Paardenverzekering nuttig of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Paardenverzekering nuttig of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 10:19

Ik zat gister-avond eens te rekenen wat betreft de verzekering van mijn paard.

Hierbij kwam ik tot de conclusie dat ik in totaal zo ongeveel 1200 a 1300 euro :$ per jaar betaal en daar bedoel ik mee:
De kosten van de verzekering per jaar.
Eigen risisco.
80% per DA rekening wordt vergoed, dus 20% komt nog voor eigen rekening.

Ik kwam tot de conclusie dat ik afgelopen jaren eigenlijk beter geen verzekering kon hebben, want de kosten die ik heb gemaakt zonder verzekering waren in totaal goedkoper dan met verzekering. :\

Ik geloof dat ik mijn verzekering op ga zeggen, want ik ben meer geld kwijt op deze manier.
(had de verzekering eind volgend jaar toch wel moeten opzeggen ivm emigratie naar Zuid-Frankrijk, maar geloof dat het een jaartje eerder wordt).

Hoe zijn de ervaringen van jullie?
Hoe denken jullie over de verzekeringen?

Ik denk dat een verzekering idd nuttig is bij grote blessures of bv koliekaanvallen waarbij ze naar de kliniek moeten of evt operaties.
Maar helaas kan je deze dingen nooit van te voren voorspellen (of gelukkig, het is net hoe je het zien wilt ;) )

Sim

Re: Paardenverzekering nuttig of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:23

Als jij zonder pardon de kosten van een (koliek) operatie kunt ophoesten kun je je verzekering makkelijk opzeggen. Kun je dat niet zou ik voor dat jaartje het risico niet lopen.

En stel dat er wat met je paard gebeurt, iets ernstigs waardoor hem definitief weg moet brengen een been breken ofzo, heb je dan meteen geld om een nieuw paard te kopen? Een verzekering (ziektenkosten A) vergoedt dan tenminste nog een aardig bedrag (ligt er aan voor hoeveel je paard verzekerd is) wat je bij het geld voor een ander paard kunt leggen.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:24

Hey,

Ik heb mijn paard(en) wel verzekerd, maar heel laag, waardoor ik maandelijks geen hoge kosten heb, maar wel gewoon de dierenartsrekeningen eruit haal. Ik ben ongeveer € 600,00 per jaar kwijt. Eigenlijk ook nog wel veel als ik het zo bekijk.

Want op het moment heb ik niet zo heel veel problemen met me paard. Alleen mocht me paard nu echt naar de kliniek moeten ben ik denk toch wel heel blij dat ik een verzekering heb.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:24

Ik heb 1 van mijn paarden 11 jaar verzekerd gehad en toen hij iets had, kreeg ik het niet vergoed.
(Hij was met zijn oog aan een haak blijven hangen en moest daarvoor naar Utrecht)
Hij heeft plastische chirurgie gehad en heeft 3 weken in Utrecht gestaan, wat me toen 1200 GULDEN heeft gekost.

Heel veel word niet vergoed dus je kunt beter zelf maandelijks wat geld opzij zetten.

Ik laat mijn paarden i.i.g. nooit meer van mijn leven verzekeren.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:25

Ik zit bij een onderlinge verzekering, ben 90 euro per jaar kwijt en hij is alleen verzekerd tegen de dood.
Wat een geld ben jij kwijt zeg... en dan zeker ook nog allerlei kleine lettertjes, zoals geen artrose. Daar is mijn andere paard op afgekeurd en ook op uitgekeerd.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:26

HorseTopShop schreef:
Ik heb 1 van mijn paarden 11 jaar verzekerd gehad en toen hij iets had, kreeg ik het niet vergoed.
(Hij was met zijn oog aan een haak blijven hangen en moest daarvoor naar Utrecht)
Hij heeft plastische chirurgie gehad en heeft 3 weken in Utrecht gestaan, wat me toen 1200 GULDEN heeft gekost.

Heel veel word niet vergoed dus je kunt beter zelf maandelijks wat geld opzij zetten.

Ik laat mijn paarden i.i.g. nooit meer van mijn leven verzekeren.

Wat raar. Waarom werd het niet vergoed dan? Als je een uitgebreide ziektenkostenverzekering hebt zouden dat soort dingen ook gewoon vergoed moeten worden.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 10:28

1200 euro voor 3 weken utrecht??
Dat is eigenlijk niet duur.

Maar idd raar dat dat neit vergoed werd.
Welke verzekering was dat?

Ik ben nu bij de Efo verzekerd.
Betaal 750 euro per jaar incl DA kosten.
Maar dan idd eigen risico en dus 80% per rekening wat vergoed wordt.

Manlief zegt: eruit met die verzekering, maar ik zei al: maar als ze iets groots krijgen....
Maar hij is zo nuchter: nou dat zien we dan wel, je moet niet zo denken.....

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 10:29

IKbenEllen schreef:
Ik zit bij een onderlinge verzekering, ben 90 euro per jaar kwijt en hij is alleen verzekerd tegen de dood.
Wat een geld ben jij kwijt zeg... en dan zeker ook nog allerlei kleine lettertjes, zoals geen artrose. Daar is mijn andere paard op afgekeurd en ook op uitgekeerd.

Jep, maar moet even nakijken wat dat ook al weer was, maar idd ook iets in de kleine letters.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:30

Ik had geen uitgebreide ziektenkostenverzekering. Dat was me veel te duur. En de kosten van Utrecht waren juist helemaal niet duur.
Dus zonder verzekering was ik altijd goedkoper uit geweest.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:31

eowyn04 schreef:
1200 euro voor 3 weken utrecht??
Dat is eigenlijk niet duur.

Maar idd raar dat dat neit vergoed werd.
Welke verzekering was dat?

Ik ben nu bij de Efo verzekerd.
Betaal 750 euro per jaar incl DA kosten.
Maar dan idd eigen risico en dus 80% per rekening wat vergoed wordt.

Manlief zegt: eruit met die verzekering, maar ik zei al: maar als ze iets groots krijgen....
Maar hij is zo nuchter: nou dat zien we dan wel, je moet niet zo denken.....

Gulden staat er met grote letters bij ;)
Het is ook helemaal niet duur. Als je zelf geld opzij legt, ben je altijd goedkoper uit.

Welke verzekering het was moet ik even op gaan zoeken. is alweer even geleden.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 17-11-10 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:31

Ik heb mijn paard altijd wel verzekerd gehad, maar mijn premie was véél lager dan dat wat jij per jaar betaald.

Vorig jaar heeft mijn paard koliek gekregen en moest geopereerd worden. Bij mijn verzekering (Hippozorg) staat er dat er per kalenderjaar maar een maximum bedrag wordt uitgekeerd. En geloof me, dat bedrag is maar een schrale troost op het totale bedrag van de operatie+opname.

Maar toch was ik blij dat ik verzekerd was, want stel dat ze het niet gehaald zou hebben, kreeg ik wel m'n geld om een ander paard te kunnen kopen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:33

HorseTopShop schreef:
Ik had geen uitgebreide ziektenkostenverzekering. Dat was me veel te duur. En de kosten van Utrecht waren juist helemaal niet duur.

Dan is het logisch dat je niets vergoed kreeg.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:35

_Sim_ schreef:
HorseTopShop schreef:

Dan is het logisch dat je niets vergoed kreeg.

Dan nog ben ik goedkoper uit als ik het geld zelf opzij had gelegd. Want de kosten van de verzekering zijn zoveel duurder dan de kosten van de operatie zelf.

Ik had in die 11 jaar rond de 10.000 GULDEN betaald aan de verzekering terwijl de kosten van de operatie + 3 weken in Utrecht staan, maar 1200 gulden heeft gekost.

Dus kan je nagaan als ik een duurdere verzekering had gehad. ;)

Edit: Ik zal de precieze data, kosten en verzekering vanmiddag even opzoeken.
Ik moet er wel bij zeggen dat dit nog in de guldentijd was dus alweer even geleden. Weet niet hoe duur alles nu is.

pink_gerbera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:43

Onze verzekering heeft mijn paard zijn leven gered maar we hebben achteraf wel enorm veel moeite moeten doen om iets vergoed te krijgen.

Mijn paard had namelijk een ongeluk gehad en de eerste dierenarts die kwam wou hem meteen een spuitje geven omdat hij vond dat het einde verhaal was. De verzekering gebeld hoe we het moesten aanpakken en die vonden dat we mijn paard eerst naar een aangesloten kliniek moesten zeulen zouden we iets van het verzekeringsgeld willen zien.
Paard op de trailer gezet en richting kliniek waarbij bleek dat het hij tijdens het ongeluk net geen essentiële delen had geraakt (zoals pezen etc.) en hij dus enorm veel geluk had gehad.

Met de vervolgprocedure heeft de kliniek wel nog diverse fouten gemaakt waarover we nog wel een beetje in de clinch gelegen hebben omdat hun een rekening stuurde die niet klopte en de verzekering ook bijna niets wou vergoeden. Na een hoop gezeur hebben we toch zo'n 80% vergoed gekregen.
Wat ik niet meer dan terecht vind eigenlijk omdat we al zeker 8 jaar premie betalen en nog nooit iets hebben gehad.... en dan heb je is wat en denk je nou daar heb ik mijn verzekering voor en dan krijg je dit :S Maar uiteindelijk toch nog goed gekomen dus eigenlijk mag ik ook weer niet echt zeuren..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:47

Ik haal hem iig niet meer uit de verzekering, heb de verzekering er ruim 5 keer uit!
wel moet je goed letten op de voorwaarden en kleine lettertjes lezen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 11:06

horse-top: zal effe brilletje aanschaffen. Kan niet meer lezen, :D
Maar ik denk wel dat ik het met je eens ben, dat je beter toch geld op zij kan leggen. En mocht het nodig zijn, dat je dat gebruikt.
Gewoon eigenlijk standaard elke maand standaart over laten maken naar spaar ofzo.
(kan je ook nog een beetje rente trekken :7 )

Ik had het met manlief er ook over om een goedkoper verzekering te nemen, maar hij zegt ook: en dan....
dan betaal je nog voor eigenlijk niks, want als je het dan niet nodig heb.

Het is alleen de angst dat wanneer je haar uit de verzekering haalt dat er gelijk wat gebeurd....

Maar er is laatst toch ook een onderzoek geweest naar verzekeringen.
Dat men gigantisch veel betaald en er weinig voor terug krijgt. Oplichterij wil ik het niet noemen, maar je wordt wel lichtelijk uitgekleed.

Pink: dat soort verhalen heb ik meer gehoord.
Dat mensen moeten vecht om geld te zien. En dat verzekeringen sommige paarden, ondanks bv veel pijn maar blijven doorsturen naar andere klinieken enz... Uiteindelijk worden ze ingeslapen.
Maar voordat dan alles voorgoed wordt duurt soms heel lang en je moet soms echt vechten.

Ik begrijp dat je idd toestemming moet vragen om je paard in te laten slapen, anders krijg je niks uitgekeerd.
En als ze niet akkoord gaan, dan moet krijg je niks.
Of de verzekering neemt je paard "in beslag"?? dat vind ik echt te gek voor woorden.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 11:07

mystery1980 schreef:
Ik haal hem iig niet meer uit de verzekering, heb de verzekering er ruim 5 keer uit!
wel moet je goed letten op de voorwaarden en kleine lettertjes lezen.

oefff, maar dat is dan ook niet echt leuk.
Heb je regelmatig blessures en ellende, niet leuk :n

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 12:31

Heb nog eens gebeld.
Als ik een beperkte verzekering neem:

Dood, ongvallen en daaruit voortvloeiende da-kosten, koliekoperaties en andere levensbedreigende situatie die worden dan vergoed.
Betaal ik 350 euro per jaar.

Weet iemand of dat duur is en of het slim is om dat te doen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:51

Wij hebben de paarden enkel voor diefstal, dood en ongevallen verzekerd.

Vind het een prettig idee en de premies zijn laag

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 12:52

waar heb je verzekerd? En wat zijn je kosten?

Hoor net dat ze dan ook ontzettend moeilijk doen, als het erop aan komt. ;(

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:02

Ik heb mijn paard onlangs uit de verzekering gehaald, mijn redenen hiervoor zijn:

- Ik heb besloten dat dit mijn allerlaatste paard is en ik geen ander paard meer koop mocht hij overlijden (dus geen bedrag nodig voor aanschaf nieuw paard)
- Ik heb een heel goed en fijn adresje mocht hij nog kunnen fungeren als grasmaaier :-)
- Is hij niet meer geschikt als grasmaaier en heeft pijn, dan breng ik hem persoonlijk naar de slacht (ik vertrouw geen verzekering(en) meer ;) )

Ik was verzekerd voor diefstal, dood en ongevallen en betaalde € 340 per jaar (verzekerd bedrag € 4000)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:10

Ik heb alleen de verplichte "WA-verzekering" voor mijn paarden. Alle "normale" dierenartskosten kan ik zo betalen, mocht het een groter bedrag worden dan kan bij onze DA in delen worden betaald en mocht het een megagroot bedrag zijn dan neem ik wel een rentevrije lening bij het bedrijf waar ik werk. Ik denk dat het op deze manier, zolang de paarden niets heftigs overkomt, het goedkoopste is.
Ben als de dood dat ik veel geld uitgeef aan verzekering en dan wordt een bepaalde behandeling niet vergoed. Ik hoor het vaker, ik lees het in dit topic weer en er zitten in zo'n contract zoveel haken, ogen en kleine lettertjes. Soms zelfs getouwtrek met de verzekering, of het nou wel of niet binnen een beschrijving in het contract past.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:17

Ik heb mijn paard alleen voor dood verzekerd, of als ze niet meer bruikbaar is voor het werk :P

Ik heb een boerenverzekering op haar afgesloten, en dat kost me iets van 94 euro per jaar. Als ze komt te overlijden krijg ik een bepaald bedrag. Als ze blijvend kreupel raakt kan ik haar als ik dat wil terugkopen van de verzekering, en dan kan ik altijd beslissen wat ik met haar wil doen (en houd ik nog een bedrag over, want ze keren dan wel uit).

Zo'n ziektekostenverzekering vind ik geldverspilling. Uiteindelijk ben je een hoop geld kwijt, en een hoop wordt niet vergoed.
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 17-11-10 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 13:17

Gambler, wat bedoel je met WA-verzekering?
het ruiterbewijs? die heb ik ook, die vergoeden dan de kosten aan diegene bij wie je paard schade aanricht, toch??

Ik geloof dat ik nu wel definitief een beslissing heb genomen idd.

Volgens mij kan ik beter gewoon elke maand automatisch sparen.
Grote bedragen kan je met DA's idd vaak regelen om in termijnen te betalen en mega-grote bedragen dan kijk ik mijn schoonmoeder gewoon even lief aan voor een rente-vrije lening :7 8-)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 13:19

Angeliekje schreef:
Ik heb mijn paard alleen voor dood verzekerd, of als ze niet meer bruikbaar is voor het werk :P

Ik heb een boerenverzekering op haar afgesloten, en dat kost me iets van 94 euro per jaar. Als ze komt te overlijden krijg ik een bepaald bedrag. Als ze blijvend kreupel raakt kan ik haar als ik dat wil terugkopen van de verzekering, en dan kan ik altijd beslissen wat ik met haar wil doen (en houd ik nog een bedrag over, want ze keren dan wel uit).

Boerenverzekering??? :? Goss wat een verzekeringen allemaal zeg.

Maar dat terug kopen vind ik zo ontzettend belachelijk.
Tis toch jouw paard!!
Nee, met die regel kan ik niet leven.