Alleen door te temparaturen kan je meten of je paard het te koud of te warm heeft. En met deken is dat sneller te warm dan te koud 
Dekens moet je alleen gaan gebruiken als je paard geschoren is of als je geen winter vacht wilt. Maar in het laatste geval moet je wel al vroeg beginnen met de deken.
Een deken hoeft niet op omdat je paard het koud kan hebben, dan gebruik je deken op een verkeerde manier.
Tancreda4 schreef:Interessant topic, ik vroeg mij dit ook af idd. hoe warm is warm voor een paard... Mijn paard is 'lekker warm' onder de dekens, ik was eerst bang dat het te warm is, maar ze gaat niet klam voelen of zweten, en haar temperatuur is gewoon normaal en niet warmer of kouder. Ik temperatuur als ik twijfel of ze het te koud/warm heeft. Al is dat ook niet alijd een indicaie, want laatst voelde ze gewoon warm aan onder de deken, maar had ze een te lagen teperatuur met temperaturen voor haar doen (36.5 ipv rond de 37.7)
Opzich is daar een logische verklaring voor. Doordat de haren niet plat liggen door deken, kan ze haar temperatuur niet goed houden en zal het eerder kouder krijgen dan warmer door de deken.
En vaak als een paard ''lekker warm'' onder deken is, is het gauw te warm. Ook al zweten ze niet. Zweten doen ze alleen als het dusdanig warm hebben dat het lijf moet afkoelen. Daarvóór zit nog een hele periode aan vooruit. Hoe vaak gaan paarden zweten na de training bij het uistappen? Ipv op het moment zelf. Zweten komt er altijd achteraan. Het lijf heeft tijd nodig om te reageren.
Alleen door elke dag te temperaturen kan je goed in de gaten houden wanneer een paard het warm of koud heeft. Doe je dat niet. Niet met teveel dekens gaan rommelen