rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BeeMed

rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:49

Vanmiddag was ik aan het buitenrijden en zag ik tot mijn grote verbazing 2 meiden die hun paarden/ponies in rengalop over het natte asfalt joegen. Ongelooflijk onverantwoord en dat dan meerdere keren. Ik was echt woest, ze brengen niet alleen zichzelf in gevaar, maar anderen ook. Mijn paard peerde er ook vandoor. Van stalgenoten die ook buiten waren hoorde ik later ook dat zij in rengalop gepasseerd waren wat hun de nodige problemen opleverde met hun paarden.
Een stal genoot van mij was buiten aan het stappen met haar geblesseerde paard, en toen de dames in kwestie in rengalop ervandoor gingen, ging haar paard uit zijn stekker terwijl hij zich rustig moet houden met zijn been.

Nu weet ik niet of het hun eigen paarden zijn of dat ze verzorgen. Dat is ook de reden dat ik dit post. Als het verzorgpaarden zijn vind ik wel dat de eigenaar op de hoogte moet zijn hoe haar paarden behandeld worden en hoe onverantwoord er mee omgegaan wordt. Het ging om een wat voskleurige pony en een zwart of donkerbruin paard/e-pony met een bles. De meiden reden in de omgeving en door het stalenduinsebos.

Marchador

Re: rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:50

Zie je ze vaker of niet?
Ik zou voor de volgende keer mijn camera in de aanslag houden. Iemand zal die pony's toch wel herkennen?
Wat een onverantwoordelijke meiden zeg :n

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:51

eigen paard of verzorgpaard, als je ze tegenkomt, hen eventjes met hun hoofd tegen de muur knotsen en vragen of ze ze nog wel alle 5 op een rijtje hebben?

Jezus, te gek voor woorden zeg!!! Voor hetzelfde geld vallen er doden, en nee ik overdrijf niet :n

Als je kan, in de gaten houden of je hen ooit nog tegenkomt en dan flink op hun donder geven!!!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:13

ik had ze nog niet eerder gezien. Stalgenoten ook niet. Mijn stalgenoot sprak ze aan en die kreeg gelijk een grote bek terug.
Zeiden ze ook nog, kunnen we toch ook niks aan doen als ze er een keer van door gaan, kan toch gebeuren..... Tuurlijk, alsof we dat geloven, heb zelf gezien dat ze flink aanspoorden. Was ze in het begin van de rit al tegen gekomen en toen galopeerden ze ook keihard over een (natte) brug heen. Mijn paard kneep er toen ook ff tussen uit, maar die had ik zo terug.
Na dat mijn stalgenoot ze had aangesproken reden ze de bocht om en mijn stalgenoot kon nog net zien dat ze de paarden weer aanspoorden om er in rengalop vandoor te gaan.
Als ik ze nog een keer tegenkom zal ik ze zeker aanspreken. Het was echt mazzel dat ik op mijn rustige vz zat, want als ik op mijn andere had gezeten had dit nog wel eens slecht kunnen aflopen.
Was echt woest.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 07:16

Onverantwoord gedrag. Je bent zeker niet blij mee als je hen als verzorger hebt.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:54

Je hebt mensen die echt niet nadenken. Altijd mensen erop aanspreken iig... (En als je dat doet, een geweldig antwoord terugkrijgen zoals "het is mijn paard en ik doe ermee wat ik wil." En dan denken ***** :')) Sowieso gevaarlijk en niet echt goed voor de paardjes...

Sowieso zijn er te veel mensen die buitenrijden (ok, dit is een extreem geval) die asociaal gedrag vertonen. Passeren sowieso rustig.. En niet in galop er opeens voorbij/langs stuiven... Maarja... niet alleen de ruiters doen soms onverantwoord. Schrok laatst echt van de reacties van medeweggebruikers (automobilisten die als je aangeeft wat zachter te rijden (smalle weg, buitengebied en gewoon zeker 60-70 rijden) dan nog even gas geven...

EvelynZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:10

Inderdaad belachelijk dat sommige mensen zo met hun paarden omgaan. Ik snap niet dat ze het zelf niet inzien hoe slecht het voor een paard is :S

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:33

Niet alleen slecht, ook levensgevaarlijk. Een uitglijder is zo gemaakt en dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:08

Volgende keer direct 112 bellen, het is levensgevaarlijk gedrag op een openbare weg, niet alleen voor hunzelf (en hun ponies), maar vooral ook voor andere verkeersdeelnemers. Daarnaast kun je nog kijken of het als mishandeling kan worden gezien.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:11

Waratje schreef:
Volgende keer direct 112 bellen, het is levensgevaarlijk gedrag op een openbare weg, niet alleen voor hunzelf (en hun ponies), maar vooral ook voor andere verkeersdeelnemers.

Ja, dat is wel een goede.. :o
Je hebt grote kans dat het van die meiden zijn met verzorgpony's die niet erg veel verstand hebben van hoe je met een paard om moet gaan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:12

Waratje schreef:
Volgende keer direct 112 bellen, het is levensgevaarlijk gedrag op een openbare weg, niet alleen voor hunzelf (en hun ponies), maar vooral ook voor andere verkeersdeelnemers. Daarnaast kun je nog kijken of het als mishandeling kan worden gezien.

Ik vind het redelijk associaal om voordat soort dingen 112 te bellen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:17

Dat heeft in dit geval geen zin zoiets moet je de kans hebben om het te filmen en dan naar de politrie gaan. kijk als een van die meiden eraf stuiterd of het paard komt ernstig ten val dan mag je 112 bellen niet eerder.

vraagje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:20

Hopen dat de eigenaar het hier leest, meestal zijn het jonge meiden met verzorgponie's. Hier ook geregelt hoor.... :n

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:22

franka75 schreef:
Dat heeft in dit geval geen zin zoiets moet je de kans hebben om het te filmen en dan naar de politrie gaan. kijk als een van die meiden eraf stuiterd of het paard komt ernstig ten val dan mag je 112 bellen niet eerder.

Ook niet als het gevaarlijk is voor het verkeer?

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:22

jeetje wat onverantwoord, hopen dat iemand van bokt ze herkend en ze erop aanspreekt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:23

sporter schreef:
Waratje schreef:

Je kunt wel 0900-TUIG (8844) bellen. Geen spoed wel politie, die kunnen dan even gaan kijken wat er aan de hand is en zo nodig ingrijpen.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:24

Goed idee! politie maakt meestal wel indruk...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:24

TinekeHorses schreef:
franka75 schreef:

Ook niet als het gevaarlijk is voor het verkeer?

Bel jij 112 als iemand door rood rijdt?

Tja als je zeker weet dat het expres ging, is het enige wat je kunt doen praten, overtuigen.
Zeker als het hún paarden zijn!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:28

sporter schreef:
Waratje schreef:

Jij wacht liever tot er echte ongelukken gebeuren en de ambulance kan uitrukken voor een overlopen kind?? Dat nummer is bedoeld voor situaties waarin elke seconde telt en geloof me, als ze echt zo idioot over straat scheuren met die ponies kunnen er in heel korte tijd hele akelige dingen gebeuren.

Natuurlijk mag je ook gerust 0900-8844 bellen en hopen dat het nog een uurtje of wat langer goedgaat..... Niet dat je die jongedames dan nog weet terug te vinden, maar dat is toch ook niet meer van belang als er geen doden zijn gevallen ;(

Citaat:
112 - Spoedeisende gevallen
In spoedeisende gevallen belt u 112, het Europese alarmnummer.

Wat is nu spoedeisend? Voorbeelden zijn:

als u getuige of slachtoffer bent van een (ernstig) misdrijf.
als er een ongeval gebeurt of iets anders waarbij direct hulp verleend moet worden.
als er direct levensgevaar dreigt voor u of anderen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:32

Waratje: Ja maar er kan ook niets gebeuren, dan komt die ambulance voor niets daarheen en ondertussen ligt ergens anders in de omgeving iemand dood te bloeden (bijvoorbeeld) bij gebrek aan een ambulance. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:34

Ik denk niet dat ze dit bedoelen met direct levensgevaar.. :')
Sorry Waratje!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:36

Als je 0900-TUIG belt komen ze over het algemeen vrij snel kijken, zeker als jij aandringt dat er daadwerkelijk een gevaarlijke situatie is ontstaan zijn ze zo daar. Ik heb ze vaker gebeld en meestal zijn ze er wel met een kwartiertje soms zelfs veel sneller als er toevallig een patrouille in de buurt is.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:41

Waratje schreef:

Wat is nu spoedeisend? Voorbeelden zijn:

als u getuige of slachtoffer bent van een (ernstig) misdrijf.
als er een ongeval gebeurt of iets anders waarbij direct hulp verleend moet worden.
als er direct levensgevaar dreigt voor u of anderen.

Ik neem aan dat je je eigen quote door gelezen hebt?
Dan mag je dus geen 112 bellen. Nja mag wel of ze je dankbaar zijn is een 2e. Of dat meisje dat 2 minuten na jou belletje levensgevaarlijk gewond is geraakt (ambulance en politie zijn even bezig die zitten achter 2 galloperende pony's aan) daar blij mee is is ook de vraag.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:55

sporter schreef:
Dan mag je dus geen 112 bellen. Nja mag wel of ze je dankbaar zijn is een 2e. Of dat meisje dat 2 minuten na jou belletje levensgevaarlijk gewond is geraakt (ambulance en politie zijn even bezig die zitten achter 2 galloperende pony's aan) daar blij mee is is ook de vraag.

Als je belt gaat het om politie, (nog) niet om ambulance, dus die ambulance staat gewoon op z'n plek te wachten tot hij ergens nodig is.
En ja, afhankelijk van de omstandigheden ter plekke kan er direct levensgevaar zijn (druk park met veel voetgangers en kinderen of een hele drukke weg vlakbij).
Ervaring in de regio hier leert dat 0900-8844 minstens een uur later pas resultaat geeft, als het al wat oplevert. Als je in een regio zit met een veel betere reactietijd, bel dan vooral dat nummer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:54

sporter schreef:

Dan mag je dus geen 112 bellen.

Maar, maar, maar heeft de ruiterij geen voorrang dan?? :+

Verder worden er verschillende zaken als probleem aangekaart.

Van de onderwerptitel op zich zie ik het probleem niet.
Gewoon openbare weg toch?
Stuk (ren)galop over nat asfalt is dan echt geen punt als het paard betrouwbaar veilig de signalen van de ruiter opvolgt.
Als het dat niet doet hoort het niet buiten dus, wat is het probleem?

Inhalen doe je met aangepaste snelheid.
Wanneer de ingehaalde op een onveilig paard blijkt te zitten dan is dat wel iets om rekeing mee te houden maar van de zotte op zich. Die hoort niet buiten!! Je mag er vanuit gaan als ruiter, net als alle andere verkeersdeelnemers, dat iedereen diens voertuig beheerst, dus ook andere ruiters.

Je mag gewoon met je paard in galop over de weg. Droog of nat. Is ook niets slechts noch gevaarlijks aan mits en maar.