Rijden met GPS: wie doet het en hoe werkt het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Rijden met GPS: wie doet het en hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 21:25

Ben pasgeleden op de Veluwe komen wonen en heb al snel een erg leuk bijrijdpaardje gevonden.
Vanaf het erf rijd je zo de Veluwe Trail op, prachtig natuurlijk!!

Maar ik ken de omgeving niet, en het gebied is zo inmens groot dat ik geheid ga verdwalen als ik alleen op pad ga.
De ruiterroutes zijn wel aangegeven (paaltjes) maar erg moeilijk te volgen met een kaart.

Ik hoorde ooit eens iemand zeggen dat ze een GPS gebruikt en dit lijkt me ideaal.

Wie gebruikt er ook een GPS en hoe werkt het? Ik ben een totale leek, dus graag uitleg in kindertaal ;).

Silence

Re: Rijden met GPS: wie doet het en hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:37

Ik wil ermee gaan werken en ga daarom 4 December een beginnerscursus volgen bij Bever Zwerfsport. Dus ik ben benieuwd :j

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:16

Verdwalen hoeft niet te gebeuren.
Je paard weet immers altijd de weg naar huis :j .
Gewoon een los teugeltje en laat je paard maar lopen.
Een gps gebruik ik niet, wel maak ik af en toe gebruik van goolge earth om op zoek te gaan naar doorgaande wegen zodat ik ongeveer weet waar ik naartoe ga.
Ben hier regelmatig verdwaald maar er bestaat geen betere gps dan mijn Flash :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:19

Ik ben getrouwd met mijn gps.
Zelf heb ik een gpsje die om mijn pols kan.
Alleen ik gebruik hem niet voor de routes dus kan er niet veel van zeggen.
Ik vlieg ermee, ding meet mijn snelheid tegenover de grond en mijn hoogte en nog wat dingen.
Die van mij is ook niet geschikt voor in het bos, de ontvanger trekt het bladerdak helaas niet.
De nieuwere versie wel, maar gezien ik toch geen dak boven mijn hoofd in de lucht heb
ga ik er geen andere voor kopen.

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:25

Ik gebruik zelf wel eens een garmin die eigenlijk aan de pols moet. Heeft erg goed bereik zelf in de bossen! Ik gebruik hem nu vooral om achteraf te kijken waar ik gereden heb en dan kan ik die route omslaan om vervolgens diezelfde route nogmaals te doen.

Ik heb ook de stal in het geheugen gezet en zo kan hij me terug naar stal brengen maar dat is dan wel hemelsbreed. Ik hang hem aan het zadel. Ik vind het een aanrader. Maar als je er niet zo veel van weet is een cursus misschien wel leuk.

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 08:57

Ik heb de "GPSMap 60Cx" van Garmin.

Het eerste jaar heb ik hem maar af en toe gebruikt, omdat ik er niet veel van snapte :?

Dan ben ik een cursus gaan volgen, vanaf toen ben ik flink gaan experimenteren
met het toestel, maar ook met Mapsource (kaarten voor op de computer)
Die kaarten zet je ook in je toestel. Ze geven alle paadjes weer. (verharde paden, zandpaden,...vijvers,e.d.)
Nu kan ik routes zelf maken of routes op internet in de GPS zetten. Routes, tracks bekijken op GooglesEarth,
routes,tracks aanpassen, bewerken, omzetten,...

Je kan veel met zo'n outdoor GPS. Is wel duur en het duurt even voor je weet hoe het allemaal werkt.
Maar eens je ermee weg bent is het echt de moeite !!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 08:59

ik heb er ook eentje, een kleine zonder kaarten. Heb 'm nu 2x mee gehad.
1x te paard, 1x op de kar. Vind het al boeiend dat hij de snelheid meet :)
En denk ik verdwaald te zijn geeft hij zo'n pijltje naar het beginpunt zegmaar :)
Achteraf met een website kan ik zo de route op een kaart leggen, dus bewaren, en van daaruit ook terug uploaden naar de gps.
Ik heb een garmin edge (met prima bereik onder de bladeren )

Ooit komt er wel een met kaart hoop ik, maar dat was even buiten studentenbudget :o

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:39

bedankt voor de reacties! Kan iemand mij uitleggen hoe een GPS werkt? Is het te vergelijken met een Tom Tom of is de werking echt iets anders?

En kan ik bijvoorbeeld ook een smartphone aanschaffen met google earth er op om hetzelfde effect te krijgen?

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:18

blensink schreef:

Haha het paard waar ik op rij gaat dus niet naar huis als ik de lange teugel geef :P Die gaat naar een caf'é in het box haha...

Ik ben nu 3x met men verzorgpaard naar buiten geweest en 3x verdwaald :P
dus volg het topic ff ;)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:23

Whahhahha @mar_leen zeker om zijn pilsje te pakken :D
Maar dan ben je iig weer op een bekende plek.
Kan me helaas echt niets indenken bij verdwalen in Nederland.
Maar ik hoor het wel vaker gelukkig dat ze de gps hebben uitgevonden :D

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:06

De basis van de GPS werkt hetzelfde als de TomTom. Dmv de satelieten in de lucht weet het de gps waar hij is. Een smartphone lijkt een mooie oplossing maar houd het vaak geen uren achterelkaar uit en in de bossen heb je vaak geen bereik om die kaarten te laden. Bellen gaat wel maar voor de kaarten moet je meer bereik hebben. Verder is de GPS in een smartphone vaak niet zo sterk als die in een Garmin. En als laatste: de garmin is vaak ook waterdicht. Suc6 met je keuze.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:52

Yoxan schreef:
Ik heb de "GPSMap 60Cx" van Garmin.
.......Dan ben ik een cursus gaan volgen, vanaf toen ben ik flink gaan experimenteren
met het toestel, maar ook met Mapsource (kaarten voor op de computer)
Die kaarten zet je ook in je toestel. Ze geven alle paadjes weer. (verharde paden, zandpaden,...vijvers,e.d.)
Nu kan ik routes zelf maken of routes op internet in de GPS zetten. Routes, tracks bekijken op GooglesEarth,
routes,tracks aanpassen, bewerken, omzetten,...

Je kan veel met zo'n outdoor GPS. Is wel duur en het duurt even voor je weet hoe het allemaal werkt.
Maar eens je ermee weg bent is het echt de moeite !!

je hebt de onroute wandelkaart zeker ook?
garmin is als het eenmaal werkt een mooi systeem.

@ts: ik heb het draaien op een smartphone maar te paard door de bossen werkt niet echt lekker. het touchscreen blijf ingeschakeld anders stopt de gps ermee en omdat je die foon in je zak draagt, is de ontvangst nogal eens te zwak. als ie nou om de pols kon, dan was het wel een optie maarja daar is zo'n smartphone weer te lomp voor

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:09

Ik heb een hele simpele, maar o zo handige.
Gewoon een waypoint er inzetten, die waypoint selecteren en gaan met die banaan.
Ik heb er een zonder kaart, werkt ook prima.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 07:50

welke heb je dan?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:16

Ik heb een garmin foretrex, kan om je pols.
Nu heb ik de 201 met een minder sterke ontvanger, maar de 301 en de 401 hebben dat probleem niet.

Ik wil eigenlijk graag een 401, die heeft een barometrische hoogtemeter.
Die zijn nauwkeuriger als hoogtemeters op gps. En gezien ik vlieg is dat best handig. :+
Daarom heb ik dus ook geen last van die zwakkere ontvanger, ik heb toch geen dak boven mijn hoofd die de boel belemmert. Taal is ook nog eens in te stellen in het nederlands. :D

fja37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:45

ik gebruik de Garmin forerunner 205 deze is in eerste instantie bedoelt voor wandelen, hardlopers en fietsers. door mij ook geschikt gevonden voor het buitenrijden en tijdens het mennen. ik gebruik m voor de gereden route. hij bleek ook in het buitenland erg handig (was verdwaald tijdens een skitocht in de alpen, terugkeren op de afgelegde route) m.a.w. de mogelijkheden zijn legio.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:49

Bedankt weer voor de tips en de reacties.

Wil kijken op Marktplaats voor een tweedehands, wat is dan een goede (niet ingewikkelde) GPS? Ik wil het liefst weten hoe ver ik van 'huis' verwijderd ben en hoe ik weer naar huis terug moet. Een kaart van de ruiterroutes in het gebied lijkt me helemaal ideaal maar ik begrijp dat daar dan weer een heel hoog prijskaartje aan hangt (bestaan er überhaupt kaarten met ruiterroutes voor GPS?).

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:53

blensink schreef:
Een gps gebruik ik niet, wel maak ik af en toe gebruik van goolge earth om op zoek te gaan naar doorgaande wegen zodat ik ongeveer weet waar ik naartoe ga.
Ben hier regelmatig verdwaald maar er bestaat geen betere gps dan mijn Flash :D

als ik mijn paard in de straat van de stal een lange teugel geeft, loopt ze de stal gewoon zonder te kijken voorbij _O-

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:26

laetitia schreef:
Bedankt weer voor de tips en de reacties.

Wil kijken op Marktplaats voor een tweedehands, wat is dan een goede (niet ingewikkelde) GPS? Ik wil het liefst weten hoe ver ik van 'huis' verwijderd ben en hoe ik weer naar huis terug moet. Een kaart van de ruiterroutes in het gebied lijkt me helemaal ideaal maar ik begrijp dat daar dan weer een heel hoog prijskaartje aan hangt (bestaan er überhaupt kaarten met ruiterroutes voor GPS?).

nee, geen kaart. her en der o.a. bij de knhs zijn wel losse routes te vinden. ik heb de onroute wandelkaart er op staan (uit de "wandelgangen"), die is heel gedetailleerd maar zo gauw er een klein stukje zand in je route zit, kan ie geen route meer maken/berekenen.
maar om thuis te komen of voor plaatsbepaling is ie zeer geschikt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 11:31

Ok, dus een GPS zonder kaartlezer is het beste.
Wat is dan een goede beginners GPS om in het bos mee te rijden?
En aan wat voor prijs moet ik dan denken?

RonG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:51

Af en toe rij ik er mee ,
regelmatig is de ontvangst even weg ( goedkoper model )
Moet er nog wel veel mee oefenen , maar leuk is het wel

fja37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:31

laetitia schreef:
Ok, dus een GPS zonder kaartlezer is het beste.
Wat is dan een goede beginners GPS om in het bos mee te rijden?
En aan wat voor prijs moet ik dan denken?

ik zou dan een gps zoeken voor aan je pols, (zoals de forerunner reeks van garmin) want dan heb minder kans dat je het verliest. deze gebruik ik ook en ik heb er hele goede ervaringen mee. en ook ik ben niet echt technisch aangelegd. en de prijs?kijk even op het internet. kan je zelf bekijken wat voor prijs jou het beste ligt.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:38

mar_leen schreef:
blensink schreef:

Haha het paard waar ik op rij gaat dus niet naar huis als ik de lange teugel geef :P Die gaat naar een caf'é in het box haha...

Ik ben nu 3x met men verzorgpaard naar buiten geweest en 3x verdwaald :P
dus volg het topic ff ;)

Laat me gokken, in d'n bockenrijer ?

gps lijkt mij ook wel handig, alleen weet ik hier in de omgeving heel goed de weg, maar om eens een keer in een onbekend gebied te gaan rijden?

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:42

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:43

Ik heb sinds een paar weken een Garmin Etrex Vista hcx (tweedehands op marktplaats gekocht) en ik ben er erg blij mee! Ik heb de kaart topoNL erop gezet en die geeft in het bos precies weer waar ik ben (verhard/onverhard pad en zelfs of de opstand naaldhout of loofhout is). Ik beheers de GPS nog niet helemaal maar kan er wel prima mee overweg inmiddels.
Ik heb hem gekocht omdat ik altijd maar gewoon ergens naar toe rijd om nieuwe paden te proberen en ik al meerdere keer een beetje verdwaald ben geweest. Dat komt altijd wel goed uiteindelijk maar dat was meestal in de zomer en dan was het nog lang licht, in de winter vind ik dat een beetje tricky. Ik wilde niet in het donker rondjes rijden zonder te weten waar ik heen moet.
Ik moet wel zeggen dat ik door mijn studie Landschapsarchitectuur een vrij goede orientatie heb in mijn omgeving, ik met een kompas overweg kan en aan de hand van het landschap kan beredeneren waar ik ongeveer ben. Dit gecombineerd met een GPS maakt dat ik met veel zekerheid op stap kan gaan :D