Nav mijn vorige topic; veulen wordt nu beleerd voor karretje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Nav mijn vorige topic; veulen wordt nu beleerd voor karretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:18

Naar aanleiding van mijn vorige topic is vandaag wat ik al vreesde waarheid geworden;

[OPG] Hoe slecht is het om een veulen te longeren?

Hij heeft het veulen voor een karretje gespannen. Hij heeft zelf een karretje in elkaar geflanst :( .
Het is een karretje dat er uit ziet zoals een normale kar er uit ziet alleen zonder dat je er op kan zitten. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Maar de bomen ed. alles zit eraan. Veulen heeft geen bit in maar een kaptoom om. Het liep al in een fijne valse knik voor de kar. :(

Ik kon het niet aanzien en heb hem netjes, doch niet helemaal aardig geloof ik, gevraagd of hij dat niet een beetje vroeg vindt. Waar gaat dit heen als je een veulen hier al voor spant, dan wacht je toch echt niet meer 2 of 3 jaar voordat de rest volgt? Of ben ik echt zo penny >;)

Ik heb hem er op aangesproken en ik kreeg me een grote mond. Hij hing er toch geen stang in en waar ik me mee bemoeide, hij bemoeide zich toch ook niet met mijn paarden......

Ik ben weg gelopen, het is nl nogal een raar figuur en ik ben toch een vrouw alleen daar..... dit is toch walgelijk. Of is het nog steeds allemaal niet zo erg?

NZ92

Re: Nav mijn vorige topic; veulen wordt nu beleerd voor karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:19

jezus wat zielig.. misschien dierenbescherming of politie bellen?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:20

Idioot gewoon!
Als ik jou was zou ik echt een keertje een kijkje gaan nemen samen met iemand van de dierenbescherming oid als hij weer bezig is!

Roosje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:22

Niet te begrijpen dat iemand zoiets doet! Waarom zo'n veulen niet lekker baby & kleuter laten zijn, en pas met 3 jaar aan het serieuze werk beginnen? Het kan niet anders dan dat het veulen hier last van gaat krijgen. Zowel qua spieren en botten, maar ook geestelijk is hij hier helemaal nog niet klaar voor! Je hebt groot gelijk dat je er iets van gezegd hebt. Maar wat zou je nog meer kunnen doen? Dierenbescherming? Ik heb hier helaas geen ervaring mee, misschien andere bokkers wel?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:22

Ach wat een rare zeg,laatst op markplaats een pony waar gewoon iemand op zat die was 2 en half waarom doen mensen dit toch? Gewoon DB bellen of iets?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:41

Ik vond het longeren niet leuk om te zien maar aangezien hij het rustig deed heb ik het laten zitten maar dit.... :r

Ik zit ook te denken om de dierenbescherming in te lichten maar ze zouden hem op heterdaad moeten betrappen dan? En dan nog, kunnen ze er echt iets mee?

Ondertussen zit ik wel met een heel raar figuur dat kwaad op mij is en ik ben niet de hele dag thuis bij mijn paarden. Stel dat hij zo ziek is en mijn paarden een lekker broodje met weet ik wat geeft?
Of ben ik nou paranoia?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:46

Wat een ***!! Ik zou proberen foto's/filmpje te maken voor bewijs en hiermee naar de dierenbescherming of wat dan ook gaan, want dit KAN NIET. Arm veulen..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:54

Ik zou inderdaad ook een beetje bang zijn voor de welzijn van mijn paarden.

Dit is, mensen, wat wij noemen "een mens met een paard".

Watermeloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:56

Wat een raar type. Ik zou ook de dierenbescherming bellen :j

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:00

Ik zou ook proberen dit op de foto te zetten, en in elk geval de DB bellen voor advies..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:04

Ik geloof dat ik uit mijn dak was gegaan (als ik boos door onrecht ben hou ik geen rekening meer met wie er voor me staat. dat is niet goed, ik weet het).
Kan er buikpijn van krijgen als ik eraan denk dat iemand mijn enter al voor de kar zou spannen, laat staan een veulen.
Ik zou idd ook eens kontakt opnemen met de DB. Als je het zelf niet durft misschien iemand vragen die dat voor je wil doen.
En wb : kunnen ze er iets mee?? Het gaat bij de DB niet alleen om verwaarlozing, maar ook om mishandeling........DIT is mishandeling....

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:10

Heel zielig, echt triest voor het veulen.. Maar ik denk dat je hier niets tegen kan doen.
Het is zijn paard, hij mag zelf weten wat hij er mee doet, al rijd hij het diertje nu in is dat zijn keuze. Geen wetten of regels die daar iets over zeggen voor zover ik weet.. Helaas!!
Zolang hij het verder goed verzorgd (voer, water, beschutting, geen modder) denk ik niet dat de db hier iets aan kan doen.
Echt vreselijk om aan te zien voor jou, maar het enigste dat je imo kan doen heb je al gedaan, hem erop aanspreken en proberen te laten inzien waar hij mee bezig is. En wil hij daar echt niet aan, dan zul je het toch moeten accepteren. Begrijp niet waarom zo iemand niet gwn een wat ouder paard koopt :(

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:16

Ik kan me goed voorstellen, dat je dit heel vervelend vindt en je zorgen maakt over 't veulen. Je hebt je zegje gedaan en meer kan je denk ik niet doen. Weet niet hoe je relatie is met de eigenaar, maar je zou nog een keer wat informatie over het te vroeg belasten van een paard en de gevolgend ervan in z'n brievenbus kunnen doen. Misschien dat ie het in stilte wel leest en er toch wat mee doet.

Jaren geleden was iemand die ik kende bezig z'n jaarling zadelmak te laten maken door de buurjongen. Met stang en met sporen, want hij wou niet lopen. Ik heb uitgelegd dat de gewrichten van 't paard niet af waren en dat z'n jaarling zo niet lang mee zou gaan. Gelukkig heeft ie geluisterd, het paard in de wei gezet en met 3 jaar voor de kar laten beleren. Helaas luisteren nu eenmaal niet alle mensen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:42

Wordt ook steeds gekker, ik zag een keer in een adv op MP staan: Jaarling ruin, makkelijk in de omgang, kunnen zelf als mensen op zitten.

Met een foto erbij van iemand die op de rug van 't beestje zat

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:48

Ah wat afschuwelijk!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:55

Wat een rare vent, arm veulen dat 'ie daar de dupe van moet worden :n Op een heel vriendelijke manier vertellen dat dit toch echt niet kan met zo'n jong dier. Desnoods met wat (wetenschappelijke) artikelen erbij over de groei van het paardenlichaam die hij maar eens door moet nemen. Maar ik ben bang dat 'ie daar vast niets mee doet als ik je verhaal zo lees.. Anders de dierenbescherming bellen en vragen wat je hier mee kan, ik vind dit wel onder mishandeling vallen. Misschien kan de dierenbescherming niet zoveel doen, maar wel even een kijkje nemen en proberen om meneer aan z'n verstand te brengen dat dit absoluut niet kan? Lastig hoor, hopelijk kan dit op een goede manier opgelost worden zodat het veulen verder een normaal leven kan krijgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 08:42

Ik zou mijn paard niet in de buurt van zo'n idioot willen hebben. Iemand met zulk weinig gevoel voor paarden vind ik doodeng!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 10:10

Ik ook maar hij woont daar......... kon het niet over mijn hart verkrijgen er niets van te zeggen.
Maar ben nu wel een beetje bang dat hij mijn paarden wat aan doet. Tegenwoordig weet je het niet .... :( ;(

kussies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:20

worden mensen nou steeds erger een veulen moet lekker spelen en niet voor de kar in een valse knik
lopen zielig gewoon

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:39

Wat erg!! Dit is gewoon mishandeling!!!!!!!

Kun je niet een paar mensen opbellen in je omgeving als je hem weer bezig ziet.
Ik denk dat veel paarden liefhebbers willen komen opdraven om deze man eens goed de waarheid te zeggen.
Onder het mom van lekkere wandeling van een groepje meiden, of mensen die langslopen om bij jouw op visite te gaan.
Dan ben jij niet de gebeten hond en kan hij jouw hierop niet aankijken!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:38

Je moet niet 1 iemand met z'n alle gaan aanvallen, dat is gewoon kinderachtig. En het heeft denk ik ook weinig nut, want die man is volgens mij ook niet echt lekker in z'n hoofd.

Sowieso heeft een groep het effect dat ze elkaar gaan opjutten en dan ga je misschien dingen zeggen en doen die je eigenlijk echt niet moet doen.

angelmootjuhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:56

Wat raar om je veulen nu al het werk te laten verrichten :( Is helemaal niet goed voor zijn bewegings stelsel!!!!! echt te zielig voor woorden ik zou hier zeker wat mee gaan doen. Meerdere mensen hebben dit al aangegeven. En dat ze jou een grote mond geven !!! ZE WETEN DAT ZE VERKEERD BEZIG ZIJN!!!!!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:11

Echt triest. Zou zeker de dierenbescherming o.i.d. opbellen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:57

Hoe krijgt iemand het toch in zijn hoofd om een veulen voor de wagen te zetten? :? Walgelijk!!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:26

Dit veulen krijgt later ontzettend last van z'n lichaam. Valt dus wel degelijk onder mishandeling. DB bellen, foto's maken en je paarden zou ik verhuizen. Je paarden bij iemand hebben staan die er duidelijk geen verstand van heeft zou ik me niet prettig bij voelen.