Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:10

Beetje een rare vraag misschien maar zijn er al paarden geblesseerd geraakt door de sneeuw?
Bij ons staan de paarden al een week binnen. :(
Want er ligt zo'n 35 cm sneeuw hier.
Mijn schoonvader is als de dood dat de paarden hun benen breken, dus laat ze binnen staan.
Bij mij kriebelt het om mijn merrie buiten te laten in de bak, maar ik ben zo bang dat er wat gebeurt.
En wat is er dan belangrijker? toch naar buiten of een blessure oplopen?
Wie heeft voor mij het gepaste antwoord?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:12

Als ze geen ijzers hebben kunnen ze prima in de sneeuw lopen.
offtopic: Wat heb je prachtige paarden!
Laatst bijgewerkt door Bopje op 22-12-10 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:13

Mijn ijzerloze paard staat elke ochted lekker buiten in de sneeuw (hij bokt en galoppeerd ook gewoon), als hij echter al een week binnen staat zou ik er toch heel hard over twijfelen of ik hem nog wel naar buiten zou doen.. dalijk flipt ie helemaal doordat hij eindelijk zijn benen kan strekken en gaat het nog echt fout ook.

Maar toch, veel paarden voelen hun grenzen wel

Heeft je paard eigenlijk ijzers en hoe gedraagt ze zich nu?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:13

ik zou mijn paard nooit een week op stal laten, of zonder ijzers gewoon de wei in, of met sneeuwbeslag.
dan verwacht ik niet meer blessures dan normaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:14

Hier geen blessures, maar die lopen altijd buiten en hebben dus geen opgespaarde drang om te bewegen die ze kwijt moeten.
Na een week binnen is de kans levensgroot dat ze knettergek worden zodra ze naar buiten mogen.

Snap de angst van je schoonvader wel, maar juist het binnenhouden en dus lang stilstaan veroorzaakt die rare acties waar je blessures van krijgt.

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:14

Is er geen binnenbak waar je ze eerst even kan losgooien?

Mijn paard staat ook elke dag buiten in de sneeuw en maakt ook weleens een gekke bokkesprong.
maar als de paarden een week binnenstaan uiten ze hun energie toch altijd even wat erger, dus lijkt het mij niet zo'n goed idee in jou geval ;)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:16

hier wel blessures maar niet door de sneeuw...
Gewoon naar buiten, hoefvet onder de ijzers smeren en voila...Er plakt geen sneeuw meer onder
Als ze toch te heet is kan je der misschien van te voren in de SM zetten? En anders een verdoving erin? Doen mensen soms ook als een paard lang niet buiten is gewwesst. Gewoon van die pasta

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:17

De sneeuw is het probleem niet, de bevroren en soms zelfs ijzige ondergrond is het probleem. Met de eerste sneeuw zijn de paarden hier dan ook gewoon buiten geweest. Nu het eenmaal een keer opgedooid is was de wei echter een grote ijsbaan, en daar ligt nu weer een laag sneeuw overheen. En dat is wel gevaarlijk, want delen zijn goed, en delen niet, en dat kan dat paard niet zien, en als hij het voelt is het wel te laat.

Daarom staan ze deze week helaas weer binnen, en komen ze er aan de hand uit. Zelfde als het straks begint te dooien, dunne zachte bovenlaag op harde ondergrond vind ik gevaarlijk. Als het meeste water dan weer weg is (en dat is hier snel gelukkig) kunnen ze eindelijk weer lekker naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:19

Geen blessures of andere narigheid hier en alles gaat elke dag naar buiten. Wel of geen ijzers, wel of geen deken, huppekee die stal uit.

Als ze echter al een week alleen in de box staan, dan zou ik ze niet zomaar het land in gooien, da's vragen om blessures. Nou ligt er bij jullie genoeg, maar je wilt niet weten hoeveel zoolkneuzingen er komen door achterlijk gedrag op een ongelijke bevroren grond. Om het over verzwikken nog maar niet te hebben.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:20

ik heb van die stiftjes eronder, en dan is ook bevroren ondergrond geen enkel probleem

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:21

Sonja schreef:
Geen blessures of andere narigheid hier en alles gaat elke dag naar buiten. Wel of geen ijzers, wel of geen deken, huppekee die stal uit.

Als ze echter al een week alleen in de box staan, dan zou ik ze niet zomaar het land in gooien, da's vragen om blessures. Nou ligt er bij jullie genoeg, maar je wilt niet weten hoeveel zoolkneuzingen er komen door achterlijk gedrag op een ongelijke bevroren grond. Om het over verzwikken nog maar niet te hebben.

maar wil je dan aanraden om ze maar op het hok te laten staan, het ziet er naar uit dat het nog zeker 2 weken blijft vriezen!

gewoon naar buiten, goed beslag en idd desnoods een paar muisjes.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:21

Mijn merrie heeft een half rond voorijzer (soort van dravers ijzer voor).
Ik zou wel willen met de trailer weg maar ik kan nooit van het erf afkomen...
Er ligt hier zo ontzettend veel sneeuw in het hele dorp, dat ik niet met de trailer kan.
Normaliter zijn wij ook mensen die onze paarden nooit binnen houden, maar nu moeten we wel. ;(
Ik zou haar kunnen proberen in de bak te laten draven aan een longeerlijn.
de bodem eronder is ondertussen zacht (door de enorme laag isolerende sneeuw).

Irissahorse: Dank je! :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:22

fresco schreef:
Mijn merrie heeft een half rond voorijzer (soort van dravers ijzer voor).
Ik zou wel willen met de trailer weg maar ik kan nooit van het erf afkomen...
Er ligt hier zo ontzettend veel sneeuw in het hele dorp, dat ik niet met de trailer kan.
Normaliter zijn wij ook mensen die onze paarden nooit binnen houden, maar nu moeten we wel. ;(
Ik zou haar kunnen proberen in de bak te laten draven aan een longeerlijn.
de bodem eronder is ondertussen zacht (door de enorme laag isolerende sneeuw).

Irissahorse: Dank je! :D

kun je daar geen stiftgaten in laten zetten?

ik ga ook niet met de trailer weg, ga het niet opzoeken

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:23

tamary schreef:
Hier geen blessures, maar die lopen altijd buiten en hebben dus geen opgespaarde drang om te bewegen die ze kwijt moeten.
Na een week binnen is de kans levensgroot dat ze knettergek worden zodra ze naar buiten mogen.

Snap de angst van je schoonvader wel, maar juist het binnenhouden en dus lang stilstaan veroorzaakt die rare acties waar je blessures van krijgt.

Helemaal mee eens. Ik probeer Tov elke dag naar buiten te doen om oa deze reden.
Toch is het ook zo dat de meeste paarden wel aanvoelen wat wel of niet kan. Als Tov in de boomgaard loopt dan gaat ze helemaal los; bokken en steigeren, helemaal blij. Maar op de dijk, die hard opgevroren is, is ze veel voorzichtiger.

Marije_jiplover

Tja, nu ze al zo lang binnen staan is de kans op blessures als ze weer los mogen natuurlijk enorm groot.
Mijn pony staat 24/7 buiten en we rijden ook gewoon in het bos, gaat allemaal prima. Niet te veel paniek, een paard is niet van suiker.

Hananas

Hier komen ze ook elke dag buiten, maar gisteren met ze even op een andere weide te zetten waren ze toch echt jolig..
Zie ik opeens een sneeuwwolk met daarin een hoopje vos. Ja echt wat wil je als je in die sneeuw een sliding stop doet.. Paard dus neer in de sneeuw, maar stond direct weer recht en stoof verder.. Uiteindelijk niets aan overgehouden en vandaag deden ze niet meer zo gek.
Als ze al een week binnenstaan is het idd riskant om ze buiten te laten. Je had ze best niet binnengehouden, wie weet hoe lang blijft de sneeuw wel liggen..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:23

Ik wil wel even kwijt dat ik haar wel elke dag voor haar box laat scharrelen.
dan loopt ze door de hele stal heen.

Hihih, ik had dit bericht eerder moeten plaatsen.
Mijn smid was gisteren op stal.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:24

bij ons blijven ook alle paarden op stal behalve die van mij en die van 1 ander stalgenootje.
maar die van ons zijn vanaf begin van de winter al gewoon elke dag buiten geweest.
na een week op stal is het wel vragen om ellende denk ik dan zijn ze knetter gek.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:24

Zonder ijzers is het prima, wat ik bij de andere paarden zie. Met ijzers is link, hele kleine stukjes voorzichtig lopen is nog te doen. (de weg naar de rijbak/ smitplaats) .
Mijn paard heeft alleen voor ijzers en glijdt dus met zijn voorbenen naar voren. Als ik heel voorzichtig met hem naar de binnenbak loop gaat het wel. Gelukkig doet hij zelf ook voorzichtig. Door een dik pak sneeuw lopen is voor hem geen probleem.
Het gevaarlijke is inderdaad de "sneeuwvrije" stukken met ijs erop. Ook moet je oppassen voor ijs onder de sneeuw,(plassen water die onder de sneeuw zijn opgevroren). Daar zakt je paard dus doorheen en die ijsranden zijn erg scherp.

fokfanaat

Re: Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:25

_ noah, dat is met stiftgaten dus zo opgelost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:26

fokfanaat schreef:
ik heb van die stiftjes eronder, en dan is ook bevroren ondergrond geen enkel probleem

En dan heb je ze in de groep buiten lopen? Dat zou ik eerlijk gezegd niet aandurven, daar spelen die van mij echt te lomp voor. Eén verkeerd aankomende klap en ze trekken de repen biefstuk uit de ander...

fokfanaat schreef:
maar wil je dan aanraden om ze maar op het hok te laten staan, het ziet er naar uit dat het nog zeker 2 weken blijft vriezen!

gewoon naar buiten, goed beslag en idd desnoods een paar muisjes.

Nee dat zeg ik niet. Ik vind het al een kwalijke zaak dat ze al een week binnen staan.
Ik zou een manier zoeken om desnoods eerst af te longeren en dan weer naar buiten.
Muisjes zou een uiterste zijn bij mij. Moet beter kunnen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:30

ze staat idd in een groepje buiten, maar die slaan elkaar niet, en het zijn ook maar hele kleine puntjes hoor, en ze staan allemaal flink in de dekens, maar het zijn risico's die ik wil lopen, beter dan de problemen die je krijgt van weken op het hok staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:31

Ja daar heb je ook weer gelijk aan. Op stal houden zou voor mij ook geen optie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:32

mijne heeft wel een mooie glijer gemaakt maar niks aan het handje :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:33

Ik heb mijn pony die op ijzers staat van de week gewoon buiten gehad, hij was flink aan het rennen. Maar niks aan de hand! Hij weet zelf ook wel dat het glad kan zijn, maar met de eerste sneeuw kan het geen kwaad. En dat hebben ze na een paar dagen ook wel weggelopen..