Golf 4 en trekvermogen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Golf 4 en trekvermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:19

Hoi iedereen,

Ik heb een lastig vraagje, ben er al mee tot bij mijn garagist gegaan. Hij heeft me wel geïnformeerd maar ik had toch graag wat ervaringen en reacties gehad van het forum.

Het zit zo, ik ben in het bezit van een Golf 4 met een dieselmotor (1.9 TDI met 100 pk). Aangezien ik niet van plan ben een nieuwe auto aan te schaffen om een trailer te kunnen trekken, moet ik het wel met mijn wagen doen. Ik ben dus op zoek naar een 1.5 paards trailer (gemiddeld TTM 1300 kg denk ik dat die hebben) om een paar keer per jaar te gebruiken (dus niet wekelijks of zelfs niet elke maand). Volgens mijn garagist kan ik dat ding gemakkelijk trekken, maar kan mijn koppeling het wel moeilijk krijgen. Wat denken jullie hiervan? Ik ben niet van plan om in hoge bergen te gaan rijden, gewoon de openbare weg om te raken op mooie plekken om te gaan wandelen :).

Ik heb een paar specificaties opgezocht voor jullie zodat jullie wat meer weten over mijn wagen om een oordeel te vellen :+ :

- leeggewicht: 1276 kg
- max totaal gewicht: 1790 kg
- toelaatbaar gewicht aanhangwagen 1400 kg (geremd)
- kogeldruk 75 kg

Bedankt!

in linkje nog een site met meer specificaties over de auto: http://www.gerritspeek.nl/vw_arl_specificaties.html

witteRaaf

Re: Golf 4 en trekvermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:21

o ja, nog iets:

- max. koppel 320 Nm bij 1900 rpm

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:32

Het lijkt me dat dat wel moet kunnen, zeker als je er niet het maximale gewicht achter hangt. Mooist zou zijn als je er max 1200 kg achter hangt, minder dan wat de auto weegt. Dat is nét wat fijner.
Je hebt niet veel over, maar het max koppel zit bij een mooi laag toerental (typisch voor diesels) en dat is erg prettig. Je moet er idd niet de bergen mee in willen. Waarom je garagist zegt dat je koppeling het er moeilijk mee zal hebben is mij een raadsel.

Je hebt wél je E nodig, gezien het leeggewicht van de auto.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:36

Dank je wel Ibbel voor de info! Ik ben me nog aan het informeren, vandaar dat ik die Nm erbij plaatste, ik las hier ergens op het forum dat het belangrijk was, maar begreep er niet veel van :). Ik heb trouwens geen groot of zwaar paard, hij is 1.54 schoft type paint.

mijn Golf 4 + 1.5 paards trailer is dus een aan te raden combi volgens jou?
Laatst bijgewerkt door witteRaaf op 19-11-10 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:37

Aan te raden is een groot woord maar het is wel doenbaar ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:37

Oke, het is omdat ik noch mijn veiligheid, die van mijn paard of anderen wil schaden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:39

Niet aan te raden per se, maar ook niet levensgevaarlijk imo.
Aán te raden is voor iedere trailer een dikke 4WD te zetten. Maar dat is niet realistisch, bovendien een dure oplossing en ook niet altijd nodig.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:45

Ja die mogelijkheid zou iedereen wel voor tekenen. Mijn vriend heeft een Seat Leon van 2004 met 110 PK. Maar volgens de garage heeft die hetzelfe vermogen als mijn Golf 4. Weegt alleen een beetje meer ..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:49

Ik heb en benzine golf IV ervoor staan. Tja het liefst natuurlijk een grotere/zwaardere auto voor de trailer. Maar net als jouw maar heel af en toe dat ik de trailer erachter heb en dan nog niet eens met paard. Meestal alleen om hooi en stro te halen en dat ik in elk geval weg zou kunnen met paard indien nodig.

Het rijd niet verkeerd, trekt gewoon op en kan het wel aan.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:51

Voor niet al te gek lange stukken moet het te doen zijn, wij hebben dezelfde Golf en trekken ook wel eens een trailer met paard. De auto kan het best hebben al zullen wij geen stuk van Utrecht naar Maastricht er mee rijden.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:54

Geen te lange stukken zeg je.. hmm daar zou hij voor moeten dienen. Ik doe namelijk vooral trektochten, en die liggen soms een heel eind uit de buurt waar we vertrekken; Bijvoorbeeld 200 km heenweg. Dus niet om bijvoorbeeld iedere week naar de manege te rijden 10 km verderop..

BiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:00

Ik heb een Audi A3 van 10 jaar oud met vergelijkbare specificaties en dat gaat prima voor de trailer. Ook voor lange stukken. Ook ik ga slechts af en toe met de trailer op pad en voor die paar keer per jaar is het niet te doen om een echt zware auto aan te schaffen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:04

Lang stuk of kort stuk rijden is hooguit je eigen comfort. Je rijdt langzamer, dus het duurt langer, en als je na een uur al moe wordt in deze auto moet je het niet doen. Met trailer rijdt altijd wat anders, je bent zelf meestal ook geconcentreerder bezig (zeker als je niet dagelijks met trailer rijdt), dus dat soort dingen tellen mee in beoordelen of je langer in die auto wilt en kunt zitten zonder moe te worden.
Voor het trekken en de motor maakt het weinig uit of je 1 keer per maand 200 km met 80 constant rijdt, of 2x per week 20 km met continu schakelen, optrekken en afremmen. Dat laatste zou nog wel eens meer slijtage kunnen geven, ook al is de afstand korter.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:08

ik zou het nooit doen. het zijn kleine autotjes, en als er wat gebeurd heb je nergens grip op.ik denk dat het geeneens mag.kunnen trekken is niet mogen trekken.een beetje trailer weegt al een kilo of 900. dan zit je met een paint o.i.d. al gauw aan je max.en dat met een klein autootje..
onze auto heeft meer PK, en is zwaarder (1700 kg.) maar die mag toch echt maar 1000 kg. trekken!
ik wil geen risico lopen met zoiets kostbaars als een paard. maar dat moet je verder dan zelf maar beslissen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:15

Spicegirl: deze auto MAG 1400 kg trekken. Dat staat in de OP, en in de autospecificaties. Dan kán-ie het ook, anders wordt zo'n auto daar niet voor goedgekeurd, en worden er geen trekhaken voor gemaakt dit dit gewicht mogen hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:42

spicegirl schreef:
ik zou het nooit doen. het zijn kleine autotjes, en als er wat gebeurd heb je nergens grip op.ik denk dat het geeneens mag.kunnen trekken is niet mogen trekken.een beetje trailer weegt al een kilo of 900. dan zit je met een paint o.i.d. al gauw aan je max.en dat met een klein autootje..
onze auto heeft meer PK, en is zwaarder (1700 kg.) maar die mag toch echt maar 1000 kg. trekken!
ik wil geen risico lopen met zoiets kostbaars als een paard. maar dat moet je verder dan zelf maar beslissen...

plus dat een 1.5 trailer een MTM (dus gewicht trailer + paard) hebben van tussen de 1200-1600 kilo (afhankelijk van merk en trailer dus)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:01

ik lees net wat verder, ik was van plan om een 1.5 paardstrailer te kopen voor achter mijn mazda 323 F, (mag 1400 kilo trekken)
kijk ik wat verder, blijkt dat mijn kogeldruk maar 60 kilo is ...
er bestaan geen trailers met een MTM van 1300-1400 of 1600 met een kogeldruk van maar 60 kilo zeker?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:02

Nee, die bestaan niet. 1,5 paardstrailers hebben allemaal een kogeldruk van minimaal 75 kg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:04

Ibbel schreef:
Nee, die bestaan niet. 1,5 paardstrailers hebben allemaal een kogeldruk van minimaal 75 kg.

pfff, weer een domper
ik zie door de bomen het bos niet meer, ik wil gewoon 2 maal per week naar de manege (4 km verderop), maar het zal me veel te veel geld kosten dat ik niet heb.
Hopelijk komt die wet erdoor dat b rijbewijs opgetrokken wordt naar 4250 kilo ipv 3500, kan ik me een vrachtwagentje kopen in de plaats

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:48

Duhelo schreef:
Ibbel schreef:

pfff, weer een domper
ik zie door de bomen het bos niet meer, ik wil gewoon 2 maal per week naar de manege (4 km verderop), maar het zal me veel te veel geld kosten dat ik niet heb.
Hopelijk komt die wet erdoor dat b rijbewijs opgetrokken wordt naar 4250 kilo ipv 3500, kan ik me een vrachtwagentje kopen in de plaats

Dat laatste snap ik even niet.
Die 4250 kg zou het max. combinatiegewicht zijn. (auto+aanhanger)
Dus niet het maximale gewicht van het trekkende voertuig, dit blijft gewoon 3500 kg! Het is dus niet zo dat je dan opeens 750 kg meer kunt laden in die vrachtwagentjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:31

amouroke schreef:
Dank je wel Ibbel voor de info! Ik ben me nog aan het informeren, vandaar dat ik die Nm erbij plaatste, ik las hier ergens op het forum dat het belangrijk was, maar begreep er niet veel van :). Ik heb trouwens geen groot of zwaar paard, hij is 1.54 schoft type paint.

mijn Golf 4 + 1.5 paards trailer is dus een aan te raden combi volgens jou?

Nee, ik zou het niet aanraden, maar als je zo'n gebakje hebt en je hebt een flinke hoeveelheid vlieguren, dan is het niet per se onveilig.
Power is wel acceptabel, leeg gewicht is aan de lage kant; dat vereist een flinke portie ervaring van de chauffeur om situaties goed in te schatten en te VOORKOMEN dat je in moet grijpen..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:09

stefanvi schreef:
Duhelo schreef:
pfff, weer een domper

Dat laatste snap ik even niet.
Die 4250 kg zou het max. combinatiegewicht zijn. (auto+aanhanger)
Dus niet het maximale gewicht van het trekkende voertuig, dit blijft gewoon 3500 kg! Het is dus niet zo dat je dan opeens 750 kg meer kunt laden in die vrachtwagentjes.
µ
ik dacht dat gewoon de MTM van voor met een b rijbewijs opgetrokken wordt naar 4250 kilo?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:54

ik heb ook eenzelfde auto en trek er een 1,5 paards trailer mee, gaat prima op goede wegen, heb er nu heel wat keertjes hele stukken mee gereden (alkmaar - emmeloord en weer terug) zonder enig probleem, maar dat is allemaal over de snelweg zonder heuvels etc.

Eigenlijk niet de bedoeling, om die lange stukken te rijden want meestal kom ik niet verder dan de club 5 km verderop en daarom heb ik destijds geen zwaardere auto gekocht, immers de meeste km's rij ik nog altijd zonder trailer (op 1x in de 2 weken club na dan). Maar ook op de langere stukken geen probleem, alleen je verbruik schiet omhoog :D (en dan nog is hij zuiniger dan 1 op 10).

De enige keer dat hij het niet trok was toen ik achteruit op het zand een klein beetje omhoog moest inparkeren, daar had hij echt moeite mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:48

Duhelo schreef:
ik dacht dat gewoon de MTM van voor met een b rijbewijs opgetrokken wordt naar 4250 kilo?

Nee, de TMM van het trekkende voertuig blijft gewoon 3500kg.
Ik ken wel een club die middels een handige move door de wet wel die 4250kg TMM kunnen waarmaken voor je, maar dan wordt die auto speciaal voor je gebouwd dus dan betaal je alsnog 40.000 - 50.000 euri's voor dat paardengebakje. Wanneer dat geen punt is, stuur dan een PB, dan help ik je aan het adres en eventueel de uitleg hoe het werkt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:51

Mijn vriend heeft een Golf, geen idee welk type, een 1.6 en die kan een 2 paards trailer trekken met inhoud. Hij heeft dan wel alle rijbewijzen ervoor.