paard doet narrig met zadelen en singel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

paard doet narrig met zadelen en singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 00:51

EHoi,
Sinds 5 wk heb ik een nieuw paard.Een 9 jarige merrie.
Ze vind t niet leuk als ik t zadel opleg Al vanaf het begin.
Bij het vast maken van de singel en aan singelen doet ze erg narrig en hapt naar mij. Het valt me op dat als ik links aansingel ze narriger doet dan wanneer ik dit aan de rechterkant doe. Ze is drachtig geweest en heeft toen last gehad van zucht, vochtophoping onder de buik Maar t singelen ging na paar weekjes wel weer goed bij vorige eigenaar.
Ze zet ook de buik uit.
Ik singel al rustig aan,en stel haar ook gerust, als ze hapt zeg ik wel eheh op een boze toon. Heb haar al aan twee kanten vast staan. Zadel ligt goed, zadelmaker heeft het zadel op haar aan gepast paar weken geleden.
Iemand nog tips ?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:56

het corrigeren met stem als ze hapt is een goed begin,
je kan ook even wachten met verder singelen tot de oortjes weer naar voren staan en ze weer vrolijker is, dan meteen goed belonen met stem en klopjes.

past het zadel nog wel goed? mss een zachtere singel gebruiken?
wat helpt tegen het uit zetten van de buik is met 2handen aan de singel trekken op een zachte manier totdat je paard weer onspant ,als ze merkt dat je wel daar bezig ben maar niet aansingelt dan onspant ze sneller weer belonen en weer een gaatje strakker, aangezien de buik dan weg is knelt het niet pijnlijk door, en ga je haar niet hinderen.

veel geduld en rustig opbouwen ze zal wss ook nog aan jou en de omgevind enz moeten wennen?
succes

PBA_

Re: paard doet narrig met zadelen en singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:02

Vaak is het helaas ook een gewoonte geworden. Mijn paard vind het ook echt niet leuk. We wisten niet waar het vandaan kwam. Ze bleek atactisch te zijn en het zadel associeerde ze met pijn/ ongemak. Probleem was opgelost maar de zadeldwang (noem het maar zo maar is niet dramatisch) blijft. Doe dus stapje voor stapje aansingelen en laat het verder gaan.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 01:14

Crazyhar, zadel past goed is 3weken geleden aangepast aan haar. Heb nu een neopreen singel.
Zodra ik de singel al aanraak doet ze al narrig, singel ik nog niet eens aan. Beloon haar inderdaad veel als t beetje goed gaat.
Hoe bedoel precies met twee handen aan singel trekken? Zodra ik de singel aan raak spant ze al en zet de buik uit.
Gelukkig valt t mee qua gaatjes, singelzit uiteindelijk ietsje los maar zadel blijft wel goed liggen Zou eigenlijk 1a 2 gaatjes strakker moeten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:17

Zet haar gewoon buiten met een singel om. Deken op en daar omheen een longeersingel. Laat dat ding dag en nacht om en na een week of 3 doet ze niet meer moeilijk.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 01:22

Ja maar als de singel eenmaal vast zit enz is er niets aan de hand Ook met los maken doet ze niet zo heel narrig
Met longeersingel doet ze t trouwens ook, dus niet alleen met t zadel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:25

maikeltje schreef:
Zet haar gewoon buiten met een singel om. Deken op en daar omheen een longeersingel. Laat dat ding dag en nacht om en na een week of 3 doet ze niet meer moeilijk.

Dat vind ik echt not done :( . Zal jou dag en nacht met een riem om laten, wel een beetje aangetrokken naturlijk want los kan niet.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 01:26

Ik vind dat ook geen oplossing hoor, ga dat zeker niet doen inderdaad.ik weet ook zeker dat je daar niets mee bereikt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:28

Mijn paard heeft ook een gevoelige buik, was ook boos bij het aansingelen.
Op aanraden van iemand hier op bokt heb ik een FRA supersingel gekocht.
Die is helemaal van elastiek.
Ik zadel ondertussen al weer een jaar zonder problemen. :D
En de singel blijft mooi, en de rek gaat er (tot nu toe) niet uit.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:28

Dat lijkt me idd net zo gemeen als iemand met schoenen ofzo laten slapen....

Nee probeer in etappe's aan te singelen, kort vastbinden en negeren. Opstappen met een krukje zodat het zadel niet scheefzakt.(omdat het niet zo strak zit meteen)

Oja die singel van elastiek klinkt ook goed!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:29

ik denk dat je toch te maken heb met singelnijd en dat kan je wel iets verminderen zoals je nu bezig bent maar of het helemaal verdwijnt, ik rekte de benen voor ook tegen plooitjes en schuimrubber onder de gespen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:34

Voor de rest gewoon negeren behalve als ze gericht hapt natuurlijk

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:43

PBA_ schreef:
maikeltje schreef:

Dat vind ik echt not done :( . Zal jou dag en nacht met een riem om laten, wel een beetje aangetrokken naturlijk want los kan niet.

Inderdaad ja.

Heel erg zielig maar het probleem is binnen no time de wereld uit. Je kunt natuurlijk ook de rest van de merrie d'r leven aan blijven klooien. Ik weet niet wat vervelender is voor een paard. :+

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:49

Laat eens een sportmassagetherapeut voor paarden komen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:32

maikeltje schreef:

ja joh, leuk voor het paard als het eventueel pijn zou doen :\

mijn paard doet trouwens ook heel raar met aansingelen. Dan slaat ie met z'n voorbeen en hapt in het poetsrek en bijt zich er ook echt in vast. Ik singel altijd gaatje voor gaatje aan, alleen maakt het niet veel verschil.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:02

Singel met elastiek helpt idd wel, heb hier wel een merrie die dat happen afgeleerd was, en plots begon ze opnieuw. Ze bleek helemaal vast te zitten in de rug, is 2x een osteopaat aan te pas gekomen, en nu krijgt ze ook een supplement om de hormonen te regelen (rugproblemen bij merries zouden vaak te wijten zijn aan de hormonen). Maar dat merkte je ook in het rijden, ze gaf toen ook behoorlijk verzet tegen de benen en zo.

Idd voorzichtig aansingelen, of de singel eerst een paar keer tegen de buik wrijven voor je hem toegespt, tot ze niet meer reageert, dit aansingelen mss ook es oefenen zonder dat je gaat rijden en maar lichtjes aanspannen, zodat ze weet dat je niet altijd hard gaat aantrekken.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:38

als je tijd hebt kun je gaan oefenen door het zadel op te leggen.
rechts de singel op de eerste of tweede gaatje te zetten zodat je links alle ruimte hebt en niet meteen strak zit als je bij het eerste gaatje in de buurt komt door het uitzetten van haar buik.

dan beweeg je zachtjes de singel en je blijft dit zachtjes doen totdat ze merkt dat je niet singelt, en ze meer onspant, dan belonen, opnieuw en opnieuw na 2x 1gaatje strakker, de singel zit dan nog steeds los!

zo leert ze dat bezig zijn met de singel niet meteen gevolg heeft voor het strakke gevoel om haar buik en leert ze dat onspannen met singel beloning oplevert.

na een tijdje worden ze elke keer rustiger en kan je echt gaan singelen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:44

maikeltje schreef:
Heel erg zielig maar het probleem is binnen no time de wereld uit. Je kunt natuurlijk ook de rest van de merrie d'r leven aan blijven klooien. Ik weet niet wat vervelender is voor een paard. :+

Ik vind het ook niet zo'n raar idee hoor, mijn paard heeft ook moeilijk gedaan met aansingelen, en na een paar weekjes met een fleece deken en dekensingel om was het zo over.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:47

stoer schreef:
maikeltje schreef:

Ik vind het ook niet zo'n raar idee hoor, mijn paard heeft ook moeilijk gedaan met aansingelen, en na een paar weekjes met een fleece deken en dekensingel om was het zo over.

dit kan kloppen bij een paard dat de druk vervelend vind,
maar dit gaat echt over het aansingelen TS zegt dat het paard eens ze aangesingeld is en rijd er geen probleem meer is, dus dit is niet echt de oplossing zou ik zeggen.

het kan zeker helpen in andere gevallen ;)

_sil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:40

Kan dit niet ook met het merrie-zijn te maken hebben, ik ken namelijk meerdere merries die er ook last van hebben.
Rustig, voorzichtig proberen aan te singelen, gaatje voor gaatje. Afstraffen heeft geen enkele zin..!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:46

zachtjes klopjes vlak achter de singel op de buik geven tot het paard wat ontspant en dan heel zachtjes aansingelen werkt bij een aantal paarden ook goed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:48

Ik heb er hier ook een paar staan, bij de een kwam het door verkeerd rijden/zadel en met rust en ander zadel is dit beter gegaan, ik had haar verkocht en kreeg mijn lieve merrie zo terug. Een zadel passen ging al moeizaam maar nu kan iedereen haar weer zadelen.
Haar moeder is toevallig ook niet makkelijk maar door een bezoek aan de osteopaat is dit aanzienlijk verbeterd, ook deed het goed een tijdje boomloos te rijden. Weer een ander heeft chronisch pijn en wordt gewoon niet meer gereden. Zo is er voor elk paard wel een oplossing maar als iets erin gebakken zit kost het veel moeite om het eruit te krijgen.
Ik het boek over gedrag van linda tellington jones staat wel een goed stukje heeft bij de osteopaat merrie erg goed geholpen ook.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 10:54

dank jullie wel voor de tips

Ik doe het gewoon heel rustig en belonen als t goed gaat. En zal dat 'trekken' aan de singel zonder aan te singelen ook af en toe eens doen. Ook raak haar gewoon aan / aaien enz op de plek van de singel.
En ik zal kijken naar een FRA singel of andere singel met elastiek anders.
En dan kijken of het beter gaat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:02

staat er toevallig 1 bij eenmaal andermaal te koop zag ik voor een aantrekkelijke prijs (FRA)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:18

Dank je voor de tip, alleen heb ik nu ook een 50 cm en voor t mooie zou die wat langer moeten Heb ook een pb gehad van iemand, die er een heeft maar die moet ze nog even opmeten