Slopen van oude schuren en bouwen van nieuwe paardenstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rientje

Slopen van oude schuren en bouwen van nieuwe paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 14:10

Hallo allemaal,

Wij zijn afgelopen voorjaar 2010 in een boerderijtje buitenaf komen wonen. Bij deze boerderij zit ongeveer 2 hectare weiland. Op den duur (binnen nu en 2 jaar) willen wij de paarden bij huis hebben. Op dit moment staan er achter het huis nog 5 oude, vervallen varkensschuren die gesloopt moeten worden. Deels zit hier asbest op.. Mijn vriend staat te poppelen om te beginnen met afbreken.

De eerste vraag; Weet heeft er informatie over het afvoeren van asbest?
Ik weet dat ik zo naar de gemeente kan stappen en informatie kan winnen, maar ik wil graag meer informatie of ervaringen over het zelf-afvoeren van asbest etc. Bij mij is bekend dat je tot 35 m2 zelf mag afvoeren, is dit per persoon, per woning? Kun je hier 'creatief' mee zijn of is daar geen ruimte voor? Waarvan is de gemeente en het kadaster op de hoogte? Weten zij dat er .. m2 aan asbest op deze schuren ligt? Van de gezondheidsrisico's ben ik op de hoogte. Ook zal een sloopvergunning nodig zijn?

Heeft daarnaast iemand tips voor het bouwen van een nieuwe paardenstal?
Wij willen graag ruimte voor 4 paarden, een zadelkamer en een afspuit-/ poetsplaats. Aan de achterkant een verharde 'binnenplaats', aangrenzend aan de buitenbak. We zitten te denken aan stenen, omdat dit gewoon het mooiste is en past bij de rest van de gebouwen op het erf. Elk paard krijgt een buitenluik.

Dus wie heeft er ervaring met bovenstaande situatie?

Alvast bedankt!

aslo

Re: Slopen van oude schuren en bouwen van nieuwe paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:01

Voor zover mij bekend mag je idd zelf per woning/perceel maar 35 m2 asbest verwijderen en aanbieden bij je gemeente. Dit moet verpakt worden in een dubbele laag plastic. Voor de rest, toch ff informeren want iets slopen zonder vergunning mag vaak niet en als t éénmaal gesloopt is, mag je niet zomaar iets weer bouwen. Verbouwen is dan veelal een betere optie. Ook daar gelden regels voor. In t buitengebied zijn ze strenger dan vwb binnen de bebouwde kom.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:05

Kijk eerst eens goed in het bestemmingsplan of je mag slopen en vervolgens nieuw bouwen! Het is handig om van tevoren te weten wat je dan eventueel mag bouwen. Soms mag er niets nieuws komen en kan je beter onder het mom van renoveren binnen de bestaande bouw iets nieuws maken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:11

als je alles voor elkaar hebt om te mogen bouwen ???

maak dan een lijstje met eisen en kijk dan hoe je het zou kunnen toepassen ;)
spit het internet rond naar wat je mooi en voornamelijk handig vind
evt zou een aan nemer ook goedde tips geven

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:16

Zorg dat je eerst een bouwtoestemming krijgt, voor je gaat slopen. Je hebt kans dat je niet zoveel meer mag bijbouwen als alles weg is. Maak ook duidelijke foto's van de te slopen gebouwen en als het kan een bouwtekening van hoe het nu is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:30

Niks slopen voordat je vergunning voor nieuw hebt. Ook voor verwijderen van asbest moet je formeel een vergunning hebben.

Met het zelf verwijderen van asbest kun je nauwelijks creatief mee omgaan, omdat bijna altijd bekend is hoeveel m²'s er bedekt zijn met asbesthoudende platen. Als het om de reguliere golfplaten gaat, is het een duur grapje om te laten verwijderen. Deze bevatten namelijk vrij veel asbest, ik meen 7%. Informeer bij meerdere bedrijven, er kan heel veel verschil in prijs zitten. Ik raad je echt af zomaar aan de slag te gaan. De gemeente staat sneller bij je op de stoep dan je zou willen en de kans dat je je rechten op herbouw verspeelt zijn groot.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:46

Kijk ook eens op paddockparadijs.nl als je je grond/erf nog moet inrichten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:59

Wij zitten hier ook mee. Gelukkig gaat het hier maar om een erg klein gedeelte asbest golfplaten wat vervangen moet worden..maar mag het dus niet gewoon bij het GAD brengen..hebben we een vergunning voor nodig.
Illegaal met die platen gaan sjouwen is dus niet zo handig en met asbest is het denk ik nog erg moeilijk om daar 'creatief' mee te zijn.
Succes :) Heerlijk hoor, zo verbouwen, helemaal als het af is :P

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:53

Wij hebben eerst een vergunning aangevraagd voor de nieuwe schuur.
Toen die binnen was hebben we een sloopvergunning aangevraagd.
Omdat het een oude schuur was kwam er iemand langs van de gemeente om te zien of er asbest aanwezig was.
Wij hoopten het ook zelf te kunnen afvoeren, maar dat ging vanaf toen niet meer lukken.
Van die man kregen we een telefoonnummer van een bedrijf dat goed bekend stond en niet zo duur was. We hebben contact opgenomen met het bedrijf en dat heeft de sloopvergunning verzorgd. Er moesten monsters van het dak genomen worden en er was veel papierwerk.
Vervolgens werd ons de vergunning verleend, het erf werd afgezet en er kwamen mannen in van die witte pakken. Toen ze klaar waren werd er een controle uitgevoerd om te zien of er nog asbest achtergebleven was.
De prijs is ons erg meegevallen, zal wel met de concurrentie te maken hebben tussen de bedrijven onderling. De boetes als je betrapt wordt schijnen erg hoog te zijn.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 23:44

Bedankt allemaal voor de reacties!!

Ik ga inderdaad eerst dan maar eens vergunningen aanvragen.
Gaat daar gemiddeld veel tijd overheen? Het aanvragen, daadwerkelijk in behandeling nemen en ook uiteindelijk het krijgen? (zal verschillend zijn per gemeente..)
Voor een bouwvergunning zul je al het één en ander duidelijk moeten hebben, denk ik.. Zoals bijvoorbeeld de afmetingen?

Zeker een goede tip om bij enkele asbestverwijderingsbedrijven een offerte aan te vragen!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:49

Poeh, de vergunningen zijn heel verschillend, merk wel hier in de krant dat ze zo ongeveer 6 weken erover doen, tussen aanvraag en het toegekent krijgen.
Succes, wellicht dat daar meer over op je gemeentesite staat?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:09

Voor een bouwvergunning heb je sowieso een tekening nodig, plus een overzicht van de materialen die je wilt gebruiken etc etc.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:41

Voordat je ook maar iets richting de gemeente doet, eerst zelf het bestemmingsplan goed bestuderen!

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:42

Denk er ook aan dat je als particulier niet altijd hetzelfde aantal kuubs mag terugbouwen als wat er aan varkensstallen staat. Wij moesten ruim 400 meter slopen om 100 meter terug te mogen bouwen. Rondshoppen wb de prijzen van asbestsanering is ook lonend, hou er rekening mee dat de diverse bedrijven vooraf contact hebben met elkaar voordat ze offerte uitdoen naar jou. Een bedrijf buiten de regio deed het bij ons voor minder dan de helft....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:19

Bij ons mag je een x hoeveelheed asbest (goed verpakt!) afvoeren per keer. Dus als je elke week naar de stort zou gaan kom je er wel door. Maar zou nog best eens kunnen verschillen per gemeente.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:42

Hier mijn topic over mijn nieuwe schuur:
Isabonny @ [ITP] Mijn nieuwe stal is zo goed als klaar!!!!

Wij hebben er 1 jaar over gedaan eer dat we alle vergunningen rond hadden. En ik heb er echt achterheen gezeten om bij de Gemeente iets gedaan te krijgen. Bah, wat zijn die mensen moeilijk zeg.

Een ding raad ik je aan: BREEK NIKS AF voordat je vergunning hebt voor wat nieuws.
Wij hebben uiteindelijk "gedreigd" om het bestaande gebouw dan gewoon te "renoveren", wat zou betekenen dat we uiteindelijk dus nog steeds een schuur van 320 m2 hadden staan ipv de 130m2 die we nu hebben.
We mochten nl. zo veel afbreken als we wilden, alleen mochten we er maar (in 1e instantie) 70m2 voor terugbouwen. Na 2 maanden kwamen we erachter dat ze zich vergist hadden (omdat een overbuurman 100m2 mocht bouwen....dus waarom wij niet?!), bleek dat dat met de contouren van de Provincie te maken had. Wij vielen daar ook binnen, dus toen mochten we opeens max. 100m2 bouwen.
Alleen, wij hadden berekend dat we (minimaal) 120m2 nodig hadden.
Toen ze onze tekening wilden afkeuren, hebben we de architect laten terugbellen en ons "dreigement :+ " geuit om te renoveren, waardoor er alsnog binnen de bebouwde kom een lel van een oude schuur zou staan.

En toen!!!toen kwam die @#$%%^&^&%$ met de oplossing: waarom bouwen ze er niet 30m2 vergunningvrij aan vast? Als ze nog geen bijgebouwen hebben, dan mogen ze dat!
Waaahhh, ik werd niet goed! Had ie dat niet 8 maanden eerder kunnen zeggen? Ipv alleen maar zeggen wat niet ging?

Dus nieuwe tekening ingediend, maten wat aangepast en toen...mochten we dus uiteindelijk 100m2 met vergunning en 30m2 vergunningvrij = 130m2 bouwen! Meer dus als waar we om gevraagd hadden!

Om uiteindelijk de bouw weer stilgelegd te krijgen, want.....het bleek dat de bijbouw van 30m2 maar een max. nokhoogte van 3 meter mocht hebben en wij dachten dat ze het over de dakgoothoogte hadden (daar hadden ze het nl. ook de hele tijd over bij het deel met vergunning, dat de dakgoothoogte niet hoger mocht dan 3 meter). Aangezien het gehele houten frame al stond, de hooizolderdeur nergens anders kon worden gemaakt dan in de uitbouw omdat het voor de rest overal te laag was,en de deur dan half zou wegvallen in een plat dak }:0 (zoals de heren zich dat zo mooi hadden uitgedacht), hebben we uiteindelijk een nieuwe procedure moeten opstarten (die ons weer zo'n € 900 heeft gekost |( ) om vrijstelling aan te vragen om alsnog een puntdak op de bijbouw te mogen zetten.

Wat hebben wij dus uiteindelijk gedaan:
1. Sloopvergunning aangevraagd voor de oude schuur (met asbestplaten). Deze vergunning was heel snel binnen.
2. Vergunning aangevraagd voor bouw nieuwe schuur.
Eerst tekening ingediend bij Welstandscommissie (ik weet niet of dat nog steeds moet). Als die nl. de tekening goedkeuren, dan kom je later geen probleem meer tegen met de echte vergunningaanvraag. Ik meen dat als je direct voor vergunning gaat en het afgekeurd wordt, je dus opnieuw moet indienen en ook leges opnieuw moet betalen.
Nadeel is dat de welstandscommissie zich niet echt aan de termijnen houdt waarbinnen gereageerd moet zijn. Elke 2 weken werd er nl. over de nieuwe aanvragen van de commissie vergaderd en wij dachten dus: nououou, dat zal dan wel vlug geregeld zijn. Helaas kwamen we er pas na 5 weken achter dat er nog niemand naar onze aanvraag gekeken had. Vervolgens werd er een stagiaire aan gezet, die met onnozele vragen kwam en het toen goedkeurde (?!) . En toen lag het weer 1,5 maand zonder dat er iets aan gedaan werd. Daar kwamen we achter omdat men ons vergat in de HOLD stand van de tel. te zetten, waardoor onze architect de man aan de tel. hoorde schelden hoe dat kon dat er nog niks aan gedaan was. Om vervolgens die zelfde man terug aan de tel. te krijgen die doodleuk zegt dat ons dossier (wat dus in werkelijkheid nog op zijn bureau lag |o ) doorgestuurd was naar Ruimtelijke Ordening ivm de te grote afmeting van het gebouw. Wat een BULLLSH.T! |o

Na ja, een jaartje verder hebben we een bedrijf ingehuurd om de asbest te verwijderen. Ik zou dat toch niet zelf doen.
Ik weet niet hoeveel jullie hebben, maar wij hadden dus een schuur van 320m2. De platen waren groot/lang/zwaar. Daar is bijna geen beginnen aan.
Met een storm hebben wij een gedeelte van het dak al naar het milieupark moeten brengen, dubbel ingepakt in speciaal dik plastic, maar daar heb ik me een breuk aan getild. Moet er niet aan denken om dat hele dak zelf te moeten doen.
Het opruimen van de asbest kostte een paar duizend Euro, maar was wel binnen een dag of 2-3 gepiept.
Toen hebben we een grondverwerkingsbedrijf gevraagd om de rest af te breken.
Die hebben met een machine de beton en hout apart verwijderd en afgevoerd en de grond bouwklaar gemaakt en nog de funderingen uitgegraven.
Toen kwam de betonmixer voor de fundering.
Daarna het hout vanuit Finland (via een Belgische firma).
Alleen de opbouw hebben we zelf gedaan, dat was echt een bouwpakket. Heel duidelijk genummerd.
Voor de nokbalken hebben we een kraan moeten laten komen, want die waren te zwaar om te tillen.
Dakpannen bij de groothandel besteld en ook zelf gelegd.
De 2 poorten hebben we laten installeren.
Een brandtrap voor de hooizolder 2e hands van internet afgehaald en zelf geinstalleerd.
We hebben dus best veel zelf gedaan, maar het was ook heeeeeel veel werk.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:34

Ik zou eerst kijken wat voor bestemming op jullie perceel is.
Dan idd een bouwvergunning en een sloopvergunning aanvragen
Voor de bouw en sloop zo veel mogelijk offertes aanvragen prijzen kunnen giga uitelkaar liggen. En bij de gemmente moet je idd een tekening inleveren. Ook raad ik aan met eventuele buren even gaan peilen of hun ok zijn met je plan dat scheelt een hoop gedoe. Indeling van de stal kan je zelf helemaal invullen en veel ideen op i-net vinden. Optie's en mogelijkheden zijn per gemeente verschillend.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:40

Geen tips qua bouwvergunningen e.d. Wij hebben wel de stallen verbouwd en waar ik echt veeeel profijt van heb, is zo'n temperatuurmeter door de waterleidingen heen.. Als het gaat vriezen zet ik dat ding aan en niks geen gesjouw met emmers water e.d. Echt super!!

Dus mocht je er aan toe zijn, hou dat in gedachten.. werkt echt geweldig! Succes hoor! Misschien is het leuk om hier een topic bij te houden hoe je vordert..

gewoonwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:00

Een bouwvergunning kan nog best lang duren, maar ze moeten binnen een aantal weken je een antwoord geven. Dit verscheelt per gemeente.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:22

Probeer voorzichtig te peilen, wat er bij de gemeente op papier staat omstrent je m2 asbest. Bij oude panden weet soms niemand iets. Als er niets is vastgelegd zijn er meer mogelijkheden tot creativiteit. Als je hiertoe besluit moet je vooral geen slapende honden wakker maken. Hier zitten wel risico's aan "verraders, mensen met afgunst, of mensen met teveel meldingsplichts gevoel slapen nooit"

Als je op zeker wilt gaan neem dan gewoon een goed bedrijf in de arm en laat het regelen, dit geeft het minst kans op vertraging, boetes, gemeenteambtenaren op de stoep en stress.

Breek geen volledige gebouwen af zonder nieuwe vergunning (is al meerdere keren genoemd) Er is goed te onderhandelen met gemeentes met betrekking tot afbraak en nieuw bouw. Vergunning moet 6 wk. in de lokale krant, houd goed contact met je persoon bij de gemeente, hoe vervelend ook, je bent van hem- of haar afhankelijk wat betreft je vergunning als je deze mensen goed aan je kant hebt kan alles snel en soepel verlopen, jaag je ze tegen je in het harnas wordt het een lang slepende procedure ook al sta je in je recht.

Dien zo compleet mogelijk in, goede tekening (liefst professioneel) te gebruiken materialen etc.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:50

Een bouwvergunning hiervoor, een reguliere bouwvergunning neem ik aan, kan vrij lang duren.
De gemeente heeft 12 weken met een verdaging van 6 weken. Overigens is het handig om voordat je een hele technische tekening indient de eerset fase van het aanvragen eerst te doen, hierbij beoordeelt de gemeente namelijk of het erbij 'past'.
Heb je daar toestemming voor, kan je bouwtechnische en bodem gegevens gaan samenstellen. Scheelt je een hoop werk als je op de eerste fase afgewezen word ;)

Inderdaad ook nakijken bij je bestemmingsplan of het mogelijk is.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 12:04

Oke, het duidelijk dat we eerst goed moeten kijken naar het bestemmingsplan en nog niets moeten afbreken voor er vergunningen zijn!

Kun je ook nog niets afbreken als alle gebouwen netjes op papier staan bij de gemeente en we bijvoorbeeld de fundering laten zitten?

En die bouwtekening, moet dat een tekeninng zijn van een proffesionele technische/bouwkundige tekenaar? Moet er bijvoorbeeld een stempel of handtekening onder van zo'n man?
In mijn familie zit namelijk iemand die erg goed kan tekenen en die heeft vroeger ook in de bouw gewerkt. Voor de draagkracht van de muren en de eisen van tegenwoordig kun je dan bijvoorbeeld een aannemer in handen nemen?

@ Loiz, wat bedoel je met de eerste fase van aanvragen dan? Wat heb je daar voor nodig?

@ Fiona, dat is inderdaad ook wat wij in gedachten hadden. Eerst aftasten wat er precies geregistreerd staat!

@ Isabonny, ppfff wat een tegenslagen hebben jullie gehad! Maar het resultaat mag er zeker zijn.
Wij hebben ongeveer 170 m2 aan asbest liggen en nog een schuur van 35 m2 die we wel zelf mogen en gaan afvoeren. Dus ook aardig wat om zelf te doen.
Hoe hebben jullie dat gedaan met de tekening? Laten doen?
Wij willen ongeveer een schuur van 100 m2 aanvragen. En wat houdt die 30 m2 vergunningvrij precies in? Als een huis naast de geplande schuur nog geen bijgebouwen heeft, mag je 30 m2 zonder vergunning bouwen?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:48

rientje schreef:
Oke, het duidelijk dat we eerst goed moeten kijken naar het bestemmingsplan en nog niets moeten afbreken voor er vergunningen zijn!

Kun je ook nog niets afbreken als alle gebouwen netjes op papier staan bij de gemeente en we bijvoorbeeld de fundering laten zitten?

En die bouwtekening, moet dat een tekeninng zijn van een proffesionele technische/bouwkundige tekenaar? Moet er bijvoorbeeld een stempel of handtekening onder van zo'n man?
In mijn familie zit namelijk iemand die erg goed kan tekenen en die heeft vroeger ook in de bouw gewerkt. Voor de draagkracht van de muren en de eisen van tegenwoordig kun je dan bijvoorbeeld een aannemer in handen nemen?

@ Loiz, wat bedoel je met de eerste fase van aanvragen dan? Wat heb je daar voor nodig?

@ Isabonny, ppfff wat een tegenslagen hebben jullie gehad! Maar het resultaat mag er zeker zijn.
Wij hebben ongeveer 170 m2 aan asbest liggen en nog een schuur van 35 m2 die we wel zelf mogen en gaan afvoeren. Dus ook aardig wat om zelf te doen.
Hoe hebben jullie dat gedaan met de tekening? Laten doen?
Wij willen ongeveer een schuur van 100 m2 aanvragen. En wat houdt die 30 m2 vergunningvrij precies in? Als een huis naast de geplande schuur nog geen bijgebouwen heeft, mag je 30 m2 zonder vergunning bouwen?

De 1e fase van aanvragen = volgens mij hetzelfde als wat ik de Welstandscommissie noemde. Als je tekening door de welstand is goedgekeurd, dan vraag je met deze tekening de officiele vergunning aan.

De Gemeentes die ik hier in de buurt ken en waarover ik gehoord heb, zijn heel erg chauvinistisch en keuren een tekening van een normale man (die dus geen ingenieur is) eigenlijk zonder te kijken al af.
Wij hebben een gepensioneerde architect gevraagd, die bij ons zijn caravan gestald heeft en die heeft het tegen een vriendenprijsje voor ons gedaan. Als er maar Ir. bij ondergetekende staat, dan krijgen ze opeens respect voor je. :r
Ik zou dus wel een tekening door een architect/ingenieur laten maken.

Je moet helemaal niks afbreken totdat je een nieuwe BOUWvergunning hebt. Ook niks afbreken als je de SLOOPvergunning al hebt, want wat weg is, krijg je niet zo maar terug gebouwd!! Ook niet als je de funderingen laat zitten! Dan heb je niks meer achter de hand om mee te dreigen zoals wij helaas hebben moeten doen.

De 30m2 vergunningvrij, is precies zoals je zegt:"Als een huis naast de geplande schuur nog geen bijgebouwen heeft, mag je 30 m2 zonder vergunning bouwen".
Dat moet dan ook weer aan bepaalde voorwaarden voldoen.
1.We moesten met de bijbouw 1 meter uit de erfgrens blijven,
2. en de nokhoogte mocht max. 3 meter zijn.

Het kan zijn dat de regels per Gemeente verschillen, maar dat zou je moeten navragen (ik hoop dat ze bij jullie wat scheutiger zijn met het verstrekken van informatie).

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:48

Klopt, is ongeveer hetzelfde. Deze kan je overigens, als je je engizinds verdiept in bouwtekeningen, ook prima zelf maken.
Keuren ze deze goed kan je ze altijd nog laten maken door een bouwkundig tekenaar, is wel aan te raden overigens, zeker als je het daarna nog wilt laten bouwen.

De vergunningsvrij bouwen is idd min 1 meter van de erfgrens vandaan en max 3 meter nokhoogte, dat is zover ik weet overal gelijk.

Mocht je precieze vragen hebben die je bij de gemeente niet duidelijk krijgt, kan ik dit eventueel wel even navragen ;)
Doe namelijk de opleiding Bouwkunde, over 4 jaar moet ik als het goed is bouwkundig tekenaar zijn, en mn leraren zijn merendeels oud architecten, vandaar.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 12:29

Het is een tijd geleden dat ik iets van me heb laten horen, maar er zijn vorderingen op het gebied van het aanvragen van een omgevingsvergunning. Het bestemmingsplan is gecheckt en in orde. Nu hebben we iemand gevonden met de opleiding Bouwtechnisch Bedrijfskunde die een bouwtekening voor ons gaat maken.

Het idee zoals het er nu ligt:

Vooraanzicht
Afbeelding

Plattegrond
Afbeelding

Het rechter gedeelte is een bestaande schuur, waar we willen aanbouwen. De ruimte van 2x2 gaat als zadelkamer en opslag dienen, aan de achterkant van de schuur een opzadel-, poets- en wasplaats.

Iemand ideeen of tips?
Is 2x2 groot genoeg voor zadelruimte?
Is het verplicht om de vloer volledig dicht te maken?