Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 13:06

Ik heb een vrij algemene vraag.

Ik wil een paard wat aan mijn been reageert. Niet aan mijn spoor.

Nou snap ik dat paarden die voorheen met een spoor gereden zijn, of enorm lui zijn geworden aan het been soms met een spoor bijgereden kunnen worden.
Maar waarom zie ik al die B dressuur ruiters met een spoor rijden?
Zulke moeilijke oefeningen hoeven we toch nog niet uit te voeren?
Of ben ik nou de enige die er zo moeilijk over denkt?

Ik heb mijn vorige wedstrijdpaard ook met een spoor gereden, hier hadden voorheen meerdere ruiters op gereden en hij was enorm traag aan mijn been. Hij was ook niet meer goed aan het been te krijgen en dit was voor mij een argument om hem met een spoortje te rijden.
Maar ik wist wel direct toen ik een nieuw paard ging kopen (kijken in eerste instantie) dat het een paard moest worden dat ik zonder spoor de B en hopelijk op hoger niveau rond kan rijden.
Helaas zie ik zoveel sporen?

Zijn andere paarden dan zo slecht aan het been?
Vinden andere ruiters sporen stoer?
Hebben andere zoveel meer hulpen nodig dan ik?

Ik ben niet opzoek naar hevige discussies, maar wel naar een verklaring.

_Jessie

Re: Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:10

Ik heb ook sporen om en zit net aan op B niveau nu (4 jarige)
Mijn paard heb ik zadelmak gekocht maar hij is ingereden met sporen. Ik kreeg het niet voor elkaar om hem puur op mijn been voorwaartser te laten lopen.
Het lukte wel maar ik moest de hele tijd aandrijven en dan pak ik liever een spoortje waarmee ik 1x hoef aante sporen ipv 20x

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:10

Een spoor moet een verfijning zijn van je hulp, maar helaas wordt een spoor te vaak gebruikt om een paard voorwaarts te rijden. Ik denk dat dat de reden is dat veel paarden afstompen :-(.

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:11

het is makkelijk om je paard zo aan je been (spoor) te hebben
zo hoef je niet zoveel moeite te doen om je paard aan het been te krijgen
en het is denk ik ook wel beetje mode :=
ze denken soms ook niet goed na over hoe het later moet, als je dus nu een spoortje moet gebruiken, hoe moet dat dan als ze Z rijden? := als je paard daar op afstompt pak je gewoon een scherper spoortje

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 13:14

froukje_ schreef:
ze denken soms ook niet goed na over hoe het later moet, als je dus nu een spoortje moet gebruiken, hoe moet dat dan als ze Z rijden? := als je paard daar op afstompt pak je gewoon een scherper spoortje

Kijk en nou zijn we dus ook een beetje op het punt waar ik me over bekommer.
Hoe moet het in de klasse M Z ? als ik mijn paard nu al met een spoor moet rijden?
Dat zou dus wat jij in jou verhaal schrijft ook echt moeten betekenen dat ik dan een scherpere spoor moet gaan aanschaffen?

Wel begrijp ik dat een paard wat met spoor is ingereden moeilijk is voor je been, maar ik begrijp niet waarom een paard met spoor zadelmak wordt gemaakt, maar ik hoor het vaker ;)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:14

Sporen zijn er dus absoluut niet voor om je paard beter aan het been te krijgen... Wat een grap toch altijd :=
Vooral die mensen die denken dat je je paard zonder spoor onmogelijk aan het been kan krijgen :+
Want dat is puur heel veel geduld, veel tempowisselingen & overgangen. (Bij luie paarden af en toe wat strenger).

Geloof me het kan echt zonder spoor! Want dat heb ik bij mijn luie haflinger ook voor elkaar gekregen.
Kan haar zowel met als zonder rijden. Op wedstrijd rijd ik vaak met, trainen zonder. Met loopt ze net iets fijner omdat ik mijn hulpen dan zelf fijner kan geven :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:14

froukje_ schreef:

Dat is inderdaad zo! sommige mensen zie ik echt met onwijze lange sporen rijden dat vind ik ook weer overdreven.
Ik experimenteer zelf wel eens met of zonder spoor maar hij vind het zo moeilijk om in aanleuning te blijven dat hij langzamer gaat lopen.
Maar voorwaarts zonder spoor krijg ik hem niet :n helaas altijd al zo geweest. Ben wel opzoek naar een oplossing.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:15

Mijn paarden zijn allemaal super aan het been en ik kan ze ook prima rijden zonder spoor maar ik gebruik (vooral op wedstrijden) liever een spoor omdat ik dan preciezer hulpen kan geven en dan reageert ze zonder dat je mijn been ziet bewegen.
Overigens heb ik één paard wat ik nooit met sporen rijd, die ontploft ervan.

Als je paard afgestompt is op het been heeft een spoor niet veel zin want dan zal hij daar na verloop van tijd ook niet goed meer op reageren, je moet je beenhouding/hulpen veranderen.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:17

froukje_ schreef:

Inderdaad...

Ik vind het pure luiheid en gemakzucht van de ruiter.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:18

Een spoor is voor een verduidelijking van de hulp, net als een zweepje.
Mijn M paard rijd ik dressuurmatig nu met zweepje bij om de acherhand er beter onder te krijgen.

Mn 3jarige rijd ik sinds gister met een klein knopspoortje en een klein springzweepje.
Merrie viel hele tijd door mijn binnenbeen en ik moest steed behoorlijk hard schoppen om normaal door de hoeken te rijden.
Het zweepje gebruik ik als extra aanwijzing als ze naar voren moet.
Ze moet als jonkie toch voornamelijk voorwaarts gereden worden.
Met het kleine spoortje hoef ik haar maar 1x licht aan te drukken en is de reactie veel groter.

Natuurlijk kunnen sommige mensen niet normaal omgaan met een spoor.
Maar denk dat het niet veel uit maakt voor een paard.
Ik kijk liever naar iemand met een spoor die 1 x een schopje geeft,
dan iemand zonder spoor die 100 x moet schoppen en geen reactie geeft.
Want ik denk dat ook daardoor je paard tegen het been wordt.!

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:19

Ikzelf rijd altijd zonder sporen. Rijd op het moment geen wedstrijden, maar wil dat in de toekomst zeker gaan doen.
Ik ben dan ook zeker van plan om zonder sporen te gaan rijden.
Mijn paard reageert goed op mijn been, als ze niet reageert krijgt ze net achter mijn been een tikje met de zweep.
Bij mij is drie x aansporen, tikje met de zweep.

Ben nu zover dat ik bij twee keer aansporen al vooruitgang voel. Hoef al bijna niet meer met de zweep bij te rijden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:19

Ik vind het stoerder als iemand een paard tot Z rijdt zonder spoor :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:21

zo heel veel stoerder vin dik dat eerlijk gezegt niet :n tis gewoon maar net waar je paard fijn op reageert. hier op stal was een meisje die haar pony zonder sporen reed in het Z. die pony raakte van het minste of gerinkste over de toeren...

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:22

Ik reed ook altijd met sporen maar gelukkig hoeft het nu in de wedstrijden niet meer dus rij niet meer met sporen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:22

Ik rij met sporen omdat ik mijn paard anders niet in galop kan houden. Hij is héél groot en en sterk en ook redelijk zwaar, en ik heb nu niet bepaald zoveel kracht in mijn benen :o
Ik kan zonder sporen rijden, maar dan alleen een volledig uit elkaar gevallen galop die niet echt te controleren is, met sporen kan ik hem beter verzamelen en wel in galop houden, mijn sporen staan wel naar beneden gericht zodat ik ze niet onnodig gebruik, dan wilt hij nog wel eens ontploffen :Y)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:23

themuisje schreef:
zo heel veel stoerder vin dik dat eerlijk gezegt niet :n tis gewoon maar net waar je paard fijn op reageert. hier op stal was een meisje die haar pony zonder sporen reed in het Z. die pony raakte van het minste of gerinkste over de toeren...

Ik bedoel dus, dat je je paard zo fijn aan de hulpen hebt dat ze niet nodig zijn...

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 13:24

Ikzelf vind dat ook een fijner beeld, maar zie dat de meningen hierover toch nog verschillen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:25

Ik wilde mijn jonge paarden niet rijden met spoor maar soms moet je dan teveel drijven waardoor het beeld onrustig wordt. Dus dan zou een spoor uitkomst zijn...snap niet wat er mode aan is en slecht? Tis een hulpmiddel, als het een 'raar' hulpmiddel is waarom is het dan vanaf het M verplicht...?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:27

Ik rijd met mn verzorgfriesje met een afgebogen staaf van 2cm.
Zonder spoort reageert ze wel op mn been, zij het wel veeeeeeeeel trager en minder goed.
Met behulp van spoor heb ik het idee dat ze gwn sneller doorheeft wat ik vraag.
De impuls komt iets harder door waardoor zij t sneller snapt en sneller reageert.
Ik tevreden, paard tevreden (want die weet wat ze moet doen) dus waarom zonder? :D
Overigens rijd ik een ander paard altijd eerst zonder, indien slechte reactie proberen op te lossen door gebruik van zweep en dan pas komen de sporen erbij. :)

996981

suus_ schreef:
themuisje schreef:

Ik bedoel dus, dat je je paard zo fijn aan de hulpen hebt dat ze niet nodig zijn...

ik denk dat ik inmiddels we een Z1 proef kan rijden zonder sporen :j in het begin was hij erg lui, maar dat is erg verbeterd. zo'n proef zal echter wel minder scherp zijn dan met sporen :j

vind het wel knap ja, helemaal hoger dan Z, aangezien Z nog de basis is :D

Tatiane

_Jessie schreef:
Dat is inderdaad zo! sommige mensen zie ik echt met onwijze lange sporen rijden dat vind ik ook weer overdreven..

Ik reed ook met sporen van 3/4cm, zie niet in waarom dat overdreven zou zijn. Als ik met kortere sporen zou rijden, moest ik telkens mijn been optrekken op mijn spoor te kunnen gebruiken, terwijl ik met die lange sporen gewoon mijn voet moest bewegen.... Geef mij dan maar die lange spoor.
Mijn paard was trouwens even makkelijk ("voorwaarts") te rijden met als zonder spoor. Het grote verschil is dat je met een spoor aan je voet wel even kan doorkomen als het nodig is, zonder spoor aan je voet niet. Als ik af en toe eens op het paard van een clubgenoot kroop, had ik ook altijd mijn sporen nog aan.... het is niet omdat je een spoor aan je voet hebt hangen, dat je die daarvoor ook moet gebruiken....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:28

ik heb mezelf altijd voorgenomen om zo lang mogelijk zonder sporen te rijden, vooral ook omdat ik meer zoiets heb van "als je al in de B begint met sporen, wat moet je er straks in de M of het Z dan wel niet al aan doen..."
maar uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen toen ik in het L ging starten om ook mijn pony toch met sporen te rijden... voornamelijk om dat hij er een handje van heeft om omhoog te komen, en die sporen toch een stuk subtieler over komen als een enorme schop van mijn benen :P
ik doe ze zeker 2 keer in de week af om gewoon zonder sporen te rijden...
zodat hij ook gewoon goed aan mijn been blijft...
maar met het starten draag ik ze nu ook, gewoon voor het geval dat :P

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:28

MiSzNiTa schreef:
Ik reed ook altijd met sporen maar gelukkig hoeft het nu in de wedstrijden niet meer dus rij niet meer met sporen.

Wat dus maakt dat het sporengebruik bij jou dus geen functie had, aangezien het ook prima zonder gaat?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:29

froukje_ schreef:

Als je paard goed aan je been is stompt hij niet af.
Zo werkt het toch ook niet als je zonder spoor rijd? Gebruik je dan ook de volgende klasse wel een spoor?
Als het paard niet aan het been is komt dat op den duur wel naar voren in de proef dus daar worden ze wel op afgestraft.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:34

Mijn pony werd vroeger vooral met sporen gereden (in het M1) en sinds dat ze bij mij is doen we dit nog amper. Maar! Ik weet dat het een verfijning van de hulpen is, maar een correct spoorgebruik is ook niet 'dieronvriendelijk'. Onze galop is een probleem en Mara reageert beter op 1x een hulp met spoor (wat niet meteen prikken is) dan op mijn been 20x keer. Daarom dat we zolang het in training nog niet helemaal bevestigd is, we ook wel eens met spoor rijden. Ja, in het B. Want ik wil dat mijn paard reageert na 1 hulp, niet na 20.
Ik hoop van Mara een veulen te fokken, dat dan zolang het niet nodig is, ook geen sporen aangeleerd krijgt. Een paard dat fijn reageert op de hulpen is top en een droom van iedereen (denk ik toch), maar mijn haflinger reageert heel fijn op sporen. Het is ook niet nodig om haar hiermee voorwaartser te houden, maar om duidelijker te kunnen zijn.