Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
en als jij een paard wat B opgeleid is start je er ook niet eerder mee dan dat het de B knoppen onder de knie heeft 
En een paard van een vriendin van mij heeft de punten voor het Z2, nou ik weet zeker dat ik dat paard de baan niet eens rond krijg!
maar degene waar ik de discussie mee had was van mening dat je in het B niet met een Z paard mag starten omdat dit oneerlijk zou zijn.FrankavdT schreef:Zou misschien wel voor iedereen heel verstandig zijn om eerst een aantal jaren een betrouwbaar ouder paard te rijden wat bijvoorbeeld minimaal Z2 heeft gelopen.
Zo leren de ruiters veel, de risico's zijn kleiner dan met een jong paard en oudere paarden hebben een prima baan met het "begeleiden van beginnende ruiters".

rowo schreef:En toch ken ik genoeg combi's met een Z paard die toch echt lager scoren dan een onervaren iemand met een onervaren paard. Er komt toch zeker een bepaalde rijvaardigheid en talent van de ruiter bij kijken.
En handig als alle knoppen erop zitten, maar als je ze niet kan vinden wordt het nog knap lastig
FrankavdT schreef:Zou misschien wel voor iedereen heel verstandig zijn om eerst een aantal jaren een betrouwbaar ouder paard te rijden wat bijvoorbeeld minimaal Z2 heeft gelopen.
Zo leren de ruiters veel, de risico's zijn kleiner dan met een jong paard en oudere paarden hebben een prima baan met het "begeleiden van beginnende ruiters".
redison schreef:Dat is dan in de dressuur beter geregeld!Mag B; maar.... ik vind het niet helemaal eerlijk dat een ruiter (ervaren of onervaren) tegenwoordig als ze maar een pony/paard hebben oneindig in de klasse B springen mogen blijven (prijzen) rijden met zo'n ervaren horse! Wat dat betreft vind ik een limiet beter qua winstpunten.
Maarja, paard is verre van fanatiek en ik heul erg waardoor ik dus heel erg veel ging zitten doen qua rijden en heel erg gespannen werd (o.a. juist door het idee, öhjee iedereen weet dat hij al Z loopt, nu mòet en zal ik dus minimaal een wp moeten hebben anders sta ik voor l*l) waardoor paard dus helemaal dacht "als je zo achterlijk doet, stop ik er helemaal mee"... dus zo makkelijk is het niet hoor.
De keren daarna heb ik 180, 182, 191, 184 gereden dus ook niet denderend... ook liep het nog niet zoals het nu loopt, als ik 'm nu zou starten zou ik wel dik door de 190 rijden maarja nu rijd ik hem inmiddels al 2 jaar denk ik en sinds vorige week heb ik opeens weer een 'knopje' erbij gevonden waardoor hij nu dus wel ècht lekker loopt. Maar met een groen paard die je zelf ik hebt gereden en inmiddels al 2 jaar onder het zadel hebt, zou je in de B ook dik door de 190 moeten kunnen rijden dus de ervaring van het paard is geen garantie voor bepaalde resultaten.