Als ik van mijn paard afstap, heeft hij gewonnen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Als ik van mijn paard afstap, heeft hij gewonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 15:53

Toch een kreet die je wel vaker hoort: niet van je paard afstappen, dan heeft hij gewonnen! Maar waarom? Is het dan zo'n straf voor je paard dat wij op z'n rug zitten? Natuurlijk wil je uiteindelijk dat je paard je vanaf zijn rug 100% vertrouwd. Maar als dat nou nog niet zo is, je komt iets engs tegen en je paard wil er gewoon echt niet langs. Dan kun je toch het beste even afstappen, hem langs het enge leiden en weer opstappen. Of stel je paard wordt wat zenuwachtig/druk door de harde wind van de laatste dagen en jij wordt daardoor ook zenuwachtig. Blijf je dan toch koste wat kost zitten? Je schiet er toch niks mee op? Hoe kan je paard nou vertrouwen op een iemand die op z'n rug zenuwachtig zit te doen en dan ook nog de leider probeert te zijn. Goed, mijn mening is wel duidelijk zo, ben nu wel heel benieuwd naar die van jullie! Vooral waarom het zo is dat je paard nou direct wint als wij van 'm afstappen. Waarom je het uberhaupt zou zien als "gevecht" waarin de ene wint en de ander verliest.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:56

Nee hoor dan heeft hij in mijn ogen niet gewonnen, het heeft met vertrouwen te maken.Wanneer je paard bang is en je wil hem koste wat kost er toch langs krijgen, kweek je geen vertrouwen.Af stappen hem gerust stellen en er langs lopen of een andere weg nemen is beter.Mijn paard is heel soms bang, ik ga dan gewoon een andere kant op.Hij vertrouwd mij en is super braaf en wil lang bijna alles lopen.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:56

ik snap ook niet dat mensen dat vinden. Ik stap er zelf ook liever af, totdat 't paard weer rustig is en dan stap ik er zo weer op. Anders krijg je alleen maar ongelukken!
Het paard zou het winnen als hij ergens niet langs wou gaan en jij daarom zou omdraaien en terugkeren naar stal, maar niet omdat je afstapt...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:58

Waarom moet een paard persè ergens langs waar hij bang van is,iemand met claustrofobie stop je toch ook niet in een lift.

xManon_

Re: Als ik van mijn paard afstap, heeft hij gewonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:59

Er niet langs gaan is meer winnen dan afstappen en er wel langs gaan, in mijn optiek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:00

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:00

marleen_usar schreef:
Waarom moet een paard persè ergens langs waar hij bang van is,iemand met claustrofobie stop je toch ook niet in een lift.

Dus als jouw paard ergens bang voor is, dan draai je om?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:02

Ik neem dan een andere weg, dus bv een zij straat,ik dwing hem niet ergens langs te gaan waar hij erg bang van is.Nou is hij zelden ergens bang van, maar laatst stonden er 2 rare beelden in een woonwijk.Hij ging op de rem en ik liep gewoon een andere straat in.De volgende dag liep hij er gewoon langs.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 16:02

marleen_usar schreef:

Je werkt daardoor natuurlijk wel aan het vertrouwen. Soort schriktraining.

xManon_ schreef:
Er niet langs gaan is meer winnen dan afstappen en er wel langs gaan, in mijn optiek..

Dat zeker :j Als een paard op een plek er niet langs durft en je keert om, waarom zou hij dan de volgende keer wel ineens daar doorlopen? Vorige keer was het eng, dat gaat 'ie nu niet riskeren om weer dat enge tegen te komen. Dus daar geef ik je wel helemaal gelijk in :j

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:03

marleen_usar schreef:

Wat een onzin. Dan zou ik met mijn paard nooit buiten kunnen rijden (wat hij wel heel leuk vindt!),
aangezien omgevallen bomen heeeeeeeeeeeeeel eng zijn. :)

Ontopic:
Ik vind inderdaad dat je dan beter af kunt stappen.
Heel vaak is dat dan de makkelijkste oplossing zonder tot een gevecht te komen.

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:03

Misschien leer je wel zo dat als je afstapt het eng is voor je paard. Ik stap daarom af en toe tijdens de rit gewoon even af loop een aantal meter en daarna stap ik weer op. Zo is het in elk geval niet iets vreemds als je afstapt en zo leert je pony ook buiten goed stilstaan met opstappen. (is btw wel lastig met hele grote paarden).

edit: verkeerde woord gebruikt
Laatst bijgewerkt door meelanor op 14-11-10 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:04

Gelukkig zijn er niet veel omgevallen bomen.

LadyMadonna

Re: Als ik van mijn paard afstap, heeft hij gewonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:06

Als mijn paard buiten over de zeik gaat, MOET ik er zelfs af. Zij heeft op dat moment mijn leiding nodig, en die kan ik haar vanuit het zadel niet geven. Zodra ik op de grond sta en ze me ziet, kalmeert ze en vertrouwt ze op mij. Er zijn mensen die het afkeuren dat ik af stap, want dan zou ik de baas niet zijn...
Mijn paard ziet mij dus kennelijk niet als baas, prima, ze ziet me kennelijk wel als leider :j

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:07

Als we een wedstrijd of gevecht aan willen gaan is er voor ons als mens toch nooit een kans op winnen? Wie ben je nou helemaal met je waarschijnlijk hooguit 80 kilo, twee benen en een klein mondje vergeleken een paard met zijn gewicht, vier benen en veel meer kracht in zijn mond? Het enige wat je kunt beogen is vertrouwen tussen jou en je paard, eerlijk met hem omgaan en op basis van respect dingen samen doen. Enge situaties ga je samen aan of uit de weg. En of je er dan op zit of naast loopt wat maakt het uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:08

marleen_usar schreef:

Simpel voorbeeld: 4 jarig paardje wou niet door plassen, stopte, of sprong er desnoods overheen, beest kon zo een grote prijs waterbak springen. Elke plas binnen 5 km omtrek opgezocht, en recht er door heen. Niet via de zijkant, niet dit niet dat, immer geraden aus. Paard vond het levensgevaarlijk, heb er echter geen 1 seconde aandacht aan besteed aan die plas maar puur aan het gedrag van paardlief. Ging jij rechts dan gaf ik rechterbeen, puur omdat ik dat niet vroeg, of er nou een plas toevallig ligt is leuk voor je. Paard loopt nu door alle plassen heen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-10 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:08

marleen_usar schreef:
Ik neem dan een andere weg, dus bv een zij straat,ik dwing hem niet ergens langs te gaan waar hij erg bang van is.Nou is hij zelden ergens bang van, maar laatst stonden er 2 rare beelden in een woonwijk.Hij ging op de rem en ik liep gewoon een andere straat in.De volgende dag liep hij er gewoon langs.

Alsof dat altijd kan... Zie het al voor me: op een landweggetje, paard wil niet verder en dan maar weer omkeren tijdens een rit over die landweg die al een uur duurde...Zonder zijwegen hahaha...
Nee, dan toch als het echt niet kan, er even afstappen en samen het gevaarlijke object (in paards ogen) trotseren...
En wat zou ik dan nu moeten? Heb momenteel allemaal schapies in het land direct naast/achter de bak lopen...Paarden vinden ze bijzonder "eng"...Zou dan dus niet meer kunnen rijden...Nou, ik heb ze gewoon een paar dagen lekker los in de bak gedaan en schapies blijven interessant, maar kan er nu wel om rijden...Met wel lachwekkende taferelen, want ook die schapies vinden de paarden erg leuk hahaha...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:09

Ik vind het verschil of het te maken heeft met angst. Of dat hij bokkent en stakend door de bak gaat en je dan af stapt. :)
Angst is leiding vanaf de grond IMO enkel goed, paard zíet je in tegenstelling tot wanneer je er op zit. Maar bij gestaak er af stappen... Tja ik betwijfel of dat de manier is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:10

Het hangt IMO volledig van de situatie af- ik geloof uberhaupt niet dat paardrijden een kwestie is van 'winnen' of hem 'zijn gelijk geven', dat vind ik verkeerde termen. Ik geloof meer dat je, je paard bepaald gedrag kan aanleren/afleren door op bepaalde momenten druk te plaatsen of te verwijderen.

In jouw voorbeeld sla je wel de spijker op zijn kop: de ruiter reageert (al dan niet bewust/onbewust) gespannen op het gedrag van het paard, of misschien reageert de ruiter zelfs al wel gespannen voordat het paard angstig werd. Als jouw paard vaak angstig reageert op onbekend objecten in de bak, en iemand zijn wapperende regenjas over een paal aan de bakrand heeft gehangen, is de kans groot dat je (onbewust?) je toch aanspant als je richting / langs de regenjas rijdt. Op die manier maak je je paard alleen maar meer bewust dat 'er iets aan de hand is'. Als jouw paard dan simpelweg reageert op jouw spanning, jij daar weer op reageert, en zo door.. dan heb je inderdaad een redelijk probleem :D en zal je niet gemakkelijk langs het inmiddels 'enge' object komen. Als je jezelf kalmer en duidelijker krijgt door af te stappen, dan zie ik daar geen enkel probleem in. Ik geloof wel dat die spanning heen-en-weer iets is om aan te werken en zo dergelijke situaties meer te voorkomen.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:10

Paardrijden is een samenwerkingsverband. Het is een kwestie van geven en nemen. Als mijn paard iets heel eng vindt en er niet langs durft, dan vind ik afstappen echt geen probleem, want als ik mijn paard zo help en ze het gevoel heeft dat ik bescherming bied dan doe ik dat graag. Zo is het net als dat ik weleens onzeker ben op een bepaalde sprong en ze mij erdoorheen helpt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:12

Ayasha schreef:
Ik vind het verschil of het te maken heeft met angst. Of dat hij bokkent en stakend door de bak gaat en je dan af stapt. :)
Angst is leiding vanaf de grond IMO enkel goed, paard zíet je in tegenstelling tot wanneer je er op zit. Maar bij gestaak er af stappen... Tja ik betwijfel of dat de manier is. :)

Bij een stakend paard (dus niet een angstig paard) stap ik nooit af. Linksom of rechtsom, wij gaan daarheen waar ik heen wil en dat kan efkes duren, maar dan stap ik dus inderdaad niet af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:12

Zammie schreef:
Ayasha schreef:

Bij een stakend paard (dus niet een angstig paard) stap ik nooit af. Linksom of rechtsom, wij gaan daarheen waar ik heen wil en dat kan efkes duren, maar dan stap ik dus inderdaad niet af.

Same here. :) Als het staken is, is het "my way or the highway".

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:13

Ik stap regelmatig af als mijn paard iets echt eng vindt of als ze bijv langs de weg gevaarlijk druk wordt (dat kan soms zijn als we ergens op onbekend terrein rijden, laatst bijv vanwege het geluid van auto's over een wildrooster). Dan loop ik een stukje ernaast en er weer op. Meestal blijft ze dan de 2e of 3e keer al gewoon rustig als ik langs hetzelfde 'enge' ding of stuk weg moet. Ik maak er geen strijd van, dan valt er niks te winnen of verliezen.
Het zou wat anders zijn als ik iets vraag van mijn paard en ze weigert terwijl het niks met angst of vertrouwen te maken heeft maar ze er gewoon geen zin in heeft. Maar dat heb ik haast niet meegemaakt, het is niet een paard dat je erg uitprobeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:13

Ayasha schreef:

Eens.. Het hangt er natuurlijk bovenal nogal van je definitie van 'gestaak' is, en waar dat gedrag vandaan komt. Is het aangeleerd, omdat een paard uit joligheid wel eens een bokje gaf en de ruiter daarna uit angst afstapte, paard beloonde en afzadelde- en het paard het idee kreeg dat bokken de bedoeling was, omdat het 'beloond' werd?? Of is het gestaak omdat het paard jou niet begrijpt (en jij het paard niet begrijpt), omdat het pijn heeft, omdat het spanning ervaart, omdat er een negatieve associatie met bepaalde dingen is, etcetera. Dat lijkt me altijd het belangrijkste om achter te komen.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:14

Ik ben ook een type dat af stapt.
Vorige week was ik nog naar buiten met mijn paard. Hij ziet is en blokkeert.
Durft er niet meer langs en dreigt omhoog te komen.
Ik geef eerlijk toe dat ik daar gespannen van wordt. Lig er liever niet naast :D

Als ik afstap voel ik me zeker en kan dat overbrengen op hem.
Hij krijgt meer vertrouwen in mij en durft mij te volgen langs de oh zo enge hooibalen in het weiland :P
Ik heb mijn doel bereikt en kan er weer op.

Zie niet in waarom mijn paard dan gewonnen zou hebben, ik heb mijn doel toch bereikt.
Hij is er langs gegaan, heeft ervaren dat het echt niet zo eng was en met een beetje geluk loopt
hij er de volgende keer er wel in één keer langs.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 16:18

Je moet dan inderdaad wel weten waar het gestaak vandaan komt :j Over het algemeen ben ik namelijk van mening dat een paard niet voor niks gaat staken (lees: energie verspillen). Dan moet er toch al iets aan de hand zijn.
Ben het verder ook helemaal met je eens dat er niks valt te winnen/verliezen in het werken met je paard. Ja respect misschien en vertrouwen als je 'm ergens langs slaat (om 't maar even grof te zeggen) waar 'ie eigenlijk niet langs durft. Maar het is wel een term die ik heel vaak tegenkom, dat een persoon perse dit of dat MOET doen, anders heeft het paard gewonnen.

Vind het wel super om te lezen dat er toch een hoop mensen zijn die rustig afstappen, hun paard leiden en weer opstappen!

@ GuusHinnik: Jij verwoordt het precies zoals ik het bedoel!

Edit: Moet er eigenlijk wel nog iemand komen die dus wel gewoon koste wat het kost blijft zitten en die mij kan uitleggen waarom het nou precies zo is dat het paard wint als je afstapt. Logisch zou namelijk zijn dat 't dan dus vervelend is als jij op z'n rug zit. Anders zou het geen winnen zijn als je afstapt.
Laatst bijgewerkt door _Tara_ op 14-11-10 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt