Eigenwijze Merrie Met Kuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

8AngelEyes8

Eigenwijze Merrie Met Kuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 22:53

Dat het een merrie met karakter is wist ik maar af en toe ben ik ten einde raad..

Het gaat hier om een KWPN merrie van net 6 jaar +_ een jaar onder het zadel i.v.m groeien en ocd operatie (1.78)
Ik kan hier wel een heel verhaal gaan schrijven maar zal eerst de punten opnoemen waar ik geen werkende oplossing op weet..

1. Als ze vast staat blijft ze de ene x staan de andere x trekt ze het touw door en gaat ze tegen de achterwand van de stal zitten of ze staat zo te draaien dat je zelf niet veilig bent in stal..
2. Als je haar achterhoeven uit wilt krabben krijg je het been met moeite in de lucht en probeert ze hier ook gericht mee te trappen of in 1 keer op de grond stampen..
3. Aansingelen in de stal gaat de ene x goed de andere keer stuiterd ze achteruit en gaat WEER tegen de achterwand van de stal zitten..
4. Met de gespen van het hoofdstel los maken na het rijden/longeren wil ze niet stil blijven staan schut met haar hoofd op en neer en loopt ze zo over je heen als je niet oppast..
5. Ze heeft totaal geen respect voor mensen in haar stal ze loopt je zo omver of gaat op je tenen staan (niet prettig 735 kg)
6. Als ze hengstig is probeert ze je fijn te drukken tegen de staldeur/wand en wat je ook doet ze gaat NIET terug of opzij en geef je haar een duw dat ze aan de kant moet gaan drukt ze net zo hard terug ook heb ik haar al eens een tik gegeven aangezien ik echt bijna plat was (dit vond ze alleen maar lekker)
7. Poetsen was een groot probleem toen we haar net hadden, nu vind ze het af en toe zelfs fijn maar een andere dag moet je oppassen waar je gaat staan..

Ik denk dat dit hoofdzakelijk te maken heeft met opvoeding.. Hier ben ik zelf niet bij geweest we hebben haar net 1,5 jaar..De ene dag moet je goed oppassen waar je gaat en staat, en het kan de volgende dag zo weer goed zijn dat er niets aan de hand is.. Ik weet dat merrie's niet altijd even makkelijk zijn maar ik zou wel graag willen dat ze ook op stal een beetje respect voor me krijgt en me niet perongeluk plat drukt in een hengstige bui.. Op het moment is het zo ver dat ik niet alleen bij haar de stal in ga omdat ik haar niet voor de volle 100% vetrouw alleen.. Onder het longeren of rijden is er niets aan de hand en is ze eerder onzeker dat ze echt steun bij me zoekt dan dat ze gemeen probeert te bokken of wat dan ook.. Hoop dat iemand me de gouden tip kan geven voor 1 van de punten..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:58

opnieuw beginnen met de opvoeding is denk ik een van de beste dingen die je kan doen. met hulp van iemand die weet wat je moet doen want dit is gevaarlijk maar dat wist je al. heel vervelend maar reden tot aanpakken. is het misschien een alpha merrie?
8AngelEyes8 schreef:
Dat het een merrie met karakter is wist ik maar af en toe ben ik ten einde raad..

Het gaat hier om een KWPN merrie van net 6 jaar +_ een jaar onder het zadel i.v.m groeien en ocd operatie (1.78)
Ik kan hier wel een heel verhaal gaan schrijven maar zal eerst de punten opnoemen waar ik geen werkende oplossing op weet..

1. Als ze vast staat blijft ze de ene x staan de andere x trekt ze het touw door en gaat ze tegen de achterwand van de stal zitten of ze staat zo te draaien dat je zelf niet veilig bent in stal..
2. Als je haar achterhoeven uit wilt krabben krijg je het been met moeite in de lucht en probeert ze hier ook gericht mee te trappen of in 1 keer op de grond stampen..
3. Aansingelen in de stal gaat de ene x goed de andere keer stuiterd ze achteruit en gaat WEER tegen de achterwand van de stal zitten..
4. Met de gespen van het hoofdstel los maken na het rijden/longeren wil ze niet stil blijven staan schut met haar hoofd op en neer en loopt ze zo over je heen als je niet oppast..
5. Ze heeft totaal geen respect voor mensen in haar stal ze loopt je zo omver of gaat op je tenen staan (niet prettig 735 kg)
6. Als ze hengstig is probeert ze je fijn te drukken tegen de staldeur/wand en wat je ook doet ze gaat NIET terug of opzij en geef je haar een duw dat ze aan de kant moet gaan drukt ze net zo hard terug ook heb ik haar al eens een tik gegeven aangezien ik echt bijna plat was (dit vond ze alleen maar lekker)
7. Poetsen was een groot probleem toen we haar net hadden, nu vind ze het af en toe zelfs fijn maar een andere dag moet je oppassen waar je gaat staan..

Ik denk dat dit hoofdzakelijk te maken heeft met opvoeding.. Hier ben ik zelf niet bij geweest we hebben haar net 1,5 jaar..De ene dag moet je goed oppassen waar je gaat en staat, en het kan de volgende dag zo weer goed zijn dat er niets aan de hand is.. Ik weet dat merrie's niet altijd even makkelijk zijn maar ik zou wel graag willen dat ze ook op stal een beetje respect voor me krijgt en me niet perongeluk plat drukt in een hengstige bui.. Op het moment is het zo ver dat ik niet alleen bij haar de stal in ga omdat ik haar niet voor de volle 100% vetrouw alleen.. Onder het longeren of rijden is er niets aan de hand en is ze eerder onzeker dat ze echt steun bij me zoekt dan dat ze gemeen probeert te bokken of wat dan ook.. Hoop dat iemand me de gouden tip kan geven voor 1 van de punten..

8AngelEyes8

Re: Eigenwijze Merrie Met Kuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 23:06

Heel goed geraden :P

Ze staat als het weer het toe laat met 20 paarden op een groot stuk land en daar is ZIJ de baas.. Ook als de kudde ergens van schrikt is zij de eerste die er heen loopt en op onderzoek uit gaat.. Dit is ook het geval onder het zadel of aan de hand.. Ze is erg koel en als ze een beetje kijkerig is gewoon stil gaan staan en haar laten kijken dan is het ook goed.. Het is geen paard dat wegspringt of er vandoor gaat.. Wel laat ze zich niet zomaar op de kop zitten, geef je haar een tikje met de zweep onder het rijden dan kan je een bok terug verwachten.. Maar een andere keer is ze weer erg onzeker en probeert ze echt steun bij je toe zoeken.. Maar ik zit het meeste met de problemen op stal, heb al veel mensen gevraagd maar die hebben gewoon 1 conclusie: Dominant en niet te dicht in de buurt komen.. Het is niet dat ik haar helemaal niet vertrouw maar ben wel op mijn hoede.. Ook hebben we best een sterke band met elkaar en vertrouwd ze ook voor de volle 100% op mij als ik haar nou onder het zadel heb of aan de longe.. Maar het gedeelte VOORDAT je het zadel erop hebt is ons probleempje een beetje :P

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:26

ik weet niet of het volgens de boekjes de juiste oplossing is maar ik zou dan alle handelingen die je voor het rijden doet (uit stal, poetsen, opzadelen) steeds in dezelfde volgorde doen zodat ze precies weet wat er gebeurd en wat er van haar verwacht wordt,
het ook kort en 'zakelijk' houden, geen gedoe hop uit stal borstel er over enz.
en corrigiren met je stem en als het moet ook strenger dan alleen met je stem, je kent zelf het paard het beste.
kort maar krachtig, tijdens het werk geen prutsmuts, maar ook niet het uitsterste vragen van het paard in die zin dat ze geen tijd moet hebben om na te denken of te flippen doordat ze te lang moet wachten of doordat er te twijfelachtig wordt gedaan door de leider (jij).
want zulke momentjes zal ze aanpakken op negatieve manier voor jou.
ook met afzadelen en in de stal zetten zal ze domweg moeten leren dat die tijd nog bij werken hoort.
eigenlijk moet je met zo'n dominant paard op een no-nonsence manier omgaan, maar het moet je wel liggen,
ikzelf ben bijvoorbeeld meer iemand voor de wat onzekere pony's, voor een dominante merrie heb ik niet genoeg overwicht, maar als het moet dan lukt het me wel dan gaat bij mij het knopje even om
maar om steeds met zo'n dominante om te moeten gaan zou ik niet leuk vinden.
als het niet hoeft dan liever niet en als eigen pony is het voor mij niks snap je.
maar jij hebt dit paard nu al, en het is te leren ik hoop voor je dat je het steeds beter voor elkaar krijgt, is voor jou leuker en voor je paard ook :)

succes met haar in elk geval!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:18

Grondwerk! en opvoeden.....
Je zegt dat je haar 'pas' 1,5 jaar hebt, niet om je kritiek te geven maar dan had je haar dus al 1,5 jaar kunnen opvoeden. Ze worden nl dag 1 al door mamma opgevoed en later door hun kuddegenoten. Niet afwachten tot het erger gaat worden maar nu gelijk al consequenter gaan worden in je doen en laten, nee is nee en ho is ho.

Zij is de alfa en jij moet zorgen dat jij haar alfa wordt in jullie mens/paard mini kudde. Daar moet je echter wel voor weten hoe je dat moet doen en dat leer je niet 123.
Probeer iemand in je omgeving te vinden die ruime ervaring heeft in grondwerk of NH die jou daarmee kan helpen.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:27

Tja, ik herken je verhaal. Ik heb ook zo'n alpha-merrie gehad.
Heb alles geprobeerd, opnieuw opvoeden, grondwerk, freestyle, zelfs een tijd professionele begeleiding 1 op 1 hiermee gehad etc.
Echt voor mijn gevoel heb ik er alles aan gedaan maar ik heb een paard voor mijn plezier. Toen het na lange tijd nog niet gelukt was heb ik besloten haar te verkopen, hoeveel pijn het toen ook deed.
Het vertrouwen tussen ons was weg en ik was bang dat we nooit meer een team zouden worden.
Nu heb ik ook weer een merrie maar wel een fijn betrouwbaar paard, eerlijk.
En ik moet je eerlijk bekennen, ik ben zo blij met haar........!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:36

8AngelEyes8 schreef:

Paarden spelen 'spelletjes' met hun voeten om het leiderschap te bepalen. Nou heb jij al een leidermerrie, die jou niet als leider ziet en er dus vanuit gaat dat jij voor haar aan de kant gaat. Doe je dat niet? Dan is dat jouw fout als ondergeschikte. (In paard z'n ogen) Ik zou dus ook met grondwerk beginnen zodat je op de grond z'n voeten kan bewegen op lichte druk en voor suggestie (zonder aan te raken).
Ook met rijden als jij dus een tikje geeft met de zweep krijg je een bokje zo van: wie ben jij om mij te 'bijten' om harder te lopen?

Ik zou dus ook iemand in jouw omgeving zoeken die ervaring heeft met grondwerk (meestal zijn dit NH-ers).

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:41

Oei mijn merrie was precies hetzelfde toen ik haar kreeg.

Eerste week heb ik haar vastgehouden met poetsen en heeft een vriendin mij geholpen.
Inderdaad is het belangrijk dat je paard jou als leider ziet dus als ze iets doet wat je niet tollereert jezelf groot maken en corrigeren met de stem en eventueel met een zacht duwtje.

Indien ze je plat drukt het hoofd naar je toe laten draaien en haar zachtjes een duwtje geven dan kan ze nooit door blijven drukken want dan raakt ze uit evenwicht

Mijn paard was al wat ouder en had al wat meer evenwicht maar sloeg ook met hoeven optillen.
Dit heb ik afgeleerd door een beetje tegen haar aan te gaan hangen met hoeven optillen zodat ze een beetje uit evenwicht raakte.

Belangrijk is wel dat je het "opvoeden" wel consequent doet en niet de ene dag wel dingen toestaat en de andere dag niet.

Overigens heb ik nu het makste paard met poetsen wat je kan hebben dus er is hoop ;)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:52

Van dat hangen aan een touw, knappen ze niet op. Ik ken meerdere paarden waarbij de nekband enorm geblesseerd is geraakt door het hangen aan een touw. Deze paarden bleken vaak ook een serieus probleem in de rug te hebben {kissing spines}. Er kan een wervel verderop in de rug gaan "verzakken" door dit hangen. Die wervel zit namelijk verbonden dmv een ligament aan de nek! Voor jou lijkt dit misschien vergezocht, maar ik zie het helaas erg veel {duidelijk op foto en echo aangetoond en eigenlijk altijd bij paarden die gedrag vertonen zoals jouw paard doet}. Ook het niet op kunnen tillen van de achterbenen of het met een klap neerzetten van zo'n been kan uit de rug komen. Dus misschien is het handig om eerst medische dingen uit te sluiten door een goede dierenarts voor je gaat "opvoeden". {en dan een dierenarts die de kennis in huis heeft om een goed onderzoek te doen wb nek en rug!}.
Succes in ieder geval met je paard.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:53

Ik zou ook aan grondwerk beginnen om allereerst de dominantie verhoudingen en het respect recht te zetten. Dit zal ook al helpen bij problemen als voeten geven en het hoofdstel uit doen. Voor mij werkt de methode van Emiel Voest goed doordat het heel logisch, eenvoudig en helder is, maar er zijn er wel meer. Kies er 1 uit waar jij je prettig bij voelt, dan wordt het ook makkelijker om het zonder instructie toe te passen.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:59

Ik lees mee want ik denk dat ik aan dit soor adviezen ook super veel heb! ik wist wel dat mijn meisje dominant was, maardit stuk je heb echt me ogen geopend. aangezien ik pas een paar maanden elke dag met haar bezig ben zijn deze problemen er wel maar nog niet zo extreem als bij TS.
TS wordt jou merrie ook drukker als er binnen de stallen andere paarden verschoven worden/ uit hun box gehaald?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:02

sliert schreef:
Van dat hangen aan een touw, knappen ze niet op. Ik ken meerdere paarden waarbij de nekband enorm geblesseerd is geraakt door het hangen aan een touw. Deze paarden bleken vaak ook een serieus probleem in de rug te hebben {kissing spines}. Er kan een wervel verderop in de rug gaan "verzakken" door dit hangen. Die wervel zit namelijk verbonden dmv een ligament aan de nek! Voor jou lijkt dit misschien vergezocht, maar ik zie het helaas erg veel {duidelijk op foto en echo aangetoond en eigenlijk altijd bij paarden die gedrag vertonen zoals jouw paard doet}. Ook het niet op kunnen tillen van de achterbenen of het met een klap neerzetten van zo'n been kan uit de rug komen. Dus misschien is het handig om eerst medische dingen uit te sluiten door een goede dierenarts voor je gaat "opvoeden". {en dan een dierenarts die de kennis in huis heeft om een goed onderzoek te doen wb nek en rug!}.
Succes in ieder geval met je paard.

Dit vind ik een zeer zinnige opmerking. Toen ik het verhaal las, dacht ik ook in die richting. Ik heb zelf ook een zeer moeilijke merrie gehad die als dominant werd gezien, maar uiteindelijk ernstig artrose in nek en rug bleek te hebben.

Dus ja.... ik zou eerst idd medische oorzaken uitsluiten.
Pas als dat 100% ok is, opvoeden.(met iemand die daarbij kan helpen?)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:13

Het is heel lastig maar ik denk dat je toch moet prioberen op dat moment nog strenger te zijn tegen haar met respect. Het blijven erg lastige paarden omdat ze een leiders figuur is van zichzelf.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 22:04

Alvast heel erg bedankt allemaal een aantal tips zal ik zeker gaan gebruiken!

Om nog even op sliert te reageren: Ze gaat niet HANGEN maar trekt ineens zo hart aan het touw met haar hele gewicht en kracht dat het touw gewoon knapt (en ja, dit waren goeie halstertouwen) ook heb ik haar rug na laten kijken en daar was niets mis mee, wel had ze weinig bespiering in haar rug, dat kwam doordat ze dik 2 maand zo goed als stil heeft gestaan na een operatie en nog niet zo lang onder het zadelwas..

Om nog even op ingeeusa te reageren: Als er paarden uit de boxen gehaalt worden of verplaatst kijkt ze nog niet eens op of om.. Het intereseerd haar helemaal niets..

Grondwerk is inderdaad iets wat ik nog niet geprobeerd heb, denk niet dat ze het interesant vind en het heel moeilijk zou zijn om haar aandacht te krijgen maar proberen kan altijd.. Zelf denk ik dat er vroeger iets met haar gebeurt is op stal, of in iedergeval in een kleine ruimte want op de wasplaats (zo groot als haar eigen stal) doet ze het ook, aan de longe heeft ze echt respect voor me en wil dan ook alles voor me doen ook onder het zadel gaat het goed, ze is wel onzeker maar wat wil je als je als 4,5 jarige pas voor het eerst een zadel op je rug gekregen hebt :P

In iedergeval super dat er zoveel tips gegeven worden!

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 22:40

cissy schreef:
Grondwerk! en opvoeden.....
Je zegt dat je haar 'pas' 1,5 jaar hebt, niet om je kritiek te geven maar dan had je haar dus al 1,5 jaar kunnen opvoeden. Ze worden nl dag 1 al door mamma opgevoed en later door hun kuddegenoten. Niet afwachten tot het erger gaat worden maar nu gelijk al consequenter gaan worden in je doen en laten, nee is nee en ho is ho.

Zij is de alfa en jij moet zorgen dat jij haar alfa wordt in jullie mens/paard mini kudde. Daar moet je echter wel voor weten hoe je dat moet doen en dat leer je niet 123.
Probeer iemand in je omgeving te vinden die ruime ervaring heeft in grondwerk of NH die jou daarmee kan helpen.

Ze is inderdaad nu ongeveer 1,5 jaar bij ons en ik snap jou reactie heel goed, maar in die 1,5 jaar is er zo veel gebeurt dat ik die 'kuren van haar' minder belangrijk vond dan haar gezondheid..

Toen we haar net 2 weken hadden werd er een forse soufle (hartruis) geconstateerd aan beide hart helften, en OCD in haar linker spronggewricht.. Ik mocht niet meer op haar rijden omdat ze dood onder me neer kon vallen dus meer als een drafje aan de longe zat er niet in.. 3 kliniek bezoeken rontgenfoto's en een maand later konden we bij de kliniek in utrecht terecht en hebben we een echo laten maken van haar hart wat dus wel helemaal goed was (gelukkig) een maand hierna is ze geopereerd aan OCD en moest 6 weken boxrust hebben, daarna 6 weken aan de hand stappen van 10 min. tot 1 uur.. In tussen tijd een rechtzaak aan het voorbereiden tegen haar vorige eigenaar.. (Wat later niet nodig bleek te zijn hij heeft ons het halve aankoop bedrag terug gegeven om zo de meeste kosten te vergoeden) Zo zijn we de winter doorgekomen.. Toen zijn we rustig begonnen met longeren enz. ik had 2 weken vakantie dus eindelijk hadden we wat meer tijd om een band op te bouwen (een dag later brak ik mijn elleboog en kon weinig beginnen) waardoor mijn vriend alles over nam aangezien ik haar nog niet eens vast kon houden, dus bleven we haar trainen aan de longe waar ze dus wel veel baat bij gehad heeft want dit gaat super, ook heeft haar been zo beter kunnen genezen.. Daarna kwamen de problemen met rijden wat nu weer goed gaat (om jullie 1,5 uur lezen te besparen) Ik zou zo graag eens ECHT van haar willen genieten en een band met haar op willen bouwen, we hebben samen al zo veel meegemaakt, ik zou haar voor geen goud willen missen.. Ik wil het beste voor haar, ik wil alles voor haar doen wat het ook kost of hoe lang het ook duurt.. Ik wil gewoon eens van mijn paard kunnen genieten, en niet staan te trillen op mijn benen als mijn vriend bij haar in stal staat..

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:48

in welke omgeving woon je ergens?
is misschien makkelijk voor mensen die je willen helpen...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:51

mm, geen respect zo te zien ;)

Deed die van mij ook, laat maar lekker zitten tegen de muur, maar ga het touw niet los maken :)
Boos worden als ze gericht trapt, stem opheffen of een duw tegen haar been ;)
3. Aansingelen in de stal gaat de ene x goed de andere keer stuiterd ze achteruit en gaat WEER tegen de achterwand van de stal zitten..En als je haar los laat staan met aansingelen? :)
Dan doe je die als laatste los als je overal mee klaar bent of meteen halster om ;)
5. Ze heeft totaal geen respect voor mensen in haar stal ze loopt je zo omver of gaat op je tenen staan (niet prettig 735 kg)Als ze je omver loopt, boos worden, dit zou een paard niet 'prongelijk' doen, als ze op je tenen staat, zou ze dit niet expres doen ;)
En als je een knietje in haar leas geeft? :=
7. Poetsen was een groot probleem toen we haar net hadden, nu vind ze het af en toe zelfs fijn maar een andere dag moet je oppassen waar je gaat staan.. Tja, daar weet ik geen oplossing voor ;)

En dit doe je dus alleen als ze helemaal gezond is verklaart door een DA ;)
Dit gaat iig niet volgens de boekjes, maar het helpt -meestal- wel :)

En idd grondwerk en opvoeden :D

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:04

Punt 1 tot 5 oplossingen allemaal een tijdje geprobeerd.. Als ik boos word of mijn stem verheft gooit ze haar hoofd in de lucht en kijk ze me aan van jee schreeuw niet zo hard en doet het lekker nog een x.. Punt 3 als ik haar los laat staan gaat ze net zo hard achteruit dan schrikt ze er zelf van en schiet dan naar voren.. (en dit is niet zo prettig met een paard dat je zo omver loopt) Punt 6 ja wat moet ik er van zeggen.. We hebben alles al geprobeert mijn laatste redmiddel was een kort zweepje en elke x als ze me fijn wou drukken een tik op der billen.. Hier reageerde ze meteen op door haar benen wijd te spreiden en haar staart opzij te doen zodat de "hengst" er goed bij kon.. ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:08

_O- gevalletje appart :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:42

Toch is het enige juiste antwoord, heropvoeden, want dit is dus heel slecht gedaan, en daarbij moet jij de leider zijn, en niet enkel in jouw ogen maar echt het paard moet jou als leider gaan zien, en dat zal in het begin zeker af en toe spannende momenten geven, zie dat je daar zeker op voorbereid bent.
Eigenlijk alle punten die je aanhaalde wijzen allen naar dominantie overwicht das dus eigenlijk maar 1 probleem, het voetjes geven das mssn net nog een ander probleem, want daar kan het ook angst zijn, een paard voelt zich net iets minder veilig als hij zijn voet geeft, want dan is hij een beetje beperkter in zijn wegvlucht mogelijkheden.
Maar idd je had echt die problemen niet zo ver mogen laten komen, das nu een veel moeilijkere zaak om dit weer recht te zetten.
Ik denk zeker dat ik je hierbij zou kunnen helpen.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:47

Zoals ik al zij heb ik in de tijd dat we haar hadden meer bij de kliniek gestaan en meer aan andere problemen gewerkt dan haar dominantie.. Maar niets wat ik probeer helpt, en wat ik ook doe ze blijft proberen.. Ook de hoefsmid was een GROOT probleem.. Heb er iemand bij gehad in het begin die is een uur bezig geweest en kreeg nog geen voet van de grond.. Hier zijn we zelf veel mee bezig geweest en ze geeft haar voorbenen heel makkelijk maar haar achterbenen krijg je maar net van de grond als ze die niet weer op de grond stampt en heb je hem in je hand heb je dus de kans dat ze ineens keihard trapt.. Ook het verband erafhalen na de operatie was een ramp hierbij hebben we haar een praam om moeten doen waar ik alzo niet echt voor ben.. dus als me kunt helpen..

Brand los!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:45

Ik zal wel eigenwijs zijn, maar hoe is die rug onderzocht {en de nek}?. Met foto's? Ik blijf erbij dat het beeld dat je schetst past bij een paard met een serieus nek en rug probleem. En ook dat trekken aan het halster, is dus hangen! Zulke paarden gaan keer op keer opnieuw hangen, omdat ze bij 1 gram druk achter oren al een enorme vluchtdrang krijgen en dus weer gaan hangen. Je forceert d'r nek enorm op deze manier. Ook dat gedoe met benen optillen en hoeven uitkrabben etc......ik zou toch eerst een rug/hals probleem uitsluiten voor je verder gaat met je opvoeding. Ik heb recent nog een jaarling in de opfok gehad, die ook zo lastig was. Als veulen ging bekappen wel goed, en eigenlijk werd ze steeds lastiger. Toch eens bij de kliniek langs. De veearts was zo klaar met zijn diagnose, omdat het een Jazz was! Kortom...lastig paard....opvoeden dat ding. Nou zijn mijn paarden geen van allen lastig, dus daar geloof ik niet in. Ze zijn gewoon opgevoed. Dus naar een andere kliniek en daar werd direkt kissing spines en atrose in de rug vastgesteld in een zeer ernstig stadium. Helaas einde verhaal, maar dat was voor mij voorbeeld nr zoveel dat paarden die afwijkend gedrag vertonen, vaak een medisch probleem hebben. Helaas is niet elke veearts kundig genoeg om de juiste diagnose te stellen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:13

Hoi TS,

Waar woon je ergens? Want de problemen die jij opnoemt zijn echt de basis problemen. Heb je zelf ervaring met grondwerk?

Want om voor elk probleem oefeningen op te schrijven hoe het op te lossen is nogal wat werk. Plus dat je dat soort oefeningen niet zomaar zelf moet proberen als je er geen ervaring mee hebt.

Maar wil best een dagje langskomen (als je niet aan de andere kant van nederland woont) om te kijken of ik kan helpen:)

Denk dat je merrie door het hele kliniek-gebeuren geen mensen bij haar in de stal wil hebben. Of iig geen vertrouwen heeft dat het ook leuk kan zijn als iemand bij je in de stal komt! Maar in principe leven paarden in het nu, dus als jij reageerd zoals je hierop hoort te reageren zou je ook de juiste reactie terug moeten krijgen.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:30

Ik moest ook aan de rug denken. Ik weet niet op welke manier rugproblemen uitgesloten zijn, maar niet alles is voelbaar en zonder echo en foto´s zichtbaar.

Verder heb ik toen ik mijn eerste paard kreeg (ik jong en onbezonnen, hij ook) de tip gekregen zijn stal ook zijn plekje te laten zijn.
Niet dat hij me eruit mocht schoppen, duwen of dreigen, dat is niet wat ik bedoel. Maar werken met mij (dus ook borstelen en zadelen enz.), moest buiten de stal en niet in zijn rustplekje. De complete onderbouwing kan ik je niet geven, maar je voorstellingsvermogen kan er vast iets mee.
Je schrijft dat je denkt dat er iets vervelends is gebeurd in de stal. Lijkt me dus sowieso niet de meest handige plek om dan toch alles te willen doen. Als het dan keer op keer mis gaat en jullie daar dus vaker samen in de problemen raken, bevestig je haar deels alleen maar. Of er nu wel of niet eerder iets vervelends is gebeurd. In die cirkel zijn jullie nu al terecht gekomen. En dus tijd voor iets anders.

Je schrijft dat je denkt dat je paard grondwerk niet leuk zal vinden en dat het je moeilijk lijkt haar aandacht daar te vangen. Volgens mij begint daar dan al een probleem, want grondwerk is de basis van werken met een paard en niet meer of minder dan dat. Je kan er heel veel meer van maken, maar de basis begint daar toch echt. Grondwerk is niet alleen het werken in de bak, maar ook de manier van contact maken met je paard wat al begint bij je manier van vastzetten, je houding daarbij, de manier waarop jij je lichaamstaal inzet. Het is niet meer dan een communicatiemanier tussen jou en je paard. En daarin kun je inderdaad steeds stappen verder zetten en het is zo leuk als je het zelf weet te maken.

Er zijn tig boeken over, tig manieren om grondwerk in te zetten. Ik ben nog geen paard tegengekomen dat dat niet leuk zou vinden. Mits je iets zoekt wat ook bij jou past en waarin je je lekker voelt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:30

Ik lees uit jouw verhaal dat je haar in de stal poetst en opzadelt. Wat als je dat buiten de stal doet? als ze hengstig is, drukt ze je plat. Dus niet meer bij haar in de stal poetsen. Het lijkt mij dat ze een beetje last heeft van zadel/singeldwang. Wat als je eerst een hoofdstel op doet en dan bijv in de bak het zadel, zodat ze meer ruimte heeft. Is wel even lastig , moet je even met 2 man doen denk ik. En rustig aansingelen: gaatje, even stappen, weer een gaatje. Wij hadden een manegepaard (ook een merrie) die ook zeer lastig was met hoeven uitkrabben. Voor ging nog wel, maar achter niet. net zo als die van jou, uit je handen trekken en dan keihard neer zetten of even gericht trappen. Uiteindelijk hoefden de manegeklanten haar geen hoeven uit te krabben, want dat gaf elke keer ruzie en strijd. Na een hele lange tijd ging het wel beter. Op het laatst kon je wel haar achterhoeven uitkrabben. maar een oplossing of idee heb ik daar niet voor om op te lossen.