pff de schrik zit er toch een beetje in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

pff de schrik zit er toch een beetje in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:29

Hallo,

Mijn paard valt soms echt niet te rijden. Volgens mij haat hij het gewoon. Ik heb em nog niet lang maar ik heb er toch al een paar keer 'mee gereden'.

Het gaat zo: paard ziet je komen met halster of hoodstel in de wei en denk 'oh jee niet weer' loopt steeds weg. mijn truc is dan om hem steeds op te jagen zodat hij uiteindelijk wel naar me toe komt. Tot zo ver dus het halen uit de wei.

Als ik hem dan borstel en afkom met het zadel, gaan zn oren al plat. Nogthans, ik wil hem echt geen uur laten dressuren hoor :-) gewoon een paar rondjes hobbelen in de wei.

Ok, opgezadeld, erop en vooruit. Welgeteld een halve ronde in de wei. Dan staat hij stil. Spoor hem aan (rij western met losse teugel), gaan niet vooruit. Spoor nog meer aan: een bokje. Nog hardere tik (ik gebruik hiervoor het lederen stukje aan mn teugel), weer een bok en een halve meter omhoog; Dit spelletje gaat zo maar door, schraapt constant met zn hoeven over de grond. begint rondjes te draaien, loopt richting stal...
Bij iedere reactie van mij krijg ik een bok of gaat hij omhoog. Resultaat: ik ben schijtebang |(

Nu denkt iedereen: laat je toch niet zo doen, hij profiteert ervan, geef hem een tik. Dat weet ik wel, maar ik heb gewoon schrik om eraf te liggen. Laatst duwde hij mn vriend gewoon op de grond toen hij hem vasthield zodat ik kon opstijgen.

Ik moet wel zeggen dat dit paard nooit veel gereden is, en waarschijnlijk dat liever niet wil. Maar ik wil toch wel leuke bosritjes gaan maken. Ik beloon hem dan ook steeds door iedere stap die hij zet, hem de vrijheid te geven. Ik weet niet of dit een goede oplossing is (bij staken contact in de mond nemen, bij stappen loslaten). Ik weet echt niet wat doen.

Aan zadel of bit ligt het niet, hij doet het ook zonder :-) Ik denk dat ik eens iemand laat komen die goed rodeo kan ofzo }> Maar achteraf doet hij het mss terug?

Ik doe ook wel grondwerk met hem, maar als hij me nog maar ziet, loopt hij al weg |( Ik vind dit echt zo erg, ik heb echt het gevoel dat mijn paard me haat... Alleen bij eten geven kan hij nog lief doen. Ik begrijp het echt niet...
Wat zouden jullie doen?

FriesWytske

Re: pff de schrik zit er toch een beetje in

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:31

Heb je zijn rug dan wel een keer na laten kijken. En hoe zo ligt het niet aan het zadel?

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:31

Heb je hem al eens volledig laten nakijken?
Misschien heeft die pijn in de rug ofzo

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:32

het ligt niet aan het zadel omdat hij het ook doet als ik zonder zadel erop zit...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:34

Dan kan het best nog wel komen, doordat ie last van zijn rug heeft gekregen door het zadel.
Zou eerst maar eens de hele boel na laten kijken.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:34

Fleur1984 schreef:
Ik weet niet of dit een goede oplossing is (bij staken contact in de mond nemen, bij stappen loslaten). Ik weet echt niet wat doen.

mijn paard staakt ook wel eens. Lees: omhoog bokken op plaats galoperen ik laat teugels los geef hem paar beste knallen dat ie vooruit moet en dan pak ik hem weer rustig op. als hij gaat staken dus juist los laten hij moet dan in zijn vooruit!

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:38

FriesWytske schreef:
Dan kan het best nog wel komen, doordat ie last van zijn rug heeft gekregen door het zadel.
Zou eerst maar eens de hele boel na laten kijken.

Ja dat is misschien wel waar. Maar volgens de vorige eigenaar deed hij dat ook al. De vorige eigenaar was ergens in Amerika kampioen rodeo... Volgens hem moet ik me niet laten doen en duurt het dan maar vijf minuten. Maar het kan toch niet dat ik iedere keer als ik wil rijden 10 minuten rodeo moet doen...?

Niu ik ging er vanuit dat het niet aan het zadel kon liggen omdat hij het ook doet als ik zonder rijd.
Maar hoe verklaar je dan dat het paard ook niet wil grondwerken enzo? Daar komt geen zadel aan de pas. Tenzij hij natuurlijk echt pijn heeft... Maar om eerlijk te zijn betwijfel ik dat en is het echt uit koppigheid

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:41

Dan kan het best zijn dat hij dus bij de vorige eigenaar ook al last had. En hoe langer hij daar mee doorloopt hoe meer pijn hij krijgt. Dus dan kan hij op het laatst ook zonder zadel pijn hebben.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:43

ik denk het al (heel clichee) een goede instructriese moet zoken
en je zadel na moet laten laten

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:44

Aan het begin van je verhaal is het al duidelijk dat hij de baas over jou is. Hij loopt weg als je hem uit de wei wilt halen. Dit is pure dominantie. Misschien is het handig om meer afwisseling te bieden? Het leuker voor hem te maken als je de wei uithaalt associeert hij het nu met werk wat hij duidelijk niet fijn vind. Misschien als je met hem gaat wandelen en grazen een aantal keer dat hij jouw ook met leuke dingen associeert.

Ik weet niet wat voor grondwerk je doet maar ik raad je echt Parelli aan. Dan kun je de de bassis rechtzetten, jij moet dominant zijn hem en niet andersom. Hierbij gaat hij je ook vertrouwen en dat is ook duidelijk iets waar jullie aan moeten werken. Als je zeker weet dat het niet zijn rug is zou ik nu voorlopig niet gaan rijden. Ga eerst een band met hem opbouwen wat gebaseerd is op vertrouwen en wederzijds respect. Je zult zien dat dingen dan veel gemakkeijker gaan. Dit is denk ik ook gelijk een manier om aan je angst te werken.

Advies voor het rijden kan ik je niet geven, maar wellicht dat hij nit meer bokt etc na een periode aan jullie band te hebben gewerkt.

Wel denk ik dat je hem uiteindelijk beter zelf opnieuw kan rijden met hulp van een ervaren iemand misschien?

En slaan werkt niet, zoals je zelf ook al hebt ondervonden. je paard snapt hier ook helemaal niks van, als hij dan al doet wat je wilt is het niet vanuit het vertrouwen wat in je heeft. En dat is nu juist waar jullie samen aan moeten werken. En zo bouw je dat steeds op en kun je steeds meer dingen van hem gaan vragen.

Ik zou wel voor de zekerheid zijn rug nakijken want een paard staakt niet omdat hij het leuk vind.. Het zou zielig zijn als hij echt al heel lang pijn heeft. Paarden gaan anders om met pijn dan mensen. In de natuur moeten ze sterk zijn, zwakke paarden worden afgeschreven in de kudde dus ze zullen zo lang mogelijk hun pijn verbergen..

Veel succes!
Laatst bijgewerkt door JoyceLa op 02-12-10 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:46

Ik zou hem eens door de DA door laten lichten.
Klinkt als pijn in het lichaam/ rug.

Een paard staakt over het algemeen niet voor niets.

Ik heb jaren een paard gereden. Nooit echt wat aan de hand, maar opeens ging hij in de staak. (ongeveer hetgeen wat jij zegt)
Eigenaresse met hem naar de kliniek, foto's laten maken.
Rug helemaal verrot. (Kissing spines. tussen meerdere wervels het kraakbeen uit en zelfs al enkele aan elkaar gegroeid)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:46

eerlijk antwoord?
Het welbekende: haal er iemand bij die weet wat ie doet, voordat er gewonden vallen.
Het paard toont geen respect voor je of zit met een medisch dilemma.. hoe dan ook in beide situaties (of een combi) kun je het niet aan....

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:20

Bedankt voor de info!

Ik doe inderdaad aan Parelli.

Het is misschien de beste oplossing om zijn rug te checken, en indien er niets is, zo veel mogelijk grondwerk doen tot de dominantie weg is.

Ik ben inderdaad ook op zoek naar manieren om andere dingen met hem te doen dan enkel rijden of grondwerk. Soms haal ik hem gewoon uit de wei en poets ik hem. een stukje aan de hand wandelen is misschien ook niet zo'n slecht idee.

Maar klopt het echt dat een paard nooit gewoon staakt omdat ie der geen zin in heeft?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:22

Fleur1984 schreef:
Bedankt voor de info!

Ik doe inderdaad aan Parelli.

Het is misschien de beste oplossing om zijn rug te checken, en indien er niets is, zo veel mogelijk grondwerk doen tot de dominantie weg is.

Ik ben inderdaad ook op zoek naar manieren om andere dingen met hem te doen dan enkel rijden of grondwerk. Soms haal ik hem gewoon uit de wei en poets ik hem. een stukje aan de hand wandelen is misschien ook niet zo'n slecht idee.

Maar klopt het echt dat een paard nooit gewoon staakt omdat ie der geen zin in heeft?

Tuurlijk wel, maar dan moet je eerst medisch alles uitsluiten. Het kan best dat hij last van zijn rug heeft door het zadel, ookal rijd je zonder. De pijn bijft.

Jammer dat een paard niet kan praten he op dit soort momenten :P .

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:12

Fleur1984 schreef:
Hallo,

Het gaat zo: paard ziet je komen met halster of hoodstel in de wei en denk 'oh jee niet weer' loopt steeds weg. mijn truc is dan om hem steeds op te jagen zodat hij uiteindelijk wel naar me toe komt. Tot zo ver dus het halen uit de wei.

Ik moet wel zeggen dat dit paard nooit veel gereden is, en waarschijnlijk dat liever niet wil. Maar ik wil toch wel leuke bosritjes gaan maken. Ik beloon hem dan ook steeds door iedere stap die hij zet, hem de vrijheid te geven. Ik weet niet of dit een goede oplossing is (bij staken contact in de mond nemen, bij stappen loslaten). Ik weet echt niet wat doen.

Aan zadel of bit ligt het niet, hij doet het ook zonder :-) Ik denk dat ik eens iemand laat komen die goed rodeo kan ofzo
Ik doe ook wel grondwerk met hem, maar als hij me nog maar ziet, loopt hij al weg |( Ik vind dit echt zo erg, ik heb echt het gevoel dat mijn paard me haat... Alleen bij eten geven kan hij nog lief doen. Ik begrijp het echt niet...
Wat zouden jullie doen?

1. ik zou stoppen met opjagen als je je paard uit de wei haalt. hoe vaker je 'm opjaagd, hoe meer 'conditie' je paard krijgt en dan loop jij dalijk een uur achter 'm aan alleen om 'm uit de wei te krijgen. Geloof me, met zo'n situatie ben je niet blij.

2. je wilt bosritjes gaan maken. misschien kun je meteen naar buiten proberen te gaan, kans dat je paard dan niet staakt, omdat het buiten interessanter is. Mits hij natuurlijk nergens pijn heeft, maar dat ziet alleen een DA. Bij staken contact in de mond nemen lijkt mij ook niet heel handig, dit kan je paard ook opvatten als: blijf staan

3. Iemand laten komen die goed rodeo kan, is geen oplossing voor het probleem. Persoonlijk zou ik eerst een DA naar je paard laten kijken en een tijdje stoppen met rijden ;) En daarbij, je paard haat je echt niet hoor, paarden haten niet.

Enne, dit schrijf ik niet om je af te kraken hoor, het zijn gewoon tips. ;) Ik hoop dat je een oplossing kunt vinden en dat jij en je paard elkaar beter gaan begrijpen en vertrouwen :)

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:36

Misschien toch iets in z'n rug?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:39

Luister eens naar de signalen ipv hem te straffen!
Zeker als je zo met paardengedrag bezig bent. dan snap je toch dat je paard IETS probeert aan te geven.

Een paard denkt niet : Goh laat ik vandaag mijn ruiter eens pesten.

Dit dier heeft ergens last van, aan jou de te luisteren en het uit te zoeken.
Een DA onderzoek zou niet misstaan!

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 10:41

Ok laten we er allemaal van uit gaan dat dit een medisch probleem is. Ik ga hier uiteraard foto's van laten nemen.

Maar stel nu dat het niet zo is. Klopt het echt dat een paard niet gewoon heel koppig kan zijn? Dat hij gewoon niet WIL rijden, niet WIL werken,...
Want zoals ik al zei, het schraapt ook constant met zn benen. Dat is toch een teken van ongeduld, koppigheid?
(Ik bedoel hier trouwens niet mee dat die koppigheid niet kan voorkomen uit pijn)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:54

Het kan idd. zijn rug zijn maar het kan ook gewoon zijn streken zijn.
Ik had ook een pony die begon te steigeren en te bokken,maar deed dit alleen als ze geen zin had om te werken.Haar rug was ook na gekeken en daar was nix mis mee.Laat eerst zijn rug nakijken en zijn mond,als dit in orde is dan zijn het streken van hem.Dan zal je er iemand op moeten zetten die niet bang is en hem aanpakt.Bij mijn merrie heeft dit geholpen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:56

Ja dat kan prima..
Ik denk als ik dit zo lees.. dat hij jou aan het uitproberen is. Zeker als de oude eigenaar ook zegt dat je moet doorzetten..

1. Jaag hem WEL op, zo neem je het 'grapje' van je paard over en wordt het ineens niet meer leuk om weg te lopen. Maar laat hem wel pas komen als jij erom vraagt en niet als hij denkt: nou rennen heb ik geen zin meer in, dan loop ik maar naar haar toe. Want dan heeft hij alsnog zijn zin. Laat hem dan een extra rondje rennen en vraag hem dan bij je te komen.

2. Je moet niet aan zijn teugels gaan zitten als je hem een tik geeft. Want je geeft hem een tik=vooruit, maar ook druk op de teugels=ho. Dat is verwarrend.
Het kan heel goed zijn dat jouw paard gewoon aan het kijken is wat hij kan maken bij jou en misschien is dit een paard die daar ver in gaat. Zulke paarden heb ik eerder gezien.

Ik zou zeggen: zorg wel eerst dat het wederzijds respect er is en dat jij de leider bent, dan gaat hij jou vanzelf vertrouwen, want een paard vertrouwt op zijn leider (en dan maakt het echt niet uit als je hem een keer een tik geeft, helaas is dat soms ook nodig om even duidelijk aan te geven dat jij toch echt de leider bent en hij naar jou moet luisteren).
Waarschijnlijk zal het dan ook een stuk gemakkelijker worden om hem hier doorheen te rijden, want dan zal hij het ook sneller accepteren dat dit moet want jij bent the big boss.
Beloon hem niet voor elke stap. Beloon hem op het moment dat hij begint met lopen, want dat is braaf. Die ene stap is helemaal neit braaf, want hij weet best dat het de bedoeling is dat er nu meer komen. Beginnen met lopen is een beloning waard, zodra hij stopt met lopen kun je hem straffen dmv been geven en bijv streng met je stem toespreken. Werkt dat niet, dan moet je eigenlijk al een tik geven zodra je voelt dat hij terugkomt en niet pas als hij stilstaat, dan ben je te laat.

Al met al best een zware opgave, dus ik zou zeggen: zoek iemand die je hierbij kan begeleiden. Wellicht kan het wel helpen als iemand anders er eerst even opgaat. Daarna is het vaak wel iets gemakkelijker om hem hier doorheen te rijden.

Succes!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:34

ik kan me heel erg voorstellen hoe jij je nu voelt.
het belangrijkste is daarom ook denk ik om goede hulp te zoeken van iemand die jou op je paard kan begeleiden maar er ook zelf op kan als jij even niet wil.
jou paard voelt heel goed aan hoe jij je voelt en omdat hij weinig heeft gedaan is hij natuurlijk lui geworden. hij gaat gewoon proberen hoe ver hij kan gaan en het wil hem nog behoorlijk lukken ook.
het kan ook ergens anders liggen. je paard kan ook rugpijn hebben of een naar verleden hebben.
in dat geval zou ik er een goede osteopaat bijhalen of een fysiotherapeut.
zoek in ieder geval begeleiding en als je naar je paard toe gaat probeer dan zelfverzekerd te zijn.

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:43

Misschien kan je ook een keer zonder hoofdstel/halster naar hem toe gaan, gewoon om te aaien en hem een snoepje te geven. Sowieso zou ik het paard ook niet opjagen, je wilt namelijk dat hij naar jou toekomt ;) En loop je ook wel eens naast hem met halster in de bak? Doet hij dan ook zo of is het alleen met rijden?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:51

Eerst alle medische zaken uitsluiten, kijken of je zadel wel goed past en dan verder gaan kijken.
Als jij aan Parelli ´doet´ dan weet je ook dat een paard een horsenality heeft (left/right brain, introvert/extrovert) en als je dan toevallig zo´n paard hebt wat zich snel verveelt dan kun je dus een serieus probleem hebben...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:05

Eerst antwoord op jouw vraag:

* JA, ik denk dat er paarden zijn die niet te berijden zijn. Dieren die dit absoluut onprettig vinden. Wanneer alle medische oorzaken uitgesloten zijn, en het ook niet ligt aan een nare associatie die het dier heeft met rijden, is het beter af in de wei.
Helaas kunnen veel mensen dat moeilijk accepteren en gaat zo'n paard van hand tot hand, van trainer naar trainer... en het wordt er niet leuker op.

* Veel heeft te maken met vertrouwen. Als er bij de vorige eigenaar een rodeo nodig was om het dier te kunnen rijden, kun je er vanuit gaan dat het dier alle vertrouwen in mensen en/of het plezier in rijden verloren heeft.
Jij zult een baken van vertrouwen moeten zijn, jouw paard laat zich duidelijk niet leiden omdat hij je twijfel/ onzekerheid voelt. Los daarvan zul je alles even moeten checken: zadel, osteo, etc... zeker weten dat je hem niet plaagt terwijl hij echt een probleem heeft/ pijn heeft.

Ik moet bij jouw verhaal meteen denken aan de boeken die ik heb gelezen van Mark Rashid. Je zou die eens moeten lezen, ik denk dat je veel zult herkennen en op die manier ook beter je probleem te lijf kunt.
Zoek idd iemand die jou kan ondersteunen en beter kan doorzien wat dit gedrag veroorzaakt. Zoek aub niet iemand die alles oplost met geweld of uitputten van het paard, dat steunt hem alleen maar in de gedachte dat mensen ellende bezorgen...

Succes

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:08

Is dit paard ooit gebruikt voor de rodeo sport aangezien zijn vorige eigenaar dit deed?