Plassen na rijden, goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveMickey

Plassen na rijden, goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 19:08

Hallo bokkers!!

Ik heb even een vraagje voor jullie!

Ik rijd een shetlander, voor degene die hem kennen: Mickey (Mini Salinero).
Altijd als ik hem heb gereden, gaat hij plassen in de stal.
Nou is mijn vraag:
Is dit goed of juist niet?

Alvast bedankt!

Groetjes Joël! :D

mika11

Re: Plassen na rijden, goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:09

Mijn paard plast ook altijd na het rijden

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:16

Ik denk dat dat helemaal niet erg is als hij direct plast. De mijne doet dit namelijk ook.
Alleen wanneer hij op een 'vreemde' stal komt te staan doet hij dit niet. Misschien heeft
het dus net als bij honden iets te maken met 'de eigen geur'.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:19

Mijn merrie heeft ook een tijd direct als ik afstapten moeten plassen, nu doet ze dit niet meer. Ik dacht het te maken had met het nog niet sterk genoeg zijn van de blaas, ze doet het nu nog maar zelden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:30

Heeft niets met goed of slecht te maken. Als een paard (of mens) moet, dan moet-ie.
Als jij rijdt, kan hij niet zo makkelijk plassen als-ie moet, omdat jij op z'n rug zit. Je zou het eerder als gebrek van vertrouwen in jou kunnen zien dat-ie niet durft te plassen tijdens het rijden. Of een gebrek aan jouw opmerkingsvermogen te merken aan z'n manier van lopen dat-ie moet plassen, en 'm daar de gelegenheid voor geven.

SmurfBlue4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:51

op de manege rij ik altijd op een welshje en hij plast altijd als de laatste les van de dag is afgelopen.. B-) nou dacht ik altijd dat hij dat speciaal voor mij deed omdat hij niet wil stilstaan als we aan het rijden zijn, maar nu ben ik al iets ouder en nu denk ik er anders over .._O- ik vraag me ook wel eens af of dat nou een goed, of slecht teken is.. :x

iemand??

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:37

Ik denk dat paarden gewoon gaan plassen als ze genoeg aandrang hebben, en dat ze, net als wij het een poosje kunnen ophouden. Mijn paard gaat altijd even plassen voor ik haaar s'avonds op stal zet. Ik ben dan ook erg blij met m'n paardje.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:57

ik weet wel dat mijn paard gaat poepen als ie gespannen is (Als ik met 'm bezig ben dan he, op stal is een ander verhaal). Plassen doet ie eigenlijk nooit tijdens of nadat ik met 'm bezig ben geweest :')

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:59

Misschien dat het paard het gewoon ophoudt tijdens het rijden ?

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 21:01

Ibbel: Om eerlijk te zijn denk ik niet dat het zo zit. Ik oefen vaak op het stilstaan met rijden, dan zou hij toch kunnen gaan plassen?? ;)
Hij vertrouwt mij ook heel goed, omdat hij ALTIJD achter mij aan loopt. Ook naar 'enge' dingen! ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:08

mijn paardje plast bijna altijd in de stal al is hij er maar 15 minuten uitgeweest, hengsten tic :+
veel paarden plassen niet tijdens het rijden, net zoals er paarden zijn die niet in de wei/trailer/op de stenen plassen. de stal is een veilige plek, dus daar kunnen ze rustig even plassen. veel oudere paarden houden het liever niet op, die gaan vervelend lopen en willen stilstaan, en als ze dat doen dan gaan ze uitgebreid staan plassen :) als je moet, dan moet je! :')

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:52

Van bewegen moet je sneller plassen en poepen, zo dus ook jouw paardje. Lekker de hele dag gegeten, dan flink moeten bewegen, daar gaat je ontlasting wel van stromen! En dan is zo'n lekkere stal met stro als alles af is toch echt de lekkerste plek.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:59

Plassen is inderdaad een soort ontspanning na inspanning. Kan ook een teken van stress zijn, maar dat lijkt me in dit geval niet aan de orde....

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:02

Dat is normaal!
Ik denk altijd maar zo: Alles wat er tijdens en na het werken uitkomt kan er maar uit zijn :+

Je kan iedere keer gaan fluiten als je shet plast, zo leert hij op commando plassen en dat komt weleens van pas voor wedstrijden etc.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:04

doen heel veel paarden, niets bijzonders dus

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:05

doei schreef:
Dat is normaal!
Ik denk altijd maar zo: Alles wat er tijdens en na het werken uitkomt kan er maar uit zijn :+

Je kan iedere keer gaan fluiten als je shet plast, zo leert hij op commando plassen en dat komt weleens van pas voor wedstrijden etc.

denk niet dat het echt met comando erg fijn is..
straks moet ie ontzettend nodig ,maar heb je zo'n goedzak die echt alleen gaat als jij fluit
is toch sneu :')

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:09

Tammy_ schreef:
mijn paardje plast bijna altijd in de stal al is hij er maar 15 minuten uitgeweest, hengsten tic :+
veel paarden plassen niet tijdens het rijden, net zoals er paarden zijn die niet in de wei/trailer/op de stenen plassen. de stal is een veilige plek, dus daar kunnen ze rustig even plassen. veel oudere paarden houden het liever niet op, die gaan vervelend lopen en willen stilstaan, en als ze dat doen dan gaan ze uitgebreid staan plassen :) als je moet, dan moet je! :')

Ik had vanmiddag wederom het bewijs daarvan. Mijn inmiddels 21 jarige schimmel wilde maar niet inbuigen tijdens het rijden. Normaal gesproken is hij de lenigheid zelve. Ik dacht, die heeft een kater van zijn Oud en Nieuw feestje van afgelopen nacht, dus ik ben maar een beetje relaxed gaan rijden voor de beweging. Nou, we stonden nog maar net in de stal, zadel en hoofdstel nog om, hoppa, enorme plas. Lekker ding is het ook <3 Ook meteen een enorme drol erachteraan. Ja, dat buigt niet lekker, een volle blaas en volle darmpjes := Ik heb dat vaker met mijnheer. Gelukkig is ie vaak slimmer en als hij mij met zadel en andere pruttel aan ziet komen, gaat ie snel poepen en plassen. Vandaag dacht ie er helaas anders over...

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:11

Mijn shetlanders deden dat ook.
Nu worden ze eerst even op stal gezet als ze van het land of uit de paddock gepakt worden zodat ze voor het rijden eerst kunnen plassen.
Pas als de shetlander op stal staat pakken de meiden de spullen voor ze die ze nodig hebben met rijden en meestal heeft de shetlander dan wel geplast.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:17

Naast de al genoemde mogelijkheden is het ook mogelijk dat je pony gewoon een hekel heeft aan gespetter tegen zijn benen, en dat voorkomt een paard door alleen in stro (of gras) te plassen. Vroeger konden paarden die de hele dag op straat moesten lopen daarmee zelfs in de problemen komen, dan hielden ze hun plas zó lang vast dat ze niet eens meer konden plassen en koliek kregen. Dit voorkwam men door ze tussendoor op gras te zetten, of op stro zodat ze de kans kregen te plassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:04

Ontspanning en tevredenheid, eigenlijk een compliment naar de ruiter toe ;)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:58

Heb je toevallig de box uitgemest voor het rijden en is de pony erna er niet meer in geweest?
Meestal plassen paarden namelijk meteen als ze de box weer inkomen nadat die is uitgemest om zo weer 'de eigen geur' te creeren en het zal wel iets met territorium nog te maken hebben.

Het lijkt me voor de rest absoluut geen probleem. :)

huppeltje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:45

Robin_S schreef:
Ontspanning en tevredenheid, eigenlijk een compliment naar de ruiter toe ;)

Dat is een mooie omschrijving :D

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:47

mijne doet dat ook.. maar waarom zou het niet weten!

Gekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:49

Mijn paard plast ook altijd na het rijden ;p

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:52

de mijne plast als ze me 's morgens hoort voor de voerronde alvorens ze me begroet. Als ze van de weide komt gaat ze eerst plassen alvorens te gaan eten en vaak na het rijden ook eerst plassen.

zo lang je tijdens het rijden niks "abnormaals" voelt, dan is het gewoon een kwestie van routine, gewoonte, ontspanning,...
als je paard tijdens het afzadelen echter al staat te draaien en onrustig is of tijdens het rijden als moeilijk vooruit te branden of plots juist extreem gevoelig, dan kan je gaan denken dat die eigenlijk super dringend moest plassen en heeft opgehouden tot die op stal kon. In de laatste situatie lijkt het me niet ideaal, maar ja dan moet je paard maar leren plassen onder het zadel...