Internationale wedstrijden onbetaalbaar ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Internationale wedstrijden onbetaalbaar ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 14:39

Dag bokkers,
Vind het echt gek dat er voor internationale proeven zoveel inschrijvingsgeld gevraagd word (+300 euro).
Internationaal wedstrijd rijden heeft dus niets met talent te maken maar met geld. Er zijn internationale ruiters waar ik naar kan opkijken omdat ze heel veel bereiken met echt moeilijke paarden en omdat ze echt talent hebben en dit al bewezen voor ze internationaal gingen rijden, maar voor de rest... we hebben eigenlijk net zo veel talenten lopen in onze nationale wedstrijden. Spijtig dat paardrijden op hoog niveau alles behalve sportief is. Mischien reageer ik wel zo omdat ik jaloers ben en dat ik mischien nooit internationaal ga kunnen rijden omdat elke week 300 euro + transport betalen voor een normale werkende persoon gewoon onmogelijk is

Wat vinden jullie hiervan ?

Sky_As

Re: Internationale wedstrijden onbetaalbaar ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:47

Je hebt er helemaal gelijk in....
maar aan de andere kant...mijn vriend had ook altijd die droom ....
en werkt nu dus op een zeer bekende stal. Krijgt nu dus ook de mogelijkheid om int. nat. te starten.

Dus als je echt heel goed rijd, kunnen mensen niet meer om je heen.... want er zijn altijd stallen op zoek naar goede ruiters.

Maar ik begrijp je punt zeker! het is voor de "gewone" mens niet te betalen.

OF op zoek gaan naar een goede sponsor?? (valt ook niet mee in deze tijd, snap ik..)

Een weekend internationaal weg, op een klein concours met 2 a 3 paarden kost rond de 2000-3000 duizend euro (springen, dressuur weet ik niet)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 14:59

Wat ik ook zie is dat op nationale proeven steeds dezelfde ruiters de hoogste proeven winnen en die dus wegplukken voor de andere vaak veel jongere deelnemers. Dit enkel omdat ze goed rijden, goede paarden hebben, maar geen geld voor internationaal, is dit dan eerlijk ?

Ik amuseer me wel op de gewone provinciale proeven, heb juist medelijden met die jongere ruiters die steeds 4-5de worden omdat hun pony geen 15.000 euro kost. Zouden beter de internationale proeven toegankelijker maken en het systeem wat verbeteren. In judo laten ze toch ook geen gele gordel tegen een zwarte vechten...

In frankrijk heb je de "club" proeven dit zijn de gewone westrijden, daarna als het hoger word en beter kun je over gaan naar "amateur"

Heb soms spijt dat ik echt zo graag spring, zou in een veel beter milieu leven als ik gewoon in een wandelgezelschap vertoefde...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:25

hier in nederland heb je bij de paarden op sommige plekken al wel klasses BLMZ en dan amateur of professional.,...
dus op zich als ze meer van die klasses gaan houden.

Internationaal heeft natuurlijk wel een reden waarom het zo duur is...de hele organisatie erachter is heel anders als vane een nationale wedstrijd.
Ben bang dat je dit in de "tussenklasse" Z altijd blijft houden.

maar ik snap je zeker wel hoor ;)

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:23

ik heb nooit geweten dat dat zo duur was maar dat is echt heel veel, maar het kost wel veel moeite om te organiseren

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:31

Wedstrijd paardensport is gewoon duur. En dat het als je internationaal start nog veel duurder is, lijkt mij juist terecht. Anders zitten deze rubrieken ook zo vol. Maar op dat niveau, start je niet iedere week! Er zijn maar een paar grote concoursen.
Op dat niveau heb je ook een ander paard. En die kost ook veel geld.
De lessen zijn veel duurder, je rijkleding etc. Dus ja, ik vind het juist, dat het niet voor iedereen is weggelegd.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:33

Is voor de eventing ook idem.
En dan is in de eventing vaak het prijzengeld ook nog niet om over naar huis te schrijven, terwijl dat in de dressuur en het springen al beter is.

Tja, je moet er wat voor over hebben. Ik ben blij dat ik het zelf niet hoef te betalen maar er toch als groom altijd bij ben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:35

Zelfs gewoon wedstrijdrijden is niet voor iedereen weggelegt. Ik reed zo'n eens per maand wedstrijd omdat het toch wel duur was, je moet een trailer kopen/huren of kunnen lenen dan het inschrijfgeld, coupons en benzine erbij. De juiste kleding een startkaart, is wel in principe een eenmalige aanschaf maar het is niet niks.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:43

Is ook zo Moonsparkle.
Onze sport is gewoon duur. Kan er helaas ook niks anders van maken.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:07

Ja het is jammer als je daardoor niet je dromen kunt waarmaken.
Als ik mijn dromen kon waarmaken had ik nu ook een eigen paardje waarmee ik nu misschien net M niveau dressuur zou rijden, en dan hopelijk door naar het Z. Men wil altijd meer.

Paardensport is nu eenmaal duur en er moet ook een boel geluk om de hoek kijken. Jonge meiden die al vroeg hoge wedstrijden rijden hebben dit voor een heel groot deel te danken aan hun ouders. Als jij geen ouders hebt die op jonge leeftijd voor jou een paard willen kopen en onderhouden en je naar wedstrijden brengen etc wordt het al moeilijk. Van een bijbaantje op je 16e wordt het lastig een eigen paard te houden. Tenzij je misschien ergens zuid-oostelijk woont. In de randstad iig niet.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:54

Johanna59 schreef:
Wedstrijd paardensport is gewoon duur. En dat het als je internationaal start nog veel duurder is, lijkt mij juist terecht. Anders zitten deze rubrieken ook zo vol.

Dus jij vind het ok dat er geselecteerd word op de mensen hun inbrengst, is dat geen discriminatie ? Waar is er een plaats voor talent ? Als ze selecteren op vooraf behaalde resultaten zitten de proeven toch ook niet vol.

Ik begrijp dat er enkele zeggen dat de prijs verantwoord is door de hele organisatie die erachter zit, dit is een argument.

noaspassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:55

This inderdaad wel wat geld maar de paardensport is duur en dat weet je helaas niet altijd voor je er aan begint :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:58

Waar een wil is, is een weg!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:01

Ja zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Maar dit geld niet alleen voor het internationaal starten. Bij het NK kom je ook al richting die bedragen.

Verder is het maar net wat je er voor over hebt. Het is veel geld maar het zijn geen bedragen waar niet overheen te komen is. En je hoeft natuurlijk niet ieder weekend internationaal weg. Ik ken genoeg mensen die meer geld uitgeven aan een weekje skien het is maar net waar je prioriteiten liggen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:01

Zooist schreef:

gedeeltelijk mee eens ;)
ík kan nog zo graag willen...maar als er - en geen talent is - en geen geld is....kom ik er niet

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:03

Sky_As schreef:
Zooist schreef:

gedeeltelijk mee eens ;)
ík kan nog zo graag willen...maar als er - en geen talent is - en geen geld is....kom ik er niet

Ja hallo zonder geld gaat vooral op voor de paardensport. Maar zonder talent kom je er in geen enkele sport :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:04

Sky_As schreef:
Zooist schreef:

gedeeltelijk mee eens ;)

Ook dan geldt: waar een wil is, is een weg!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:07

zo is het natuurlijk niet helemaal...

je hebt ook mensen die paardrijden op paarden van anderen (zo ik ook heel lang!)
paardrijden kostte me dus niet veel...wedstrijden werden door eigenaar betaald.
zelfs al had ik het gewild...dan nog had ik nooit internationaal weggekund.
Ben er niet goed genoeg voor, en ook het geld is er dan niet.
Het is niet per se zo, dat mensen die in de paarden zitten geld hebben.
wat sporter aangeeft.
Als je geen talent en geen geld hebt, kom je er nooit.
Als je talent hebt, kun je er komen
als je geld hebt, kun je er komen.... (ook al heb je weinig talent...ik zeg weinig, niet GEEN talent)

Maar als je geen van beide hebt,...gaat het moeilijk worden.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:15

Ik denk dat als je op een bepaald niveau bent aangeland, en dan denk ik dat dat ook al min of meer geldt voor NK e.d., dat je er zonder een tas geld (hetzij door sponsor, eigenaren van paard wat je rijdt of ouders die geld hebben en/of alles opzij zetten voor hun kind) gewoon niet komt, talent of niet.
Je moet de mazzel hebben dat als je talent hebt, je stalruiter kan worden van een (bekende) stal en hun paarden rijden, maar ik geloof stellig dat je er met alleen talent, zonder geld, helaas niet komt.
Ik moet wel zeggen dat ik tegenwoordig niet meer rijd, ik heb mijn ouders de kop gek gezeurd om een eigen paard/pony, maar die zeiden altijd: als je je eigen geld gaat verdienen koop je er maar een..en zo geschiedde ook later :D Ik heb nooit iets gekregen voor mijn sport, alles zelf bekostigd.
Ik trek mijn wenkbrauwen weleens omhoog hoor, als ik zie hoe verwend sommige kinderen zijn; eigen pony(s), trailer, trainer, wedstrijden..pa en ma betalen wel. Jammer voor die kinderen die ook talent hebben maar er simpelweg niet kunnen komen dankzij dat verrotte geld.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:17

Het NK in de basissport is niet zo duur overigens. Dat is 12,50 startgeld!

Ik heb ook een simpel baantje en op wilskracht ben ik nu een heel eind! En keuzes maken he? Niet op vakantie, niet uitgaan, niet roken en al dat soort geldverslindende dingen!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:32

Tosadog schreef:
Ik denk dat als je op een bepaald niveau bent aangeland, en dan denk ik dat dat ook al min of meer geldt voor NK e.d., dat je er zonder een tas geld (hetzij door sponsor, eigenaren van paard wat je rijdt of ouders die geld hebben en/of alles opzij zetten voor hun kind) gewoon niet komt, talent of niet.
Je moet de mazzel hebben dat als je talent hebt, je stalruiter kan worden van een (bekende) stal en hun paarden rijden, maar ik geloof stellig dat je er met alleen talent, zonder geld, helaas niet komt.Ik moet wel zeggen dat ik tegenwoordig niet meer rijd, ik heb mijn ouders de kop gek gezeurd om een eigen paard/pony, maar die zeiden altijd: als je je eigen geld gaat verdienen koop je er maar een..en zo geschiedde ook later :D Ik heb nooit iets gekregen voor mijn sport, alles zelf bekostigd.
Ik trek mijn wenkbrauwen weleens omhoog hoor, als ik zie hoe verwend sommige kinderen zijn; eigen pony(s), trailer, trainer, wedstrijden..pa en ma betalen wel. Jammer voor die kinderen die ook talent hebben maar er simpelweg niet kunnen komen dankzij dat verrotte geld.

Mijn vriend is dus 1 van die gelukkige...rijdt nu op een bekende stal....
niet genoeg geld, wel meer dan genoeg talent...

@ ZOOIST: jij bent waarschijnlijk wel in een dusdanige positie dat je een paard aan hebt kunnen schaffen en deze kunt onderhouden...waarschijnlijk zijn er ook heel veel die dit al niet eens kunnen.

Maar dan inderdaad nog wel...als je graag genoeg wilt, en het talent is er...
mooiste voorbeeld vind ik nog Yessin Rahmouni
had eerst een stuk van hem in een paardenblad gelezen..die is met niks begonnen...en als je ziet wat die nu rijdt!

Hans Peter minderhoud is ook ooit als groom bij Anky begonnen en sliep daar in een juryhokje...
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 24-11-10 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:33

Zooist schreef:
Het NK in de basissport is niet zo duur overigens. Dat is 12,50 startgeld!

Ik heb ook een simpel baantje en op wilskracht ben ik nu een heel eind! En keuzes maken he? Niet op vakantie, niet uitgaan, niet roken en al dat soort geldverslindende dingen!

Klopt maar ik denk dat internationaal rijden in de basis ook niet zo duur is. Moet je alleen in wat verschillende landen lid worden. :+

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:35

Sky_As schreef:
Tosadog schreef:
Je moet de mazzel hebben dat als je talent hebt, je stalruiter kan worden van een (bekende) stal en hun paarden rijden, maar ik geloof stellig dat je er met alleen talent, zonder geld, helaas niet komt.Ik moet wel zeggen dat ik tegenwoordig niet meer rijd, ik heb mijn ouders de kop gek gezeurd om een eigen paard/pony, maar die zeiden altijd: als je je eigen geld gaat verdienen koop je er maar een..en zo geschiedde ook later :D Ik heb nooit iets gekregen voor mijn sport, alles zelf bekostigd.

Mijn vriend is dus 1 van die gelukkige...rijdt nu op een bekende stal....
niet genoeg geld, wel meer dan genoeg talent...

@ mooizo: jij bent waarschijnlijk wel in een dusdanige positie dat je een paard aan hebt kunnen schaffen en deze kunt onderhouden...waarschijnlijk zijn er ook heel veel die dit al niet eens kunnen.

Maar dan inderdaad nog wel...als je graag genoeg wilt, en het talent is er...
mooiste voorbeeld vind ik nog Yessin Rahmouni
had eerst een stuk van hem in een paardenblad gelezen..die is met niks begonnen...en als je ziet wat die nu rijdt!

Hans Peter minderhoud is ook ooit als groom bij Anky begonnen en sliep daar in een juryhokje...

Wie is Mooizo?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:36

Sky_As schreef:
@ mooizo: jij bent waarschijnlijk wel in een dusdanige positie dat je een paard aan hebt kunnen schaffen en deze kunt onderhouden...waarschijnlijk zijn er ook heel veel die dit al niet eens kunnen.

Bedoel je mij?

Ik heb een paard gekocht toen ik werkte en zelf geld kon verdienen met daarnaast een krantenwijk. Was toen al 23 jaar en bleef thuis wonen want anders lukte het helemaal niet.

Door te bikkelen en keuzes te maken heb ik nu mijn eigen mooie sportpaarden. Met behulp van manlief en een kennis lukt dat ook financieel en in tijd. Want ik werk naast 4 sportpaarden nog steeds 36 uur met huishouden, hond en priveleven met de bijbehorende verplichtingen.

Dus nogmaals, ik begon ook met niks, maar waar een wil is, is een weg!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:41

je moet dat internationaal rijden ook niet gaan idealiseren en romantiseren.
Nationaal kun je (bij het springen) bijna net zo ver komen als internationaal. Hierbij zijn de kosten alleen een stuk lager en het prijzengeld toch goed. Aan het einde van het liedje is het een stuk makkelijk om de kost te verdienen als je (bijna) geen internationaal rijd. En toch zijn er landelijk en nationaal vaak zeker zo'n mooie of ooit mooiere concoursen als internationaal.

Dat internationaal zo duur is is logisch, de kosten die bij zo'n organisatie komt kijken zijn gigantisch, daar komt dan nog het prijzengeld bij. Daarom gaan er ook verschillende internationale concoursen op de fles.
Sponsoring is voor die wedstrijden dan ook bittere noodzaak, om sponsors te krijgen en te houden is het belangrijk deze mensen en bedrijven binding met de wedstrijd en de sport te laten houden. Het is dan dus niet meer dan normaal om de ruiters van deze sponsors voorang te geven op de inschrijving. Deze mensen houden de internationale wedstrijden namelijk met het hoofd boven water.