dominante 3 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

dominante 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 01:02

vorig jaar ben ik begonnen met het wandelen en longeren van zara. Een lieve 3 jarige merrie.
Dit jaar is ze drie geworden en ben ik begonnen met inrijden. Op zich heeft ze geen kwaad in de zin. Het inrijden is ook super braaf gegaan.

Ik loop alleen tegen de volgende problemen aan. Ze is dominant in de zin van als ze geen zin heeft dan doet ze ook gewoon niets meer.
Dit merk je met opzadelen, ze pakt alles vast met haar mond of loopt overal in te happen. Verder staat ze wel braaf stil.
Je kunt haar wel straffen met een tik tegen haar neus of een mep, maar daar reageert ze gewoon niet op.

Ook met het rijden is ze niet de snelste. In stap en draf heb ik dit redelijk opgelost. Maar galop, daar heeft ze gewoon geen zin in. Aan de longe lukt dit wel, dit oefen ik regelmatig om haar achterhand sterker te maken. (ook hier moet ik wel veel moeite doen om haar voorwaarts te krijgen want ze heeft ook geen respect voor een longeerzweep) Ook tijdens een buitenrit gallopeerd ze gewoon. Maar in de bak gaat ze alleen harder draven en als ik dan boos wordt een een tik geef dan gooit ze haar kont tegen de krib en gaat ze alleen maar langzamer.
Echt als ze een middelvinger zou hebben zou ze die opsteken naar me heb ik het idee.

Het probleem is dus vooral dat ik haar niet echt kan staffen op het moment dat ze iets verkeerd doet omdat ze niet of nauwelijks op een straf reageert.

Annem84

Re: dominante 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 01:06

Ik heb trouwens les en ook mijn instructise vind het een gevalletje appart. Ik ben nu een tijdje op aanraden van mijn instructrise aan het longeren om haar daar in ieder geval goed voorwaarts mee te krijgen.
Maar goed daarnaast blijft ze gewoon dominant.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:09

zoek iemand die je kan helpen hiermee, ws [en dat klinkt vervelend maar zo bedoel ik het niet] ben je voor het paard niet overtuigend genoeg en ze komt ermee weg..jij moet zo zelfverzekerd kunnen overkomen dat t paard respect voor jou krijgt ,dat heeft ze nu dus duidelijk niet.
in eerste instantie zou ik zeggen geef r s een hel harde skup onder de kont! ofwel aanpakken die hap! maar doe het even met begeleiding iemand die jou wijst op je eigen lichaamstaal en houding.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 01:17

Dat heb ik al, mijn instructrice helpt me hierbij, ook met longeren en dergelijke. En ik ben geen mietje wat alles zielig vind. Een schop heeft ze al lang gehad en ik ben ook niet bang om een keer raak te slaan met een longeerzweep.
Alleen in wordt een beetje moedeloos dat er iemand springend en zwiepend achter haar aan kan rennen en ze er gewoon geen moer om geeft.
Ik heb wel vaker een paard ingereden en jonge paarden gehad maar die kregen gewoon een mep als ze niet luisteren maar dat heeft gewoon geen nut.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:22

Een paard bij ons op stal was enorm sloom!
Met geen zweep/ longeerzweep naar voren te branden.

Nu longeert de eigenaresse met leadrope, volgens mij een vorm van horsemanship. Het paard is er enthousiast van en is lekker voorwaarts...

Onder het zadel is hij ook een stuk actiever geworden. En hierbij gebruikt ze af en toe haar stem ook gebruikt de instructrice de leadrope tijdens de les.

Het ene paard houdt van een andere aanpak dan de ander... Gelukkig zijn er veel methodes zodat we bij veel "gevallen" toch een passende communicatie kunnen vinden.

Mijn driejarige werd ineens ook wat slomer (ik reed 2 a 3x per week 30 minuten). Een maandje vakantie deed bij hem wonderen!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:26

Ze is pas 3, dus of dit met dominantie te maken heeft? Dus dan is het vrij logisch dat ze moeite heeft met galopperen aan een longe of in de bak. En ja, buiten rechtuit gaat vaak makkelijker.
Dus je tijd nemen voor je paard en met de galop wachten tot ze wat sterker is.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:32

Ben het hierin ook eens met Setteke.
Was het stukje gallop in je openingspost vergeten!

De eerste 3 maanden met inrijden heb ik de gallop gewoon even totaal laten zitten.
Longeren in een grote bak en meelopen.
Nu de gallop weer opgepakt, linksom gaat goed, rechtsom gaat moeilijk (of heel hard draven of knalhard galloperen of overkruist)...
Geef dat inderdaad wat tijd.
Mijn paard doet bv. echt alles voor de mens, zolang hij weet wat ik wil dan doet hij het direct. De werklust is er wel om de rechtergallop in te gaan, maar het lichaam is er gewoon nog niet.

Wij hebben niet genoeg ruimte om buiten te rijden alleen 1x per maand het strand op. Als jij hier wel ruimte voor hebt zou ik vooral heerlijk rechte stukjes gallop meenemen het komt vanzelf wel ;)

aandreaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:33

Less is more :o . Als grote gebaren niet helpen bij je paardje kun je het misschien eens proberen met hele kleine aanwijzingen. Denk aan een vlieg die op een paard gaat zitten, dat irriteert. Ik heb ook zo'n paardje lopen. Grote gebaren zorgen voor stilstand, een kleine vingerwijzing zet haar in beweging. Succes met deze leuke uitdaging :D .

En wat betreft het galopperen ben ik het eens met Setteke. Buiten rechte lijnen galopperen, zodat ze haar balans kan vinden.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 01:58

Die galop is ook niet echt het probleem, dat is maar een voorbeeld. Dat is niet het punt waar ik me druk om maak. Ze gallopeerd buiten ook gewoon op een recht pad dus dat zal vast wel goed komen.

Die dominantie is niet alleen ten opzichte van mij. Ze staat in een kudde van 10 merries en hier staat ze ook niet bepaald onderaan in de rangorde terwijl ze wel 1 van de jongste is. Dus het is ook wel echt een stoere merrie.
Maar ook 1 die van aandacht houd altijd vooraan in de wei staat en altijd met je mee wil.
We hebben ook al veel bereikt. In het begin kon je de wei niet opemaken zonder dat ze over je heen walste. Wandelen was ook een drama in het begin. Dat gaat echt super. Ze wacht netjes in de wei op haar beurt en met wandelen loopt ze netjes naast me en als ik stop staat ze ook meteen stil.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:59

Amvbeek schreef:
Dat heb ik al, mijn instructrice helpt me hierbij, ook met longeren en dergelijke. En ik ben geen mietje wat alles zielig vind. Een schop heeft ze al lang gehad en ik ben ook niet bang om een keer raak te slaan met een longeerzweep.
Alleen in wordt een beetje moedeloos dat er iemand springend en zwiepend achter haar aan kan rennen en ze er gewoon geen moer om geeft.
Ik heb wel vaker een paard ingereden en jonge paarden gehad maar die kregen gewoon een mep als ze niet luisteren maar dat heeft gewoon geen nut.

Nou ik zou ook mijn vinger opsteken als ik zo gemotiveerd werd. Je hebt gelijk dat ze het niet voor je wil doen. De oplossing is makkelijk, denk eens goed na waarom niet, en pak dat aan. Misschien is ze nog niet sterk genoeg, misschien vindt ze er gewoon geen bal aan, aan dat cirkeltjes rijden, misschien vindt ze jou (nog) niet de moeite om zich voor uit te sloven.. kan allemaal. Geduld en de juiste dingen goed belonen kan dat allemaal oplossen.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 02:05

als je met de wei en wandelen wel overwicht hebt en zij netjes op jou let,zou het dan niet zo kunnen zijn dat het geen kwestie is van willen maar van kunnen?? Een driejarige die niks om een tik geeft lijkt me eerder een geval van een lijf wat niet wil. Al eens nagekeken door een chiroprator/fysio??

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 02:06

Ik ben het helemaal met Bandida eens maar wil er nog aan toevoegen dat het ook heel goed mogelijk is dat het zadel niet goed ligt. Dit gezien het bijten met zadelen en het niet voorwaarts willen gaan.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 02:28

Ze bijt niet naar het zadel. Als ze vast staat is alles interresant en gooit ze alles van de balk af wat voor haar staat. Dus ze hapt in het zadel wat voor haar neus hangt.
Ik heb verschillende zadels geprobeert, maar het zadel waar ik nu mee rij ligt het beste.

Als ik het geld had zou ik er een splinternieuw zadel voor kopen. Maar dat heb ik niet. Het is ook geen eigen paard. Dus ik moet het doen met de dingen die ik heb. Maar ze reageerd ook niet apart op het zadel. Zoals ik al zei is ze ook in de wei naar andere paarden dominant.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 02:39

Ik heb even in jouw profiel gespiekt. Al voor het derde jaar ben je begonnen met longeren, op drie jarige leeftijd ingereden. En wat ik zag is een Fries die Zara heet?
Ik denk, dat je te snel wilt. Een Fries is vaak al wat later rijp en ook volwassen tussen de oren.
Dat zij niet wil galopperen in een bak en aan de longeerlijn, is niet vreemd. Daar is ze van achteren nog lang niet klaar voor.
Je kunt beter een stap terug nemen. En om de galop beter voor elkaar te krijgen, dit alleen doen op lange rechte stukken. (op een pad o.i.d.) Vooral tempowisselingen in de galop maken.
Verder moet je vooral niet te veel van haar vragen. Het heeft niet te maken met dominantie, ze is gewoon nog te jong en nog niet sterk genoeg.
En dat ze nergens af kan blijven, is echt jeugdigheid. Je kunt beter zorgen dat ze niet aan de spullen kan komen. Zij weet niet dat het niet mag.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 02:48

Ik ben toen ze 2 was begonnen met wandelen en het wennen aan in de hand zijn. In de winter toen ze 2,5 was ben ik begonnen aan de longe. En in mei ben ik er voor het eerst op gaan zitten.
dit was in het begin hoogstens 1 keer per week erop en 1 á 2 keer longeren. In augustus heeft ze een maand vakantie gehad en in september ben ik begonnen met lessen. Ik rij haar en longeer nu hoogstes 2 keer in de week. Ze doet niet echt zwaar werk. Vooral buitenritjes en af en toe in de bak.

Ik verwacht geen hoge dressuur. ik ben echt een hobby ruiter en die galop hoeft ze ook nog niet te kunnen, dat is een voorbeeld. Waar het mij om gaat is dat ze hardstikke lief is en graag met me mee gaat alleen wanneer ze iets verkeerd doe ik haar niet kan straffen.
En op het moment dat ze geen zin meer heeft in de bak ze er gewoon mee stopt. Dus in het begin gewoon redelijk voorwaarts tot ze geen zin meer heeft. Ik snap dat ze geen uur volhoud alleen zij bepaald niet wanneer we klaar zijn met rijden.

En nadat ze mijn zadel een keer van de bok afgedonderd heeft heb ik inderdaad wel geleerd dat ik niets in de buurt moet leggen ;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 02:55

Dit zie ik even anders:
Citaat:
En op het moment dat ze geen zin meer heeft in de bak ze er gewoon mee stopt. Dus in het begin gewoon redelijk voorwaarts tot ze geen zin meer heeft. Ik snap dat ze geen uur volhoud alleen zij bepaald niet wanneer we klaar zijn met rijden.

Twintig minuten bakwerk is al heel veel voor een Fries van haar leeftijd. Jij denkt dat ze geen zin meer heeft wanneer ze ophoudt, ik denk dat ze aangeeft, dat de puf er dan uit is. Ik geef het paard groot gelijk.
Eigenlijk had je haar pas komende winter moeten inrijden maar dat is mijn mening.
Een Fries moet niet met 2,5 jaar al aan de longe, dat kan beter als ze al drie jaar is geworden en inrijden doe je bij voorkeur een half jaartje later. :o
Het gedrag wat ze laat zien is nog erg puppy-achtig. Je moet haar de tijd gunnen volwassen te worden.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 03:41

Merendeel van je vragen kan ik niet beantwoorden maar ik zit nu met een anderhalf jarige mini die dus ook alles pakt wat los en vast zit. Nu doe ik niets met hem dus de situatie is ietsje anders maar op het moment dat hij dit doet verveelt hij zich en trekt mijn aandacht.
Mijn oplossingen:
Ik hou hem bezig, hij is nog jong en ik kan nog lang niet alles van hem verwachten.
Negeren, gewoon door gaan en geef apsoluut geen aandacht aan het 'vervelende' gedrag dit zou juist kunnen motiveren.
Succes er mee

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:52

Ik denk ook dat je net te veel van haar verwacht.
Wat heb je zowel gedaan aan grondwerk. Ik zou als ik jouw was je wat meer richten op het grondwerk en het rijden laten voor wat het is en zoek een goede instructeur/trice die je kan helpen bij het grondwerk daar lessen in nemen heeft heel veel voordelen voor jouw en je paard.
En ik denk ook op het moment dat ze staakt dat het voor haar genoeg geweest is en als jij weet dat dat bv is na 20 minuten zorg dan dat je stopt met rijden als je op de 15 minuten zit stop voordat ze gaat staken denk dat je daar meer mee bereikt dan haar erdoor heen te dwingen en dan wordt ze overbelast omdat zij aan wil geven dat het genoeg is en jij perse haar daar door heen wil krijgen.
Ik ken het paard natuurlijk niet persoonlijk maar van wat je typt vind ik dat de meest logische verklaring en heeft dit niets met dominantie te maken zou dit het toch wel zijn dan moet je dus ook gaan werken aan het grondwerken en de verhoudingen tussen jouw en je paard duidelijk stellen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:16

Wij hebben dit ook meegemaakt met een pony. uiteindelijk bleek hij problemen te hebben. Hij kon bijna niet galopperen. In de bak is het ook moeilijker dan in het bos. In het bos zijn ze fit en gewoon rechtuit. In hun eigen voorkeurskant. De pony heeft last van zijn rug. Was echt een top pony, niet erg functioneel gebouwd. Lange benen en hoge lange ronde hals. Je ken het wel. Hij had wel erg goede gangen. We hebben hem nooit overtraind dat is niet de oorzaak geweest.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:24

Ik zie helemaal nergens in het hele verhaal ook maar iets dat wijst op een dominant paard. Ik zou je dan ook aan willen raden dat woordje lekker in te ruilen voor jong. Het is geen dominant paard maar een jong paard waar je mee werkt. Zoals hierboven ook al aan is gegeven moet je leren te luisteren naar het paard. Je zegt zelf namelijk dat ze wel wil. Daar ligt het dus niet aan. Als 20 minuten te veel is rij je er dus geen 20 maar minder. Stop altijd als het nog goed gaat. Ben je toch een keer te ver gegaan? Zorg er dan voor dat je even iets doet dat ze heel erg leuk vind. De kans dat datgene zal slagen is vele malen groter dan dat je iets van haar vraagt dat ze niet leuk vind. Zodra ze het doet stop je.

lisanneamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:10

hallo,
mischien kan je een join-up proberen. je bouwt vertrouwen en respect in je paard op.
als je op youyube join-up intikt, staat er precies hoe je dat moet doen.
ik zal het in het kort even uitleggen:
je gaat met je paard een kleine bak of longeer circel in en laat haar er los in lopen. maak met een longeer zweep een zwiepend geluid. maar raak je paard niet aan met de zweep. zorg dat het paard gaat galloperen.en je spoort hem telkens aan als ze wil stoppen. op een gegeven moment zal je zien dat het paard duidelijk wil maken dat ze graag wil stoppen met galloperen. dat kan je zien door dat het binneste oor naar binnen wijst. daarmee laat ze zien dat ze vriendjes wil worden. maar dat is nog niet genoeg dus laat je haar door galloperen. als ze kauw bewegingen gaat maken is dat de tweede stap. hier mee laat ze zien dat ze respect voor je heeft. maar weer is dit nog net niet voldoende wat je wilt bereiken. als het paard haar neus bijna de grond aan raakt is dat het juiste moment, om de rug naar haar toe te draaien en je ogen naar de grond te richten. alleen roofdieren kijken in de ogen. ze zal naar je toekomen en haar neus tegen je schouder of rug leggen. hiermee laat ze zien dat ze je helemaal vertrouwd. je aait haar even over de neus en je gaat rondlopen, om te testen of ze je dus vertrouwd. als het goed is volgt ze je overal waar je naar toe loopt.

met de join-up kun je veel bereiken. bijv zadel mak maken. staat het paard niet toe dat je het zadel op haar rug legt?(bijv.)naar een gelukte join-up? dan doe je alles weer van voor af aan. je moet er dus wel geduld voor hebben.

groetjes!

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:14

volgens mij is dat niet de defenitie van een join-up, maar eerder het moe jakkeren tot het paard graag stopt. Ik zou ff verder kijken, want het kan echt sneller als je een join-up wil doen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:53

Bovendien zijn er veel friezen die niet zo goed kunne galopperen,
Daarnaast hoeveel voer je zo'n grote. Want van bijv. 2 kilo op een dag kan je met een jong paard dat in de groei is niet zo fanatiek rijden als jij wilt. Ik ga er dan even vanuit dat je 3 keer of 4 keer per week iets met haar doet. Longeren of rijden en dan 20 min. telkens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:04

Ik denk persoonlijk dat je het advies van de join-up echt links moet laten liggen. De uitleg die erbij wordt gegeven hierboven is vrij primitief ben ik bang, en een join-up is niet iets wat je te pas en te onpas ('als het zadel opleggen niet lukt') weer opnieuw moet doen. :=

Ik ben het verder wel eens met de rest en denk dat het probleem er in ligt dat je paard gewoon nog erg jong is. Zeker het spelen met allerlei dingen, dat is natuurlijk vervelend (zeker als je zadel wordt omgegooid :+ ), maar het enige wat je eraan kan doen is je spullen buiten bereik zetten. (Of blijven meppen, wat ik niet wil veroordelen, maar dat zou mijn voorkeur niet hebben :) ).

Probeer het hele verhaal verder eens andersom te bekijken dan dat je nu doet: waarom zou zij bewust/opzettelijk langzaam gaan, als dat betekent dat ze geschopt of geslagen wordt? Ik ken maar weinig paarden die daarop kicken :D dus misschien is het wel niet om opzettelijk te klieren. Verder kunnen paarden elkaar onderling begrijpen en aansturen met slechts hun lichaamshouding, communicatie zit hem dan in de kleinste details, dus als schoppen en slaan al niet meer werkt.. misschien is het tijd om terug te gaan naar de basis, naar kleine aanwijzingen, goed letten op je eigen lichaamshouding, zeker weten dat jij het paard niet blokkeert of verwart, etcetera.

Het kan natuurlijk ook dat, zeker met longeren, er weinig uitdaging of afwisseling in het werk zit voor haar. Een paard zal van nature niet meer energie willen 'verspillen' (of gebruiken) dan nodig is, tenslotte zou dat betekenen dat ze een gemakkelijke prooi vormen voor potentiele roofdieren. Alleen maar rondjes lopen en vaak hetzelfde te verwerken krijgen kan natuurlijk vrij 'nutteloos' overkomen voor een paard. Ik vind zelf dat je met bijv. lange lijnen, of los grondwerk, meer en gemakkelijker kan afwisselen. Je kan gemakkelijker van hand veranderen, verschillende figuren maken (zeker met lange lijnen), waardoor je meer afwisseling erin houdt en niet constant 'hetzelfde' doet. Zo houd je de aandacht er meer bij, geef je het geheel wat meer 'reden' voor haar misschien.

Qua rijden, je zegt dat je ongeveer 2x in de week met haar bezig bent (rijden/longeren), hoe lang is dat per keer? Wat al gezegd wordt kan heel goed zijn; dat ze gewoon snel moe wordt. Misschien is het een idee om klein en rustig aan te beginnen, en als het goed gaat, tijdig af te sluiten, voordat er problemen zijn ontstaan. Beter voorkomen dan moeten genezen door af te straffen, toch? Dat lijkt me tenminste voor zowel jou als haar niet leuk, die botsingen iedere keer. Simpelweg weer rustig aan opbouwen, want niet ieder paard is even snel in de ontwikkeling. Misschien is dit de manier waarop jouw paard aangeeft dat het gewoon te veel is, of te snel, probeer daar voor open te staan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-10 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:11

Het paardje is nog jong en zal absoluut nog geen conditie hebben. Vaak lopen ze even een tijdje goed ca 15min ( in het begin) en in 1 keer stoppen ze ermee. Stap dan even en ga rustig weer aan het werk. Als ik jou was zal ik de galop een tijdje laten zitten. Oja, gebruik veral goed je stem misschien is het wel een stukje onzekerheid van het paardje.

Succes!