kan je rijden als de bak bevroren is ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessjuh

kan je rijden als de bak bevroren is ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:05

hoi bokkers!! :Y)
als de bak bevroren is kan je dan rijden met springschoenen en peesbeschermers??
groetjes

Caily

Re: kan je rijden als de bak bevroren is ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:05

Als de bak helemaal glad getrokken en niet glad is kan je stappen en voorzichtig een rondje draven, zoniet dan zou ik het zeker niet doen!

Deesjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:38

maar de vraag was: of het uitmaakt of je met peesbeschermers en springschoenen rijd of niet....
ik weet het antwoord daarop ook niet.. liijkt me van niet

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:41

Nee dat maakt niet uit. Het hangt van de ondergrond af of je kunt rijden of niet, dat heeft niets te maken met beenbescherming.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:41

Dat maakt volgens mij nou echt geen verschil. Als de bak idd recht is en je geen ijsplekken hebt kun je voorzichtig stappen en rustig graven maakt dan echt niet uit. Springschoenen zijn alleen nodig als je paard zich aantikt en daar maakt de ondergrond niet echt verschil in.

yosfunprints

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:43

ik zou, als je echt persé wil rijden, het paard wel met lange teugels laten lopen zodat hij meer ruimte krijgt zelf zijn passen te bepalen.
maar ik zou lekker wachten tot het weekend, dan gaat het weer dooien

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:44

Ja, voorzichtig stappen en misschien een draven. Een harde ondergrond heeft onvoldoende demping en is slecht voor de gewrichten. Peesbeschermers en springschoenen ..... tja, van mij hoeft het niet. Ik weet niet of je ze anders ook gebruikt en waarom je ze gebruikt?

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:48

Ik zou het niet doen....

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:12

RT-D >> SV

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:25

de bescherming doet er eigenlijk niet toe. je kan alleen rijden als de bak goed gelijk getrokken is en niet glad is. zo slepen ze bij ons de galopbaan en dan kunnen we daarop stappen en rustig draven zonder benen te breken, galopperen zou ik echter nooit doen (vgl het met galopperen op asfalt)

cbreeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:29

ik zou alleen als de bak gegarandeerd vlak is, stappen en heel misschien een rondje draven, maar zeker niet meer doen,

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:18

Ik zou zeker niet gaan werken in een bevroren bak. Hoogstens wat stappen en een drafje als hij mooi vlak getrokken is.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:20

ik zou gewoon een binnenbak opzoeken mischien een manege in de buurt?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:20

Ik snap sommige reacties niet.
Welke vorm van beenbescherming je gebruikt heeft niks te maken met de bodem in de bak.
Wnneer de bodem goed gevlakt is en idd niet glad, kan je best rustig wat doen. Is de bovenlaag een beetje zacht, kan je gewoon rijden.
Je paard laat zelf ook wel merken of ie het wel wat vindt of juist niet

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:22

Ik heb zelf ook alleen maar een buitenbak en die word iedere dag gesleept. Zo blijft het bovenste laagje zand zacht. Ook de sneeuw gaat dan weg dus de paarden, ook met ijzers, kunnen dan de bak in. Mijn paard met ijzers longeer ik gewoon in de buitenbak, zowel stappen als draven. Kan hij even z'n ei kwijt, dit heb ik liever dan dat hij de boel in stal sloopt. Ik heb wel peesbeschermers om maar dit alleen omdat hij zich nog wel eens aantikt. Mijn andere paard loopt gewoon zonder peesbeschermers en dit gaat prima.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:20

Hangt ook af van om wat voor paard het gaat, ons paard van bijna 19, met een verleden van peesblessures en rugklachten ga ik echt niet laten lopen in een bevroren bak. Het gaat nu al een hele tijd super met rijden en dat wil ik graag zo houden.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de meeste paarden met dit weer een stuk frisser zijn. Ook dan is rijden op een bevroren ondergrond niet echt aan te raden. Maar goed, da's mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:03

Ik heb vorig jaar een tijd op een professionele sport stal gereden. Daar was de buitenbak glad getrokken, en echt een mini laagje los. Nog steeds vrij hard, maar daar kon nog steeds met gemak stap/draf/galop op gereden worden.

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:50

nee zou dat niet doen! Is beter van niet. als de bak echt bevroren is is het gewoon beter van niet.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:09

Ik ben heel voorzichtig met rijden op harde bodem. Vandaag pas weer voor het eerst les gehad sinds
de vorstperiode... En ook vandaag was de bak nog redelijk hard.
Mijn les bestond dus uit een half uur stappen, ik heb nog een jong paard dus we hebben vandaag het achterwaarts en netjes halthouden geoefend.... Heb ik er toch na twee weken weer even op gezeten.
Als het weer gaat vriezen krijgt hij weer even vakantie, vind mijn jonkie niks erg :Z . Ik rij liever een poosje niet
dan dat we een blessure oplopen....... Hij loopt overdag lekker in de wei dus vermaakt zich best.

melaniejha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:34

Als het glad is wel.. wij hebben de hoefslag elke keer geharkt.. dan blijft het wel zacht opzich... maar toch gewoon voorzichtig blijven

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:51

Nee, echt niet doen hoor,
een bak die bevroren is, is net een betonplaat.
Maar dan ook nog met hobbels en kuiltjes.
Dat is niet goed voor de spieren van het paard en kan zo blessures krijgen.

xStaceeey__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:20

Springschoenen en beschermers dienen voor het beschermen tijdens het springen.
Dus dat maakt niet veel uit, maar als je erop gaat rijden dan heb je meer kans op blessures, denk ik...

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:13

ik ben zelf flink onderuit gegaan omdat de bovenste laag niet bevroren was maar daaronder wel. Geloof me als ze zo'n glijer maken dan maakt bescherming aan de benen het verschil niet meer!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:51

De beenbescherming en springschoenen maakt geen verschil in een bevroren bak.
Als de bak goed vlak gesleept is en dus niet vreselijk ongelijk is opgevroren dan kan je wel rustig rijden.
Wat ik doe is mijn paard eerst zelf los in de bak laten lopen, dan merk ik gauw geneog of hij er goed op kan lopen of dat ie heel voorzichtig en ongemakkelijk loopt.
In het laatste geval, ga ik zeker niet rijden in de bak, in het eerste geval, dan rijd ik rustig aan een vrij lang teugeltje, zodat hij zelf nog een beetje kan kijken waar hij loopt, en kan ik gewoon stappen en draven.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:52

Ja dat kan, mits je niet wil dat je paard zijn benen kan breken.
Meisje dat ik ken heeft haar pony vorige week daardoor af moeten laten maken.
Die had zijn been gebroken.