Hoe slecht is het om een veulen te longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Hoe slecht is het om een veulen te longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:29

Nee, dit is helaas geen penny-verhaal :n

Bij ons in de buurt heeft iemand een veulen gekocht van toen naar zijn zeggen 4 maanden. Inmiddels zal het een maand of 7 zijn.
Hij had het ten eerste al geen gezelschap gegeven, ten tweede op een heel klein stukje grond gezet zonder schuilstal en gaf het niet zoveel eten omdat het niet te dik mocht worden..... ;( :( .
We hebben op hem ingepraat zodat het een schuilstal heeft gekregen, hem aan het verstand gepeuterd dat een veulen toch echt altijd hooi/ gras tot de beschikking moest hebben (waarop hij een enorme baal kuil kocht... :( ) en dat het heel erg belangrijk is dat het een maatje heeft. Hij heeft er een shet bijgekocht van één of andere louche handelaar dat na een maandje al overleden is, god weet waaraan maar het zat onder het zand dus het zal koliek geweest zijn (wat weer kan komen doordat hij ze samen urenlang op vers gras (in augustus nog ingezaaid) gezet heeft.) Het veulen staat dus weer alleen helaas....

Nu zag ik tot mijn grote verbazing dat hij een paar weken geleden het veulen aan het longeren was. Met een longeersingel om, aan het halster. We hebben hem er op aangesproken maar hij liet het alleen maar een beetje stappen zegt hij zodat dat voor later vast gemakkelijk zou zijn. Draven, galop deed hij niet want dat wist hij ook wel dat dat niet kon met een veulen. Helaas zien we dat hij het als hij denkt dat we het niet zien toch laten draven.

Vandaag werd ik bijna misselijk van wat ik zag. Ik kon het niet heel goed zien maar volgens mij had hij het een hoofdstel om gedaan. Wat ik zeker wel goed heb gezien is dat hij het weer aan het longeren was en later liep hij erachter, hij was het veulen aan het leren om voor de kar te laten lopen!!!

Ik weet niet wat ik hiermee moet. Belachelijk en walgelijk en slecht is het allemaal maar wat moet ik ermee. Het lijkt mij geen zaak voor de dierenbescherming, het beestje ziet er niet slecht uit en hij slaat het ook niet of iets dergelijks. Wij spreken hem zo vaak aan op wat hij doet maar hij zegt dat hij dat niet doet en doet het toch...

Dus daarom mijn vraag, hoe slecht is het werkelijk wat hij doet?

Duhelo

Re: Hoe slecht is het om een veulen te longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:31

het is slecht voor de pezen en gewrichten en de banden
mentaal is het ook niet zo goed, daar zo een jong veulen gewoon paard moet kunnen zijn.
er wordt echter al jaren met jonge paarden gelongeerd, en veel van die paarden lopen ook jaren mee in de sport.
dus maw: goed is het niet, maar het is ook niet levensbedreigend, ik persoonlijk zou me meer zorgen maken over de voeding en gezelschap, dan in dat longeren.
Veel kun je er toch niet aan doen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:32

Tjeemig!!
Met 4mnd al bij de merrie weg?En dan nu al aant longeren?
Nou da's naar mijn mening inderdaad niet normaal hoor.
Ik vind het wel een zaak voor de dierenbescherming,wat een mafkees bahbah!!!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:36

Dit is een topic van een poosje geleden: nòg zo'n gek!!

Deze TS heeft op een gegeven moment een brief met allerlei onderbouwde artikelen op de deur gespijkerd volgens mij en toen is de eigenaar tot haar verstand gekomen en heeft ze het veulen verkocht, misschien haal je hier tips uit:

[OPG] Wat kan/mag ik hier aan doen (kan het niet aanzien)

Verder zou ik ook de dierenbescherming of AID contacteren, misschien dat zij iets voor je (en het arme veulentje) kunnen betekenen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:36

4 maand is normaal, na 160 dagen mogen ze het veulen afspenen
en de dierenbescherming kijkt naar drie dingen
1) schuilstal
2) water
3) of ze voeding hebben (als ze niet te mager staan veronderstellen ze dat ze voeding krijgen.

stel dat er een van de drie dingen niet voldoet, of allemaal niet, dan duurt het nog eeuwen voor ze er iets aan doen

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:38

Onvoorstelbaar dat sommige mensen dit soort praktijken toch maar blijven uitvoeren zeg.. :n

@funnyhorses
4 maanden sta ik niet van te kijken hoor. ;)
Bij ons gaan ze er eigenlijk altijd af als ze een maand of 4 zijn..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:39

ohjoh!Ik dacht altijd dat een leeftijd van 6mnd vroeg genoeg is?
Waarom met 4 mnd?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:41

Wij deden het met 4 maanden omdat het dan over het algemeen fijner was voor onze merries.. Een aantal vielen nogal flink in op een gegeven moment en ik had niet altijd veulentjes die ook echt lief waren voor hun moeders. ;)
Dan was het voor de merrie gewoon beter om het veulen er zsm af te halen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:43

Duhelo schreef:
4 maand is normaal, na 160 dagen mogen ze het veulen afspenen
en de dierenbescherming kijkt naar drie dingen
1) schuilstal
2) water
3) of ze voeding hebben (als ze niet te mager staan veronderstellen ze dat ze voeding krijgen.

stel dat er een van de drie dingen niet voldoet, of allemaal niet, dan duurt het nog eeuwen voor ze er iets aan doen

Ja, dat denk ik dus ook. En aan die basisbehoeften voldoet het wel......

Het veulen ziet er niet slecht uit of zo maar ik vind het niet kunnen. Idd niet dat het alleen staat maar ook longeren vind ik not done. Maar volgens mij kan ik er niets tegen beginnen.

Het veulen in dat andere topic werd zo te lezen nog veel heftiger gelongeerd en behandeld zo doet hij niet zover ik zie. Maar het is bijv. wel al een volte van maar zo'n 15m. En een veulen met een bit in?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:43

Ohzo,maar zo'n beestje hoort toch echt wel tussen leeftijdsgenootjes op te groeien.Wat die man doet volgens ts kan toch echt niet door de beugel.Arm dier............

Dit schrijft een dierenkliniek over afspenen veulen:

Spenen van het veulen
Een veulen kan worden afgespeend als het vier maanden oud is, maar in de praktijk blijkt dat aan de vroege kant te zijn. Het is beter om met spenen te wachten tot een leeftijd van 5 tot 6 maanden, waarop het veulen definitief aan de moederlijke zorg wordt onttrokken.. In de praktijk betekent dat meestal wordt gewacht tot de stalperiode.
Het merendeel van de veulengeboortes vindt plaats in april en mei, afhankelijk van het paarden- of ponyras. Dit betekent dat de meeste veulens in september, oktober en november worden gespeend. Deze herfstmaanden zijn vanzelfsprekend niet de plezierigste voor het jonge dier, dat dan op eigen benen moet leren staan.
Het feit dat het veulen juist dan de moedermelk moet missen, maakt de situatie er voor het dier niet rooskleuriger op. Een tijdelijke stilstand in de ontwikkeling is vaak het gevolg.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:45

Nou bij ons zijn ze allemaal uitgegroeid tot jonge, sterke paarden.

Ik maak me daar dus niet te druk over.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:46

Nanne schreef:

Nee dat zal ook wel,ik zat ook gewoon even hardop te denken he hihi. ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:47

Denk niet dat de dierenbescherming hier voor komt maar ik weet niet wat ik lees |o.
Liefst zou je zo'n dier daar weghalen.. maar ja.. dat lukt niet denk ik.

Vind hier boven wel een goede tip staan dat je de info hierover op de deur spijkert (als t niet regent of geplastificeerd of in plastic hoesje ofzo.

Wat bestaan er toch een gekken op deze wereld.. hoe bedenkt hij het!!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:48

funnyhorses schreef:
Nanne schreef:

Nee dat zal ook wel,ik zat ook gewoon even hardop te denken he hihi. ;)

Snap ik ;)

Het is in zo'n geval, vind ik, het beste met het oog te bepalen of je je veulen wel of niet al afspeent.

TS,

Hoe zou de man reageren als je deze info voor hem achterlaat?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:50

Ik vind 4 maanden wel erg vroeg...
In het wild zijn ze al langer dan 6 maanden bij de merrie, en nu gaan we het hier nog verkorten tot 4 maanden!?!?
Als de merrie het nodig heeft snap ik het wel, maar dat komt niet zo heel erg vaak voor!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:51

Griebels,

Ik denk dat het per paard verschilt, maar in mijn ogen worden veulens er niet slechter van. In het wild gaan wel meer dingen anders dan bij gedomesticeerde paarden. ;)

Maar goed, dat is niet de vraag of discussie hier.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:51

Citaat:
Het is in zo'n geval, vind ik, het beste met het oog te bepalen of je je veulen wel of niet al afspeent.

In dat antwoord kan ik me helemaal vinden,vanuitgaand dat er genoeg ervaring is met afspenen. :j

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:53

een veulen al voor een kar laten lopen van 7 maanden is idd helemaal niet goed ! maar hem 10 minutjes aan een longe laten lopen op wat bevelen is niet zo erg ik laat mijn veulen ook af en toe aan de longe lopen en deze is ook ongeveer van die leeftijd. Ze vind dit totaal niet erg soms leg ik haar zelfs tijdens het borstelen al een dekje op en doe een keer getjes aan <3 maar met een longeersingel en voor de kar met een hoofdstel is wel echt gestoord ! Maar ze heeft wel de basis behoefte ;)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:53

Is het vakantie?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:59

AID hierop attenderen.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:08

Vanaf welke leeftijd mag je dan wel volgens jullie longeren?
kwa groei van de gewrichten?
Ik denk zowieso wel voor een jaar of 3.
Hoofdstel is trouwens niet schadelijk om in te doen, als je er natuurlijk niet aan trekt enzo. Maar ligt eraan per paard hoe de schade mentaal is.
Sommige veulens zal het niet zoveel deren.
Ziet het veulen er nu dan ook mager uit?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:10

Nanne schreef:
Is het vakantie?

TS is 36 dus ik denk niet dat ze nog op school zit..:n

Ik vind het verhaal van TS eigenlijk helemaal niet zo vreemd aandoen. Iemand zonder verstand van paarden kan zulke rare dingen doen. Héél vroeger kon je op de Alblasserdamse paardenmarkt een veulen winnen, de mevrouw die het veulen won wilde er meteen alle buurtkinderen en nichtjes opzetten. Wist zij veel...
En tegenwoordig wordt er gelukkig geen veulen meer verloot...
Laatst bijgewerkt door dorothea op 15-11-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:11

dorothea schreef:
Nanne schreef:
Is het vakantie?

TS is 36 dus ik denk niet dat ze nog op school zit..:n

Oh sorry!

Ik doelde niet op de TS! Maar op degene die boven mij post. ;)

Gezien het berichten aantal en de toon van het berichtje kan ik het niet helemaal serieus nemen. :D

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:14

Foutje..:D

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:19

dorothea schreef:
Foutje..:D

Bedankt! :D