Hey ! Ik vroeg me af met wat jullie het liefste rijden om gewoon in de piste te rijden (dressuur) of op buitenrit te gaan. Rijden jullie dan het liefst met een iets korter springzweepje of het liefst met een wat langer dressuurzweepje en waarom ? Zelf rijd ik het liefst met een wat langer zweepje omdat het mij dan de mogelijkheid geeft om hem als het nodig is te kunnen bijtikken vanachter ( bij het wijken ofzo bijvoorbeeld).
Girassol
Geplaatst: 18-12-10 21:45
Ik reed eerst altijd met een kort/springzweepje, nu al jaren met een lange/dressuurzweep en dat vind ik het fijnst. Met een dressuurzweep kan ik makkelijker een tikje achter mijn kuit geven als dat nodig is en verder gewoon recht blijven zitten.
dancer_
Geplaatst: 18-12-10 21:47
dressuurzweepje! als het nodig is kan je dan een zacht tikje geven en daar luistert mijn pony meteen naar
elias
Geplaatst: 18-12-10 21:47
ik rijd ook altijd met een dressuurzweep, vind ik veel fijner, en dan tik ik altijd achter mijn been, maar met springen gebruik ik wel vaak een springzweepje
Dressuurzweep van 1.20 geloof ik. Kun je je handen mooi op de plaats houden. Ik spring verder niet, dus gebruik ook geen springzweepje. Op buitenrit vaak geen zweepje, maar als ik er een mee heb gewoon m'n dressuurzweep. erg handig om van die spinnenwebben enzo weg te halen
Ik heb altijd dressuurzweep. Als ik echt een crossrit ga maken, dan neem ik wel myn springzweep mee, maar met gewoon een relaxd buitenritje, grijp ik sneller naar myn zweep van 1.20 Gewoon omdat ik lui ben en er geen 5 sec over wil doen hem een tikje te geven.
Ik rijd thuis zelden met zweep, maar anders met een springzweep omdat ik geen dressuurzweep heb.
Anoniem
Geplaatst: 19-12-10 11:13
Dressuurzweep. Handig om achter de kuit even bij te tikken waar nodig tijdens het werk. Ik spring ook niet, tenzij een laag kruisje of balkjes draven. Onlangs geprobeerd met springzweepje en kan daar helemaal niet meer mee uit de voeten
Op wandeling heb ik altijd een dressuurzweep mee. Niet voor m'n paard, wel om dunne twijgjes opzij te houden en om autobestuurders die echt rakelings langs rijden een flinke pets op hun dak te verkopen. Paard schrikt daar toch niet van, de bestuurder wel. Moeten maar niet zo gek gaan rondrijden....
SparklingApp
Geplaatst: 19-12-10 11:20
Als ik met zweep rijd, dan meestal een dressuurzweep, zodat ik net een tikje bij kan geven. Maar met buitenritten, met springen of bij jonge paarden rijd ik altijd met een springzweepje, omdat je dan een bemoedigend tikje bij kan geven zonder dat het striemt. Eigenlijk moet je het verschil even voelen op je eigen been! Met een springzweep met brede vlap kan je wel een flinke tik geven wat duidelijk geluid geeft, maar geen pijn doet, met een dressuurzweep heb je bij dezelfde tik kans dat er een uur later nog een rode streep op je been staat!
Linnietje
Geplaatst: 19-12-10 11:23
Ik gebruik geen zweepje bij de pony. Hij is al zo heet Bij mijn paardje gebruik in een dressuurzweep.
ik rij met een dressuurzweep in de bak, en ook met een dressuurzweep buiten. Maar buiten is de enige functie verkeer op afstand houden op drukke fietspaden door hem een beetje te laten uitsteken en evt gebaren maken, of vliegen wegjagen een paar centimeter van de hals (is mijn paard gewend).
Ik rijd eigenlijk nooit met zweep als ik met zweep rijd voornamelijk op mijn springgefokte paard waar ik dressuur mee rijd pak ik mijn zweep van 1,30
Op paarden die ik inrijd als ik dan al een zweep pak dan pak ik ook een van de dressuur zwepen zwepen korter als 120 kan ik echt niet mee overweg
Laatst was ik al in de rij hal en wou niet terug en tussen de 2 bakken in in het halletje lag een longeer zweep die me vorige week geknakt was die heb ik toen gepakt die was langer als 150 Werkte echt super Gelukkig rijd er niemand anders in de hallen of in de andere bak Ben je met meerdere ruiters is z'n zweep natuurlijk 3 keer nix
de kleinste dressuur zweep aangezien mijn paard compact is, en met een lange zweep tik ik haar dan continu aan, en met een korte niet
kan gewoon niet overweg met een lange zweep
Gentlegiant
Geplaatst: 20-12-10 12:40
Nies_ schreef:
Dressuurzweep
Als ik met m'n springzweep rij heb ik weleens dat ik een tik achter m'n been wil geven, maarja dat lukt dan natuurlijk niet
Ik sla me zelf altijd als ik met een korte zweep rijd
Miekemuis_
Geplaatst: 20-12-10 12:40
Altijd springzweep, hij reageert goed op mijn been, daarvoor heb ik dus geen lange zweep nodig. En hij haaaaat die lange zweep, hij is er bang van en na een tijdje loopt hij ervoor weg en gaat bokken. Bij een springzweep nooit, die heb ik alleen nodig om hem een wrijvje geven zijn schouder te geven om zijn aandacht bij mij te houden. Of om hem duidelijk te maken dat ik met zijn gebokt en gesteiger niet gediend ben :p
Nies_
Geplaatst: 20-12-10 12:43
Gentlegiant schreef:
Nies_ schreef:
Dressuurzweep
Als ik met m'n springzweep rij heb ik weleens dat ik een tik achter m'n been wil geven, maarja dat lukt dan natuurlijk niet
Ik sla me zelf altijd als ik met een korte zweep rijd
Ik heb overigens wel vaak een springzweep in mijn laarzen zitten omdat ik veel met jonge paarden werk en paarden die niet voor niets bij ons op de africhting stal staan Gewoon puur voor mijn eigen veiligheid
Heb hem nog nooit hoeven te gebruiken ja 1 keer bij mijn eigen merrie nota bene