Petrie vs. Lipica dressuurlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Petrie vs. Lipica dressuurlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 00:02

Hoi mensen,

Ik ben van plan nieuwe dressuurlaarzen te kopen. Alleen twijfel ik erg tussen Petrie en Lipica. Ik wil graag kwalitatief goede laarzen hebben. Ik rij 6x per week minimaal 1 paard. De laars moet lang goed blijven. Ik wil dus graag hard rundleer en een echte dressuurlaars met een dikke balein achter de kuit. Ze mogen max 350 euro kosten.
In eerste instantie dacht ik aan Lipica, maar de dichtstbijzijnde dealer is meer dan een uur tuffen van mijn huis. Dus ik zit ook op flinke benzinekosten bij die laarzen. Verder is de levertijd nu 12 weken. Lang dus.
Welke laarzen vinden jullie beter: Petrie of Lipica? En waarom?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:05

Ik heb thuis lipica's staan. Opzicht zijn het fijne laarzen en zitten ze lekker qua pasvorm.
Ik heb kalfsleren laarzen dus ze beschadigen wel heel snel maar zitten dan ook onwijs lekker en hoef je niet in te lopen, tenminste ik niet.
Wat wel zo is, mijn laarzen zijn verkeerd aangemeten. Mijn voet en enkel is perfect en zit heerlijk maar mijn kuit is te groot en de laarzen zijn te hoog.
Nu heb ik ze aanlaten met via een ruitersport zaak dus mijn advies laat ze gelijk bij lipica zelf aanmeten. :)
Mijn volgende paar laarzen worden rundlederen laarzen van petrie :j
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 17-11-10 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:06

Pff nou mijn Petrie's verdwijnen een deze dagen de prullebak in en ik hoef ook nooit meer een nieuw paar! Vind ze echt verschrikkelijk. Zo hard en stug, duurt eeuwen voor ze ingelopen zijn... Ze gaan lang mee, dat wel. Maar erg comfortabel vind ik ze niet en dat heb ik ze ook nooit gevonden, ik heb ze nu zo'n vier jaar gehad gok ik. :n

Zelf ga ik nu Lipica proberen, inderdaad jammer van de levertijd maar ik vind ze erg mooi en relatief goedkoop als je ziet wat je er zelf allemaal aan kan samenstellen. Lipica's kan je ook met een harde buitenlaag nemen geloof ik, misschien zou dat dan iets voor jou zijn?

Ik kan je dus (nog) niet zeggen of ik Petrie of Lipica fijner vind... Maar voor mij dus geen Petrie's meer!

ilse86

Re: Petrie vs. Lipica dressuurlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 00:08

Ok, mijn laarzen moeten wel hard zijn omdat het been dan mooi stil ligt. Verder heb ik ze graag op maat.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:11

Ik heb bij mijn lipica ook een harde buitenlaag :j Moet zeggen dat dat wel heel fijn is.
Ik heb er nu ongeveer 10x meer gereden een aan de binnen kant van mijn laars heb ik al best wel grote slijtage plekken zitten.
Deze heb ik trouwens, waren meest standaard laars, 200 euro
Afbeelding

Zoals je ziet steekt bij mij dus heel erg mijn kuit uit, dat komt omdat ze en te groot zijn en omdat er een rits in zit.
Als er geen rits in zit dan steken ze dus sowieso al veel minder uit.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 00:14

ik wil van lipica sowieso de cambridge (zipper). Dus óf geen rits, óf de rits aan de binnen voorkant. dus absoluut geen uitstekende kuit zoals jij hebt. het model op de foto heb ik nu ook van derby. wel fijn laarsje inderdaad!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:21

Die kuit vind ik inderdaad zelf ook heel lelijk. Helaas kan ik geen laarzen aan zonder rits ivm blessure.
Misschien is de Hurlingham dan wel een idee voor jou. Hoe bevallen jou Derby's want ik wil of over op Petrie of over op Derby en dan de Softjumper maar volgens mij zijn die zo door met dagelijks gebruik.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 00:28

ik heb de softjumper zonder veter, met lakneusje en lak ritsbeschermers. mooie laars en is al 3 jaar mooi. gebruik ik dagelijks! super laarsje, maar ik wil nu een keer een echte stevige laars.
heb de derby's wel in moeten lopen en het leer was stukken steviger dan dat van de rectilignes die ik daarvoor had. die laarzen waren zo stuk omdat het leer te soepel was.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:33

Als je echt opzoek bent naar een stevige, harde laars die lang mee gaat is de Petrie nog niet eens zo'n slechte optie voor je denk ik.
Smaken verschillen natuurlijk en ieders gebruik ook.
Mijn Lipica's ga ik alleen gebruiken voor wedstrijden dus dan maakt het ook niet erg uit als ze niet hard zijn. Sterker nog, zelfs fijner.. Anders kan ik er pas na 20 wedstrijden normaal mee rijden.
Voor de training gebruik ik gewoon chaps, dat vind ik nog altijd het fijnste.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 16:06

ik heb de petries besteld. ook vanwege de hardheid van de laars en het feit dat de dichtstbijzijnde lipica dealer een uur rijden is bij ons vandaan. Als er een keer wat met de laars is, kan ik gewoon in de buurt terecht. Heb de petrie olympic gekozen. fijne laars, mooi stug. mag best pijn doen met inlopen/rijden. geeft niks. ze blijven dan ook langer mooi!
Vind de laarzen van lipica echt prachtig hoor! Misschien een volgende keer.

Daarbij: de petrie cambridge zipper kosten 255 euro. 2 uur rijden heen, 2 uur terug. komt neer op ongeveer 40 euro benzinegeld. dan na 12 weken weer naar raamsdonksveer. 40 euro benzinegeld. komt neer op 335 euro. de petries kosten 375, maar haal ik in de buurt. mocht er een keer wat mee aan de hand zijn, kost het me weinig benzinegeld.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:09

Ik heb 2 jaar geleden de Hurlingham aan laten meten bij Lipica en daar de harde versie leer besteld. Ik vond ze verschrikkelijk, waren mij veels te hard. Ik heb ze toen ook weer verkocht na ze een keer of 5 aangehad te hebben om in te lopen. Het jaar daarvoor heb ik een paar middelharde versie gekocht en die heb ik nog aan. Petries vind ik ook veels te stug.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:31

Dat is absoluut zo Ilse, daar zit ik dus nu mee.
Mijn laarzen zijn niet goed aangemeten maar ik moet dus naar Raamsdonkveer wil ik ze aan laten passen.
Dus ik heb ze te koop staan maar er word zo weinig voor geboden :( en dan wil ik de Derby Softjumper of de Petrie Glasgow

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:39

precies. ik heb maar eieren voor mijn geld gekozen wat dat betreft. De laars is duurder, maar als puntje bij paaltje komt wat betreft brandstof én laars, maakt het qua prijs niet zoveel uit. En dan vind ik de Petrie Olympic mooier dan de Lipica Cambridge denk ik. Ook wat betreft stugheid.

@Montyrulezz: ik wil juist een stuggere laars omdat mijn been niet mooi stil ligt. als ik m nu teveel beweeg, voel ik het vanzelf ;) Heb het jarenlang goedschiks geprobeerd, maar ben mijn gewiebel nu zat. Wie niet horen wil, moet maar voelen :P Die pololaarzen zijn schitterend mooi. Vooral de kleur Seahorse vind ik prachtig. Maar ja... Helaas

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:46

Ik wil graag de Petrie Athene (polo in zwart) maar nog maar even doorsparen :o als mn lipica's stuk zijn pas nieuwe. Er is toch niemand die mn laarzen wil kopen voor een schappelijke prijs

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:52

Ik hoorde pas van iemand dat ze bij Petrie ook een soepelere versie maken tegenwoordig, juist omdat er zoveel klachten waren met inlopen/inrijden. Ze schijnen goed te lopen.

Zelf heb ik een paar Lipica's (inmiddels m'n 2e paar in 14 jaar) en ze zijn nu aardig aan het verslijten (gewoon hoog model zonder rits). Ik ga zeker weer nieuwe aan laten meten, ze zijn me tot nu toe prima bevallen. Ik denk er wel aan om in de volgende een rits te nemen, ik twijfel alleen nog over een rits vóór of achter.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:53

ik zou dan voor doen. vind ik mooier voor een dressuurlaars!
ik heb bewust voor een stugge laars gekozen. de petrie olympic is nog soepel voor petrie begrippen :P

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:56

Ik zou voor doen, zie mijn laars Laura. Grote kans dat je anders ook zo'n uitsteek kuit krijgt :o

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:58

Ik zou eerlijk gezegd niet voor Lipica's gaan. Mijn eerste paar Lipica's waren PER-FECT! Toen is die man overleden, en sinds zijn zoons het overgenomen hebben, is de kwaliteit van de laarzen baggerslecht. Vind ik..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 23:00

is natuurlijk niet bij elke laars zo. ik heb derby's met rits achterin en ze zitten mooi slank. Maar ik heb het idee dat de rits achteraan eerder stuk gaat dan als je m voorin hebt.
Heb vandaag de Petries aangehad. Wel een maf, stug ding, maar ik denk dat ik er wel mee uit de voeten kan! Even met krukje opstappen, beugels 2 gaten langer en gaan met die banaan! (blauwe knieholtes neem ik dan maar op de koop toe haha)

@Magnummm
Mijn instructrice haalde idd ook haar laarzen bij lipica. en zij heeft me lipica geadviseerd. toen zij er kwam, werden de laarzen nog gemaakt in een eengezinswoninkje. Volgens mij zijn ze nu wel iets groter geworden, aangezien ze ook met dealers werken. Lipica wordt ook steeds duurder, dus uiteindelijk maakt het niet zoveel meer uit.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:01

Nou, ik denk dat als ik je de laarzen laat zien (en dat zijn een hooooop paren) dat je gaat huilen. :P Ik waarschuw je alleen even ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 23:03

Heb de petries al besteld haah ;) Heb je toevallig die pololaarzen van lipica? (ff nieuwsgierig, vind ik superlaars om te zien)

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:03

Nope :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 23:04

hmm. jammer ;) Volgens mij schrok mijn instructrice ook wel van de laarzen. had plaatjes uitgeprint van lipica's en petries. Ze wees direct de lipica's af, terwijl zij juist jarenlang met die laarzen heeft gereden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:05

ik heb nu lipica's staan. 2 jaar oud. rij er 3 paarden per dag mee. laarzen zijn nog prima.

een keer was de rits wat minder. heeft lipica gratis nieuwe ritsen erin laten zetten. (dat doet petrie niet)
en heb nu na 2 jaar nieuwe hakken eronder geplaatst. maar de laarzen kunnen nog wel even mee hoor, terwijl ik er toch niet super zuinig ofzo ben.

heb ook nog een paar staan voor de wedstrijden. ik vind het erg fijne laarzen.

en vind petrie gewoon veel te duur, en dan heb je nog niet eens maatwerk.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:06

_Lott: Tegenwoordig kunnen zij bij Lipica ook niet meer fatsoenlijk aanmeten :P