Nonxballard schreef:Zou hij daar zelf last van hebben als ik hem zou verplaatsen naar een andere omgeving?
Aangezien hij daar lang heeft gereden met al z'n maatjes?
Mijn paard is ook een ex manegepaard. Hij heeft van zijn 5de tot zijn 10de mee gelopen in de lessen. Toen ik hem kocht heb ik hem eigenlijk meteen verhuisd ( die manege beschikte niet over voldoende weide om je paard meerdere uren te laten buiten lopen en dat vond ik niet zo geschikt voor hem). Ik merkte meteen verandering bij hem ( hij deed eigenlijk juist hetzelfde wat jou paard ook doet, rondjes draaien op stal en dreigen tot zelfs slaan toe als je hem wou opzadelen. Hij stond ook steeds met halster op stal omdat ze hem anders niet gevangen kregen). Op die andere locatie werd hij vele rustiger. Je kon hem zo pakken op stal, zelfs zonder halster. Onze band werd ook beter omdat ik daar de enige was die voor hem zorgde.
Tuurlijk blijft hij nog steeds wat nerveus in drukte en het valt ook al wel eens voor dat ik hem op wei niet gevangen krijg ( hij staat nu 24/7 op wei). Maar dat paard van toen op de manege heb ik nooit meer terug gezien.
Ieder paard reageert ook weer anders natuurlijk. Kan je niet zeggen hoe die van jou op een verandering van stal reageert, maar als het voor jou ook makkelijker is als hij korterbij huis staat kan je het zeker overwegen.