Vraagprijs voor zeer moeilijk paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Vraagprijs voor zeer moeilijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:29

Hallo,

Ik heb sinds kort mijn kwpn merrie te koop staan omdat ik haar gewoon eerlijk weg niet aan kan.
Ik heb haar nog maar 3 maanden maar in die maanden is het steeds erger geworden.
In het begin ging het rijden redelijk goed. Met een enkele bok en boos hoofd konden we stappen draven en galloperen.
Maar daarna ging het langzaam aan minder. En we zijn nu zover dat ik echt niks meer kan.
Stappen gaat, maar zodra ik haar aandrijf gaat ze staken. Ze gooit haar oren in de nek, en probeerd bij elke pas die je drijft omhoog te gaan.
Als je echt doorzet en haar een tik geeft gaat ze stijgeren.
Ik weet gewoon dat ik dit er niet meer uit krijg. Ik zou haar 4 weken of meer door kunnen laten rijden door een ervarener iemand. Maar ten eerste heb ik helaas geen geldboom in de achtertuin en ten tweede ben ik bang dat ze zo slim is dat ze het bij mij dan alsnog niet doet.
Kortom, ze moet weg. Maar wat kun je nog vragen voor zo'n paard? Dit is de advertentie hier op bokt:

[EA-TK-PP] Zeer mooi damespaardje! Prijs verlaagd!

Ik weet echt niet of het hier goed staat, zo niet, sorry!

zodiacje

Re: Vraagprijs voor zeer moeilijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:46

en medisch?
Denk dat je er meer aan hebt om haar goed na te laten kijken.
Misschien rugproblemen of wat dan ook.
Dan kan je haar daarna verkopen.
Denk dat je dat dit paard wel verschuldigd bent.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:48

zodiacje schreef:
en medisch?

Dat had ik er duidelijk bij moeten zetten inderdaad.
Ik laat haar volgende week nog onderzoeken maar ik weet bijna zeker dat er niks is.

Het is namelijk zo dat voor mijn operatie het rijden goed ging. Daarna ben ik er te vroeg opgestapt waardoor ik de kracht nog niet had haar goed aan te pakken. Toen merkte ze dat ze met boos kijken en bokken kon bereiken dat ze niks hoefde te doen. Dat is erger geworden en nu gaat ze dus zelfs omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:48

zodiacje schreef:
en medisch?

Hier ga ik geheel in mee...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:50

heb je niemand in je omgeving die haar dan de komende maand kan rijden?
Als ze daar echt van opknapt heb je toch meer kans om haar dan beter te verkopen.
Dan weet je ook beter of het gedrag of medisch is want ik vindt dit wel heel sterk staken voor
alleen een gedragsprobleem...
iig sterkte!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:51

zodiacje schreef:
heb je niemand in je omgeving die haar dan de komende maand kan rijden?
Als ze daar echt van opknapt heb je toch meer kans om haar dan beter te verkopen.
Dan weet je ook beter of het gedrag of medisch is want ik vindt dit wel heel sterk staken voor
alleen een gedragsprobleem...
iig sterkte!

Jawel, maar dan kost het me 600,- per maand.
En ik ben dan erg bang dat ze het alsnog bij mij doet.
Aangezien ik 18 ben en ook niet werk is dat heel veel geld voor mij.
Daarom denk ik dat het beter is dat ze naar iemand gaat die haar wel goed aan kan pakken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:52

tja, vraagprijs? dat moet je zelf bedenken, wat heb je er voor betaald? heeft ze mooi papier? ik vind het op de foto's een heel aansprekend paard.
wat zegt je instructrice over de rijtechnische problemen die je tegenkomt?

veel succes met de verkoop en het vinden van een paard dat beter bij je past.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:54

juval schreef:
tja, vraagprijs? dat moet je zelf bedenken, wat heb je er voor betaald? heeft ze mooi papier? ik vind het op de foto's een heel aansprekend paard.
wat zegt je instructrice over de rijtechnische problemen die je tegenkomt?

veel succes met de verkoop en het vinden van een paard dat beter bij je past.

Er staat een link met haar afstamming. Niet super speciaal, maar nette papieren ja.
Mijn instructrice vertelde mij na 1 keer stijgeren dat ze zeker wist dat ze het niet weer zou doen en daarom ben ik door gegaan.
Maar nu doet ze het toch weer. Zij denkt dat het gewoon jongigheid is waar ze doorheen gereden moet worden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:59

het is een leuk aansprekend dier maar waarschijnlijk nog te onervaren en onzeker v een ruiter als jou; ook onzeker en dat samen veroorzaakt spanning.
ik zou het paard laten rijden door iemand die het paard ff goed door kan pakken en dan kun je het paard vast en zeker v een leuke prijs verkopen.
ik weet niet wat je er zelf v betaald hebt maar rekening houdend met de recessie etc zou je dit paard v € 3000/3500 wel moeten kunnen verkopen

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:05

tamaramt schreef:
het is een leuk aansprekend dier maar waarschijnlijk nog te onervaren en onzeker v een ruiter als jou; ook onzeker en dat samen veroorzaakt spanning.
ik zou het paard laten rijden door iemand die het paard ff goed door kan pakken en dan kun je het paard vast en zeker v een leuke prijs verkopen.
ik weet niet wat je er zelf v betaald hebt maar rekening houdend met de recessie etc zou je dit paard v € 3000/3500 wel moeten kunnen verkopen

Ik zelf denk dat dat toch echt te hoog is :o
Ik zou iig nooit zo'n paard kopen voor €3000 euro, tenzij ik een hele goede ruiter was en het paard een maand (of minder) op proef zou kunnen, dan wordt het een ander verhaal :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:08

Ik heb zelf ook geen 3000,- voor haar betaald. Dus dat ik dat er niet voor krijg is het zeker geen ramp.
Ik zat te denken rond de 2500,-. Ze is namelijk in de omgang verder wel super lief en laat alles toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:12

Calimero_ schreef:
Ik laat haar volgende week nog onderzoeken maar ik weet bijna zeker dat er niks is.

Het is namelijk zo dat voor mijn operatie het rijden goed ging. Daarna ben ik er te vroeg opgestapt waardoor ik de kracht nog niet had haar goed aan te pakken. Toen merkte ze dat ze met boos kijken en bokken kon bereiken dat ze niks hoefde te doen. Dat is erger geworden en nu gaat ze dus zelfs omhoog.

1. Uit je verkooptopic begrijp ik dat je paard nog maar 3 jaar is. Dat betekent dat ze volop aan 't wisselen is en dat haar mond en kaken dus heel gevoelig zijn. Een kleine inwerking in de mond kan al enorm pijnlijk zijn en reden om een bok te geven of omhoog te komen.
2. Heb je het zadel gekocht bij/met een goede zadelmaker? Ook een zadel dat ergens drukt, knelt of wringt kan aanleiding zijn om te bokken of te steigeren.
3. Ben je bekend met scheefheid en rechtrichten? Heb je daar les in? Werk je ook aan de hand?
4. Ook zou het goed zijn om - voordat je een paard beleert - het dier eerst volledig te laten nakijken/behandelen door een osteopaat. Is dat gebeurd?

"Goed aanpakken" behoor je niet te doen imo, en al helemaal niet bij een jong paard dat alles nog moet leren en verwerken en z'n balans nog helemaal moet zoeken.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:00

Ik zal ook deze dingen per punt doen:

1, Ze is 2 weken geleden naar de tandarts geweest. En als ik haar rijd hangen de teugels zoveel mogelijk in een boogje.
2. Het zadel wat ik heb is door een goede zadelmaker passend gemaakt.
3. Ik zou graag bezig zijn met rechtrichten maar dat gaat erg moeilijk als je paard niet wil lopen :P.
4. Ze is niet door mij zelf beleerd. Wel is ze natuurlijk klinisch gekeurd voordat ze hier kwam.

Wat vind jij dan dat je moet doen? Haar gewoon laten stijgeren? En kans hebben dat ze achterover klapt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:11

Calimero_ schreef:
Wat vind jij dan dat je moet doen? Haar gewoon laten stijgeren? En kans hebben dat ze achterover klapt?

Wat ik zou doen.
Eerst een osteopaat erbij halen.
Dan verder met werken aan de hand; rechtrichten, langeteugelen (persoonlijk kies ik dan voor bitloos).
In ieder geval nièt verder met rijden (ik zou sowieso niet op een 3-jarig paard rijden, dat vind ik veel te jong, maar dat terzijde ;) ).
Pas wanneer lichamelijke blokkades uitgesloten zijn en pas wanneer het paard sterk en in balans is, dan het rijden weer oppakken. Je zult zien dat er van steigeren dan ook geen sprake meer is.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:13

Aan de lange teugel is geen optie. Zodra je haar vooruit probeert te krijgen zal ze schoppen.
Dat is gewoon niet vertrouwd.
En een osteopaat zou kunnen, maar dat kost ten eerste geld. Wat me niet op de rug groeit :P
En ik heb haar gekocht met het doel nu eindelijk lekker bezig te kunnen. En ik denk ook niet dat ik genoeg ervaring heb om dit paard weer goed te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:18

Hier wil ik ook nog even op in gaan:
Calimero_ schreef:
Ze is 2 weken geleden naar de tandarts geweest. En als ik haar rijd hangen de teugels zoveel mogelijk in een boogje.

Het gebit was dus 2 weken geleden in orde?
Wat heeft de tandarts geconstateerd en gedaan?

Je moet echt weten dat het wisselen op zich erg pijnlijk is voor een paard. Wanneer er nù geen problemen zijn, betekent niet dat er volgende week 'dus' ook geen problemen zijn. Een tand of kies die door gaat komen, kan van de een op de andere dag enorm veel pijn geven in de mond.
En niet alleen de tanden en kiezen zelf kunnen problemen geven, maar de gehele ontwikkeling van de kaken en de gevoeligheid van het tandvlees en de lagen op zich ook.
Het paard kan ook een hangend rooster hebben, iets wat je ook steeds meer ziet gedurende de wisselperiode.
Een paard wisselt tot rond z'n 5e jaar, dus al met al duurt die gevoeligheid nog wel even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:21

Calimero_ schreef:
En een osteopaat zou kunnen, maar dat kost ten eerste geld. Wat me niet op de rug groeit :P
En ik heb haar gekocht met het doel nu eindelijk lekker bezig te kunnen. En ik denk ook niet dat ik genoeg ervaring heb om dit paard weer goed te krijgen.

Tja, het is een levend wezen, geen moutainbike... ;(
Ik hoop voor je volgende paard dat je daar toch wat meer in wilt investeren, zowel financieel als qua gevoel, geduld, inspanning en tijd.

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:21

Ik ga mee in wat JoviBan zegt. Ik zou dan alleen wel goed nadenken of jij de tijd/geld (of zin) in hebt om weer van voor af aan te beginnen. Vanwege je leeftijd zal je niet veel geld te besteden hebben, en je wilt graag wedstrijden rijden. Ik vind dat als je hem verkoopt, je hem niks verschuldigt bent, hij zou bij iemand met meer ervaring die weet van handelen in dit soort situaties beter af zijn! 2500 vind ik trouwens een goede prijs, het is een leuk beestje!

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:24

JoviBan schreef:
Calimero_ schreef:

Ik hoop voor je volgende paard dat je daar toch wat meer in wilt investeren, zowel financieel als qua gevoel, geduld, inspanning en tijd.

Er staat nergens dat zij niet investeerd in haar paard. Ze geeft zelf aan dat ze misschien te weinig ervaring heeft voor zo´n paard en ze niet veel geld te besteden heeft. Ze is hem niks verschuldigt want ze doet al haar best om dit op bokt te zetten en hulp te vragen. Ze is er dus duidelijk mee bezig.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:26

JoviBan schreef:
Hier wil ik ook nog even op in gaan:
Calimero_ schreef:
Ze is 2 weken geleden naar de tandarts geweest. En als ik haar rijd hangen de teugels zoveel mogelijk in een boogje.

Het gebit was dus 2 weken geleden in orde?
Wat heeft de tandarts geconstateerd en gedaan?

Je moet echt weten dat het wisselen op zich erg pijnlijk is voor een paard. Wanneer er nù geen problemen zijn, betekent niet dat er volgende week 'dus' ook geen problemen zijn. Een tand of kies die door gaat komen, kan van de een op de andere dag enorm veel pijn geven in de mond.
En niet alleen de tanden en kiezen zelf kunnen problemen geven, maar de gehele ontwikkeling van de kaken en de gevoeligheid van het tandvlees en de lagen op zich ook.
Het paard kan ook een hangend rooster hebben, iets wat je ook steeds meer ziet gedurende de wisselperiode.
Een paard wisselt tot rond z'n 5e jaar, dus al met al duurt die gevoeligheid nog wel even.

Die heeft de wolfstanden eruit gehaald en 1 dop eraf gehaald.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:26

Eerlijk gezegd vind ik het vrij verstandig om een paard te verkopen als de situatie binnen zo'n korte tijd zo verslechterd is en de TS niet bij machte is dit op te lossen. Hoe vaak ik mensen al eindeloos heb zien vechten met een paard die ze allang hadden moeten verkopen...

ontopic; ik denk dat 2500 vrij redelijk is, als ik dit zo hoor is de kans vrij groot dat een ervaren iemand hier na even oefenen zo weer op weg rijdt.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:28

JoviBan schreef:
Calimero_ schreef:

Volgens mij wil ik best mijn best doen.
Ik heb een zadel aan laten meten. Ze is naar de tandarts geweest. Ik geef aan dat ik haar volgende week na laat kijken.
Waar zie je dan dat ik niet wil investeren. Ik weet alleen bijna zeker dat ik niet genoeg ervaring heb om dit paardje op een goede manier te rijden/verzorgen enz. Dat zou betekenen dat ik wat door zou klooien en ik denk ook niet dat dat ten goede van haar komt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:29

Je paard is nog jong lees ik. 3 jaar kan je nog wel vormen en verwacht dat het gewoon is dat je geen klik met haar hebt en jong probeert uit. Als je zeker weet dat het niets medisch is (wat grote kans is bij jong dier;) ze gewoon bijdehand is..zijn er meer van. Dan kan je zeggen dat haar tijdelij keven laat rusten nog of opnieuw oppakt kwa inrijden en niet langer dan 15 min 3x per week rijdt. Want ze is nog in ontwikkelen ook kunnen ze niet zo lang concentratie vasthouden en gaan zowiezo na een bepaald tijd vaak testen wat ze kunnen bij een ruiter. En als je daar zelf niet doorheen durft..dan is een jong paard gewoon niet jou ding..dat kan gewoon. En zou zeggen verkopen inderdaad en het is niet dat ze een probleem heeft..ze is gewoon jong denk ik zo. Je kan anders aan elk paard een probleem maken;) Maar als dat op die leeftijd al zo kapot is..dan vraag ik me af welk paard op die leeftijd nog wel gezond is. Denk meer dat het gewoon proberen is enz.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:29

Temeraire schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het vrij verstandig om een paard te verkopen als de situatie binnen zo'n korte tijd zo verslechterd is en de TS niet bij machte is dit op te lossen. Hoe vaak ik mensen al eindeloos heb zien vechten met een paard die ze allang hadden moeten verkopen...

ontopic; ik denk dat 2500 vrij redelijk is, als ik dit zo hoor is de kans vrij groot dat een ervaren iemand hier na even oefenen zo weer op weg rijdt.

Dankjewel. Dit denk ik inderdaad ook. En dan kan je wel zeggen dat je een paard niet gelijk moet verkopen en door moet zetten. Maar ik wil gewoon niet dat het nog erger wordt. Dan lijkt mij de beste oplossing toch verkopen aan iemand met genoeg ervaring met jonge en moeilijke paarden.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:31

Kostolany schreef:
Je paard is nog jong lees ik. 3 jaar kan je nog wel vormen en verwacht dat het gewoon is dat je geen klik met haar hebt en jong probeert uit. Als je zeker weet dat het niets medisch is (wat grote kans is bij jong dier;) ze gewoon bijdehand is..zijn er meer van. Dan kan je zeggen dat haar tijdelij keven laat rusten nog of opnieuw oppakt kwa inrijden en niet langer dan 15 min 3x per week rijdt. Want ze is nog in ontwikkelen ook kunnen ze niet zo lang concentratie vasthouden en gaan zowiezo na een bepaald tijd vaak testen wat ze kunnen bij een ruiter. En als je daar zelf niet doorheen durft..dan is een jong paard gewoon niet jou ding..dat kan gewoon. En zou zeggen verkopen inderdaad en het is niet dat ze een probleem heeft..ze is gewoon jong denk ik zo. Je kan anders aan elk paard een probleem maken;) Maar als dat op die leeftijd al zo kapot is..dan vraag ik me af welk paard op die leeftijd nog wel gezond is. Denk meer dat het gewoon proberen is enz.

Ik denk ook dat ze gewoon jong en verschrikkelijk eigenwijs is. Maar op de manier waarop zij reageert kan ik gewoon niet mee omgaan.
Dat hoeft niet te zeggen dat ik geen enkel jong paard kan rijden. Dit is wel een extreme versie.