Wat te doen als je paard WEEFT ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke_draver

Wat te doen als je paard WEEFT ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:15

is er wat aan te doen?

of is het maar gewoon zoals het is ?

Anniick

Re: Wat te doen als je paard WEEFT ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:16

weefrek? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:18

luisteren naar je paard. En je paard zegt 'ik word gek binnen in mijn box ik wil naar buiten!'

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:19

Proberen oorzaak te achterhalen en daar dan wat aan te doen, maar vaak is het er al zo ingesleten dat dit bijna onbegonnen werk is. Dus direct actie ondernemen, voordat het te laat is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:20

Michellette schreef:
Proberen oorzaak te achterhalen en daar dan wat aan te doen, maar vaak is het er al zo ingesleten dat dit bijna onbegonnen werk is. Dus direct actie ondernemen, voordat het te laat is.

bij elke wever, zuiger of kribbebijter neemt het gedrag af als je ze buiten zet

een andere bokker zei 'een paard heeft de drie V's nodig; voer, vrijheid en vriendjes'

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:25

Arabesk schreef:
luisteren naar je paard. En je paard zegt 'ik word gek binnen in mijn box ik wil naar buiten!'

Oja...en als mijn paard in de wei weeft, dan zegt ze 'ik word gek in de wei en ik wil naar binnen'? :+

Mijn paard is bij de vorige eigenaar gaan weven, omdat er daar totaal geen ritme was in binnen/buiten zetten....wel voeren/ niet voeren etc. Momenteel weeft ze bijna niet, alleen als ze stress ervaart (kunnen hele kleine dingen zijn). Maar dat is dan zowel buiten als op stal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:31

een paard dat 24/7 buiten staat met vriendjes en ruwvoer zal niet zomaar de hele tijd door gaan weven

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:35

Niets. Negeren of buiten zetten. ;)

Mijn paard weeft als ze binnen staat en aandacht wil of naar buiten wil. Bovendien is ze een behoorlijke neuroot wat zulk gedrag natuurlijk in de hand werkt. Als alles rustig is op stal dan doet ze het niet... Wanneer je paard het ook doet wanneer er niemand aanwezig is, dan zou ik inderdaad gaan nadenken over 24/7 in de wei...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:35

je paard naar buiten doen met soortgenoten? ritme geven
en vooral niet belonen (voer geven als aflijding als die weeft)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-10 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:37

Er zijn echt wel uitzonderingen hoor Arabesk. Net zoals Charlie al aangeeft kan dat door een (traumatische) gebeurtenis uit het verleden zijn. Als zo'n paard dan stress ervaart (hoeft idd maar iets kleins te zijn) of uit het dagelijkse ritme te worden gehaald en het paard vertoont weer oud gedrag. Buiten of niet 24/7 of 8/24.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:59

Ik zou het niet proberen te negeren in ieder geval. Het levert vreselijke artrose op. En daarvan kennen we allemaal de gevolgen.
Bij mij op stal stond een paard waar ik zelf echt bloedje nerveus van werd. Akelig om te zien. Niets heeft geholpen.
Deze oude man staat nu inderdaad 24/7 buiten. Hier weeft hij echt niet.
Nu is ieder paard natuurlijk anders..
Misschien zou je hem (als ie echt niet meer naar buiten kan) toch wat meer hooi kunnen geven? Hooinet ophangen? Of iets waarmee hij zich vermaakt op stal? Een bal waar biksjes uitvallen (bestaat toch? geen idee of ze er wat mee doen en of biks vindbaar is in de stal)?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:30

Weven valt onder de stereotiepe gedragingen, dat betekent dat je paard eraan verslaafd is/ kan raken. Door de herhaalde beweging maakt je paard serotoninen aan, en voelt zich daar lekkerder door, die serotoninen zijn verslavend, je paard blijft het dan ook doen. Alleen als je paard het nog maar net doet is er nog iets aan te doen, omdat de verslaving dan nog niet zo groot is, als het al jaren zo is kun je er alleen voor zorgen dat je paard zich wat prettiger in het algemeen gaat voelen, hij is het per slot van rekening niet voor niets gaan doen! Er is dus iets in zijn leefomstandigheden voor verbetering vatbaar: Meer ruwvoer, meer beweging( elke dag liefst twee uur eruit en bewegen) en meer sociaal contact( 4 uur per dag miminaal!) zijn hierbij de dingen waar je echt op moet letten, want daar ligt de oorzaak van je probleem. Je paard is een kuddedier wat helemaal gemaakt is om altijd op de wei te staan en door te eten, en jij sluit m eenzaam op in een donkere stal, zonder sociaal contact, zonder onbeperkt ruwvoer en zonder beweging. Ik hoop dat je je kan voorstellen dat een paard daar letterlijk wanhopig van kan worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:19

Wat je eerst eens zou moeten doen is je verplaatsen in je paard. Probeer maar eens het volgende:

Ga op je bed zitten. Blijf daar een kwartier zitten. Je mag niks mee nemen, niks te eten, niks te doen en ook geen muziek. Je mag er niet af. Je kan gaan verzitten en een beetje met je lijf wiebelen.

Doe dit vervolgens nog eens een kwartier. De eerste regels tellen nog steeds. Nu moet je wiebelen. Van voor naar achter.

Veel mensen gaan in de eerste 15 minuten al iets van herhaald gedrag vertonen (aan je tanden pulken, je nagels schoonkrabben enz). Bij de tweede helft is dat dus een echte grote handeling. Sommige mensen ervaren dat als heel rust gevend. Bijna alsof de wereld vervaagd en alle druk wegvalt. (Je vervalt met een ingewikkeld woord in apathisch gedrag). Het is nutteloos maar omdat je niks beters hebt is het prettig.

Niet iedereen is er gevoelig voor trouwens, zoals ook niet elk paard gevoelig is voor weven.

Nu heeft je paard dat ontdekt. Tja dan wil je dat weg hebben. Dat betekend dus dat je in elke situatie hem iets leukers moet aanbieden dan wat hij op dat moment heeft. Bv: Hij staat op stal zonder eten en hij weeft. Hij weeft niet als hij lekker hooi er bij heeft...

Zo weeg je elke situatie af en zo doe je elke keer een stapje naar minder. Maar omdat het paard het al eens ervaren heeft, zal hij wanneer iets hem niet fijn toekomt, steeds weer beginnen te weven. Hij vervangt gewoon het enige rotgevoel wat hij kent voor iets wat hij als prettig beschouwd.

Dingen die goed zijn om in overweging te nemen als je gaat vervangen en die heel nuttig kunnen zijn.

- Paarden grazen/knabbelen per dag graag minimaal 60 % van de tijd. (knabbelen is bv hooi, maar mag ook best een beetje stro of iets anders zijn)
- Paarden staan liever niet meer dan 20% van hun tijd stil.
- Graag hebben ze de meeste van hun tijd een vriendje of kudde omzich heen.

succes.

(Dit is allemaal trouwens een vrij grove omschrijving, maar het stipt wel zo'n beetje de hoofdlijnen aan)

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:22

mijn vriendin heeft ook een weever gekocht. Nu staat hij al 4 jaar lekker met 3 andere paarden buiten en doet het alleen nog als hij nerveus is. Dus lekker naar buiten met dat paard

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:24

Het probleem met mijn paard is dat hij 7/24 buiten staat met 3 pony's
hij heeft altijd vers water en hooi/stro tot zijn beschikking.
en hij heeft een in/uit loop stal.
ook heeft hij 1 grote speelbal en 1 jollybal

maar nogsteeds weeft hij

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:28

Ik heb een paard zoals die van paschja. Ze doet het vooral als ik er net ben en eerst haar stal ga uitmesten voor ik iets met haar ga doen. Vanuit het slaapkamerraam kan ik haar zien staan in de paddock of stal en als ik er logeer, dan heb ik haar vaak bespioneerd en dan is er geen geweef te zien.
Zorg inderdaad dat je paard voldoende op de wei komt en op stal ook iets te doen heeft. Voldoende afleiding dus.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:29

Is er een mogelijkheid om hem te bespioneren? Want misschien doet hij het ook wel alleen als jij er bent.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:32

Hoi,

Een stereotypie is zelfbelonend. Door het steeds herhalende gedrag komen er bepaalde stoffen vrij waardoor hij weer rustiger wordt.
Als het paard dit al langer dan een jaar doet, is het bijna niet meer mogelijk er helemaal vanaf te komen.

Het afstraffen van dit gedrag heeft dus geen effect. Het belonen door de mens overigens ook niet, juist omdat het zelfbelonend is.

Als jouw paard 24/7 buiten staat in kudde met genoeg ruwvoer, zou je nog kunnen kijken of er iets anders is wat stress veroorzaakt. Bijvoorbeeld onrust in de kudde.
Al dat allemaal in orde is, wordt het moeilijk.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:53

ik heb hem al een paar keer bespioneerd. ( mijn slaapkamer raam en het raam van de woonkeuken kijken uit op de bak, het land en de stallen waar ze staan.
maar zelfs als er geen enkel mens buiten is weeft hij.
hij is erg irri.

en voor zover ik weet is er geen onrust in de kudde.
want de andere 3 paardjes staan gewoon rustig.
en gaan zelfs liggen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:00

ikke_draver schreef:
ik heb hem al een paar keer bespioneerd. ( mijn slaapkamer raam en het raam van de woonkeuken kijken uit op de bak, het land en de stallen waar ze staan.
maar zelfs als er geen enkel mens buiten is weeft hij.
hij is erg irri.

en voor zover ik weet is er geen onrust in de kudde.
want de andere 3 paardjes staan gewoon rustig.
en gaan zelfs liggen.

Hoe stress gevoelig is hij? En hoelang doet ie het al?

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 15:30

voor zover ik weet is hij niet echt stress gevoelig.
( op wedstrijden merk ik er weinig van )

hij doet het nu al bijna 2 jaar
( hij is nu 22 jaar en ik heb hem nu ongeveer 2 jaar in mijn bezit

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:09

Ik acht dan de kans erg klein dat je het nog kan verminderen. Hij doet het al zo lang (en waarschijnlijk deed ie het al voor jij hem kreeg ook?)

Je zou eens kunnen overleggen met een gedragsdeskundige.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:16

oke bedankt voor de info ! :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:26

Arabesk schreef:
Michellette schreef:

bij elke wever, zuiger of kribbebijter neemt het gedrag af als je ze buiten zet

een andere bokker zei 'een paard heeft de drie V's nodig; voer, vrijheid en vriendjes'

Arabesk: Dat is niet helemaal waar, aangezien ik een paard ken die vollop Luchtzuigt, maar ook buiten doet hij het net zo er 24/7 buiten. met vriendjes, en word bitloos gereden hoe verklaar je dat dan?. :Y)

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:51

het KAN verminderd worden door naar buiten te zetten,
maar dat zecht niet dat het voor ieder paard telt.

Ieder paard is anders !