Vervelend als ik haar ros.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pindaknor

Vervelend als ik haar ros.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 11:52

Hoi !
Ik ben Romy en mijn pony heet Lady.
Als ik mijn pony poets met de roskam, (ik doe het voorzichtig maar helpt ook niet)
Dan begint ze met haar achterbeen naar voren te trappen, zovan: Ga weg!!
Ik heb een vosje. En iemand die ik ken die zei ook een keer van : Vosjes zijn heel gevoelig voor poetsen...
ik weet me dus geen raad...

Allejandro

Re: Vervelend als ik haar ros.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:53

Niet meer roskammen..... ? :P
Een harde borstel o.i.d. krijg je het vuil er vaak ook mee af.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:56

Mijn paard heeft een hekel aan de roskam, dus ik gebruik een harde borstel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:57

Vosjes zijn niet gevoeliger hoor, mijn vos houdt van roskammen, hoe harder hoe beter :)

Sommige paarden vinden het gewoon niet fijn, dus je kan inderdaad beter een harde borstel gebruiken. Als ze op alle "hardere" aanrakingen zo reageert zou ik wel even verder kijken of er misschien een andere oorzaak kan zijn.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:57

Het kan heel goed zijn dat het haar pijn doet. Als je te hard roskamt, of als je paard niet zoveel vacht heeft, kan het natuurlijk zeer doen.
Je strijkt bovendien tegen de haren in, en er zijn veel beesten die dat niet prettig vinden als je dat doet :)

Inderdaad, met een harde borstel krijg je het vuil er ook van af ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:09

Wat voor roskam heb je?

Het kan zijn dat je paard gevoelig op de spieren is waardoor ze zo heftig reageert.

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 13:22

ik heb een rubbere roskam, en ze heeft heel veel haren. Ik poets heel voorzichtig..
ik zal het wel even voor de zekerheid door een dierenarts laten kijken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:41

Ach zoals ieder mens zijn voorkeuren heeft heeft iedere pown dat ook.. Mijn pown houdt er ook niet van, gaat dan heel subtiel naar me kijken met een blik van 'doe nou nieeettt'.. Dus ik gebruik dat ding simpelweg niet tenzij het echt niet anders kan. Een gewone borstel met stevige haren werkt ook heel goed, duurt wel wat langer maar dat vind ik niet zo'n punt. Pown vindt het heerlijk en ik eigenlijk wel gezellig ha ha ha..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:36

niet meer roskammen, lekker met harde borstel.

edit: bericht aangepast.

UnderIlse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:01

Paintless schreef:
niet meer roskammen, lekker met harde borstel.

edit: bericht aangepast.

ook mijn gedachte!! :D

Lynnieej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:28

Een paard bij ons op stal heeft ook zo iets. Als je bij hem over zijn rug borstelt met de roskam, dan zakt zijn rug helemaal in. Zodra je stopt wordt het weer normaal.
Bij hem gebruiken wij ook geen roskam meer, gewoon met de harde borstel.
Probleem opgelost! (:

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:30

Ik snap dat je wil rosborstelen, dat is immers goed voor de losse haren en de bloedsomloop.

Je zou eens kunnen zoeken naar een zachtere rosborstel, die bestaan er , ook voor andere dieren of zelfs mensen, je zou dus eens een zachter inwerkende rosborstel kunnen proberen.

Niet elk paard vind rossen fijn, dus de dierenarts bellen lijkt me in dit geval niet direct nodig.

Wel kan het zo zijn dat ie erg gevoelig is voor (kou op) de spieren.
Dat is wel iets om nader te onderzoeken.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:17

Er zijn rubberen 'handschoenen' met nopjes, mss vind ie dat fijner.

superwoman15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:55

Wij hebben een paard op stal die houd er ook niet van maae das gewoon een aap... :+

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:28

Zachtere roskam, of niet roskammen als ze dat niet fijn vindt.

Is ze alleen daarmee gevoelig op de huid of ook met andere aanraking?
Anders misschien even de DA laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:45

En als het echt heeeeel zachtjes probeert? Mijn pony vond het eerst ook helemaal niks en toen ben ik begonnen met heel zacht rossen (en dan niet echt hele rondjes draaien maar gewoon een klein stukje zeg maar opzij tegen de haren in) en toen steeds iets harder, en nu kan ik haar eigenlijk al wel weer gewoon 'normaal' rossen - al vindt ze het nog steeds niet fijn als ik het té hard doe. Bij haar komt het doordat ze maar een heel dun vachtje heeft, én omdat ze graag overdrijft :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:55

Toch staan vossen erom bekend dat ze gevoeliger zijn op hun huid. Niet allemaal natuurlijk, maar toch. ;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:59

sommige paardjes houden nou eenmaal niet zo van rossen.
mijn paard vind de ros ook niet lekker en de harde borstel ook niet echt. de zachte vind ze heerlijk.
terwijl een paard dat bij mijn paard op stal staat het liefst zo hard mogelijk word gekrabd over heel zijn lijf, vind ie heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:59

vur schreef:
Toch staan vossen erom bekend dat ze gevoeliger zijn op hun huid. Niet allemaal natuurlijk, maar toch. ;)

Echt? :+ Dat wist ik helemaal niet, haha. Die van mij is ook een vos, dus het zou best kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:08

De kleur van de vacht van een paard heeft daar helemaal niet mee te maken.
De manier van omgang met je paard des te meer.
Als jij bij het poetsen van je paard weerstand tegenkomt, door maaien, trappen, lelijke gezichten.
Dan ga je terug naar een punt waar je die weerstand niet tegenkomt. Waar het paard het lekker vindt.
Van daaruit ga je je zachtjes weer toetasten naar een punt waar je weerstand kreeg.
Krijg je weer weerstand, ga je terug naar een plek waar hij het wel lekker vindt.
De methode heet `advance and retreat`
Als je dit konsekwent doet, zul je zien dat het gaandeweg steeds beter wordt.
Maar het vermijden van de roskam zou ik niet doen.
Want nu laat je de roskam liggen, en morgen de zweep, en overmorgen iets anders.
De weerstand die je krijgt is pure dominantie.
En daar kun je, en daar moet je aan werken.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:15

Cassidy schreef:
De kleur van de vacht van een paard heeft daar helemaal niet mee te maken.
De manier van omgang met je paard des te meer.
Als jij bij het poetsen van je paard weerstand tegenkomt, door maaien, trappen, lelijke gezichten.
Dan ga je terug naar een punt waar je die weerstand niet tegenkomt. Waar het paard het lekker vindt.
Van daaruit ga je je zachtjes weer toetasten naar een punt waar je weerstand kreeg.
Krijg je weer weerstand, ga je terug naar een plek waar hij het wel lekker vindt.
De methode heet `advance and retreat`
Als je dit konsekwent doet, zul je zien dat het gaandeweg steeds beter wordt.
Maar het vermijden van de roskam zou ik niet doen.
Want nu laat je de roskam liggen, en morgen de zweep, en overmorgen iets anders.
De weerstand die je krijgt is pure dominantie.
En daar kun je, en daar moet je aan werken.

hier ben ik het niet mee eens.
sommige mensen vinden het ook heel lekker om gemasseerd te worden en andere kunnen er absoluut niet tegen.
die mensen worden toch ook niet gedwongen om gemasseerd te worden.
het ene paard is nou eenmaal iets gevoeliger als het andere paard en daar heb je (vind ik) maar gewoon rekening mee te houden.
heeft imo helemaal niks met dominantie te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:24

Ok, laat de roskam eens achterwege.
Ga je paard gewoon aaien, met je blote hand.
Kom je op een bepaald punt weerstand tegen?
Wil je paard niet dat je hem aan de flank aanraakt, of bij zijn uier/koker?
Wil je paard zijn voetjes niet geven?
Is hij kopschuw?

Waar maak jij voor jezelf de beslissing: dit moet hij accepteren, en daar vind ik het goed dat hij weerstand toont?
Kopschuwheid, ga je dat accepteren? Geen halster meer om, geen hoofdstel of bit meer in, voor de rest van zijn leven op het land?
Nee toch?
Dus aan kopschuwheid ga je werken. Toch? Jij wilt toch een paard waar je mee om kunt gaan of op kunt gaan rijden?
Dito met een zadel. Paard accepteerd geen longeersingel. Of een zadel. Of een ruiter op de rug.
Daar ga je toch ook aan werken? Want jij wilt met dat paard rijden.
Dus wat is de reden dat jij gaat accepteren dat een paard het poetsen op bepaalde plekken niet lekker vindt?
Gaat je paard trappen bij het uitpluizen van de staart, dan ga je daar toch ook aan werken?
Wil je merrie geen aanraking bij het uier van jou, en je wilt er ooit een veulen mee fokken, dat ook van de merrie niet mag drinken, hoe ga je dat oplossen?
Ga je het veulen weghalen, bij een andere merrie zetten, met de fles opvoeden omdat je merrie geen aanraking aan haar uier duldt?

Als je een probleem tegenkomt bij een paard.
Of dat nu is voor hoofdstel, halster, trailer, zadel, gewicht van de ruiter
Aanraking van uier, staart, voeten voor het bekappen van de hoeven door de smid
Angst voor tractoren, auto's, fietsen
Dan ga je dat toch oplossen?

Wat is de reden om bepaalde dingen te accepteren, en andere dingen niet toe te staan?
Als ik wat wil van mijn paard, dan moet ze het doen.
Aan mij om de keuze te maken waaraan ik haar bloot ga en wil stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:28

Ik sluit me bij Cassidy aan.
Toen ik die van mij net had mocht ik haar achterhand niet poetsen, dan ging ze of trappen (niet richting mij, maar ze dreigde dus wel) of ze ging gewoon met haar achterhand draaien zodat ik vast zat tussen haar en de muur. En daar zijn we, natuurlijk, aan gaan werken omdat ik dat gewoon echt niet vond kunnen en nu laat ze misschien nog wel merken dat ze het liever niet heeft (dan kijkt ze me zo aan van: 'pfff nou oke dan maar' :+) maar ik mag wel gewoon haar achterhand poetsen :Y)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:30

ik vind jou voorbeelden niet heel realistisch.
ik vind een paard dat een roskam gewoon niet lekker vind een heel ander verhaal als een paard dat trapt als je haar staart uitpluist.
ze kan haar paard toch ook prima met een harde borstel poetsen ? ik poets mijn paard ook nooit met de ros omdat ze dat gewoonweg niet prettig vind, ik krijg haar altijd schoon en ze is absoluut niet dominant.

De dingen die jij in je post noemt vind ik echt iets heel anders als een paard dat de rosborstel niet prettig vind.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:31

Yanouuu schreef:
Ik sluit me bij Cassidy aan.
Toen ik die van mij net had mocht ik haar achterhand niet poetsen, dan ging ze of trappen (niet richting mij, maar ze dreigde dus wel) of ze ging gewoon met haar achterhand draaien zodat ik vast zat tussen haar en de muur. En daar zijn we, natuurlijk, aan gaan werken omdat ik dat gewoon echt niet vond kunnen en nu laat ze misschien nog wel merken dat ze het liever niet heeft (dan kijkt ze me zo aan van: 'pfff nou oke dan maar' :+) maar ik mag wel gewoon haar achterhand poetsen :Y)

ook dit vind ik een heel ander verhaal. Het gaat niet om een deel van het paard niet mogen poetsen, want daar moet natuurlijk wel iets aan gedaan worden. Het gaat erom dat het paard de roskam gewoon niet prettig vind.