Paarden afscheid laten nemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quandro

Paarden afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:37

Zoals sommigen van jullie waarschijnlijk hebben kunnen lezen is 1 van onse merrie's vanmorgen overleden.

Wij hebben een andere merrie , die ook 15 jaar is.
En ze zijn samen geboren in Canada , en samen de hele reis naar Nederland ondernomen.
Kortom , zijn altijd samen geweest.

Je hoort wel eens dat een moeder bij haar veulen blijft tot dat ze zeker weet dat het echt niet meer leeft.
Gelukkig hebben wij dit nog nooit mee gemaakt.

Nu is mijn vraag moeten we de andere paarden , onder ander die andere merrie afscheid van haar laten nemen?
En zo ja hoe ?

De overleden merrie is nog steeds thuis en brengen we morgen zelf naar het crematorium.

Jolliegirl

Re: Paarden afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:39

De paarden weten het allang. Die zijn niet gek.

Ik zou het niet doen.

Maar als jij het een fijn gevoel vind kun je het doen.
Ik denk dat het paard even snuft, en dan niets meer.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:40

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het wel doen denk ik. Laat ze aan het overleden dier ruiken, eventueel aan een halstertouw vasthoudend. Ik denk dat dat een positieve invloed kan hebben op de overgebleven paarden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:41

kijk wat je paard doet. Je kan hem/haar de mogelijkheid geven als ze wil. Niet schrikken als ze er tegen gaan trappen/slaan/bijten. Anders ze weten het wel maar gaan toch proberenw akker te maken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:41

Ten eerste: sterkte met het verlies van je paard.

Ik zou het afscheid laten nemen wel doen ja. De andere paarden zouden er meer 'rust' mee hebben dat het ene paard er ineens niet meer is, wanneer ze afscheid hebben genomen. Ik vind het zelf ook wel een mooi idee dat de rest weet dat hun maatje overleden is en dat zou voor mij al reden genoeg zijn om afscheid te laten nemen.

Ik denk dat je het overleden dier het beste in de wei kunt leggen en dan de ander erbij laten. Zodra het andere dier geen interesse meer heeft voor het dode paard (en dus zover mogelijk weg gaat) is het afscheid gebeurd en kan het dode dier weg.

Het schijnt dat merries hun veulens zelfs willen begraven. In de stal gooien ze er stro overheen zodra ze afscheid genomen hebben.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:42

Denk dat ik het wel zou doen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:43

Sterkte met het verlies!

Ik persoonlijk doe het altijd wel.

Oma heb ik een nacht laten liggen, volgende dag was het goed en keken ze er niet meer naar om.

Vorig jaar een veulen, die had ik voor haar vriendinnetje langer moeten laten liggen, die is echt van slag geweest. Maar die heeft alsnog de hele middag achter in het land gelegen.

Kijk even naar je andere paard hoe ze reageert, als ze rustig is, wegloopt e.d. is het klaar voor haar.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:43

Ik ben het trouwens niet helemaal eens met jolliegirl. Het kan op zich wel dat de rest het wel weet op een bepaalde manier, maar dat zegt niet dat ze weten om welk dier het gaat. Het zou sneu zijn als de rest van de paarden verwachten dat hun maatje weer bij ze in de wei komt wanneer ze iets van haar ruiken.
Ik zou voor mijn eigen gemoedsrust de andere dieren afscheid laten nemen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:44

inderdaad merrie's begraven het zodra ze afscheid hebben genomen de uren/minuten daaroor ziet er voor een mens eng uit ze proberen het wakker te krijgen. mijn eigen merrie is zelf op het veulen gaan liggen om het tot leven te krijgen. Daarom ook de waarschuwing ze kunnen er tegen gaan duwen en trekken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:45

Wel een beetje anders, maar bij mijn konijntjes heb ik t wel gedaan de laatste keer. Gewoon het andere konijn eraan laten ruiken, totdat hij uit zichzelf weg huppelde. Ik heb wel het idee dat ze het weten. Hij ging toen in een hoekje zitten treuren en was daar de rest van de dag ook blijven zitten toen hij begreep dat zn vriendinnetje niet meer terug kwam :(:) En hij heeft daarna ook niet meer naar haar gezocht.
Ik zou dat dus ook met paarden doen. Erbij laten totdat ze zelf weg lopen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:46

sterkte met het verlies

ik vermoed dat de andere paarden het overlijden wel zullen aanvoelen, maar denk eigenlijk wel dat zeker voor die ene merrie het heel belangrijk is een zeker bevestiging te hebben over het overlijden.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:46

Annetje schreef:
Ten eerste: sterkte met het verlies van je paard.

Ik zou het afscheid laten nemen wel doen ja. De andere paarden zouden er meer 'rust' mee hebben dat het ene paard er ineens niet meer is, wanneer ze afscheid hebben genomen. Ik vind het zelf ook wel een mooi idee dat de rest weet dat hun maatje overleden is en dat zou voor mij al reden genoeg zijn om afscheid te laten nemen.

Ik denk dat je het overleden dier het beste in de wei kunt leggen en dan de ander erbij laten. Zodra het andere dier geen interesse meer heeft voor het dode paard (en dus zover mogelijk weg gaat) is het afscheid gebeurd en kan het dode dier weg.

Het schijnt dat merries hun veulens zelfs willen begraven. In de stal gooien ze er stro overheen zodra ze afscheid genomen hebben.

Zijn er echt merrie's die hun veulens willen begraven?
Wij hebben wel een keer 1 die moest 5 hechtingen omdat ze een staldeur (staal geloof ik) omgebogen had en er daarna uit had gehaalt.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:46

Wij hebben onze merrie vorig jaar ook afscheid laten nemen van Opa, ze heeft even gekeken naar hem een keer gesnuffeld en draaide toen om, en was het voor haar goed.
Dus als je de mogelijkheid heb, zou ik het doen.

Heel veel sterkte met het verlies van je paard Y;(

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:48

Wij wonen aan een weg .
En hebben niet een ''diep'' weiland.
Alleen een 2 weilanden die vanaf de weg en het dorp helemaal te zien zijn.
En om er dan een dood paard neer te leggen...

Denk dat het de stal uit elkaar halen word , en dan binnen kijken.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:48

Gecondoleerd meid!
Ik zou het niet doen, de paarden weten al dondersgoed dat het niet meer leeft.
Je hebt de kans dat ze het gaan 'onderzoeken' oftewel ertegenaan gaan schrapen, duwen etc.
Dit kan het lichaam beschadigen en heb je kans dat het niet meer naar het crematorium te krijgen is.
Ik zou het dus gewoon laten.

Succes met je keuze en sterkte.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:49

Bij ons is het afscheid nemen eigenlijk ook gebeurd. Mijn vorige fries Eros is ineens dood neergevallen in de wei. Het paard van mijn vader heeft er toen heel lang bijgestaan en zelfs aan Eros zijn halster getrokken en gehinnikt echt heel emotioneel om te zien Y;( . Maar bewust hebben wij hem er gewoon bij gelaten. Een dag erna werd Eros opgehaald en alsof het paard van mijn vader het wist hij heeft niet meer gehinnikt en als een gek rondgerend waar Eros nou bleef toen hij alleen in de wei stond dat deed hij anders altijd ze waren onafscheidelijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:51

Annetje schreef:
Ik ben het trouwens niet helemaal eens met jolliegirl. Het kan op zich wel dat de rest het wel weet op een bepaalde manier, maar dat zegt niet dat ze weten om welk dier het gaat. Het zou sneu zijn als de rest van de paarden verwachten dat hun maatje weer bij ze in de wei komt wanneer ze iets van haar ruiken.
Ik zou voor mijn eigen gemoedsrust de andere dieren afscheid laten nemen.

Nee dat klopt! Ik heb me een beetje verkeerd geformuleerd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:57

Ik zou het wel laten doen, zeker nu ik van mijn dochter heb gehoord hoe het bij haar op stal ging toen er een twenter ingeslapen moest worden.
Die van mijn dochter is de leider van de groep, die heeft de twenter die ingeslapen, wordt dágen voordat het gebeurde in bescherming genomen.
Toen hij eenmaal ingeslapen was mocht eerst de leider erbij en die heeft inderdaad aan zijn oren staan trekken en met de voorbenen over hem heen staan schrapen en is daarna weggelopen en mochten de anderen erbij van hem.
Ik vond dat zó mooi om te horen dat ik, als ik de mogelijkheid zou hebben, dat ook zo zou doen.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:04

Als je de kans hebt, zou ik ze afscheid laten nemen.

Wij hebben hier verschillende situaties gehad.
Merrie waarvan het veulen overleed. Gebeurde in de stal. Paard werd compleet gek toen we haar naar de weide probeerden te brengen.
Dus weer terug in de stal, daar laten staan. De volgende ochtend was idd het veulen onder het stro gepakt en liep ze zonder enig probleem weer mee naar de weide. Ze was er klaar mee.

Afgelopen voorjaar onze oudste merrie naar de slacht gebracht ivm overhoef. Haar beide dochters hebben haar dus weg zien gaan, maar hebben niet door gehad dat ze niet meer terug ging komen.
Nu nog steeds zijn ze soms aan het zoeken of hinneken, zeker als we een paard tegenkomen wat er qua aftekeningen op lijkt.
Erg sneu om te zien. Vooral de oudste dochter is even compleet de weg kwijt geweest.
Die twee deden altijd alles samen en moeders verdedigde haar nog steeds.

Dus als je de kans hebt: Doen, dan begrijpen ze in elk geval wat er gebeurd is.
Je andere paarden kunnen idd proberen haar weer tot leven te krijgen en dat gaat niet zachtjes. Rotgezicht voor jou, maar voor de verwerking van de anderen alleen maar goed. Bedenk dat het andere paard dit, gelukkig, niet meer voelt en dat het nodig is voor de anderen.
Zijn ze daar klaar mee, proberen sommigen het te begraven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:12

Allereerst sterkte met het verlies van je paard.

Nadat ik hier mijn oude merrie in heb laten slapen heb ik mijn andere paarden een voor een aan een lijntje meegenomen om even te snuffelen aan de dode merrie. Mijn welshje vond het weinig interessant en dook gelijk het gras in. Mijn andere merrie, de alphamerrie, ging er al knorrend met een boogje omheen, ik heb haar even laten kijken en uiteindelijk heeft ze gesnuffeld aan de dode merrie en is terug naar stal gegaan.
Daarna was het goed, ze was rustig ( is nogal een heethoofd) en heeft niet staan "gillen" naar de merrie wat ze anders als de merrie weg was voor een buitenritje wel deed.

Dus ik zeg, als je de mogelijkheid hebt om ze afscheid te laten nemen, doe het.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:28

Schrik niet als sommige paarden niet geinteresseerd zijn om een dood paard te bekijken.

Andere paarden KUNNEN met hun voorbeen het dode paard "duwen" om te checken of het nog wil opstaan. Zoals merrie's ook wel eens doen met een dood veulen.

Op welke MANIER wil je het andere paard dan afscheid laten nemen? Mooiste zou zijn in de wei. :-)
Dan kunnen ze er omheen lopen.
Laatst bijgewerkt door VDB op 23-11-10 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:29

Ik zou je merrie zeker meenemen naar de overleden merrie en haar laten kijken en ruiken. Ze hebben het nodig om afscheid te nemen en om "te weten" dat het echt over is. Dat geeft rust.
Mijn eigen paard is ergens anders ingeslapen (in Utrecht). Mijn jonge paard heeft nog dagen op het erf lopen snuffen en snuiven of hij nog iets van hem oppikte qua geur e.d.
Datzelfde jonge paard liep ook nu er onlangs een paard uit onze kudde ook elders is overleden na koliek een paar dagen naderhand op eigen houtje (hij had zich losgerukt) naar de stal en de box van dat paard alsof ie zoiets had van ben je hier dan misschien.... Hij was hem duidelijk kwijt ;( hij heeft daar tijden staan ruiken voor en in de box en mij aan staan kijken.

Veel sterkte met het zo plotselinge overlijden van je merrie, dat valt niet mee als je er niet naar toe hebt geleefd :(:) .

Graafmachien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:29

Wij hebben dat ook gedaan door het dode paard nog even in de wei te laten liggen ( minder prettig voor mensen die langsrijden)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:30

Als ze echt gehecht zijn aan elkaar zal het hooguit een week duren voordat het paard beseft dat de ander niet meer terug komt.

AaronYve

Re: Paarden afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:34

Ik zou het ook doen, mijn jonge paarden hebben er veel aan gehad toen de ons paard (leider v/d kudde) ingeslapen werd. Ze hebben geroken en gingen er tegen duwen dat hij op moest staan, likten hem zuchten en liepen weg. Hebben nog even gekeken. Dag erna is hij door de trailer van de crematiedienst opgehaald en dat hebben ze ook gezien. Ze hebben nooit gek gedaan oid.