In de winter paard stil staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jurenka

In de winter paard stil staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 12:50

Hee

Mijn paarden staan aan huis,
We wonen hier nu sins kort, Dus dit is onze eerste winter hier.
Maar we hebben geen binnen bak alleen buitenbak. Maar die is super erg bevroren. Echt super hard.
Maar ik heb 11 december wedstrijd maar mijn paard staat nu al sins vorige week zaterdag stil door de bak.
Maar wat kan ik doen dat ik weer mijn paarden kan rijden? Of kan ik niets doen ?

8nnemiek

Re: In de winter paard stil staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:52

Een lekker buitenritje om hem een beetje soepel te houden?
Als je een trailer hebt kun je natuurlijk naar een binnenbak toe rijden.
En het schijnt dat je ook zout kan strooien in de buitenbak waardoor die niet bevriest.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:54

ik ga innd naar de binnenbak.

onze buitenbak is wel heel vlak.. is zoutstrooien een optie?
hoe lang werkt dat dan?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:55

zout strooien in de binnenbak zou ik niet doen, niet zo best voor de paarden lijkt mij. Indien mogelijk een keer extra slepen met zo'n mestverspreider.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:56

Er is een topic over zout strooien. Er zijn mensen die voor de vorst een dikke 100 kilo zout door het zand heen mengen en dan bevriest de bak blijkbaar bijna niet.

Edit, denk niet dat het veel kwaad kan voor de paarden, in zeewater zit immers ook zout en dat is juist goed. Zout ontsmet. Alleen moet je natuurlijk oppassen met open wondjes, au!

Jurenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 12:59

8nnemiek schreef:
Een lekker buitenritje om hem een beetje soepel te houden?
Als je een trailer hebt kun je natuurlijk naar een binnenbak toe rijden.
En het schijnt dat je ook zout kan strooien in de buitenbak waardoor die niet bevriest.

Is het buiten niet wat te glad voor een paard met ijzers ?

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:03

ik moet eerlijkzeggen dat ik ook met dit probleem zit dus ik lees even mee.. onze paarden gaan trouwens wel gewoon naar buiten in de bak, alleen rijden doe ik echt niet ivm balans van de dieren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:04

Met ijzers lijkt het me een beetje link ja, of je moet echt onverharde wegen hebben waar geen ijs ligt. Misschien een idee om de ijzers er even onderuit te laten halen tijdens de sneeuw en vorst?

Jurenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:13

8nnemiek schreef:
Met ijzers lijkt het me een beetje link ja, of je moet echt onverharde wegen hebben waar geen ijs ligt. Misschien een idee om de ijzers er even onderuit te laten halen tijdens de sneeuw en vorst?

Ja dat kan ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:32

Ik zit momenteel met hetzelfde.
Mijn bak is bevroren, thanks to de overgang van veel regen naar vrieskou. Dat levert meer problemen op dan de sneeuw, daar lopen ze wel door. Mijn paddockje is vrij vlak en daar draven ze zelf nog wel, maar dat is te klein om echt te rijden of te longeren.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een binnenbak waar ik een seizoensabonnement kan afsluiten. De lokale manege rekent 5 Euro per paard per dag en met 3-5 paarden op een dag tikt dat toch wat te hard aan voor mijn portemonnee, zeker aangezien ik wat paarden heb die ik eigenlijk eerst een paar dagen wil longeren omdat ze nu al zo enorm gek zijn. Buitenrijden gaat niet lukken, ook in het bos is het hard en glad en bovendien staan de paarden nu al zo fris, dat vind ik niet verantwoord voor het overige verkeer.
Ik vraag me af wat andere ruiters geregeld hebben die meerdere paarden moeten rijden?
In hoge nood ga ik ze dan maar ergens anders stallen maar ook dat is natuurlijk niet bepaald gratis.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:03

@urriele
wij hebben een vereniging met een grote accomodatie.
waar je gewoon per persoon betaald ongeacht het aantal paarden.
betaal geloof ik 35 euro per kwartaal voor vrijrijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:57

Joltsje schreef:
@urriele

wauw, dat is wel iets goeds zeg!

Jurenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:14

Joltsje schreef:
@urriele

Hier in de buurt is ook wel een stal waar ik in de binnebak kan rijden maar dat is 10 euro, En dat gaat per paard.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:02

Ik heb hetzelfde probleem en zie het nu eerst ook niet zitten om op buitenrit te gaan, omdat mijn paard al een paar dagen stil staat. Ik ga nu naar een binnenbak hier in de buurt met de trailer om te kunnen rijden. Zodra dat wat rustig gaat, ga ik toch ook wat meer met buitenritten trainen.

Er zijn inderdaad wel meer verenigingen met accomodatie waar je vrij mag rijden als je (wel of niet lesrijdend) lid bent. Bij mijn vorige manege betaalde ik eenmaal €2,50 borg voor hangertje (op het planbord te hangen wanneer je wil rijden) en €5,- voor sleutel van manege, verder was ik lid en mocht daarom gebruik maken van de bak. Helaas zit ik nu bij een vereniging zonder rijhal, ik denk er daarom wel eens aan om ergens anders lid te worden alleen een beetje jammer dat ik voor startkaart afmelden dan nét te laat ben

Ik heb nu een plekje gevonden waar ik voor €40 per maand onbeperkt kan rijden.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:05

Ook ik heb dit probleem...
Ik kan wel naar de vereniging gaan maar dan moet ik eerst een kwartier stappen over de weg en dan moet ik nog maar afwachten of de buitenbak daar te rijden is...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:46

Zit met hetzelfde, besneeuwde buitenbak en heb wedstrijd maar afgemeld.
Los kunnen ze nog wel, de paddock is voor de sneeuw nog gesleept en ondergrond is egaal.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:55

ja hiero ook hetzelfde probleem: wel een mooie buitenbak, maar bevroren. Ze staan gelukkig wel in de wei, dus beweging geven zichzelf wel. (Vanmiddag stonden we van een afstand te kijken en mijn lieve merrie ging compleet uit haar dak: even rennen samen met haar weidemaatje en lekker bokken). Als het nog lang zo blijft moet ik binnenkort ook op zoek naar een binnenbak om even te kunnen rijden. maar ja, 2 paarden die ongeveer 4 x per week gereden moeten worden... kassa :$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:58

Hier ook hetzelfde probleem.. de buitenbak is bevroren dus kan niet veel. Er zitten wel 2 binnenbakken in de buurt, maar ik heb geen vervoer.
Ik zet hem wel elke dag buiten.. kan hij toch zijn energie wat kwijt.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:59

Wij strooien de bak altijd met zout! En heb tot nu toe elke dag nog kunnen rijden :)
Doen nooit heel veel (tenminste, zie nooit zoutresten in de bak liggen, maar mn vader regelt dit)
Daarna even slepen en de bak ligt er weer top bij!
Hoor ook wel eens dat het slecht is voor de hoeven, maar dagen stilstaan op stal is ook niet best voor paarden, en aangezien ze er niet dagen in staan en 1uur per dag in de bak lopen zal het meevallen. Heb ook nog nooit een paard met zweren oid gehad, ook nooit de hoefsmid horen klagen erover. :)

Dus denk dat strooien best een goede optie is als je die mogelijkheid hebt!

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:00

Wij strooien ook zout in de buitenbak :) Gaat echt perfect en de bak is prima te rijden!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:02

Mocht het deze winter nog een keer genoeg dooien, zodat de bak ook ontdooit is, ga ik zout misschien ook wel proberen. Zie het bij mensen hier in de buurt ook, maar die rijden ook bijna 2 à 3 keer per dag met trekker + sleep door de bak heen. Doen jullie (AnoukvW & Roo_19) dat ook zo vaak?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:07

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb zelf nl. geen trekker, anders kun je het al beter bij houden.
Gelukkig kunnen ze wel nog wat op de paddock spelen maar dat is niet genoeg om ze braaf en rustig te houden helaas, ze hebben het werk echt wel nodig. Net nog een mailtje gestuurd naar een stal en mocht iemand nog een vereniging met rijgelegenheid weten: :wave:
(mag je lid zijn van meerdere verenigingen? Want ik ben van de mijne wel erg tevreden ;) )

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:12

Wij hebben onze buitenbak vlak voor de erge vorst heel goed gezout en hij is nu niet hard. Maar door de sneeuw wil het rijden daar nu niet. Vrijdag wordt de bak gesleept en zal ik wel weer kunnen rijden. Ook heb kan ik naar de manege toe, waar betaal je dan iets van 50 euro per kwartaal voor en dan kan je daar vrij rijden.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:13

_iDj_ schreef:
Mocht het deze winter nog een keer genoeg dooien, zodat de bak ook ontdooit is, ga ik zout misschien ook wel proberen. Zie het bij mensen hier in de buurt ook, maar die rijden ook bijna 2 à 3 keer per dag met trekker + sleep door de bak heen. Doen jullie (AnoukvW & Roo_19) dat ook zo vaak?

Ik sleep hooguit om de dag de bak, en sinds gister is onze zeer lieve trekker overleden |(
Maar keek net in de bak en ligt er nog goed bij! :)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:16

ja wij slepen ook om de dag of om de 2 dagen, gaat prima! bak ligt er super bij!