leasen of eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse5

leasen of eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 08:35

Hallo,

Wat zijn de voor en nadelen van het leasen?
Kan iemand mij dit vertellen?
Het leasen kost bij ons in de randstad ca.€360 per maand!
Een eigen paard ook zoiets!
Wat zouden jullie doen?

Gr,
Laatst bijgewerkt door Horse5 op 25-11-10 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Re: leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:37

Het voordeel is dat je een eigen paard hebt en weet wat je per maand kwijt bent.
Indien je wilt stoppen beeindig je de leaseovereenkomst en heb je niet te maken met bv maanden lang een paard in onderhoud terwijl het paard niet verkocht wordt. Ook bij ziekte etc. heb je geen kosten.

Roosje1978

Re: leasen of eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:43

Met je eigen paard ben je helemaal vrij in wat je met hem doet, bijv. buitenrijden, op kamp, wedstrijden, welke beslissing neem je als hij ziek wordt, etc. Dit heeft voordelen, maar ook nadelen, bijv. de kosten, zoals friesiszwart al zegt. Verder hangt het natuurlijk helemaal van je leasecontract af. Soms heb je heel veel vrijheden met een leasepaard. Maar wat doe je als de eigenaar het leasepaard toch wil verkopen? Die beslissing neem je met een eigen paard helemaal zelf.
Voordeel van een leasepaard is wel, dat als de klik er niet is, of het paard toch tegenvalt op een een of andere manier, je vaak een ander paard kunt leasen.

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 10:35

Heeft 1 van jullie wel eens gehad dat je je eigen paard wilde "ruilen"?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:22

tsjah allebij heeft het voordelen en nadelen.
Bij een lease paard weet je gewoon exact wat je kwijt bent per maand, je hebt geen extra kosten zoals DA etc (als dit tenminste zo in het contract is opgenomen) en als je het zeg maar zat bent dan kan je het contract beëindigen.
Een eigen paard, daar kan je echt zelf helemaal mee bepalen wat je wilt zonder dat je eventueel hoeft te overleggen, wat vaak met een leasepaard toch wel zo is. Maarja als er eens wat gebeurt en er meot een DA oid bij komen, of je meot een nieuw zadel omdat de oude niet meer goed ligt, oid, dan ben je meteen een flinke klap geld kwijt.

En ja ik heb zo vaak mijn paard wel willen inruilen voor een liever en beter exemplaar :P maar ben uiteindelijk toch altijd wel weer blij met m, als ie weer bij me komt slijmen. Dus zou m evengoed niet weg kunnen doen hoor.

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 13:32

Wat is goedkoper?

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:35

is het je portemonnee die beslist of je gevoel?
is het je portemonnee dan ga je voor leasen
is het je gevoel dan ga je voor een eigen paard
en anders geen van 2en tot je eruit bent

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:46

RT-->TAO

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:51

Nou voor dat geld neem ik toch echt een eigen paard!
Okey ik weet dat op sommige plekken de stallingkosten hoog liggen maar er is vast ook wel wat goedkopers te vinden met waarschijnlijk minder luxe. Voor dat geld kan ik makkelijk 2 paarden onderhouden maar het feit blijft dat je met een eigen paard zelf opdraait voor onverwachte dierenarts bezoeken dat heb je met een lease paard niet.
Maar dat kun je van te voren nooit voorspellen dus tja tot nu toe ben ik in ieder geval goedkoper uit met een eigen paard. Maarja dat is zo veranderd als je paard iets krijgt en naar de kliniek moet kunnen de kosten toch wel in de honderde euro's lopen en met nog meer pech over de duizend maarja het is ook beetje het termijn waar je naar moet kijken. Stel dat mijn paard dit jaar naar de kliniek had gemoeten reken op 1000 euro dat jaar dan deel je dat door 12 dat is zo'n 84 euro per maand nou dan ben ik voor 1 eigen paard nog steeds goedkoper uit in het jaar dan dat ik zoveel zou betalen voor dat leasen van een paard aan die prijs.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:34

Het hangt er maar helemaal van af wat je onder leasen verstaat en wat er in dat contract is afgesproken.
360,- vind ik persoonlijk wel een hoop geld voor het paard van een ander..... daar kun je zelf ook wel een paard voor houden.
Lease je dan via een manege en loopt paard dan ook in de lessen, mag je er alles mee, moet je m delen of niet?

Je zou ook bijrijder van iemand kunnen worden, stukken goedkoper dan leasen.

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 14:37

Ik leasen hem dan via een manege. En dan hoef ik hem niet te delen. Ik kan hem wel delen maar dan heb ik het paard 3 dagen in de week de prijs wordt dan natuurlijk ook gedeeld.
De lessen moet ik dan er apart bij betalen.
Volgens mij mag ik er alles mee doen!
Wat bevelen jullie aan?
Leasen of een eigen paard?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:39

In jouw geval eigen paard.

Ik ga leasen, maar dan anders. In feite leen ik het paard van iemand voor 1,5 jaar, zelf verantwoordelijk voor alle kosten, maar ook een eigen paard. Hij komt zelfs bij mij op stal. Ik heb ook naar een eigen gekeken, maar aangezien ik sowieso over 2 a 3 jaar een paardje koop wat ik nu verzorg zou die dan weer weg moeten, en dat is niet mijn insteek van een eigen paard.

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:42

Eerst alles goed op papier hebben met dat lease paard. Wat gebeurt er als er iets mis gaat(DA kosten enz), wat mag je er allemaal mee, zitten er evt lessen bij door dat bizarre bedrag? En tja een eigen paard... Ik weet niet hoe oud je bent maar hou er rekening mee dat een paard een hoop tijd en geld kost en het kom iedere dag en maand weer terug.

Ik zou beginnen met lease, vind je het na een paar weken/maanden/jaren nog zo fantastisch ga dan opzoek naar je eigen beessie...

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:45

Het gaat ook om verantwoordelijkheid :) Als je een lease-paard op de manege hebt en je bent een keer ziek, zal de manege wel voor hem zorgen. Heb je een eigen paardje en ben je ziek, tja, dan zal je iets moeten verzinnen.
Daarentegen kan je verantwoordelijkheids gevoel voor een lease-paard ook te groot zijn. Als jij er vast van overtuigd bent dat de tandarts moet komen en de eigenaar niet, dan kan dat nog wel eens frustrerend werken. Of als hij in de lessen mee loopt en er moet iemand op rijden die jij totaal niet fijn vindt...
Ik zie dat je 15 bent... Misschien beginnen met een lease-paard? Dan kan je daarna altijd nog kijken of je er klaar voor bent om een eigen paardje aan te schaffen :) Lease-paarden zijn namelijk wel echt perfect om dat te proberen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:46

Voor dat geld wat jij moet betalen voor leasen zou ik dat sowieso niet doen. Ik heb ook een aantal jaren geleased, maar dan voor €37,50 per maand.
Vind het erg veel geld voor een paard dat niet eens van jezelf is.
Kan je niet ergens anders aan een verzorg/leasepony komen?
Je kan inderdaad ook eerst aankijken hoe het leasen je bevalt voordat je een eigen koopt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:48

Om eerlijk te zijn vind ik wel dat er een verschil is tussen bijrijden en leasen. Als jij least betaal je, dan vind ik dat je op zijn minst inspraak hebt hoe het paard behandeld wordt, dat heb je als bijrijdster lang niet altijd (terecht), dus in dat opzicht zou als je wil "oefenen" voor een eigen paard een lease paard in mijn ogen een betere stap zijn.

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 14:54

Ik denk dat leasen ook beter is omdat ik ook nog maar 15 jaar oud ben!
Alleen nu moet ik nog een leasepaard of pony ergens in Soest vinden!
Weet iemand ergens een paardje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:55

Misschien kan je is op Marktplaats of hier op bokt kijken.
Of natuurlijk zelf een advertentie neerzetten. ;)

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:56

Ik leas ook al een aantal jaren een manege paard, hiervoor betaal ik 80 euro per maand. Ik vind persoonlijk 360 euro p.m. erg veel, hiervoor kan je ook bijna een eigen paard maandelijks onderhouden.

Voordelen aan een lease paard is, dat je niet verantwoordelijk bent voor de ziektekosten, hoefsmid, tuig enz. Je kan elk moment stoppen met leasen. Nadeel, de eigenaar kan altijd nog beslissen dat er ook andere mensen er op mogen rijden. Risico is dat deze persoon alles er weer uit rijd..

Maar als je nu eens een jaar lang 360 euro opzij legt, dan kan je over een jaar een eigen paard kopen...

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:56

Ik zou zeggen plaats een advertentie op Bokt en op marktplaats.... Maar ik begreep uit je verhaal dat je al een leasepaardje had gevonden??

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:57

Om te beginnen zou je eens kunnen kijken of op marktplaats wat zegt, eerst in de middelste kolom kiezen voor dieren en toebehoren, en dan op zoeken klikken. En dan daarna kan je kiezen paarden| Oppas, verzorging, les. En dan moet je de postcode en de afstand doen, ik zou de afstand iets ruimer nemen dan je wilt. En dan weer op zoeken, en voila, daar staan ze allemaal op een rij :)

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:05

Ik sta zelf ook al op marktplaats en ook op bokt!
Alleen ik neem telkens een afstand van 5 km misschien is dit iets te weinig!

maxigirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:10

|( Ik wil ook even reageren op paard ruilen.
Ik wil wel en niet ons paard ruilen. Ze is te lief en we vinden het super moeilijk, maar ze is ook te groot voor mijn kind.
Zelf denk ik dat als je een goed huis kunt vinden en de ander bij de ruil ook een goed huis zoekt, is het niet zo raar.
Maar ik vind het wel lastig. Je houdt toch van het beesie.
Succes ermee.

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:30

Ik heb net gekeken op marktplaats en elke eigenaar wilt een bijrijder van minimaal 18 jaar oud!
Waarom is dit?

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:32

Omdat van 18-jarige wordt aangenomen dat ze beter hun afspraken nakomen dan jongere ruiters/amazones en serieus met het paard bezig gaan.