Wat wil de jury van tegenwoordig nou eigenlijk zien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion1990

Wat wil de jury van tegenwoordig nou eigenlijk zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 16:57

Ik start dit topic, omdat ik zelf momenteel start met een enorm leuk paard in de L1 dressuur, maar de winstpunten blijven steeds net uit. Nou ja, we hebben er inmiddels 3 *D

Wat is het geval: Ik start met een paard met de volgende omschrijving:
* Klein (1.59mtr)
* Wit (een enorm knappe vliegenschimmel in mijn ogen)
* Afstamming onbekend
* Leeftijd 20 jaar (op coupons staat: 01-01-1990)

Paard kan heel netjes zijn proeven lopen. Constant, braaf, correct. Maar hij mist een beetje schwung. Het is niet HET dressuurpaard dat helemaal de blits kan maken in de ring. Nee, mijn knappe schimmel is niet het type paard, dat als we de ring binnenkomen, dat bij het publiek de mond openvalt. Het is meer: Wat doen die hier :=

Gelukkig rijden wij voornamelijk voor de lol en hebben we geen ambitie om in het Z2 te komen ;) . Maar ik vraag me wel eens af hoe er nu werkelijk gepunt wordt. Ik moet namelijk eerlijk zeggen, dat ik er behoorlijk aan moet rijden om mijn opaatje lekker rond te kunnen krijgen. Hij heeft er bijzonder veel lol aan en volgens mij vindt hij zijn proefjes minstens 195 punten waard :D .

En nee mensen, ik ben niet gefrustreerd (mocht iemand dat denken), maar gewoon enorm benieuwd hoe andere bokkers hierover denken. Ik zou graag jullie visie willen weten.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:59

Tja, dat vraag ik me soms ook af. :+

Ik denk dat het per jury verschilt.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:00

Wat mij altijd opvalt aan paarden die geen bakkenvol aan uitstraling hebben (zoals 75% in de paardenstapel), is dat je gewoon zo moet rijden dat geen jury om je heen kan.

Gewoon heel netjes rijden, alle lijnen kaarsrecht, alle hoeken super door, alle figuren gewoon keurig netjes afwerken.

Vaak zijn mensen gewoon slordig. En ik zeg niet dat jij dat bent, maar dat ik dat wel heeeeeél veel zie. En zelf ben ik dat vaak ook :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:02

wsl is het niet alleen te braaf, maar daarmee ook te weinig impuls en dan heb je weinig over. Je cijfers worden dan al nooit meer dan een enkele zeven, en als er iets fout gaat zit je al meteen op een vijf. Je rijdt wsl net tegen een wp aan meestal (173-178)?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:03

Wat is nu je vraag eigenlijk? Je wil weten hoe er gepunt word? Er wordt gepunt naar wat de jury ziet. Jij vind dus dat je punten niet hoog genoeg zijn. Als je daar van bokt antwoord op wil zul je toch ook een filmpje neer moeten zetten. Volgens mij staat verder in je dressuur boekje wat de cijfers inhouden en waar de oefeningen aan moeten voldoen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:06

Lielle schreef:
wsl is het niet alleen te braaf, maar daarmee ook te weinig impuls en dan heb je weinig over. Je cijfers worden dan al nooit meer dan een enkele zeven, en als er iets fout gaat zit je al meteen op een vijf. Je rijdt wsl net tegen een wp aan meestal (173-178)?

Hier ben ik het mee eens. Daarnaast, werk je de proeven wel echt netjes af? Want dat scheelt ook al een boel. Rij je een gebroken lijn goed door de hoeken en stel je netjes op X om? Rij je slangevoltes netjes verdeeld en in de juiste stelling en buiging, netjes omgesteld elke keer? Dat soort dingen tellen ook echt mee, daar kun je al een boel punten op verliezen, die je dan moeilijk goedmaakt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:09

Ik ben (en dat is op geen enkele manier banketstaaf bedoeld naar jou toe ts!) er nog altijd van overtuigd dat als je echt een proef rijd die zonder twijfel winstpuntwaardig is, dat je dan dat winstpunt ook krijgt. (ok, misschien één keer per jaar ofzo kom je een jury tegen die echt zijn/haar bril heeft thuisgelaten)

Wat mij vaak opvalt is dat de mensen die doorlopend net onder een winstpunt hangen, zelf niet in de gaten hebben wat er aan mankeert. Het zijn dan vaak ook maar hele kleine puntjes maar die wel de punten beduidend naar beneden halen. Bv echt onvoldoende impuls, een heeeel klein beetje achter de loodlijn, en (momenteel zie ik dat veel) paarden die weliswaar in de krul lopen maar totaal niet nageven. Wijken volledig over de schouder vallen. In overgangen de neus eruit drukken. Stilvallen in overgangen terug. Niet verruimen maar versnellen bij middengangen.
Zomaar een handvol dingen die ik op vrijwel iedere wedstrijd tegenkom. En eerlijk is eerlijk, er zitten ruiters tussen die bovenstaande dingetjes gewoon niet aanvoelen, en daardoor denken dat ze een goede proef hebben gereden...en vervolgens keer op keer teleurgesteld worden.

Voor jouw geval: Heb je écht impuls? ZIjn je overgangen echt gereden? Rijd je exact op de letter? Stel je echt recht na het wijken? Is je aanleuning stil en niet te diep? Zit je zelf rechtop?
Kortom loop voor jezelf alles eens na, maak eens een video opname, en ben kritisch!

Verder wordt algemeen een gereden proef gewaardeerd volgens mij, jury's zien graag dat je meer doet dan alleen meeliften. Echter 'alleen maar' correct rijden levert zeker ook punten op!

Ik rijd zelf een springgefokte, inmiddels 14 jarige, niet al te groot/breed en zeker niet spectaculair bewegen, maar we hebben inmiddels wel een wp in het Z1...en zaten B/M ook regelmatig in de prijzen. Echter stond ik meestal niet eerste, dat is dan wel weer zo. Ik zeg altijd hij gaat nooit draven voor een 8, maar hij kan wel vrijwel alles voor een 7. Maar rijd ik er niet genoeg aan, dan zijn t 6jes...en dan zak je snel als je nog wat kleine foutjes maakt.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 17:13

Oké, even een extra aanvulling. Paard loopt mooi over de rug, is netjes nageeflijk, kan netjes omgesteld worden, hoeken geen probleem, overgangen prima. We rijden idd rond de 178 punten. Waar we nette punten voor hebben, zijn met name de overgangen en de figuren. Mijnheer heeft vroeger in zijn jonge jaren M1 gelopen, dus dat zit wel snor. Vandaar dat ik me nog wel eens verbaas. Maar goed, kan natuurlijk zijn dat we echt niet winstpuntwaardig rijden. Ook geen probleem. Het is voor mijn bejaardje een dagje uit. Houdt zijn koppie lekker fris en fruitig...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:16

Ik starte eerder ook met een paard wat geen dressuurtalent was, wel een heel fijn dier om te rijden.
Als ik met haar een net proefje probeerde te rijden, kreeg ik voor alles een 6, ging er ook maar iets mis, weg wp..
Later probeerde ik met meer risico alle oefeningen voor een 8 bwv in te rijden, toen gingen we als een speer en reden we tot het Z1 eigenlijk altijd netjes wp's en heel vaak prijzen, meestal geen 1e prijzen, maar dat is logisch.
Brutaal rijden, goed op de letter, strak over de middenlijn, 4kant halt, mooie overgangen rijden, alles super afwerken, bijv je hoeken echt gebruiken, daar scoor je bij (bijna) elke jury mee.

Hihi.. zie nu dat ik het erg eens ben met Esther_87! :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:17

Illusion1990 schreef:
Oké, even een extra aanvulling. Paard loopt mooi over de rug, is netjes nageeflijk, kan netjes omgesteld worden, hoeken geen probleem, overgangen prima. We rijden idd rond de 178 punten. Waar we nette punten voor hebben, zijn met name de overgangen en de figuren. Mijnheer heeft vroeger in zijn jonge jaren M1 gelopen, dus dat zit wel snor. Vandaar dat ik me nog wel eens verbaas. Maar goed, kan natuurlijk zijn dat we echt niet winstpuntwaardig rijden. Ook geen probleem. Het is voor mijn bejaardje een dagje uit. Houdt zijn koppie lekker fris en fruitig...

Ehm, maar hoe dan ook, ik heb net de foto's in je profiel gezien, imo moet je met dit paard met gemak een wp kunnen rijden hoor (of 2), vind het echt een leuk dier, uitstraling niks mis mee, knap koppie...dus dat is het niet.
Kortom ergens mis je waarschijnlijk iets, iets waar je niet aan hebt gedacht of nog niet is opgevallen. Dat geeft niet he, is geen aanval op jou ofzo. Maar laat eens iemand anders kritisch kijken, misschien iemand die het paard helemaal niet kent. En wie weet wat je daar allemaal van opsteekt!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:18

Illusion1990 schreef:
Mijnheer heeft vroeger in zijn jonge jaren M1 gelopen, dus dat zit wel snor.

Niet heel vervelend bedoeld, maar aan zo'n zin stoor ik me regelmatig, niet alleen hier. Hij kon al M1 DUS kan hij het nu ook. Dat is een conclusie die niet zomaar gemaakt kan worden. Hoe lang is het geleden dat hij dat niveau heeft gelopen, met jou of met een andere ruiter, is er daarna nog wat met die oefeningen gedaan? Het zal vast zo zijn dat hij het gekund heeft, maar als dat niet goed onderhouden is, moet het eigenlijk weer overnieuw geleerd worden.

Jij vormt een andere combinatie met het paard waarschijnlijk, dat geeft een andere wisselwerking op elkaar. Daardoor gaat het paard anders dan vroeger. Jij geeft aan dat het allemaal wel goed zit, nageeflijk, over de rug etc. Maar is dat je eigen mening of wordt dat bevestigd door een goede instructrice of jury? Door het laatste blijkbaar niet, anders zou je wel winst rijden.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 17:19

SparklingApp schreef:
Ik starte eerder ook met een paard wat geen dressuurtalent was, wel een heel fijn dier om te rijden.
Als ik met haar een net proefje probeerde te rijden, kreeg ik voor alles een 6, ging er ook maar iets mis, weg wp..
Later probeerde ik met meer risico alle oefeningen voor een 8 bwv in te rijden, toen gingen we als een speer en reden we tot het Z1 eigenlijk altijd netjes wp's en heel vaak prijzen, meestal geen 1e prijzen, maar dat is logisch.
Brutaal rijden, goed op de letter, strak over de middenlijn, 4kant halt, mooie overgangen rijden, alles super afwerken, bijv je hoeken echt gebruiken, daar scoor je bij (bijna) elke jury mee.

Dat zou het probleem nog wel eens kunnen zijn. Te voorzichtig. Brutaler gaan rijden. Wat hebben we te verliezen. Ik vind dit nog wel een goed punt. Dank!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:21

_Esther_87_ schreef:
Illusion1990 schreef:

Ehm, maar hoe dan ook, ik heb net de foto's in je profiel gezien, imo moet je met dit paard met gemak een wp kunnen rijden hoor (of 2), vind het echt een leuk dier, uitstraling niks mis mee, knap koppie...dus dat is het niet.
Kortom ergens mis je waarschijnlijk iets, iets waar je niet aan hebt gedacht of nog niet is opgevallen. Dat geeft niet he, is geen aanval op jou ofzo. Maar laat eens iemand anders kritisch kijken, misschien iemand die het paard helemaal niet kent. En wie weet wat je daar allemaal van opsteekt!

Hoe kan je aan een foto zien of iemand winstpuntwaardig is?? In de ring moet het maar gebeuren een foto is een momentopname. Ik ken genoeg fantastische beesten maar als die hun rondjes niet maken schiet het niet op...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:27

Illusion1990 schreef:

Dit zijn wel meningen van jou natuurlijk. Kan best zijn dat de jury er anders over denkt. Rij je een nette proef? strakke lijnen op de letter enz enz
Wat zij nje minder punten op je protocollen of is dit elke keer verschillend?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:29

Eerste vraag die bij mij opkomt, wat staat er op je protocol?
Zijn er dingen die elke keer terug komen op je protocol.
Zoals ik de foto's in je profiel ziet, moet mij een puntje in het L1 ook geen probleem zijn.
Maar dat is via een foto moeilijk te zeggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:34

Illusion1990 schreef:
SparklingApp schreef:

Dat zou het probleem nog wel eens kunnen zijn. Te voorzichtig. Brutaler gaan rijden. Wat hebben we te verliezen. Ik vind dit nog wel een goed punt. Dank!

dat is dus precies wat ik in andere bewoordingen zei :)*

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 17:35

sporter schreef:
Illusion1990 schreef:

Dit zijn wel meningen van jou natuurlijk. Kan best zijn dat de jury er anders over denkt. Rij je een nette proef? strakke lijnen op de letter enz enz
Wat zij nje minder punten op je protocollen of is dit elke keer verschillend?

Ik heb jou een PB gestuurd...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:37

MiniMouse schreef:
Eerste vraag die bij mij opkomt, wat staat er op je protocol?Zijn er dingen die elke keer terug komen op je protocol.
Zoals ik de foto's in je profiel ziet, moet mij een puntje in het L1 ook geen probleem zijn.
Maar dat is via een foto moeilijk te zeggen.

Daar dacht ik ook aan :j Waar zitten de knelpunten op je protocollen volgens de jurys zelf?

sharonalover

Re: Wat wil de jury van tegenwoordig nou eigenlijk zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:06

heb je geen mogelijkheid een keer aan oefendressuur mee te doen? dan weet je wat beter wat er misgaat :)

verder is het misschien handig (en leuk :) ) om te gaan schrijven. je ziet de proeven dan echt uit een ander punt. ik heb heel vaak dat ik dan denk, gaat toch best netjes? maar dat ze dan toch geen wp hebben. veel jury's zijn echt wel bereid om je daar dan uitleg over te geven :)

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:18

Ook ik heb een paard wat voorheen ZZ-Z gelopen heeft, en dacht daar mee de sterren van de hemel te rijden, echter kwam ik ook een paar keer thuis met net een winstpunt terwijl ik dacht vet in de prijzen te rijden.
Totdat ik met haar ging lessen en er echt aan ben gaan rijden, niet mee liften en haar braaf in het houdingje te laten lopen, nee zelf sturen haar zelf van positie veranderen in de hals, zelf rijden naar overgangen en zelf bepalen wat wanneer en hoe er iets gebeurd, dit heeft enorm geholpen, de hoge punten en de prijzen kwamen vanzelf.
Terwijl ik met een zelf beleerde 5 jarige merrie al 2 keer een kampioenstitel heb behaald, niveau zegt dus niks.

Paard is 16 maar nog ontzettend heet en deed daarom liever alles braaf en dacht dat het goed ging, nu kan ik eraan zitten en bij drijven zonder dat ze er vandoor vliegt, ze wordt nog wel heet maar blijft controleerbaar.

heb je les?
Laat iemand eens naar je proefje kijken en echt critisch, kijk eens op je coupon op welke onderdelen scoor je onvoldoendes, zet die eens extra onder het licht en probeer nog maar te rijden, het nog meer van jou te laten zijn.

Of kijk eens naar dressuurproeven die beoordeelt worden door GP juryleden!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:48

Zonnetje81 schreef:
_Esther_87_ schreef:
Illusion:

Hoe kan je aan een foto zien of iemand winstpuntwaardig is?? In de ring moet het maar gebeuren een foto is een momentopname. Ik ken genoeg fantastische beesten maar als die hun rondjes niet maken schiet het niet op...

Dat bedoel ik dus niet. Ik zeg niet dat ze winstpuntwaardig rijd, ik bedoel alleen dat het paard imo niet de uitstraling heeft van een 20 jarig, oud en versleten dier bv. Dus dat het geen raar/niet kloppend plaatje is...En dat er dus iets zal zijn, wat dan ook, in het rijden wat niet helemaal klopt/wat beter kan/moet.
Eerlijk is eerlijk, als het paard overduidelijk 20 jaar was, mager, slechte vacht, niet mooi wit, dikke benen of weetikwat, dan kan ik me er nog wel iets bij voorstellen dat je geen wp meer rijd, paard is dan gewoon niet meer in wedstrijdconditie. Maar voor zover vanaf de foto te beoordelen, is dat het punt dus niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:41

Als ik je eerste post lees denk ik dat je te braaf rijdt en dat je proeven te vlak zijn. Daarmee bedoel ik dat je geen hoogtepunten en ook geen dieptepunten hebt. Daarmee zal je voornamelijk zessen scoren, met wat vijven en een enkele zeven. Op die manier blijf je al snel net onder een winstpunt hangen.
Heb je een proef op film staan? Ik wil het dan wel bekijken en zien of ik je wat nuttigetips kan geven om hoger te scoren. :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 08:34

Het is heel moeilijk om hier achter een pc te vertellen waarom jij geen winstpunt rijdt. Wat staat er eigenlijk aan commentaar op je coupons? Staat daar misschien heel vaak: meer impuls?

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:58

ik rij ook dressuur proeven en het is mij opgevallen dat hoe ouder mijn pony werd, hoe minder punten we kregen. ik denk dat het is omdat het er niet meer zo flitsend uitziet. nu rijd ik met haar veulen van 5 en plotseling sleep ik weer 2 winstpunten per proef in de wacht!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:13

Citaat:

Over de post hierboven, ik heb met een ouder dier wat nooit op wedstrijd was geweest nog 1ste prijzen gereden in de B dus dat gaat niet helemaal op.

Verder heb ik ook in je profiel gespiekt en ik denk dat het bij jouw balans ligt. Correct me off i'm wrong. Maar de op eerste foto zie ik een ruiter die niet in balans zit en voor overkukelt dit zie je ook terug in het teugel contact. Mijn tip, werk aan je eigen houding. Dan ziet het plaatje er nog mooier uit :). Want je paard ziet er absoluut niet uit als een opa.