Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mootje schreef:Dit is de wetgeving in NL: [TAO] Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring? Hoe het zit in Duitsland weet ik niet.
Als de stalhouder de paspoorten wil, en jij weigert hen op te sturen is denk ik riskanter!
kleinvosje schreef:Tja, als de dieren daar ook geënt worden, moeten de papieren daar wel zijn ja. Lijkt mij ook wel logisch. Wat je zou kunnen doen is een soort contract opstellen waarin jullie beiden tekenen dat de paarden jouw eigendom zijn.
claudnr9 schreef:Als eigenaar van een opfokstal vraag ik altijd het paspoort. De dieren moeten immers geent worden en die entingen moeten worden bijgeschreven in het paspoort. Ik neem aan dat je zowiezo al een contract hebt getekend toen je je paarden bracht. Daarbij zijn de mensen waar jouw paarden staan voor 1000% te vertrouwen, anders had ik je er niet naartoe doorverwezen.
KC schreef:In duitsland is er verschil tussen eigendoemsbewijs en papieren paard. Met papieren word passpoort bedoeld lijkt mij en dus mogekijkheid om entingen in te schrijven en andere zaken indien nodig. Het eigendoemsbewijs krijg je na betaling bij de aankoop van een paard uit Duitsland. Dat is net als autopapieren wie de papieren heeft is de eigenaar.
Dus zou me er niet druk maken om paspoort. Ze kunnen er niets mee en is normaal dat de stal dit vraagt.
claudnr9 schreef:Zou het inderdaad wel aangetekend opsturen, zodat het ook veilig bij hun terecht komt!!
femiaans schreef:Hier staat alles precies beschreven (Even bij veel gestelde vragen kijken)
Concreet: Het paspoort moet ten alle tijden bij het paard aanwezig zijn ( ook tijdens vervoer!)
Een kopie mág dus niet!
De bekeuringen voor de stalhouder lopen enorm op als er geen paspoort overlegd kan worden bij een controle. Wij stellen dus ook als eis dat de pensionklanten hun paspoort achter laten. We zijn daar ook niet blij mee ( hebben gelukkig niet met wedstrijdpaarden te maken) maar het wordt ons verplicht door de overheid.
Het paspoort is trouwens géén eigendomsbewijs, en ik zou me dus geen zorgen maken dat het paard ineens op een andere naam staat.
Verder kunnen jullie alle vragen op de site wel zo`n beetje lezen, anders is er bij de PVE een folder te verkrijgen waarin alles nog eens duidelijk staat ( Ik heb een hele stapel aangevraagd, en iedere eventuele nieuwe klant krijgt op verzoek een folder mee. Scheelt een hoop onduidelijkheid.)
Lisenka schreef:Heb je een andalusiër of een PRE. Als het een PRE is dan kun je het paspoort naar de opfok doen. De carte de titularidad (eigendomsbewijs) hou je zelf. Zo heb ik het ook gedaan voor mijn PRE hengst.
Hoe het met de Lusitano zit weet ik niet.
Sjolvir schreef:femiaans schreef:Hier staat alles precies beschreven (Even bij veel gestelde vragen kijken)
Concreet: Het paspoort moet ten alle tijden bij het paard aanwezig zijn ( ook tijdens vervoer!)
Een kopie mág dus niet!
De bekeuringen voor de stalhouder lopen enorm op als er geen paspoort overlegd kan worden bij een controle. Wij stellen dus ook als eis dat de pensionklanten hun paspoort achter laten. We zijn daar ook niet blij mee ( hebben gelukkig niet met wedstrijdpaarden te maken) maar het wordt ons verplicht door de overheid.
Het paspoort is trouwens géén eigendomsbewijs, en ik zou me dus geen zorgen maken dat het paard ineens op een andere naam staat.
Verder kunnen jullie alle vragen op de site wel zo`n beetje lezen, anders is er bij de PVE een folder te verkrijgen waarin alles nog eens duidelijk staat ( Ik heb een hele stapel aangevraagd, en iedere eventuele nieuwe klant krijgt op verzoek een folder mee. Scheelt een hoop onduidelijkheid.)
En dat werkt dus niet.
Als ik namelijk met mijn paard op stap ga, al is het maar buitenritje of rondje dorp aan de hand,
of naar de vereniging met de trailer, dan moet ik als eigenaar de papieren weer hebben.
(en dan heb ik het nog niet eens over wedstrijden, waar jullie dan niet mee te maken hebben)
Zie me al 2 x per dag bij de stalhouder aanbellen,
waarvan ik dan weer verwacht dat ie die dingen netjes in een kluis
bewaard.
Ook al zijn het niet wedstrijd paarden, is dat wel een ontzettend gedoe.
Bij opfok kan ik het me voorstellen (en inderdaad mijn Duitser heeft een eigendoms papier) dat het handig is.
Bij gewone pension stalling meer dan waardeloos.
Mijn Nederlandse fjord heeft geen eigendomspapier, daar zou ik nog veel meer moeite mee hebben.
En laten we eerlijk zijn, je denkt dat je je paard op een vertrouwd adres neer zet.
Maar ook daar kan soms iets mis gaan.
Vind het in het geheel niet praktisch.
Heb ik wel vaker last van bij onlogische regelgeving, dat ik daar niet mee uit de voeten kan.