Dekens opdoen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Dekens opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 13:59

Hoi!
doen jullie dekens om als je pony/paard het hele jaar buiten staat?
Ik niet ik was gewoon even benieuwd of veel paardenliefhebbers het doen ;)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:42

Ik deed het om mijn paard nog een beetje schoon te houden.
Had een regendeken (en een paard met heeeeeel veel haar) met fleece vanbinnen tegen schuurplekken.
Als je je paard verder niet rijdt en je bent dol op poetsen zou ik lekker bloot doen. Wij hebben trouwens van die lekkere baggergrond, wat je niet schoongepoetst krijgt...

Shaggy09

Re: Dekens opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 18:56

Heeft een paard er last van als hij buiten zonder deken in de storm stsaat?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:26

ja ik heb mijn paard wel een deken op gedaan, hij is nu dan wel geschoren, maar eerst niet en toen had ie wel een deken op!!
blijft ie mooi en warm :o

knstmstvrk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:12

nee geen deken, mits natuurlijk een goede schuilplek/beschutting.

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:24

Een Deken vind ik niet nodig.
Het paard heeft zijn vacht (En natuurlijk een schuilstal) om zich warm te houden.

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:35

mijn paarden zijn geschoren en staan overdag lekker warm met een dekentje op in stal als ze naar buiten gaan(padock) krijgen ze een gevoerde winter deken op.
maar wij hebben ook nog 1 shetlander en aan paard die met pensioen is achter ons huis staan die staan lekker zonder deken. alleen als het heel slecht weer is (zoals gister) gaan mevrouw en meneer lekker met een dekentje op naar buiten.

Mitch_Beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:41

Tot nu toe alleen een regendeken zodat zijn spieren warm blijven (hij heeft nogal snel last van stijfheid) Vooral als het hele dag regent en waait vind ik het belangrijk dat hij dekentje opheeft. Misschien niet nodig maar zo pietluttig ben ik dan ook wel weer haha. Pas als het echt heel koud is, gooi ik de winterdeken erop.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 08:58

Ik doe zelf geen deken op leggen, hij heeft natuurlijk wel een schuilstal.
Maar als er meer bokkers antwoorden weet ik al genoeg :))

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:58

Ik gebruik ook geen dekens, onze pony's staan enkel als het heeel koud is met een regen/fleece dekentje op.. Maja ze hebben nu ook een lekkere teddyvacht een een schuilstal en 's-nachts staan ze op stal.. Lijkt me prima! Moet wel zeggen ik rij niet in de sport met de pony's, enkel recreatief.

noukiie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:44

mijn pony heeft ook geen deken op maar stel dat het echt heel koud wordt en het regent hard kan ik hem dan een winterdeken op gooien. Het is een shet

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 13:53

Shets zou ik nou niet zo snel een deken opdoen, ze hebben zon dikke vacht! :P

noukiie92 schreef:
mijn pony heeft ook geen deken op maar stel dat het echt heel koud wordt en het regent hard kan ik hem dan een winterdeken op gooien. Het is een shet

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:09

VSW-->SV

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:26

noukiie92 schreef:

Een winterdeken zou ik zeker niet doen. Je shet zit waarschijnlijk behoorlijk in z'n vacht, dit isoleerd goed. Als het heel hard regent zou je kunnen overwegen een regendeken op te doen. Heeft je shet een schuilstal? Dan zou ik die deken ook niet gebruiken. Shetjes hebben een prima wintervacht om de winters door te komen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:28

Dit jaar wel, om de vacht kort te houden (hij heeft een enoooorme wintervacht) zodat hij het zweet sneller kwijt kan. Een regendeken met fleecevoering, hij krijgt ook geen zwaardere op.

AgoyShadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:22

Die van mij heeft geen deken op en staat gewoon 24/7 buiten. Bij een shetlander zou ik het echt niet aanrijden, die komen alleen in het zweten doordat je al snel teveel oplegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:27

Normaal nooit, maar mijn 21 jarige maakte dit jaar weinig wintervacht aan en met die vele regen en harde koude wind toch even een regendekentje ongevoerd opgelegd.
Nu schijnt ze zon weer dus hup deken terug af :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:30

Helmoni schreef:
Normaal nooit, maar mijn 21 jarige maakte dit jaar weinig wintervacht aan en met die vele regen en harde koude wind toch even een regendekentje ongevoerd opgelegd.
Nu schijnt ze zon weer dus hup deken terug af :D

Dat zou ik dus niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:32

Wat niet? Nu de deken terug af of deken op met slecht weer? Ze staat nu te zweten als ze de deken op heeft.......

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:33

De vacht van het paard is meestal de meest perfecte deken; past zich aan aan omstandigheden, is waterdicht (ja zeker... het paard wordt niet nat, alleen de buitenkant), is ademend, schuurt, trekt en drukt niet, vuilafstotend, etc.
Er zijn natuurlijk omstandigheden dat een 'kunstmatige' deken nodig maakt.
Mijn oudje heeft sinds een jaar een regendeken op bij slecht weer. Z'n vacht en bloedsomloop worden ietsje minder.
Maar nee, in principe niet.
Hulpmiddelen zijn goed wanneer het nodig is; maar ze moeten wel goed worden toegepast. Ik zie nogal wat mis gaan in het gebruik van dekens: heel veel slecht passende dekens! en/of niet goed aangepast aan de werkelijke noden van het paard. Zó jammer! :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:44

Maar mag ik nu weten wat ik fout doe dan? Mijn paard stond te rillen dus heb ik de deken op gedaan, ook nagevraagd bij de dierenarts die haar heeft gecontroleerd voor haar rug. En ja mijn dekens passen prima. Ze heeft het de gehele week goed gehad met de deken, ik heb eronder gevoeld elke dag. Alleen vandaag stond ze een beetje te zweten eronder, dezon schijnt ook, en het is ook totaal niet koud vandaag.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 18:24

Dat dacht ik nou ook al! ;)
Kijk bij new forseters of arabieren zou ik denk wel een deken opdoen

LindaLinda schreef:
noukiie92 schreef:

Een winterdeken zou ik zeker niet doen. Je shet zit waarschijnlijk behoorlijk in z'n vacht, dit isoleerd goed. Als het heel hard regent zou je kunnen overwegen een regendeken op te doen. Heeft je shet een schuilstal? Dan zou ik die deken ook niet gebruiken. Shetjes hebben een prima wintervacht om de winters door te komen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 18:26

Ik vind ook niet echt dat je iets fout doet hoor!
Stap je goed uit na het rijden en leg je een fleecedeken op?
Want dan voorkom je verkoudheid, en krijgt hij het ook gewoon veel minder snel koud! :j

Helmoni schreef:
Maar mag ik nu weten wat ik fout doe dan? Mijn paard stond te rillen dus heb ik de deken op gedaan, ook nagevraagd bij de dierenarts die haar heeft gecontroleerd voor haar rug. En ja mijn dekens passen prima. Ze heeft het de gehele week goed gehad met de deken, ik heb eronder gevoeld elke dag. Alleen vandaag stond ze een beetje te zweten eronder, dezon schijnt ook, en het is ook totaal niet koud vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 01:08

Bedankt LiesHorses! Ze staat momenteel al een maand stil vanwege rugproblemen maar hoop er binnenkort weer mee buitenritjes te gaan doen. Zal aan de zweetdeken denken, bedankt ;)
Is ook het eerste paard wat ik ooit onder dekens houd. Dus moet ook nog een beetje zoeken hoe en wat en heb er goed info over uitgezocht. Zo ook bij de DA toen ze langskwam voor mijn merrie;s rug. Ze vond haar ook niet dik in haar wintervacht en het regende ook en ze stond echt wat te rillen en in elkaar gedoken.
Ze staat gewoon 24/7 buiten ;)

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:05

Heeft ze wel beschikking over een schuilstal Helmoni? En aangezien je paard een mooie leeftijd heeft kan het voorkomen dat ze hun haren niet meer goed verliezen danwel aanmaken. Een dekentje gebruiken bij kou is dan ook zeker niet verkeerd. Blijf altijd goed controleren en overleggen met personen in je omgeving als je het zelf nog niet helemaal weet. :)