'Bang' om te wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

'Bang' om te wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 18:25

Hallo,

Misschien hebben jullie hier al een eerder forum van mij gezien, dat ik wat problemen had met het longeren.
Maar nu heb ik nog steeds een probleem, ik wandel nog wel eens met mijn shetlander aangezien ik niet veel meer keuze heb in de winter om hem in conditie te houden.
Hij vreet tijdens het wandelenveel gras, maar de laatste tijd heb ik geprobeerd dit af te leren.
Nu is er nog een probleem, soms gaat hij als we wandelen opeens keihard galopperen, daarna bokken en steigeren, naar mij toe. Ik heb hem (gelukkig) nog nooit losgelaten, maar ik heb zo'n gevoel dat dit wel een keer gaat gebeuren en dat het touw uit mijn handen schiet.
Hij stormt wel vaker op mij af, en onze band is daardoor niet echt super goed.
Ik zou hem zo graag willen vertrouwen, en een goede band opbouwen, maar dit gaat gewoon niet.
Hij is dominant tegenover mij, en vrijwel niks werkt.
Ik ken wel wat mensen die ervaren zijn met paarden, maar dan heb ik het alleen over longeren, en niet met een band opbouwen..

Heeft iemand tips, kan ik boeken lezen en beginnen met grondwerk, of wat moet ik doen?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:37

Belangrijk is dat jij niet op hem moet vertrouwen. Maar hij op jou.

Had er gister toevallig wat over geschreven in een ander (hk) topic! Zal hem quoten voor je
suus_ schreef:
ja haha. Het is zegmaar dat als je paard achter je loopt, het te vergelijken is met dat hij in de passagierstoel zit in de auto. Jij kijkt overal, je stuurt, je let op. Hij voelt zich dan veilig :). Als je alleen maar aanhet banketstaaf bent, met de radio bezig, met de ramen.... Dan voel je je ook niet veilig als passagier. Met paarden is dat ook wel zo, dus als hij niet het gevoel heeft dat hij veilig is bij jou gaat ie leiding overnemen en zelf sturen, kijken, met de radio bezig zijn... dat is het ook wel een beetje met [***], die liep eerst ook altijd voor me, en nu lekker veilig achter me en ik bepaal volgens haar ook wat eng is en wat niet :D. En als ze dan van iets schrikt, een bananenfiets oid, hoor ik allemaal hoefgetrappel achter me en heb ik een aan de grond genageld paard hhahaha.
Jij bent de hersens en het paard de benen :).

Moest het natuurlijk ook even met mijn eigen paard vergelijken zoals je ziet, hii :).

Ook is het echt ontzettend respectloos dat hij bokt en trapt in jouw richting. Als hij dat nog eens doet, zou ik ontzettend raak terug trappen. Hoe haalt hij het in zijn hoofd?
Zullen sommige bokkers natuurlijk vast niet met me eens zijn :D. Daarom ben ik ook erg benieuwd naar wat anderen zouden doen.

aerdenhout1

Re: 'Bang' om te wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:43

Doe er eens een hengsten ketting aan, maar voor je die echt gaat gebruiken vraag dan wel even een ervaren iemand die je uit kan leggen hoe je hem het beste kan gebruiken. Mits goed gebruikt heeft eigenlijk elk paard of pony daar veel respect voor en kan je verder met de vertrouwensband.
Trappen en zeker het lef om naar je toe te komen om je aan te vallen, mag je heel streng ( en dan bedoel ik echt flink terug slaan) aan pakken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:50

Mijn zelfde tip als in je vorige topic: ga eens werken aan jullie verhouding! Geef dat ding een flinke schop onder zn reet, steigeren en dat soort gein naar jou mag absoluut niet. Zo moeilijk is dat toch niet? Volgens mij zijn er al genoeg tips gegeven in je vorige topics.

Dier moet gewoon weten wie de baas is, JIJ dus. Hij neemt letterlijk en figuurlijk een loopje met je.
Laat anders eens iemand met verstand van paarden erbij komen, die pakt hem wel aan en kan jou dan meteen leren hoe je het zelf kunt doen.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:13

Dat is dus het probleem vooral, ik geef hem meestal een tik(je) op zijn neus, is dit te weinig?
Moet ik hem de volgende keer echt schoppen? (ik weet zelf ook wel dat het niet superhard moet ;))

In het vorige topic waren ook wat tips, maar het probleem is dat mijn eigenwijze shet hier niet naar luistert. Hij leert er gewoon niet van.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:15

Zo zacht als kan en zo hard als moet
en als een harde schop of tik nodig is zou ik die geven.
Hoe hard denk je dat zijn trap bij jou zou aankomen??

......

Juist :D.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 30-11-10 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:20

Als mijn pony's trappen dan krijgen ze een schop terug. Trappen accepteer ik gewoon niet. En ik moet zeggen dat ze het ook nooit doen. Met het bijten, probeer hem voor te zijn door je eigen ruimte te claimen. Komt hij in de ruimte dan maak je een beweging dat hij uit je ruimte gaat. Een tik op de neus werkt niet altijd. Mijn ruintje probeert te happen uit speelsigheid, hij maakt er dan gewoon een spelletje van. Want zijn hoofd is al weg voordat ik hem een tik kan geven. Dus hij weet best dat het niet mag, maar hij probeert het toch. Dus ik zorg gewoon dat hij niet in mijn ruimte komt als hij in zo'n speelse bui is.

Is hij nog hengst?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:20

Tikje op zijn neus.... daar leert deze rotbok dus duidelijk niks van...

Grondwerk MET instructrice (niet zelf gaan klooien)
Duidelijk zijn en consequent
EN als dat dan eens hard moet, dan maar hard.

Dat is niet sielugh... met een flinke mep met vlakke hand, een goed gerichte por met een elleboog of eens een maatje 37 (of wat je hebt) tegen zijn billen kunnen wij paarden echt niet erger pijn doen dan hun soortgenoten met tanden en hoeven.

Maar eerste tip: Haal er GOEDE instructie bij voor dit leiderschapsprobleem!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:22

Bedoel je dan bijvoorbeeld een parelli-instructeur of iets dergelijks Zilfstar? Ik woon bij de ts in de buurt en ken er nog wel een anders.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:23

Ik behandel mijn jonge hengst met respect, los alles met vriendelijkheid en zachte hand op.. Belonen werkt bij hem beter dan straffen.... Maar toen ie t lef had om een halfslachtige poging tot een steiger te doen heeftie van mij een mep op zn borst (op dat moment t dichtste bij) gehad die hij, getuige het feit dat hij het nooooit meer geeft geprobeerd, niet makkelijk zal vergeten.

Schoppen vind ik lichtelijk overdreven, een flinke mep kan al een hoop uithalen :) Maar zorg dat je op het juiste moment corrigeert. Één mep op de goeie plaats op t juiste moment haalt meer uit dan 10 meppen op de verkeerde plaats op t verkeerde moment. Gericht aanvallen is echt not done, persoonlijk zou ik mn pony in zo'n situatie eens heeeeel gauw leren dat hij niet de enige is die flink uit kan halen.

Aangezien ik dus een pony heb die beter reageert op positieve bekrachtiging dan op het straffen van fout gedrag, kan ik me ergens voorstellen dat jouw pony op bepaalde dingen ook niet reageert. Maar het kan óók betekenen dat jij bepaalde dingen niet helemaal juist aanpakt. Mijn poown werd laatst bijv ook errug klierig met wandelen (= huppelen en draaien enz enz, niet van gediend op een smalle, gladde dijk), en na een flinke tik op zn borst was t meteen klaar. Overigens heeft ie nog een heel eind lopen mokken hihi.

Maar geen enkel paard reageert helemaal niet op een flinke tik. Zou iig nogal onnatuurlijk zijn. Dus aanpakken die hap, voor je Shet serieuze schade aan gaat richten.. Je bent t stadium van zachte tikjes al laaaang en breed gepasseerd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:28

capopjekop schreef:
Bedoel je dan bijvoorbeeld een parelli-instructeur of iets dergelijks Zilfstar? Ik woon bij de ts in de buurt en ken er nog wel een anders.

Yep. Dat bedoel ik!

amyz: ik bedoel ook niet dat TS alle geweld moet gebruiken... maar ik persoonlijk plaats liever mijn maatje 37 tegen mijn paard zijn kont dan dat ik onder de zijne kom (700 kilo Friese lompheid)

Ik doe ook alles met zachte hand, maar ik heb dan ook veel grondwerk gedaan in de anderhalf jaar dat ik hem heb. En mijn leiderschap staat inmiddels vast.
TS is 13 en laat wrs (en logisch) zich bedonderen, overlopen en verrassen, omdat ze tov deze shet niet stevig genoeg haar grenzen en regels stelt.
Dat is geen verwijt, dat is logisch en daar zal ze hulp bij moeten hebben.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:31

Bedankt voor jullie tips, het is trouwens geen hengst meer, maar een ruin.
Ik ga hem eens aanpakken, en kijken of ik nog ergens hulp kan vinden, want het lijkt me ook geen verstandig idee dat ik nu zelf begin met grondwerk. Ik heb er namelijk helemaal geen ervaring mee..

Met buiten lopen is het ook vaak zo dat ik aanvoel dat hij gaat rennen en bokken, en dan gebeurd het ook. Heel vervelend, maar ik denk dat het door mij komt. Omdat ik dan nerveus word, op de een of andere manier.
Misschien heeft het er ook mee te maken dat hij alleen staat, er staat geen andere pony bij. Aangezien het mijn verzorg shetlander is, kan ik moeilijk tegen de eigenaren zeggen: 'Koop er nog een pony bij'. (niet dat ik het op zo'n manier zeg, maar het komt op hetzelfde neer)

Btw. De eigenaren weten (bijna) niks van pony's/paarden, ik kan dus geen hulp aan hun vragen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:34

Dan zou ik Capopjekop een berichtje sturen, die net schreef iemand voor je te weten die jou kan helpen! :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:37

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:41

capopjekop schreef:
http://www.parelli-instructeur.nl/ Deze woont bij mij in de buurt, fijne man die weet waar hij het over heeft. Wellicht kan hij je helpen.

Heel erg bedankt voor je hulp, helaas is het best duur. €40,- per uur vind ik nog heel wat..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:43

Hij gaf eerst ook gratis introductie lessen. Ik weet niet of hij dat nog doet, zou je even over moeten mailen anders.

Als dit te duur is moet je op zoek naar iemand die goedkoper is en kan helpen. Nu wordt/is het gevaarlijk. Straks wordt je een keer goed geraakt en ben je geblesseerd. Dat kun je ook niet hebben.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:44

Daar heb je gelijk in, hij heeft me wel eens eerder geschopt tijdens het steigeren (zonder gevolgen gelukkig).

In ieder geval bedankt voor je hulp!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:31

Ik zou ook lessen nemen.
Goed dat je hem nooit hebt losgelaten want dan leert hij het nooit meer af :p
En je hoeft je niet te schamen als je een shet niet aankunt want die beesten zijn echt monsters! Ik heb ook al meer dan eens op mijn buik achter zo'n beestje aan mogen schuiven...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:34

Junia schreef:
Ik zou ook lessen nemen.
Goed dat je hem nooit hebt losgelaten want dan leert hij het nooit meer af :p
En je hoeft je niet te schamen als je een shet niet aankunt want die beesten zijn echt monsters! Ik heb ook al meer dan eens op mijn buik achter zo'n beestje aan mogen schuiven...

Een pony is zo braaf als je m zelf maakt.... Hengsten schijnen ook levensgevaarlijk te zijn, maar kan mn neefje van 5 die van mij makkelijk laten poetsen enz... Een paard is niet zomaar een monster, dat is wat mensen van m gemaakt hebben. (en dat hoef je niet per se zelf op je geweten te hebben hoor, als je net een monster gekocht hebt kan ik me best voorstellen dat je er eens achteraan sleept eer je m heropgevoed hebt :+ )

demiisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:11

Ik zou elke keer als hij je voorbij loopt direct stil zetten en (mag best ruw) achteruit zetten,zo ziet je pony in dat jij de leider bent (die loopt altijd voorop) Had eerst met mijn pony dat ze de heletijd trok en me bijna omver liep en heb dit ook gedaan en is nu helemaal weg,loop zelf met haar zonder dat ik het touw vast heb en ze loopt me niet voorbij :o

Dansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:54

Irmy schreef:
Dat is dus het probleem vooral, ik geef hem meestal een tik(je) op zijn neus, is dit te weinig?
Moet ik hem de volgende keer echt schoppen? (ik weet zelf ook wel dat het niet superhard moet ;))

In het vorige topic waren ook wat tips, maar het probleem is dat mijn eigenwijze shet hier niet naar luistert. Hij leert er gewoon niet van.

Je moet een paard/pony nooit bij / op het hoofd slaan en/of een tikje geven. Je kan beter een harde schop tegen zijn reed aan geven, dat is de taal die hij/zij wel begrijpt. Zo gaat dat ook in de natuur.
Wat ook goed helpt is je houding aanpassen.. je heel groot maken en een hele strenge stem opzetten en merken dat je kwaad ben.. maar als hij dan weer normaal doen moet je ook direct kunnen ontspannen. zodat hij voelt dat er niks meer aan de hand is.

Ik ken het probleem omdat ik zelf ook een onwijs dominant paard heb.
Ik hoop dat je er iets aan hebt ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:09

suus_ schreef:
Belangrijk is dat jij niet op hem moet vertrouwen. Maar hij op jou.

Had er gister toevallig wat over geschreven in een ander (hk) topic! Zal hem quoten voor je
suus_ schreef:
ja haha. Het is zegmaar dat als je paard achter je loopt, het te vergelijken is met dat hij in de passagierstoel zit in de auto. Jij kijkt overal, je stuurt, je let op. Hij voelt zich dan veilig :). Als je alleen maar aanhet banketstaaf bent, met de radio bezig, met de ramen.... Dan voel je je ook niet veilig als passagier. Met paarden is dat ook wel zo, dus als hij niet het gevoel heeft dat hij veilig is bij jou gaat ie leiding overnemen en zelf sturen, kijken, met de radio bezig zijn... dat is het ook wel een beetje met Ylona, die liep eerst ook altijd voor me, en nu lekker veilig achter me en ik bepaal volgens haar ook wat eng is en wat niet :D. En als ze dan van iets schrikt, een bananenfiets oid, hoor ik allemaal hoefgetrappel achter me en heb ik een aan de grond genageld paard hhahaha.
Jij bent de hersens en het paard de benen :).

Moest het natuurlijk ook even met mijn eigen paard vergelijken zoals je ziet, hii :).

Ook is het echt ontzettend respectloos dat hij bokt en trapt in jouw richting. Als hij dat nog eens doet, zou ik ontzettend raak terug trappen. Hoe haalt hij het in zijn hoofd?
Zullen sommige bokkers natuurlijk vast niet met me eens zijn :D. Daarom ben ik ook erg benieuwd naar wat anderen zouden doen.

:') terugtrappen doe ik ook hoor als een paard me echt gericht trapt, net als bijten, even knijpen als het paard me bijt werkt prima

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:31

Vaak kun je met een of een paar lessen al heel wat bereiken, maar ik ka me voorstellen dat het toch duur is. Misschien eerst aan de slag met ale tips en intussen sparen?

Mijn ervaring is dat in 1 les al heel veel van ht probleem werd gespot en ik daan maandenlang mee vooruit kon, zodat j weer verder kunt sparen.

SUCCES!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:04

Ik heb bijna hetzelfde met mijn shetlander, terwijl het met mijn d-pony wel steeds beter gaat. Waarschijnlijk omdat ik de shet al heb vanaf dat ze een veulen was, en ik toen 9 of 10 was. Nu pak ik haar wel harder aan, alleen als ik bijvoorbeeld buiten de stal sta en haar even wil aaien probeert ze te bijten. Voordat ik haar dan kan straffen, is ze al weer weg? En als ze mij probeert te trappen in de stal, en ik schop terug, krijg ik nog zo'n harde trap terug dat ik de kracht niet meer heb om nog een keer te schoppen.
Is idd erg vervelend!
Ik lees even mee met de tips hier :)
Succes TS!

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:31

Wandelen met een langere lijn (leadrope of longeerlijn), dan heb je wat meer speling als ie gaat trekken of zich wil omdraaien oid..
Ook zou ik een zweepje meenemen, dan heb je net ff wat meer om je "eigen ruimte" te claimen..
Schop geven kan natuurlijk ook, maar ik vind zelf een zweepje fijner... (sta jij net op 1 been, gaat ie aan de kletter... :Y) )

En als ie in de wei/paddock staat, daar eerst oefenen? Dan is het niet zo'n ramp als ie zich probeert los te trekken, en durf jij misschien wat meer! Succes!

*edit: vraag: doet ie het gewoon uit het niks, of alleen nadat jij hem verteld hebt dat ie niet mag eten?