Paard hinnikt constant tijdens proef. Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Paard hinnikt constant tijdens proef. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 10:28

Beste juryleden,

Misschien dat jullie mij een antwoord kunnen geven, want ik ben nogal gefrustreerd.. Ik start mijn paardje in het L1 en eigenlijk gaat dat op zich best goed.. Het probleem is dat ze in de proef constant loopt te hinniken.. Wanneer ik dit voel aankomen, sluit ik haar en geef ik extra been, sis ik nog een ""Euh!!, maar vaak kan ik het voorkomen.. Gevolg is dus dat er heel vaak tegen de hand op mijn coupon staat, terwijl ze eigenlijk erg constant in de aanleuning is, en het puur door het hinniken komt..
Nu heb ik zondag weer wedstrijd en ben ik van plan, dat wanneer ze dit weer doet, haar een beste mep met de zweep te verkopen. Waarschijnlijk zet ze het dan op het lopen en is mijn proef alsnog verpest, maar liever het eens 1 keer duidelijk maken, dat ik dit niet waardeer, als dat ze al mijn proeven verpest.
Natuurlijk is er een reden voor het hinniken, haar paardenvriendinnetje die ook op concours is. Ik kan natuurlijk niet van haar vragen of zij niet naar de wedstrijden wil gaan, waar ik ook ben. Zoveel wedstrijden zijn er ook niet in Groningen...
Hebben jullie misschien tips.. En wat vinden jullie ervan als er een amazone tijdens de proef haar zweep gebruikt en dan niet als corrigerend tikje?

Zooist

Re: Paard hinnikt constant tijdens proef. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:38

Je bent hopelijk niet serieus met je : 'een mep verkopen'

Mijn merrie deed het ook en ik negeerde het. Reed gewoon dikke winst hoor. Elke gil die ze bracht ze haar hoofd omhoog en als ze uitgegild was kwam ze weer netjes in de aanleuning.

Hoe meer heisa JIJ ervan maakt, hoe meer heisa je paard zal maken.

En mocht je serieus willen gaan meppen dan mag je van geluk spreken dat ik niet in de buurt van Groningen zit want ik had je persoonlijk van je paard getrokken.

Ze vertoont dat gedrag niet om jouw te pesten maar omdat ze zelf onzeker is. Zal jouw eens een paar meppen verkopen als je het even allemaal niet meer weet!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:42

Idd gewoon rustig blijven en vooral niet slaan als ze onzeker wordt!

En verder is het niet JOUW proef
Maar JULLIE proef!

Zonder paard had je niet ver gekomen ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:44

Ik ben het opzich eens met Zooist, maar sommige dingen mogen gewoon niet. Als ik m'n paard kriebel wil ze liefst hardhandig terugkriebelen. Heel lief maar het mag niet. Zo geldt dat (bij mij iig) ook voor dat gebler. Aan de hand: prima, als ze losloopt: prima. Maar zijn we aan het werk, dan heeft ze gewoon haar mond te houden en dat weet ze :)
Dat paard waarnaar ze roept, staat die normaal bij jullie op stal of staan ze de hele dag samen? Wat gebeurt er als jij bijvoorbeeld alleen in de bak gaat rijden thuis, of op buitenrit gaat? Dat lijkt me namelijk een beter moment om het af te leren. Niet er direct op los slaan maar dan kan je nog eens wat proberen (bezig houden, klein tikje, je stem iets meer verheffen etc).
edit: zie nu dat het gericht is aan jury's, dat ben ik niet dus ik weet niet wat die er van vinden :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:49

Kun je de oplossing niet zoeken als het maatje in de wedstrijdring zit.
Probeer dan voor afleiding te zorgen door bv veel (schijn) overgangen te rijden ofwel het paard echt aan het werk te zetten zodat ze haar hersens bij jou moet houden en helemaal haar maatje niet mist.
Sterker nog eigenlijk moet jij leider zijn en als jij niet hinnikt naar maatje hoeft zij het ook niet te doen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:51

Ik zou haar liever afleiden door haar extra aan het werk te zetten. Als je weinig wedstrijden kan rijden, is het voor haar ook geen routine en zal het waarschijnlijk spannend vinden
Liever met training bewust alleen rijden of haar maatje in of uit de bak laten gaan zodat ze ervaart dat ze het ook samen met jouw wel redt. Het is waarschijnlijk een kwestie van te weinig concentratie en bezig zijn met andere dingen dan het rijden.
De een hinnikt, de andere schrikt steeds, een ander paard is weer te sloom. Iedereen loopt tegen problemen aan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:51

Nou fijn is dat dan. Je zit als prooidier alleen opgesloten, je bent angstig en zoekt je vrienden. De enigste persoon die je denkt de kunnen vertrouwen laat nu al weten dat dat niet mag ipv je te steunen en nu wil je ook nog gaan meppen? Als je altijd zo snel gaat meppen snap ik wel waarom ze haar vriendin roept, jou kan ze dan natuurlijk niet vertrouwen.
Ik zou zeggen pak de kern van het probleem aan. In een enge situatie ben jij kennelijk niet voldoende leider. Bokt zal het wel weer een softie antwoord vinden, boeien. Dus ga enge situaties opzoeken, ga op buitenrit, loods haar daar doorheen, pak eens wat grondwerk oefeningen van bijv. parelli extra mee (is imo gewoon opvoeding maar kan goed bevestigen wie de baas is). Investeer in de band met je paard, dat is toch het mooiste wat er is?

Idd Jury! Jij hoort belangrijker te zijn dan dat maatje.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:53

Ga lekker je paard meppen als hij communicatie toont.

Schei uit...

Wil je hier nou echt een serieus antwoord op??
Leer je proef uit je hoofd, en doe oordoppen in. Dan hoor je het niet meer.
Maar laat hier niet je paard de dupe van worden.

En als jij je ergert, en woest wordt, kan je beter stoppen met rijden. Zodra je je agressie gaat uiten op het paard.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 13:57

Wow, wat weer een reacties.. Het paard is absoluut niet onzeker.. Thuis rij ik altijd alleen en is er niets aan de hand.. Ze staan naast elkaar op stal en ze wil gewoon liever bij haar maatje zijn als dat ze een proef loopt. Wanneer ik een keer wel op wedstrijd ben, waar haar maatje niet is, is ze ook niet onzeker..
Fijn dat ik nu wordt gezien als iemand die om het minste of geringste begint te slaan, ik vraag het juist omdat ik dit liever niet doe en gewoon op dit moment geen andere oplossing weet. De vriendelijke manier probeer ik al een half jaar uit en werkt niet, dus nu is het tijd om iets anders te proberen.. We gaan 2x per maand op wedstrijd, dus dat is ook niet het probleem..
Maar ik zie al dat er bijna alleen de heilige mensen die nog nooooit een zweep hebben gebruikt, reageren.. Wees eens eerlijk mensen! Ik gebruik hem liever ook niet.. En idd, ik heb weleens een jury die er doorheen kijkt, maar vaak staat er 'tegen de hand' in die oefeningen waar ze haar hoofd omhoog gooit om te hinniken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:59

Irriteer jij je aan het gehinnik?
Loopt je paard er slechter door?
Wordt je jury er doof van?

het hoofd omhoog gooien, je weet als ze wil gaan hinniken dat ze dit doet, kun je dan niet een extra opouding geven.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:04

Mijn paard hinnikt ook tijdens het rijden en volgend jaar ga ik met haar starten. Probeer ergens anders punten te krijgen. Maak je figuren mooi af enz enz.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 14:07

@jury: Dank je voor het antwoord.. Ik zou inderdaad haar met het losrijden al wat harder aan het werk kunnen zetten.. Bedankt voor de tip.. Ik ben namelijk juist erg vanuit de ontspanning, lekker laag lang en pas in de proef oppakken. Ik ben dus helemaal niet een trekkende en meppende ruiter, maar 1 die het even niet meer weet.

@Jolliegirl: Kijk dit is al een heel ander antwoord, bedankt.. Ik irriteer me inderdaad aan het gehinnik, maar ook de andere mensen bij het losrijden en uitstappen. Het is niet een beetje, ze bleert echt keihard. Ik probeer haar ook extra te sluiten, en soms lukt dat, maar vaker niet. Misschien dat ik anders maar meer stem tijdens de proef moet gebruiken, maar ook dat wordt niet gewaardeerd door jury's.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:11

misschien kan je thuis al oefenen, dus samen met het vriendinnetje in de bak en dan vriendinnetje weg en kijken of je haar nog geconcentreerd kunt houden en dan een keer op wedstrijd proberen. Dus niet naar de wedstrijd gaan om te starten maar om te oefenen, dus hetzelfde ook doen. Oefenen en kijken of het beter wordt. Paard is gewoon onzeker, dus harder aanpakken helpt niet,dat werkt juist tegen. Ze moet zich bij jou veiliger voelen als bij haar vriendinnetje en dat bereik je door rustig te blijven en te oefenen. suc6

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:12

Sorry dat ik uitschoot, maar om gelijk te gaan slaan , vind ik overdreven.

Je paard kan héél goed horen. Dus al heel zachtjes je stem kan vaak wel. Jury zit in een hokje neem ik aan?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:13

Tja bokt is een openbaar forum, iedereen mag je OP zo lezen zoals hij of zij dat wil. Als je 'm terugleest zie je zelf ook dat het nogal appart overkomt?
Maar de tip waar je nu over nadenkt, is alsnog sypmtoombestrijding, dus niet effectief. In een vreemde omgeving vertrouwd ze kennelijk haar maatje meer dan jou. Als die er niet is legt ze zich er wel bij neer, maar anders niet. Jij moet dus interessanter als dat maatje worden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:59

Ik geef mijn paard ook wel een tik als hij hinnikt maar dat is geen zwieper maar meer zoiets als "opletten jij". Gelukkis was dat eigenlijk alleen bij de eerste wedstrijden die ik reed. Alleen afgelopen week had hij weer zo'n dag. Hij was erg opgefokt, niet gek als je door het slechte weer veel op stal staat. Dus ik verwacht dat dat ook snel weer over is. Daarbij houdt hij het bij kleine hinnikjes (net of de singel te strak zit). Echt gillen is inderdaad erg vervelend. Maar je kan er weinig aan doen, behalve de aandacht terug zien te krijgen of nog beter langer vasthouden.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:06

Als je aan het rijden bent, moet het paard op jou letten. Niet constant bezig zijn met communiceren met andere paarden. Hinnikt een paard teveel bij mij is het een duidelijke ophouding en dan is het meestal ook klaar. Je hoeft niet het hele bit door zijn mond te rukken, maar je mag wel even duidelijk aangeven dat jij er ook nog bent en hij op jou moet letten. En het paard goed aan het werk zetten, niet ook zelf gaan babbelen met mensen om je heen of zelf afgeleid om je heen kijken (daar straf je namelijk net je paard ook al voor ;) ).
Ik rijd verder heel vriendelijk, krijg altijd het commentaar dat ik wel wat meer mijn zweep moet gebruiken en wat meer druk op de teugels mag nemen (wat ik dus weiger). Maar met hinniken liever een keer duidelijk maken dat dat niet mag, dan de hele tijd een paard wat half oplet.
Ik zie trouwens liever iemand die haar paard op een vriendelijke maar duidelijke manier duidelijk maakt dat hij op moet letten dan een ruiter die met een gillend paard rondrijdt.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:59

Het enige wat ik hierop te zeggen heb....als je bij mij in de ring zit en je paard gaat hinniken en jij mept haar de bak door...dan kun je gaan ;)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:44

Ach die van mij blèrde in het begin ook elke proef, ook met les op de manege overigens. Hij is er ergens eind vorig jaar mee gestopt, dus heeft het 3 jaar gekost totdat ie eindelijk z'n kop eens hield :P
Het werd wel steeds minder hoor, ik vond het ook vervelend .. vooral omdat het soms ook gepaard ging met wat jolig gedoe. Maar werd er eigenlijk nooit op afgerekend, tuurlijk werd een onderdeel soms wat lager beoordeelt ... maar kan hem moeilijk de mond snoeren :+

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 18:46

De bak doormeppen is ook weer heel iets anders, dat heb je hier vast ook niet gelezen... Maar aan de rest van de reacties heb ik iets.. Ik zal haar morgen op het voorterrein flink aan het werk zetten en ben benieuwd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:52

Aangezien ze het echt doet om te roepen naar haar stalmaatje en niet uit onzekerheid (anders zou ze het mijns inziens ook doen als je alleen op wedstrijd was, of alleen reed) zou ik proberen haar af te leiden. Als je het voelt aankomen tijdens de proef zou ik eens proberen om zelf een gek geluidje te maken oid, iets wat haar afleid en de aandacht weer op jou doet vestigen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:57

irritante gewoonte zeg.. heel vervelend lijkt me. tikje kan misschien wel helpen. bokt overdrijft altijd zo, ik neem echt wel aan dat je binnen de grenzen blijft.
wat gebeurt er als je naar een wedstrijd gaat waar die ene stalgenoot niet is? dat zou je misschien ook nog eens kunnen proberen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:05

juval schreef:
bokt overdrijft altijd zo

Uppojono schreef:
Nu heb ik zondag weer wedstrijd en ben ik van plan, dat wanneer ze dit weer doet, haar een beste mep met de zweep te verkopen. Waarschijnlijk zet ze het dan op het lopen.....

het zijn toch echt de eigen woorden van de TS.
Van een corrigerend tikje zet een paard het echt niet op een lopen.

TS zorgt dus zelf voor dit soort reacties en moet dan niet achteraf gaan miepen dat het allemaal wel meevalt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:17

Toen wij voor de eerste keer met die 2 van ons tegelijk op wedstrijd gingen schreeuwden ze ook naar mekaar. Vooral omdat we tegelijk moesten losrijden.
Ze kennen mekaar gewoon goed, en als ze uit mekaar gehaald worden dan vinden ze dat echt niet fijn.
Behalve als ze zo ver uit mekaar zijn dat ze mekaar niet meer kunnen zien/horen.

We hebben er toen voor gezorgd om helemaal naar de andere kant van het terrein te gaan als die ander moest rijden.
Dan daar even losrijden en wanneer de proef af was terug gekomen.
De wedstrijd daarna moesten we weer na mekaar rijden. Er was geen plek daar om ver weg te gaan. Daarom ben ik met mijn paard vlak naast de ring gebleven. Ze zagen mekaar en waren gerustgesteld.

Daarna is het nooit meer voorgekomen dat ze tegelijk moesten losrijden/starten. Het is nog steeds wel een drama als er eentje van huis af moet en die ander blijft thuis. De buren kunnen het horen :D Maar ze zijn echt heel erg op mekaar gesteld.

Dus een echte tip heb ik niet voor je. Het is lastig, van die kleffe paarden. Die ander moet of uit het zicht verdwijnen, of heel dichtbij bliven.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:47

Zooist schreef:
juval schreef:
bokt overdrijft altijd zo

Uppojono schreef:
Nu heb ik zondag weer wedstrijd en ben ik van plan, dat wanneer ze dit weer doet, haar een beste mep met de zweep te verkopen. Waarschijnlijk zet ze het dan op het lopen.....

het zijn toch echt de eigen woorden van de TS.
Van een corrigerend tikje zet een paard het echt niet op een lopen.

TS zorgt dus zelf voor dit soort reacties en moet dan niet achteraf gaan miepen dat het allemaal wel meevalt.

Klopt, dat was misschien niet heel handig geplaatst.. Met een corrigerende tik bedoel ik, een tikje erbij om haar bijv. iets meer zijwaarts te krijgen.. Met een mep bedoel ik een flinke tik in het kader van "Kappen nu!"

Maar zonder haar maatje doet ze het dus niets, dat heb ik weleens geprobeerd, dan gaat het dus ook aanzienlijk beter.. In het buitenseizoen, parkeerden we ook ver uit elkaar en dan ging het redelijk, maar binnen is dit bij veel maneges niet te doen..