GROOT probleem met oren bij-knippen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

GROOT probleem met oren bij-knippen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 12:34

hallo,

mijn haflinger ruin, van nu 4,5 jaar oud, denkt er niet aan om zijn oren te laten bij knippen.
Oren vastpakken gaat nog wel, wat hij overigens ook niet geweldig vind. Maar zodra er een schaar/tondeuse
of wat dan ook bij komt doet hij er alles aan om er tegen in te gaan.

(Denk aan de hele tijd hoofdschudden, heen en weer bewegen, met voorbenen slaan/stijgeren.)
levensgevaarlijk wanneer hij dat laatste doet, maar zijn oren zien er echt niet uit en voor de wedstrijden staat
bijgehouden oren toch wat netter.
Nu de vraag, hoe kun je dit (rustig) oplossen? Of zit er meer achter dan gewoon níet willen?
(Zoals oormijt etc.)

ik zou heel graag jullie meningen en ervaringen willen horen.

Anoniem

Re: GROOT probleem met oren bij-knippen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:37

Een praam op doen, helpt echt heel goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:38

Ik zou eerst proberen om het oor in verschillende houdingen etc te kunnen pakken, als hij doorheeft dat je niets engs gaat doen kan je rustig een schaar erbij pakken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 12:40

galley schreef:
Ik zou eerst proberen om het oor in verschillende houdingen etc te kunnen pakken, als hij doorheeft dat je niets engs gaat doen kan je rustig een schaar erbij pakken.

dat is het probleem. zodra de schaar ziet, dan begint hij te flippen. Hij hoeft alleen maar het geknip te horen.
Joolien schreef:

daar dacht ik ook al aan inderdaad, maar die heb ik niet :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:42

_Bitje_ schreef:
galley schreef:

dat is het probleem. zodra de schaar ziet, dan begint hij te flippen. Hij hoeft alleen maar het geknip te horen.

Dan is dat waar je aan kunt beginnen, schaar op afstand laten knippen, snoepje erbij. Dan steeds dichterbij. Ik zou niet met dingen als een praam beginnen voordat je weet dat het écht niet anders op te lossen is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:43

Praam: Die kan je heel makkelijk zelf maken, stuk rond hout, gat doorheen boren, oud halstertouw oid erdoorheen halen, et voila...
Ik zou eerlijk gezegd bij zoiets juist wel een praam opdoen, omdat ik het nogal gevaarlijk vind om vlakbij zn oren knipgeluiden te gaan maken, stel dat hij plots weer begint te slaan met zn hoofd, een schaar is scherp hoor...
Laatst bijgewerkt door 0000 op 13-11-10 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:43

Ach praam kan weinig kwaad, weet je zeker dat je paard rustig is en dat je m niet in de oren knipt :P
Praam is zo zelf te maken of in de winkel te krijgen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:44

Eventjes een praam om doen.
Praam kun je ook zelf maken.
Hoevenkrabber met aan de achterkant een gaatje erin, daar een touwtje doorheen halen en dicht knopen (het touwtje mag niet te dun zijn) en dan heb je je eigen gemaakte praam.
Succes ermee..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:45

Joolien schreef:

hihih als je hem een praam op krijgt ;)
die van mij krijg ik dus geen praam op :D ..(ze lijkt iets teveel op het vrouwtje)

maar anders werkt praam wel goed...
al heb ik ooit een hengst gereden...die knipte ik zijn oren als ik erop zat :S ...haha
heel gek, maar dan pakte ik zijn oor vast, liet iemand een schaar brengen, en dan kon ik zo zijn oren knippen ...

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:54

Praam op doen.
Kun je zelf ook heel gemakkelijk maken :).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:08

je kan ook de oren schoon houden en dan voor je de ring in gaat even de plukjes naar binnen drukken

hoef je niet te knippen ed en het is toch netjes

voorheen knipte ik ook de oortjes maar mijn tink vond het ook niets (vind het teveel werk voor een haarbal om het te gaan trainen) dus was ik voorzichtig de uitstekende plukjes mee als ie onder de douche gaat
ik vind het bij een tink ook veel leuker staan een paar van die pluizen op zijn hoofd
voor een haflinger vind ik het ook niet mis staan

mocht je wel willen knippen zonder werktuigen kost dat training
in stappen
een voorbeeld is schaar laten zien = beloning
schaar in de lucht knippen = beloning
schaar vlak bij zijn oren = beloning
schaar in de lucht knippen = beloning
schaar in de lucht knippen en oor vast houden = beloning
daar werkelijk oor knippen = beloning
beloon alleen als ie zich rustig houd

doe het wel bij beide oren
als je iedere dag er 5 min voor en 5 min na het rijden even tijd aan besteed kan het zo over zijn

vergeet niet dat 9 van de 10 een praam verkeerd gebruikt word om het juiste effect te kweken
zoals te strak, te los, te lang en of niet er mee "spelen" etc etc

Atlantis92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:27

Ik had dat dus ook, ik hoefde de schaar maar te pakken en mevrouw begon al te hyperen. Deed er nooit raar mee ofzo.. Maar met veel geduld en belonen kom je een heel eind!

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:29

tsja beau is daar wel stom in ja!
ik denk gewoon elke dag beetje bij zn oor langs gaan en er naast knippen net zolang tot hij dat écht niet meer eng vind en dan proberen te knippen?

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:32

Ik zou eerst oefenen met tijdens het borstelen telkens even de oren aaraken en vastpakken. Dat elke keer doen bij het poetsen. Zo went het paard eraan. Vervolgens laten wennen aan het knipgeluid door de schaar in de lucht te laten knippen bijvoorbeeld en natuurlijk telkens flink belonen als het goed gaat. Als het goed is zal hij het dan veel meer accepteren ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:34

Als je een praam om doet, niet denken dat hij binnen 5 minuten sloom is.
Echt even om laten minimaal 10 minuten, vanaf daar kijken hoe hij is.
Succes

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:35

ik volg dit even want ik heb dit probleem ook. Als ze een lichte verdoving krijgt als de dierenarts haar tanden bijveilt 2x / jaar dan maak ik hier gebruik van om ze te knippen. Maar voor de rest valt het ook echt niet mee. Ze heeft er gewoon een hekel aan als ik aan die plukjes kom terwijl ze toch voor de rest er geen probleem mee heeft als ik aan haar oren kom. :o

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:47

Ik heb ook zo'n figuur die zijn oren niet laat knippen en heb me er maar bij neergelegd.. Als ie een keer verdoofd moet worden knip ik het snel bij dus ik zorg altijd dat ik een schaar bij me heb als ie eens naar een DA oid moet.. :Y)

Maar goed, ik geloof wel dat je dit met een beloningssysteem kan oplossen, zeker als je zijn oren al wel kan vastpakken.
Kost alleen veel tijd en geduld vrees ik!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:49

ZusJacobs schreef:
Als je een praam om doet, niet denken dat hij binnen 5 minuten sloom is.
Echt even om laten minimaal 10 minuten, vanaf daar kijken hoe hij is.
Succes

dat is dus in mijn ogen veel te lang dan heb je dus geen goed gebruik van een praam
het gaat er om de je endorfine vrij laat komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:33

Ik zou de snoeppot en de praam nog even lekker achterwege laten, maar dat ben ik. Nu moet ik bekennen dat ik uberhaupt weinig op heb met het gebruik van een praam, omdat het vaak wordt gebruikt uit gemakszucht naar mijn idee. Je kan ook een 'lastig' paard prima laten wennen aan het knippen van de oren, zeker als je de oren gewoon kan vastpakken, maar het vergt wel wat tijd..

Probeer eens te beginnen met de schaar rustig (nadruk op rustig) te introduceren. Jij zegt dat hij al flipt als hij de schaar ziet, is dat letterlijk zo, of is dat iets 'overdreven' :D? Als jij binnenkomt met de schaar in je hand, en met de schaar in je hand hem rustig begint aan te raken, te kriebelen, te masseren in de buurt van de schouder/hals/schoft, heeft hij dan al bezwaren, of nog niet? Het is dan puur het feit dat je de schaar in je hand hebt, geen knipbewegingen of geluiden ermee maakt. Op die manier kan je hem eerst eens bekend maken met de schaar of de hand met de schaar die hem overal moet kunnen aanraken. Ik vind het zelf fijn te beginnen bij de schoft/schouder/hals, lekker te kriebelen, en steeds iets meer richting hoofd te bewegen in een cirkelende beweging, totdat ik het hele hoofd en zelfs oor kan aanraken met dezelfde hand waar ik de schaar in vasthoud. (Ik zou daarvoor wel het liefst een schaar met botte punt of een botte schaar gebruiken, paard weet tenslotte toch het verschil niet tussen een scherpe schaar waarmee je de oren knipt of de botte en ongevaarlijke schaar om mee te oefenen. Liefst gewoon een schaar met beschermkapje er nog op, da's helemaal veilig :) ). Als het schaar puur als object geen probleem meer is, is het geluid meestal een goede (doodenge :+ ) tweede om wat meer mee te werken. Ook daar begin ik dan weer met te knippen/kriebelen terwijl ik met dezelfde of de andere hand de schaar knipbewegingen laat maken, ver weg nog van het oor of het hoofd. Steeds iets dichterbij het hoofd komen, en zulke kleine stapjes nemen als nodig en mogelijk is, zodat je zo weinig mogelijk weerstand uitlokt. Mocht je toch weerstand krijgen, dan wacht ik meestal af tot die verdwijnt. Dus niet de druk (het geluid) laten ophouden als hij 'ongewenst gedrag' vertoont (met de benen slaan etc), maar doorgaan tot hij ook maar een fractie van een seconde doet wat jij wilt (braaf stil staan), en dan dírect de druk wegnemen (stoppen met het knipgeluid maken). Op die manier zorg je dat je van alle kanten het geluid kan maken, van dichtbij/veraf/links/rechts/achter/voor, etcetera. Het geluid moet iets gewoons worden, het moet niet betekenen dat er direct iets onprettigs volgt. Als jij gewoon het oor al kan vasthouden, kan je dan ook aan de haren aan de binnenkant zitten? Meestal vinden ze het helemaal niet erg om gefriemel aan de oren te hebben, als ze ermee bekend zijn én je het niet te 'voorzichtig' doet. De meeste reageren erg geirriteerd als je heel lichtjes aan ze zit te frummelen, terwijl als je gewoon het oor goed vastpakt en een goede kriebel geeft ze het al veel minder erg vinden.

Als je daar bent, heb je 't eigenlijk al.. dan kan je namelijk het oor vastpakken met één hand, en met je andere hand met de schaar erin langs/over/in het oor wrijven of kriebelen of wat het meest prettig (minst onprettig) is, terwijl je ook nog knipgeluiden maakt. Dan heb je de engste dingen eigenlijk al 'normaler' gemaakt, en is het daadwerkelijke knippen de laatste stap die eigenlijk vrij gemakkelijk moet zijn daarna.

Bovenstaande is puur mijn aanpak, is geen garantie, iedereen mag het er zo mee eens of oneens zijn als hij of zij wilt. Het is geen ééndagsplan, maar iets waar je tijd en moeite in zal moeten steken en rustig aan zal moeten doen (mijn inziens). Ik wil niet zeggen dat je een 'big deal' moet maken van het knippen van de oren, maar als je toch al problemen hebt, denk ik dat rustig aan doen en opbouwen belangrijk is. Voor mij en de verschillende paarden op verschillende stallen die ik heb 'bijgewerkt' (de oortjes dan :D ) werkt dit prima, vooral voor paarden die dus wat moeilijk doen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:26

beloning hoeft niet altijd gelijk een snoepje te zijn een klopje op de hals is vaak ook al zat

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:27

inderdaad een praam om doen;)

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:30

rommulus schreef:
beloning hoeft niet altijd gelijk een snoepje te zijn een klopje op de hals is vaak ook al zat

Mee eens- een fijne kriebel oid werkt ook prima en is meestal gemakkelijker dan met snoep werken in zo'n situatie vind ik. Of afwisselen met voedselbeloning en klopjes/kriebels. Maar ook het weghalen van 'de druk' (de schaar zelf, het knipgeluid, etc) kan als beloning gebruikt worden.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:36

oo dit is wel ff intressant! mevr accepteerd het ook niet bij mij! Alles is goed oren aanraken alles behalve de schaar. tja en die van mij is een leuke grote hannoveraan van 1.68 m ze flipt helemaal. maar dat komt ook door vroeger. eerst kon je moeilijk een halster om doen bij haar en niet de oren aan raken maar dit is volledig over behalve als je met de schaar begint dan kun je overnieuw beginnen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:31

Van alles proberen en geduld hebben.
Mijn paard wou eerst ook absoluut niet dat ik ook maar aan één oor kwam.
later mocht ik aan een oor komen en aan ander niet en nu mag ik erin, erop en eronder komen wat ik maar wil

gewoon vaak aan z'n oren friemelen en laten weten dat het goed is telkens 'n stukje verder gaan tot hij aangeeft het eng te vinden en dan stoppen en even later weer opnieuw beginnen etc.

Maar 'n praam o.i.d. zou ik niet doen ik heb hier geen fijne ervaringen mee en maakt het imo alleen maar erger de angst voor het knippen van oren.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:36

mijn pony vond het eerst ook verschrikkelijk, heel erg schudden enzo, maarja ik heb het geluk dat het een shet is.

hoe ik het doe?
Mn ene arm door het halster en dan zn oor vast pakken en dan snel knippen :+