Bij rontgenologische afkeuring kosten verkoper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zafanJarig

Bij rontgenologische afkeuring kosten verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:03

Hallo! Ik heb even een vraagje..

10 Mnd geleden heb ik mn eerste paard gekocht, destijds hebben wij alleen voor een klinische keuring gekozen leek me redelijk aangezien het om een bedrag van 2500 ging.

Nu na zo n beetje al die tijd dokteren, operatie gehad etc heb ik recent de beslissing gemaakt om haar in te moeten laten slapen omdat gebleken is dat ze meerdere afwijkingen aan haar benen heeft.

Ik wordt nu al gek dat ze er over een weekje niet meer is en wil ook niet te lang wachten om op zoek te gaan naar een ander paard welke ik absoluut rontgenologisch wil laten keuren ongeacht de aankoopwaarde. Nu mijn vraag, vaak hoor je bij goedkeuring kosten koper(uiteraard) en bij afkeuren kosten verkoper.. is dit ook een redelijke afspraak voor rontgenologisch keuren aangezien het best een flink bedrag is natuurlijk. zelf lijkt mij dit redelijk aangezien de verkoper het paard aanbiedt als zijnde gezond mocht dit niet zo zijn vind ik dat hun verantwoordelijkheid.

Ik hoor graag jullie meningen/ervaringen!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:06

Zo'n afspraak is meer dan redelijk maar niet elke verkoper stemt daarmee in en dan weet jij gelijk voldoende.
Paarden genoeg tenslotte.....

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:06

Daar is niet echt een regel voor, da's maar net hoe je dat als aspirant-koper met de verkoper weet uit te onderhandelen (en zorg er dan vooral ook voor dat dat zwart-op-wit staat om gez**k achteraf te voorkomen). Een verkoper die zeker weet dat zijn paard goed is zal er geen bewaar tegen hebben om een dergelijke afspraak te maken, dus als er moeilijk over gedaan wordt weet je eigenlijk al genoeg.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:08

Ik denk dat dat iets is wat je onderling moet regelen. Het is ook heel afhankelijk hoe de verkoper er in staat. Weet die dat het paard (door eerdere keuringen) op de foto oke is, dan gaan ze er meestal wel mee akkoord. Maar is het paard nog nooit op de foto geweest, dan is het voor de verkoper natuurlijk ook de vraag hoe die door de keuring koopt. Stel dat de verkoop dan niet door gaat, dan is diegene én het paard niet kwijt én maakt die ook nog eens extra kosten door de foto's te moeten betalen.
Kwestie van hoe de eigenaar er in staat lijkt mij.

zafanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:10

@ mootje sorry ik had wel gezocht kon wel wat topics vinden maar niet met dezelfde vraag maar ben hier nog niet zo lang dus nog niet zo handig mee!

Bedankt voor jullie antwoorden daar kan ik zeker wat mee dan ga ik idd alleen daar kijken waar ik idd die afspraak kan maken! en zwart op wit laten zetten is een hele goeie tip! bedankt

zafanJarig

Re: Bij rontgenologische afkeuring kosten verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:18

@rianneH, daar heb je natuurlijk gelijk in maar ik laat pas keuren als ik het paard daadwerkelijk wil kopen, mocht het paard niet goed zijn dan is dat heel vervelend voor de eigenaar maar dan zou die het paard ook niet mogen verkopen tenzij die het gebrek erbij verteld. Tenminste, zo denk ik erover maargoed aangezien dit pas mn 2e paard gaat worden heb ik hier natuurlijk nog niet zoveel ervaring mee dus ik dacht misschien is dat ook wel helemaal niet gebruikelijk! bedankt voor je reactie!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 09:38

Ten eerste; sterkte met wat je nog te wachten staat. Wat een pech allemaal.

Hopelijk gaat het met je volgende paard beter. De kosten van de keuring worden betaaltd naar gelang wat je afspreekt. Bij grote handelsstallen valt het vaak nog wel te regelen dat zij de keuring betalen als het paard niet goedgekeurd wordt. Bij particulieren moet je het vaak zelf betalen. Als je pech hebt ben je zomaar 5*600 Euro verder en heb je nog steeds geen paard...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:14

Ik denk dat het er ook aan ligt wat voor paard je gaat kopen en in welke prijsklasse.. Ik heb voor de handel altijd paarden en pony's tussen de 500,- en de 2000,- daar ga ik geen keuring voor betalen.. Voor een paard van 10.000 zou ik dat weer wel doen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:41

EricPrast schreef:
Een verkoper die zeker weet dat zijn paard goed is zal er geen bewaar tegen hebben om een dergelijke afspraak te maken, dus als er moeilijk over gedaan wordt weet je eigenlijk al genoeg.

Als die eigenaar het paard nooit op de foto heeft laten zetten (omdat daar ook nooit aanleiding toe was) vind ik het niet onterecht dat die eigenaar geen zin heeft in betalen van kosten bij afkeuring. Zeker niet als de verkoopprijs van het paard relatief laag ligt.
TS, als je serieus belangstelling hebt voor een paard regel dan zelf de keuringsarts, geef die DA heel duidelijk aan wat je van het paard wil en begin met een klinische keuring. Foto's kun je in principe per stuk regelen. Op het moment dat er iets naar voren komt kun je stoppen en hou je de kosten binnen de perken. Overleg dit tijdig met je keuringsarts.

zafanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 00:25

@ scum bedankt, zeker pech inderdaad.

Bedankt voor jullie reacties. prijscategorie ligt rond de 3500 wat eigenlijk net zo n middenklasse is waarin je kan zeggen klinisch is toch voldoende alleen ik hoop het niet weer mee te maken dat ik binnen een jaar weer afscheid moet nemen waardoor ik toch echt wel rontgenologisch wil laten keuren.
Ik snap ook voor een eigenaar dat hij bij afkeuren geen zin heeft om te betalen maar het is toch zijn paard waar hij de verantwoording voor moet nemen als deze niet gezond blijkt te zijn maargoed dat is dus blijkbaar iets wat afhangt van de eigenaar.
Dat je foto's per stuk kon laten nemen is een goeie tip dan kan je het in elk geval nog binnen de perken houden mocht er iets niet goed zijn! Ik ga gewoon rustig aan op zoek en hoop goeie afspraken te kunnen maken!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:31

Ik vind het altijd redelijk als de klinische keuring bij afkeuren door de verkoper wordt betaald en bij goedkeuren door de koper.
Rontgen vind ik voor de koper. (tenzij grote bedragen, waarbij je mag verwachten dat hij rontgenologisch zeker goed is)
Als jij als verkoper een paard hebt wat nog nooit iets gemankeerd heeft en voor een redelijk bedrag weg gaat en hij wordt rontgenologisch afgekeurd kost het je erg veel geld. Je hebt een paard met een gebrek waar je nooit iets van gemerkt hebt, je moet de keuring betalen en je paard is veel minder waard.

Als ze niet akkoord gaan met een rontgenkeuring, of klinisch alleen als jij betaald, weet ik genoeg en gaat het voorbij........

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:34

Voor €3500 vind ik stiekem dat je van een eigenaar niet kan verwachten dat ze zo €600 neertellen omdat jij het paard op de foto wilt hebben. Dat ze de bij afkeuring van een klinische keuring betalen (was in mijn geval €75, paard werd overgens goedgekeurd) vind ik logisch, maar ik vind die €600 die meer dan 1/6 van de totale waarde van het paard is eigenlijk wel heel erg veel. Ik weet dat ik me toch eens grondig achter mijn oren zou krabben. Als het paard €10.000 of meer waard zou zijn dan mag je verwachten dat het paard röntgenologisch 100% goed is, en dan zou ik idd als verkoper de kosten bij afkeuring betalen.

Tuurlijk is het het paard van de eigenaar, waar hij verantwoording voor moet nemen, maar ik vind verantwoording nemen wat anders dan iedere keuring betalen die de eventuele koper wil toch wat anders...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:35

raket schreef:
Ik vind het altijd redelijk als de klinische keuring bij afkeuren door de verkoper wordt betaald en bij goedkeuren door de koper.
Rontgen vind ik voor de koper. (tenzij grote bedragen, waarbij je mag verwachten dat hij rontgenologisch zeker goed is)
Als jij als verkoper een paard hebt wat nog nooit iets gemankeerd heeft en voor een redelijk bedrag weg gaat en hij wordt rontgenologisch afgekeurd kost het je erg veel geld. Je hebt een paard met een gebrek waar je nooit iets van gemerkt hebt, je moet de keuring betalen en je paard is veel minder waard.

Als ze niet akkoord gaan met een rontgenkeuring, of klinisch alleen als jij betaald, weet ik genoeg en gaat het voorbij........

Klinisch ging bij mij ook alleen als ik het zelf betaalde, de eigenaar vond het maar onzin. Toch laten doen, en paard is met een héle kleine bemerking gewoon goedgekeurd. Dat ze een bemerking had schrok de eigenaar behoorlijk van, en die heeft toen ze zelf een nieuw paard kocht ook laten keuren.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:37

Tja, ze kunnen er door komen, maar ik ben dan altijd bang dat ze een paard zo vaak laten keuren (en dat ie wordt afgekeurd)in de hoop dat ie er dan toch een keertje doorkomt....
Dus uit principe overwegingen begin ik daar niet aan.
Als jij als verkoper overtuigd bent dat je paard goed is, doe je over E 100,- niet moeilijk.
Meer paarden dan kerktorens.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:51

100E, dacht dat een klinische keuring toch wel een stulke duurder was.
@TS, je kan ook altijd nog overwegen de kosten te delen. Of natuurlijk per foto beslissen om door te gaan. Dit moet je wel goed overleggen met de DA, want soms blijkt een pakket goedkoper dan een lading losse foto's ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:53

RianneH schreef:
100E, dacht dat een klinische keuring toch wel een stulke duurder was.
@TS, je kan ook altijd nog overwegen de kosten te delen. Of natuurlijk per foto beslissen om door te gaan. Dit moet je wel goed overleggen met de DA, want soms blijkt een pakket goedkoper dan een lading losse foto's ;)

Ik heb voor de mijne geloof ik €75 betaald, wel 5 jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:56

Bij mij mogen alle paarden gekeurd worden, kosten voor de koper. Ook indien afgekeurd zijn de kosten voor de koper. Dit spreek ik ook af met de koper, hun willen het paard gekeurd hebben, dan mogen hun die keuringen betalen. Ik zal overal aan meewerken hoor, maar ik ga er niet voor betalen. Dit geef ik ook heel duidelijk aan.
Tot nu toe nog nergens problemen mee gehad, mensen vinden het niet meer dan logisch.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 01:01

kosten ongeacht wat de uitkomst is zijn gewoon kosten koper.
Koper wil het paard EN kiest ervoor om hem te keuren.
Als jij als koper hem wilt laten keuren is dat jou beslissing dus zal je het zelf moeten betalen ongeacht de uitkomst

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 01:05

Elin_ schreef:
kosten ongeacht wat de uitkomst is zijn gewoon kosten koper.
Koper wil het paard EN kiest ervoor om hem te keuren.
Als jij als koper hem wilt laten keuren is dat jou beslissing dus zal je het zelf moeten betalen ongeacht de uitkomst

Bij röntgenologisch vind ik deze instelling logisch. Bij klinisch wat minder, ik snap dat je als potentieël eigenaar toch zeker wilt weten dat je paard iig klinisch goed is, en ik vind het ook niet meer dan logisch dat een huidig eigenaar iig een gedeelte betaald als je paard afgekeurd wordt.

zafanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 01:06

Vjestagirl schreef:
Tuurlijk is het het paard van de eigenaar, waar hij verantwoording voor moet nemen, maar ik vind verantwoording nemen wat anders dan iedere keuring betalen die de eventuele koper wil toch wat anders...

Ik snap dat het voor de eigenaar ook een lastige keuze is maar mocht ik een paard gaan laten keuren dan is het ook zo dat ik em ook koop als tie goedgekeurd is voor het doel dat ik voor ogen heb. Mocht hij niet goedgekeurd zijn dan blijkt dat hij dus niet geschikt is voor wat ik ermee wil en waarvoor de eigenaar hem aangeboden heeft. En daarbij snap ik ook dat het voor een paard van 10000 euro alweer heel anders is maarja ik zou zeg maar de kosten bij afkeuren ook op me nemen dan zou het toch niet zo leuk zijn er 4 afgekeurd worden. maar blijkbaar zijn de meningen er over verdeeld is voor mij dus gewoon even afwachten wat en wie er op mn pad komen en welke afspraken er gemaakt kunnen worden!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 01:17

zafan schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik snap dat het voor de eigenaar ook een lastige keuze is maar mocht ik een paard gaan laten keuren dan is het ook zo dat ik em ook koop als tie goedgekeurd is voor het doel dat ik voor ogen heb. Mocht hij niet goedgekeurd zijn dan blijkt dat hij dus niet geschikt is voor wat ik ermee wil en waarvoor de eigenaar hem aangeboden heeft. En daarbij snap ik ook dat het voor een paard van 10000 euro alweer heel anders is maarja ik zou zeg maar de kosten bij afkeuren ook op me nemen dan zou het toch niet zo leuk zijn er 4 afgekeurd worden. maar blijkbaar zijn de meningen er over verdeeld is voor mij dus gewoon even afwachten wat en wie er op mn pad komen en welke afspraken er gemaakt kunnen worden!

Dat hangt er dan ook vanaf wat jij ermee van plan bent. Ik neem niet aan dat je van een paard van €3500 verwacht dat je hem naar de Grand Prix gaat rijden (uitzonderingen daargelaten). Opzich zijn röntgenologische beperkingen vrij relatief. Er zit een groot verschil in 'niet geschikt voor de sport' en 'geschikt voor de sport'. Als de eigenaar hem aanbied als geschikt voor de sport en daarbij tot M2 in gedachten heeft is dat al heel anders dan iemand die verwacht er topniveau mee te kunnen starten.

Daarbij is het zonder keuring natuurlijk altijd een 'leken' oordeel, dat moet je in je achterhoofd houden als je gaat kijken. Hij bied een paard aan wat naar zijn weten geschikt is voor de sport en gezond is. Dat is een leken oordeel. Jij bent degene die het graag zeker wilt weten, hij niet.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 01:29

Als ik als koper zijnde een paard op het oog heb dan moet hij absoluut rontgenologisch gekeurd worden en als ie niet gezond is zijn de kosten voor de verkoper. (Niet goed = afgekeurd voor de sport. OC/OCD liever niet, maar als ie er om goed gekeurd wordt en er dus geen problemen om verwacht worden wil ik er in die prijsklasse nog wel over heen stappen. Zou dan wel even second opinion aanvragen bij andere DA).
Stel je bent naar een paard op zoek en je hebt pech en de eerste zes kandidaten die je laat keuren worden afgekeurd voor de sport dan ben je al (zeg dat een keuring idd 600 kost zoals hier gezegd wordt) 6 x 600 euro = 3600 euro kwijt zonder je een paard aangeschaft heb. Geen paard, wel geld kwijt.

Maar maak duidelijke afspraken, bespreek met DA om eventueel te stoppen als het helemaal de verkeerde kant op gaat qua foto's .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 01:36

lindalieneke schreef:
Als ik als koper zijnde een paard op het oog heb dan moet hij absoluut rontgenologisch gekeurd worden en als ie niet gezond is zijn de kosten voor de verkoper. (Niet goed = afgekeurd voor de sport. OC/OCD liever niet, maar als ie er om goed gekeurd wordt en er dus geen problemen om verwacht worden wil ik er in die prijsklasse nog wel over heen stappen. Zou dan wel even second opinion aanvragen bij andere DA).
Stel je bent naar een paard op zoek en je hebt pech en de eerste zes kandidaten die je laat keuren worden afgekeurd voor de sport dan ben je al (zeg dat een keuring idd 600 kost zoals hier gezegd wordt) 6 x 600 euro = 3600 euro kwijt zonder je een paard aangeschaft heb. Geen paard, wel geld kwijt.

Maar maak duidelijke afspraken, bespreek met DA om eventueel te stoppen als het helemaal de verkeerde kant op gaat qua foto's .

Ja, maar aan de andere kant: de verkoper heeft niet gevraagd om die kosten. Als die het paard had willen laten keuren had hij het zelf wel gedaan, toch? Hij bied gewoon een relatief goedkoop paard aan, wat bij zijn weten geschikt is voor de sport. Dan kan ik me best voorstellen dat ze geen zin hebben om voor iemand anders verder de kosten in te gaan. Want zij hebben dan wel €3500 - €600 is nog maar €2900 over van het originele verkoopbedrag, én de kans dat ze hem nog voor dat geld verkocht krijgen is redelijk verkeken, dus kost het ze alleen nog maar meer...

zafanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 03:11

voor 3500 verwacht ik idd geen gp paard maar wel een paard waarmee ik leuk de basissport in kan, zeker in deze tijd staat er genoeg te koop naar mijn wensen en een bemerking waarmee hij voor mijn doeleinden toch geschikt is en goed gekeurd mee wordt zou ik ook nog wel overheen stappen. Maar wordt hij niet goedgekeurd dan vind ik dat de eigenaar die kosten op zich moet nemen want dan blijkt zijn oordeel niet juist en dat is ook het risico van een levend wezen. zo gauw ze wel goed gekeurd wordt en ik koop haar en ze krijgt toch iets is dat mijn risico maar op het moment dat ze nog niet van mij is nog niet. vind ik! maar ik kan ook goed begrijpen dat er mensen anders over denken, ik heb zelf ook nog nooit in de situatie van verkoper gezeten maar denk dat ik er dan precies hetzelfde over zou denken!