het misschien wel met een paard/pony van de buren erbij proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 00:42

Zo, paard heeft hooi en water. 3 bultjes hooi moet wel genoeg zijn dacht ik zo. Is misschien iets meer wat ze s'avonds op stal krijgt en voor het slapen gaan maar dan blijft ze wel warm.
Morgen gaan we het weer proberen :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:36

Ninx schreef:
Is er veel vuurwerk geweest? Kan goed zijn dat het niet zozeer met jou te maken heeft....
Vaak is het voor een paard volkomen logisch waar het voor ons een raadsel is waarom ze zo doen.
Kun je niet alsnog iets van een maatje regelen? Ze kunnen behoorlijk van de kook raken in hun eentje...

Dit vind ik niet eens zo gek bedacht. Mijn paard was vandaag ook nog heel schrikkerig en uit haar doen. Van de stalhouder had ik gehoord dat ze met oud en nieuw ontzettend bang is geweest. Ze sprong letterlijk tegen de muren van de stal op van angst.

DubDubDub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:45

je kan proberen een longe pakken en met je vader of je vriend beide een kant pakken en haar in een hoekje leiden zodat ze niemeer weg kan altijd kleiner en kleiner maken en heer dan pakken .. eventueel een touw rond haar nek goojen en proberen het andere eind te pakken .. ze kan dan tenslotte toch al niet meer weg .. als je ze vast hebt geef haar wat lekkers en stel haar wat gerust en neem haar mee naar de stal leg haar deken op en geef haar wat eten .. maar niet veel ! blijf nog even bij haar mischien en ik zou de volgende dagen veel in de stal met haar bezig zijn , kuisen enz .. en als je halsters/kopstuk aan en uit wil doen in de stal en stal dicht doen zodat ze echt nie weg kan! en zien dat je niet alleen bent :)

edit: wat voor hooi krijgt ze ? want over wat soort hooi jij spreekt denk ik aan voordroog dat is natter en ook veel zwaarder voor een paard en sommige paarden krijgen er echt te veel energie van .. kan een oorzaak zijn dus mischien beter gewoon hooi geven veel in de dagen dat je niet kan rijden en weinig krachtvoer (:
Laatst bijgewerkt door DubDubDub op 03-01-11 02:02, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:53

Herkenbaar wel. Mijn paard laat zich ook niet pakken als hij niet gereden wil worden. Dan kan je denken wat een druiloor, maar meestal heeft hij er een erg goede reden voor om níet te willen. Tot nu toe was zijn onwil altijd gerechtvaardigd. (schaam, schaam, mijn paards is ook niet zo best, dus ik heb dat ook wel genegeerd) Om die reden doe ik altijd het halstertouw om de hals van mijn paard, als ie weg kan en éérst het hoofdstel om. Daarna pas mijn zadel.

Je hebt haar bovendien pas 3 maanden. Jullie moeten elkaar nog helemaal leren kennen. En voer kan idd ook van invoed zijn op het karakter van een paard. Een goede veearts kan goed adviseren mbt voer.
Als het voer geen verschil maakt, kun je overwegen om er ook eens een fysio naar je paard te laten kijken? Mss een oude rugblessure die opspeelt en over het hoofd is gezien? Of is je paard volledig röntgenologisch gekeurd? Dan nog kan er een spier niet helemaal prettig voelen voor haar. Ik zou zeggen: "Neem haar klacht serieus en denk niet meteen wat een druiloor (of erger)."

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 02:02

ik zeg wat zij doet kan jij ook ze negeert jou dus negeer jij haar wie weet leert ze er wat van, en als ze morgen bij het hek staat en ze oogt goed lekker laten staan en op jouw tijd eruit halen maar wel eerst haar biks in de bak doen en nog een uurtje laten wachten. :D

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 02:11

Ik vind het hartstikke goed van je dat je je probeert te verdiepen in haar belevingswereld. Echt! Daarmee bewijs je al dat je heus een paard waardig bent.
Wel denk ik dat je ook gelijk kunt hebben dat jullie dunne vertrouwensband beschadigd is geraakt. Het was immers nog geen jarenlange stevige band.

Maar: Geloof mij maar: (bijna) iedereen op bokt of iedereen met paarden heeft wel eens de band met z'n dier beschadigd. Je hebt het niet met opzet gedaan, en nog belangrijker: alles kan gewoon goedkomen!

Paarden zijn ten eerste heel vergevingsgezind, en ten tweede toch opportunisten. Zolang ze niet zwaar getraumatiseerd zijn, willen ze graag weer hun mens vertrouwen, dus krijg je vaak alsnog het voordeel van de twijfel. EN als je daar goed mee omgaat, heb je alles zo weer gerepareerd. Echt waar.

Krachtvoer hebben veel paardjes helemaal niet zo veel of niets van nodig. Goed hooi is wel belangrijk. En tevens de beste bron voor het warm kunnen houden. Dus vannacht bevriest ze heus niet.

Wat het beste is in jouw geval is denk ik niet om koste wat kost met meer mensen dat paardje gaan 'vangen'. Probeer gewoon te bedenken en te voelen dat jij wel iemand bent die het paard kan vertrouwen. Beetje meer zelfvertrouwen en rust uitstralen. Dat pikken paarden heel snel op, net zo snel als stress en onzekerheid. Veel mensen onderschatten dat.
Ga morgen naar haar toe, met alle geduld en liefde en begrip en rust. Ze zal echt naar je toe willen komen, maar durft het even niet, omdat ze jou nu even associeert met stress en nare gevoelens. Beloof jezelf en je paardje dat dat niet meer gebeurt, en dan zal het paarde echt naar je toe komen. Vang haar dan niet meteen met veel snelheid, maar beloon heel rustig de toenadering. Daarna wil ze vast met je mee!
En benader haar niet heel direct met je navel naar haar toe, maar ga een beetje naar haar toe, keer je zij naar haar toe en ga lekker je zadel poetsen ofzo. Zo vertel je haar dan je geen kwaad in de zin hebt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 02:32

Bedankt voor jullie tips en meedenken :)

@Dubdubdub: toen ze vanmiddag was ontsnapt was ze rechts het hele grote weiland van buren ingevlogen. (het is niet van de buurman maar zo legt het makkelijker uit) daar wilde ze niet uit. Lokken, in het weiland op mijn hurken zitten en biks geven. Rustig praten maar ze was helemaal hittepetit. De buurman uit de wijk achter mij is de sloot over gesprongen en heeft geholpen haar richting huis te jagen.
Ik ben geen voorstander van jagen maar het kon niet anders, het werd al bijna donker.
Uiteindelijk was ze in het weiland achter mijn huis, dat is niet van mij maar daar was ze iig dichter bij haar eigen weiland. Uiteindelijk hebben we met een heel lang lint haar in een hoek gedreven -met behulp van schoonvader, vriend en buurman die te hulp waren geschoten- en zo haar naar haar eigen wei gedreven. Nu staat ze tenminste veilig in haar eigen weiland en hopelijk is ze morgen weer braaf!

En wat betreft het hooi? Dat is lang gras wat lang niet gemaaid is, vochtig is ingeperst en heeft niet lang kunnen drogen. Ze vindt het heeeerlijk maar het voelt heel plakkerig dus ik vermoed dat het een hoog fructose gehalte heeft.
Ze doet ook zo sinds we dit hooi hebben, een week dus en door de aanhoudende vorst kon ik niet rijden. Wel heb ik haar gelongeerd en met haar gewandeld maar veeeel te weinig natuurlijk.

@Idefix; nee ze is niet röntgenologisch gekeurd, wel klinisch maar ik heb het vermoeden dat er voorheen niet zo goed met haar om is gegaan zoals verteld is. Ik kreeg professionele begeleiding en mijn instructrice merkte dat ze op jonge leeftijd strak vast is gezet met een bijzet en zo rugklachten heeft opgelopen.
Ze is onder behandeling geweest van een chiropractor. Ook haar zadel is nagekeken door een zadelmaker en goed gekeurd. (hij verwees me trouwens naar de chiropractor die haar behandeld heeft)
Ondanks dat ze toch 'pijn' moet hebben gehad was ze uiterst braaf, rustig en nooit gemeen. De chiropractor vertelde dat het heel erg vast zat.
Na de behandeling ging het stukken beter met mijn paard, ik gaf haar veel vertrouwen. Ze wandelde zonder haar vast te houden mee naar stal en ik kon haar elk moment uit de wei halen. Ze is normaal gesproken super nieuwsgierig naar mij of mijn vriend en komt altijd naar ons toe in de wei.
Toch heeft ze nu wat teveel vertrouwen gekregen van mij, ik kon haar namelijk bij de stal zo zonder halster laten staan en ze boog altijd naar me toe om het hoofdstel om te doen. Vandaag dus niet.
Zoals ze ook door het land hupste, hoofd omhoog geheven, staart hoog gedragen en sprongetjes makend duidt voor mij op TE veel energie.
Dat hooi gaat zsm de deur uit!
We zullen weer opnieuw moeten beginnen met vertrouwen, blijkbaar vertrouwd ze me niet meer en probeert ze over me heen te walsen.
Ook denk ik dat ze hengstig is, al dacht ik dat ze dat vorige week al was.. eigenlijk weet ik niet zo goed hoe lang dat aanhoudt.

@Franka; ik denk dat ik dat morgen maar ga doen, sowieso heb ik morgen de tijd om eens uit te vissen wat haar dwars zit. Of ze nog steeds 'boos' op me is of niet. Vanavond en nu prutsen in het land in het donker heeft geen zin.. Ik gaf het op, fout natuurlijk want nu heeft ze gewonnen maar het is even niet anders.

@Kukkie; bedankt voor je vertrouwen! Ik denk er namelijk net zo over, het KAN weer goedkomen. Tuurlijk ben ik bang dat ik haar iets aangedaan heb, anders sprintte ze er niet zo vandoor. Maar ik ben op een gegeven moment op haar gaan jagen omdat ze anders de straat over zou gaan, de woonwijk in en dat er ongelukken zouden gebeuren. Het weiland waar ze in rende was niet van mij en niet volledig afgerasterd. Er staan in de zomer schaapjes of koeien in. Nu ze in haar eigen wei staat kan ik morgen rustig overnieuw beginnen. Tuurlijk wilde ik haar vannacht graag op stal en was ik bang dat ze het koud zou krijgen, maar ik ben er niet achter aan gaan vangen.

Moet wel zeggen dat mijn vriend wil dat ik haar verkoop, ze is te vurig voor mij zegt hij. Maar hij denkt dat een paard binnen een week aan je gewend is. En gezien haar voorgeschiedenis is het hartstikke logisch dat ze me uitprobeert, al had ik verwacht dat ze daar nu wel overheen zou zijn.
Het IS nl normaal geen krengerig paard, een merrie en hooguit wat eigenzinnig maar dat maakt haar leuk, ze is braaf en lief en daardoor wil ik haar graag houden. Maar dit gedrag is onaanvaardbaar en ik ga mijn best doen om dat er uit te halen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 02:44

Hengstigheid kan ook een oorzaak zijn. Mijn man heeft een merrie gehad, die je niet kon rijden als ze hengstig was. De hormonen veroorzaakten bij haar pijn in de eilijders. Volgens de DA van toen kon ze alleen geholpen worden als ze gesteriliseerd werd. Niet te doen bij een paard, zo'n riskante operatie, alleen maar om er op te kunnen gaan zitten...
En idd kan eiwitrijk voer ook funest zijn, maar dat wat jij ziet als uitdagen, ik denk dat je voorzichtig moet zijn met die uitspraak. Paarden denken simpelweg niet op die manier. Die pesten ons mensen niet. Dat bedenken de mensen maar. Hopelijk wordt ze weer snel de schat die je in eerste instantie had gekocht. En als ze idd zo'n verleden heeft, dan heeft het herstel ook tijd nodig lijkt me.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 02:46

iig nog heel veel succes morgen, en ik hoop dat ze de nacht goed doorkomt! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 02:52

Nee, een paard denkt niet aan pesten maar wel aan dat ze boven mij in de rangorde staat. Dat bedoel ik met uitdagen, me slimmer af zijn e.d
Wel vraag ik me af of ze nou niet gewoon de stal met voer en warmte associeert en zich gewoon naar stal liet vervoeren ipv buiten te blijven?!
Ze wil n.l eind van de middag, uurtje of 6 wel weer naar binnen. Dan staat ze bij het hek en loopt ze graag mee naar stal (om vervolgens s'ochtends te drammen om naar buiten te willen :P )
Ben benieuwd hoe het morgen er aan toe gaat!
Maar kan mijn vriend hopelijk overtuigen dat het geen rotknol is, hij is er namelijk schijtziek van. Terwijl ik haar gedrag niet eens zo heeeeel erg vindt en in mijn optiek komt het lang niet zo vaak voor.
Merrie's komen in hele erge creaturen voor, ze zijn soms nog wel onhandelbaarder dan een hengst.

Wat deed de merrie van je man als ik vragen mag? Gooide ze je er van af zodra je er op ging zitten? Ineens wild, vurig of gemeen?
En hoe lang houdt hengstigheid eigenlijk aan, en komt het elke maand voor? Misschien moet ik me toch eens wat meer verdiepen in die zaken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 03:13

Ik heb ook een merrie gehad die me dat kunstje flikte, alleen stond zij in de buitenbak en vroor het veel harder. Ook met andere paarden lokken kwam ze niet. Ik heb toen net als zij gedacht ''bekijk het maar'' en haar mooi zonder voer en water laten staan tot de volgende ochtend. Klinkt heel erg gemeen, maar alles waar ik water in deed maakte ze kapot, en de volgende ochtend wou ze zonder morren mee naar stal en daarna heeft ze het me nooit meer geflikt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:05

Hengstigheid houdt ongeveer 5 dagen aan, bij de een wat korter dan de ander. Mijn merrie wordt er juist wat knuffeliger van, maar geniet wat minder van het rijden. Dat zijn dus onze knuffel- en grondwerkdagen^^

Het is nu zo dat jij op het paard afloopt, misschien met teveel energie? Je hebt haar laatst op moeten jagen, dus het kan zijn dat ze het idee heeft dat je dat nog steeds doet.

Ik heb een manier om mijn paard naar mij toe te laten komen:

Loop ritmisch (een beetje door je knieën zakken bij het lopen) de wei in, niet recht op haar af maar een beetje schuin. Gewoon om je heen kijken en wel zo dat je haar kan zien. Kijkt ze je aan, oortje(s) op je gericht? 2 passen achteruit zetten en uitnodigen met je lichaam (je moet een soort energie naar je buik toe voelen, deze energie moet zij dus volgen). Is haar aandacht voor jou weer weg loop je meteen weer in het zelfde ritme verder. Houdt ze haar aandacht bij jou, maar beweegt niet blijf je gewoon uitnodigen, hou je lichaamstaal vast, hoe lang dat ook duurt.

Komt ze echt niet loop je haar van haar linkerkant voorbij, door naar haar rechterkant achter haar kont langs (op veilige afstand uiteraard) zo naar haar linkerkant tot naast haar schouder. Daar doe je even niks. Blijft ze mooi bij je en geeft je even aandacht, aaien op haar schouder, beetje kriebelen in de manen en weer weglopen.

Neem hierbij ook je halster en touw mee maar gebruik hem niet. Herhaal dit een paar keer per dag en ze zal heus weer naar je toe komen;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:25

Ik ben wel benieuwd hoe het inmiddels gaat?