Paard bijt en ik heb moeite...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lootte

Paard bijt en ik heb moeite...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 21:49

Jha als ik het paard aansingel dan hapt ze naar mij, of bijten,en ik heb moeite om het hoofdstel aan te toen , want ik ben egt niet zo groot,en als zij haar hoofd naar boven trekt dan geraak ik er helemaal niet aan ik gebruik soms wel een snoepje ofzo maar dat helpt niet altijd, heel soms lukt het , en jha de mensen helpen daar wel maar ik wil het ook zelf kunnen? Hebben jullie nog wat tips?

truus1970

Re: Paard bijt en ik heb moeite...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:57

ik denk dat het zadel niet goed ligt. Je paard lijkt zadelnijd te hebben

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:02

Probeer als het kan voortaan iets netter je verhaal op te schrijven.
Ik weet niet of het jou paard is of van een manege, maar dit klinkt als zadelnijd.
Blijf rustig te werk gaan en als ze happen, ligt je stem verheffen. Als het je eigen paard is zijn er genoeg manieren om dit vriendelijk af te leren
Succes

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:31

Waarom het commentaar op het schrijven van het verhaal? We zijn niet allemaal even goed in Nederlands.
Ligt schrijf je trouwens in dit geval met ch
Ligt- liggen Licht in tegenstelling tot zwaar.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:37

Waarom zou je een paard gedrag af willen leren waarmee het aangeeft ergens last van te hebben? Je moet wat aan het probleem doen, dan verdwijnt het gedrag ook (tenzij dit al lang voortduurt, dan kan het aangeleerd zijn, maar wel vanuit ongemak of pijn).

@TS, je paard heeft dus ergens last van. Het zadel past niet, je singelt te snel aan, singel te ver naar voren, verkeerde singeldruk, je paard heeft een pijnlijke rug etc. Je zult dus moeten uitvlooien wat de oorzaak is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:08

Marion71 schreef:
Waarom zou je een paard gedrag af willen leren waarmee het aangeeft ergens last van te hebben? Je moet wat aan het probleem doen, dan verdwijnt het gedrag ook (tenzij dit al lang voortduurt, dan kan het aangeleerd zijn, maar wel vanuit ongemak of pijn).

@TS, je paard heeft dus ergens last van. Het zadel past niet, je singelt te snel aan, singel te ver naar voren, verkeerde singeldruk, je paard heeft een pijnlijke rug etc. Je zult dus moeten uitvlooien wat de oorzaak is.

Juist, helemaal mee eens.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 08:36

hoeft geen zadelprobleem te zijn!!

Kan meerdere oorzaken hebben, haal er een deskundig iemand bij.
ik ken meerdere paarden die dit doen en waar het nu prima mee gaat door de juiste begeleiding.
Straffen heeft vooral niet mijn voorkeur!!
succes

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:24

zo hallo dan!! jullie hoeven mij niet gelijk zo aan te vallen! wat ik bedoel bij het verhaal van TS gaat niet om de Nederlandse spelling maar de opbouw van het verhaal, zodat we meer weten over haar pony/paard of die van haar is, wat ze zelf al heeft geprobeerd ect.
Fijn dat iedereen dan zo vriendelijk is naar mij!
Laatst bijgewerkt door nova_zodiax op 23-12-10 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:28

Wat kan helpen is om de singel gaatje voor gaatje strakker te doen.
Dan heeft ze niet ineens dat strakke gevoel aan haar buik.
Ook het zadelen rustig doen. Neem er de tijd voor.

Ook met het hoofdstel indoen heel rustig blijven. Het hoofdstel houd je in je rechterhand vast. En dan je hand aan de buitenkant van het hoof houden. Rustig wachten totdat ze het hoofd laat zakken en dan zachtjes het bit in doen. Als beloning kan je een snoepje geven.
Let erop dat het bit niettegen de tanden aanknalt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:48

nova_zodiax schreef:
zo hallo dan!! jullie hoeven mij niet gelijk zo aan te vallen! wat ik bedoel bij het verhaal van TS gaat niet om de Nederlandse spelling maar de opbouw van het verhaal, zodat we meer weten over haar pony/paard of die van haar is, wat ze zelf al heeft geprobeerd ect.

Wat overdrijf jij schromelijk. 1x een reactie op de NL spelling.

nova_zodiax schreef:
Blijf rustig te werk gaan en als ze happen, ligt je stem verheffen. Als het je eigen paard is zijn er genoeg manieren om dit vriendelijk af te lerenSucces

Wat ik kwalijk vind, is dat je het hebt over afleren. Uiting van pijn hoef sterker nog mag je niet afleren, aan het probleem moet je wat doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:18

nova_zodiax schreef:

Iedereen? Ik zie 1 reactie.

En ik denk echt dat TS moet kijken naar oorzaak en dat probleem oplossen. Paard probeert je iets duidelijk te maken. Dat kan hij niet op een andere manier. Nu dus naar hem luisteren en het voor hem oplossen, wat het probleem ook is. Is soms even zoeken.

In ieder geval succes ermee, komt vast goed.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:24

Marion71 schreef:
nova_zodiax schreef:
Blijf rustig te werk gaan en als ze happen, ligt je stem verheffen. Als het je eigen paard is zijn er genoeg manieren om dit vriendelijk af te lerenSucces

Wat ik kwalijk vind, is dat je het hebt over afleren. Uiting van pijn hoef sterker nog mag je niet afleren, aan het probleem moet je wat doen.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Eerst zoeken naar de oorzaak en die dan oplossen, als alles op gelost is (100%) mag je pas denken aan gewoontes doorbreken. Als het paard al heel lang last heeft, dan zal dit niet van de een op andere dag veranderen. Je paard zal dan moeten ervaren dat de pijn nu weg is en dat kost tijd, veel tijd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:30

ijssnuiver schreef:
[Hier sluit ik me volledig bij aan. Eerst zoeken naar de oorzaak en die dan oplossen, als alles op gelost is (100%) mag je pas denken aan gewoontes doorbreken. Als het paard al heel lang last heeft, dan zal dit niet van de een op andere dag veranderen. Je paard zal dan moeten ervaren dat de pijn nu weg is en dat kost tijd, veel tijd.

Kost inderdaad even tijd. Toen ik mijn paard net had, had hij ook singelnijd. Zadel bleek niet goed te liggen. Zadel op maat laten maken en daarna nam het gedrag heel geleidelijk af en nu vertoont hij het niet meer. Maar het is dus niet zo, dat als je het probleem hebt gevonden en opgelost, dat het gedrag gelijk weg is. Wel belangrijk om even te weten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:07

Mijn merrie heeft ook vind aansingelen gewoon niet lekker.
Heeft een zadel op maat gekregen dus dat is het echt niet het is gewoon dominantie bij haar ze bijt me niet hoor dus ik negeer het gewoon.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:14

Wel eens een fysio bij gehad? Niet alleen niet-passend zadel kan voor dat gedrag zorgen hoor. Vele mogelijkheden helaas.

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:19

Ik zou indd naar de oorzaak gaan zoeken wat betreft het zadelnijd, maar ik zou ook ophouden met snoepjes geven als je probeert het hoofdstel in te doen dit kan namelijk ook vervelende gevolgen hebben. Wat dat betreft moet je veel geduld hebben, je tijd nemen niet even snel het hoofdstel in doen want daar raak je gefrustreerd en dat voelt je (het) paard dan ook weer aan.

Succes ermee! ;)

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 18:06

Dankje voor al jullie tips en sorry dat ik onduidelijk was , maar ik had een beetje haast.Want ik ging paardrijden en ik weet dat het een beetje te laat was ,maar ik wou weten wat het probleem zoal kon zijn.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:26

Moderatoropmerking:
Zullen we het wel een beetje vriendelijk houden? Niet iedereen schrijft met in correct Nederlands. En zo te lezen was dit topic in alle haast geopend...

VSW-->OPG

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:34

Vertel eerst eens of het gaat om een eigen paard, een verzorgpaard of een manegepaard van de manege waar je rijd??

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 18:47

aerdenhout1 schreef:
Vertel eerst eens of het gaat om een eigen paard, een verzorgpaard of een manegepaard van de manege waar je rijd??

Het is een manege paard maar ik rijd zo in privéles.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:59

Dan zouden ze jou vanuit de manege moeten helpen.
Heb je het al eens gevraagd en uitgelegd wat dit paardje doet als je hem zelf wil zadelen en zijn hoofdstel wil in doen?

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 19:33

aerdenhout1 schreef:
Dan zouden ze jou vanuit de manege moeten helpen.
Heb je het al eens gevraagd en uitgelegd wat dit paardje doet als je hem zelf wil zadelen en zijn hoofdstel wil in doen?

Nee niet echt , maar ze helpen wel altijd, maar zeggen niet echt wat er mis is

NenaTroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:22

laat de pony/paard naar de andere kant toe kijken, kan hij je ook niet bijten. en een tip.. doe noooit met snoepjes dan beloon je hem/haar alleen maar en zal hij/zij het blijven doen... :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:01

Word denk ik een beetje moeilijk je hoofdstel in doen als hij de andere kant op kijkt.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:30

Het klinkt super stom, maar je moet terug bijten eventueel knijpen:P
Bij Suus staat ook een ponytje Prince, de vorige eigenaar had hij zomaar heel hard gebeten en die heeft knetter hard terug gebeten en bij haar heeft hij het nooit meer gedaan. :D