Bij ons in de buurt heeft iemand een veulen gekocht van toen naar zijn zeggen 4 maanden. Inmiddels zal het een maand of 7 zijn.
Hij had het ten eerste al geen gezelschap gegeven, ten tweede op een heel klein stukje grond gezet zonder schuilstal en gaf het niet zoveel eten omdat het niet te dik mocht worden.....
.We hebben op hem ingepraat zodat het een schuilstal heeft gekregen, hem aan het verstand gepeuterd dat een veulen toch echt altijd hooi/ gras tot de beschikking moest hebben (waarop hij een enorme baal kuil kocht...
) en dat het heel erg belangrijk is dat het een maatje heeft. Hij heeft er een shet bijgekocht van één of andere louche handelaar dat na een maandje al overleden is, god weet waaraan maar het zat onder het zand dus het zal koliek geweest zijn (wat weer kan komen doordat hij ze samen urenlang op vers gras (in augustus nog ingezaaid) gezet heeft.) Het veulen staat dus weer alleen helaas....Nu zag ik tot mijn grote verbazing dat hij een paar weken geleden het veulen aan het longeren was. Met een longeersingel om, aan het halster. We hebben hem er op aangesproken maar hij liet het alleen maar een beetje stappen zegt hij zodat dat voor later vast gemakkelijk zou zijn. Draven, galop deed hij niet want dat wist hij ook wel dat dat niet kon met een veulen. Helaas zien we dat hij het als hij denkt dat we het niet zien toch laten draven.
Vandaag werd ik bijna misselijk van wat ik zag. Ik kon het niet heel goed zien maar volgens mij had hij het een hoofdstel om gedaan. Wat ik zeker wel goed heb gezien is dat hij het weer aan het longeren was en later liep hij erachter, hij was het veulen aan het leren om voor de kar te laten lopen!!!
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Belachelijk en walgelijk en slecht is het allemaal maar wat moet ik ermee. Het lijkt mij geen zaak voor de dierenbescherming, het beestje ziet er niet slecht uit en hij slaat het ook niet of iets dergelijks. Wij spreken hem zo vaak aan op wat hij doet maar hij zegt dat hij dat niet doet en doet het toch...
Dus daarom mijn vraag, hoe slecht is het werkelijk wat hij doet?

.
maar met een longeersingel en voor de kar met een hoofdstel is wel echt gestoord ! Maar ze heeft wel de basis behoefte