Krijg mijn geld niet. Wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Krijg mijn geld niet. Wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 09:18

Ik zal het proberen kort te houden.

Op stal regel ik het hooi. Het komt er daardoor op neer dat ik het betaal, en daarna van iedereen zijn/haar deel krijg.
Er kwam een meisje nieuw op stal. Met haar is ook diezelfde afspraak gemaakt. Op dat moment stonden er (met haar pony er bij) 3 pony`s. De afspraak was dat iedereen 1/3e zou betalen. Logisch...

Normaal gesproken betaalde iedereen gewoon gelijk zodra ik nieuwe balen liet komen. Dus in 1 keer even een piek, en daarna gewoon een tijdje niks. Dit meisje kon dit niet zei ze. Ik was hier niet blij mee. Ik bedoel: je krijgt alleen maar gezeur anders...

Al met al heb ik uiteindelijk toegestemd:

Ze betaalde 1 keer in de maand een vast bedrag. Dit bedrag zou de eerste maand 35 euro zijn, en we zouden kijken of dit uit zou komen met wat ze zou moeten betalen. Dit was namelijk lastig vast te stellen, want we wisten niet hoeveel hooi we met zijn 3en zouden gebruiken per maand. Ook al omdat we niet wisten hoe lang ze nog op de wei zouden staan ook.
De pony`s gingen al snel van de wei af en stonden in de paddock. We hadden een kuubskist staan, maar haar pony kon niet tegelijk met de 2 anderen eten (rangorde) dus besloten we met zijn 3en een derde kuubskist er bij te kopen waarvan we elk weer 1/3e zouden betalen...

Al met al heb ik 1 keer 35 euro gekregen, zijn er in de tijd dat ze bij ons heeft gestaan 6 ronde balen doorheen gegaan (45 euro per baal) dus zou ik volgens afspraak nog 100 euro van haar krijgen. Daarnaast ook nog het geld van de kuubskist (1/3e daarvan).

Ze heeft haar pony verkocht. Zonder ook maar iets te zeggen was ze weg. Ik moet nu de hele tijd achter mijn geld aan zitten, en het ziet er nog niet echt naar uit dat ik geld ga krijgen. Wat kan ik nu doen?

Afspraak ik afspraak, en ook mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig heb ik altijd geleerd. Maar hoe zorg ik dat zij die nakomt?

vannah

Re: Krijg mijn geld niet. Wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:24

oei, dat is moeilijk...
uit ervaringen op de oude stal waar ik heb gestaan zou ik zeggen daar kun je weinig mee alleen blijven zeuren en bellen of zelfs aan de deur gaan.
als ze het zat is dan betaald ze hopelijk.
succes ermee, het is toch een hoop geld!

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:04

Ik denk dat je het beste kunt beginnen met het sturen van een aangetekende brief. Daarin zet je de gemaakte afspraken, wie er allemaal getuigen van die afspraak zijn, wat ze betaald heeft en wat er nog rest. Verder nog wat juridische taal erin, dus ik zou de rechtswinkel/juridisch loket eens bellen of daar langsgaan. Dan weet je gelijk welke stappen je verder kunt ondernemen.
Veel succes in ieder geval, dit is wel echt vervelend namelijk.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:07

Heb je een rechtsbijstands verzeekring? Die zou ik dan bellen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:45

Muizenissen schreef:
Ik denk dat je het beste kunt beginnen met het sturen van een aangetekende brief. Daarin zet je de gemaakte afspraken, wie er allemaal getuigen van die afspraak zijn, wat ze betaald heeft en wat er nog rest. Verder nog wat juridische taal erin, dus ik zou de rechtswinkel/juridisch loket eens bellen of daar langsgaan. Dan weet je gelijk welke stappen je verder kunt ondernemen.
Veel succes in ieder geval, dit is wel echt vervelend namelijk.

Hier zou ik ook mee beginnen, als ze daar dan niet op reageert kun je verdere stappen ondernemen.
Dan heb je in ieder geval wat op papier, wat ook nog kan is dat je vraagt om een bevestiging van de gemaakte afspraken en dat als ze niet reageert binnen zoveel dagen dat je er dan vanuit gaat dat ze het eens is met je brief, dan leg je de bal aan de andere kant en moeten ze wel reageren.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:00

Weet je toevallig waar ze woont?? Misschien even met haar gaan praten, of zeggen ik ga pas weg als ik me geld krijg. En anders via de verzekering ja, maar denk eerlijk gezegd dat het toch lastig word zonder bewijs.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:04

Mijn ervaring is dat dit soort volk, de asocialen zeg maar, toch niet betaalt. Een beleefd normaal mens had netjes betaald, of was in ieder geval naar je toe gekomen met een deelbetaling ook al kon ze het hele maandbedrag niet ineens betalen. Een normaal mens had je er van te voren op de hoogte van gebracht dat haar paard daar weg ging, en had de opbrengst van de verkoop gebruikt om schulden mee af te lossen. Want een beleefd normaal mens heeft een hekel aan schulden.
Ik denk dat je naar je geld kunt fluiten. Misschien kan je nog met een paar ferme kerels 's avonds bij haar langsgaan, en je geld eisen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:22

Ik weet niet precies hoe oud het meisjes is, maar je zou misschien ook kunnen proberen om bij haar ouders aan te kloppen. :)

In ieder geval wel erg vervelend dat er altijd zulk soort figuren zijn...

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:05

Knavia schreef:
Mijn ervaring is dat dit soort volk, de asocialen zeg maar, toch niet betaalt. Een beleefd normaal mens had netjes betaald, of was in ieder geval naar je toe gekomen met een deelbetaling ook al kon ze het hele maandbedrag niet ineens betalen. Een normaal mens had je er van te voren op de hoogte van gebracht dat haar paard daar weg ging, en had de opbrengst van de verkoop gebruikt om schulden mee af te lossen. Want een beleefd normaal mens heeft een hekel aan schulden.

Goh, laat ik het daar nou eens helemaal mee eens zijn!!!

Wat ik zou doen is een brief schrijven, zoals eerder al vermeld is. Daarin schrijf je inderdaad welke kosten ze nog moet betalen en welke ze al betaald heeft. Vervolgens de termijn om een 2e deel te betalen. Als ze hier niet op reageert, stuur je een 2e brief met een herinnering en dat als ze niet reageert/betaald, je gerechtelijke stappen zal ondernemen en alle gemaakte kosten op haar verhaald zullen worden.
Reageert ze weer niet, stuur je een 3e brief en stuur je een deurwaarder op haar af, en als je echt ver wilt gaan kun je een rechtszaak beginnen, je hebt haar immers gewaarschuwd. ;) Als je wint, moet zij alle kosten betalen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:11

Hoe oud is ze? Als ze onder de 21 jaar is kan je op haar ouders afstappen. (niet gegarandeerd dat dat wel zou helpen , maar je weet het niet :+ )

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:59

rechtsbijstand of deurwaarder is in dit geval een kansloze optie. veel te duur en een r.b. hanteert sowieso al een minimumbedrag waar het om gaat.
ik zou d'r toch nog eens opzoeken, niet goedschiks? dan maar kwaad

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:14

en ze reageerd niet op mailtjes of telefoontjes? Je zou haar op hyves kunnen zoeken en haar dan krabbelen dat ze nog veel geld schuldig is. omdat krabbels voor iedereen zichtbaar zijn en ze denk ik niet wilt dat anderen dat lezen betaald ze. Als ze de krabbel verwijderd dan krabbel je weer.

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:21

malo_kozo schreef:
en ze reageerd niet op mailtjes of telefoontjes? Je zou haar op hyves kunnen zoeken en haar dan krabbelen dat ze nog veel geld schuldig is. omdat krabbels voor iedereen zichtbaar zijn en ze denk ik niet wilt dat anderen dat lezen betaald ze. Als ze de krabbel verwijderd dan krabbel je weer.

:+

Dan kun je beter langsgaan.

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:39

langsgaan is ook een optie, maar je kan ook krabbelen dat je het donderdag (bijvoorbeeld) bij haar thuis komt halen. Als ze er niet is, tja dan maar een keer onaangekondigd langsgaan denk ik.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:57

xSaarSaar schreef:
Ik weet niet precies hoe oud het meisjes is, maar je zou misschien ook kunnen proberen om bij haar ouders aan te kloppen. :)

In ieder geval wel erg vervelend dat er altijd zulk soort figuren zijn...

Hier zat ik ook aan te denken :j , wanneer ze minderjarig is zou ik zeker even aankloppen bij de ouders als ze al niet het zelfde gedrag zullen vertonen als hun dochter..

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:10

Hoe staan de zaken, TS? :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 18:57

Zelfde nog. Maar aan de opties in het topic heb ik niets. Ik wil weten wat ik officieel tegen haar zou kunnen beginnen.

Jammer dat het allemaal zo ingewikkeld lijkt te zijn. Je zou toch makkelijker moeten kunnen krijgen waar je recht op hebt :S

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:14

Brieven schrijven is júist de oplossing lijkt mij.. Waarom denk je dat je niks kunt met de gegeven adviezen?

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:42

ikenindi schreef:
Zelfde nog. Maar aan de opties in het topic heb ik niets. Ik wil weten wat ik officieel tegen haar zou kunnen beginnen.

Jammer dat het allemaal zo ingewikkeld lijkt te zijn. Je zou toch makkelijker moeten kunnen krijgen waar je recht op hebt :S

Aso persoon zeg.
Kan je haar niet even "aan de schandpaal nagelen"
Dus gewoon in de stal zodat iedereen het kan lezen een vriendelijke brief ophangen dat je graag je geld wilt omdat je anders geen hooi meer kan bestellen.

Ze moet wel een plaat voor haar kop hebben als ze zich dan niet doodschaamt.

En haar natuurlijk ook opbellen of rechtstreeks om je geld vragen.

Succes, houd je ons op de hoogte?

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:02

Pien28 schreef:
ikenindi schreef:

Aso persoon zeg.
Kan je haar niet even "aan de schandpaal nagelen"
Dus gewoon in de stal zodat iedereen het kan lezen een vriendelijke brief ophangen dat je graag je geld wilt omdat je anders geen hooi meer kan bestellen.

Ze moet wel een plaat voor haar kop hebben als ze zich dan niet doodschaamt.

En haar natuurlijk ook opbellen of rechtstreeks om je geld vragen.

Succes, houd je ons op de hoogte?

Ik denk dat dit geen zin heeft omdat het meisje niet meer op die stal staat.

TS je hebt geen antwoord gegeven op hoe oud ze is?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:48

officieel kun je niks beginnen. het bedrag waar het om gaat is veel te laag daarvoor en er staat niks op papier. dus gewoon hard tegen hard aanpakken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:34

Langsgaan en niet weggaan tot je je geld hebt. Ze heeft toch geld van die verkoop?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:16

Officieel kun je haar waarschijnlijk niets maken, aangezien jullie waarschijnlijk niets op papier hebben gezet bij het maken van de afspraak. Politie zal bij iets kleins als dit heus niet ingrijpen, al kun je het natuurlijk altijd even proberen, waardoor je uitkomt op de oplossing hier in het topic om het zelf te proberen.

Ken je haar naam en toenaam? Weet je waar ze woont?
De meeste mensen vinden het heel vervelend als de buren te horen krijgen over hun onfatsoenlijkheden. Misschien eens bij haar langs gaan en toevallig bij de buren aanbellen? Als het verhaal zo het dorp in gaat vind ze het misschien toch maar een beter idee om haar schulden te betalen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:26

Ik vrees ervoor hoor... laat dit een les zijn: koop nooit spullen oid voor iemand die je niet kent.
Bij ons is het: ieder voor zich. Tenzij ik de personen echt heel goed ken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 12:15

iemand die je goed kent kan ook ineens niet meer willen betalen dus dat zal niet veel uitmaken.
dankjulliewel voor de antwoorden. ik was er al bang voor dat het om te weinig gat om het`rechtsmatig` aan te pakken.