zweep of hamersporen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cavalia

zweep of hamersporen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 11:45

hallo,

ik had afgelopen week les, en de instructrice zei dat ik hamersporen of een zweep moest gaan gebruiken.. nu heb ik een jong paard van 3 jaar oud en ik weet het dus niet. ik denk dat een zweep beter is zodat ik haar af en toe even wakker kan maken. maar ik ben nooit zo handig met een zweep :o , vind ik altijd zo irietant met rijden. maar dan kan ik wel hamersporen gebruiken, maar dan zit je dr ook aan vast.. dus wat adviseren jullie?

bedankt voor het lezen. k hoop dat het hier geod staat

Meraki

Re: zweep of hamersporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:47

Ik zou voor de zweep gaan, zeker nog niet met sporen :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:49

Beetje vreemde optie van je instructrice om met (hamer)sporen te gaan rijden :? Ik zou net als de anderen zeker voor de zweep gaan en niet voor de sporen!

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 11:51

ja, vond ik zelf ook wel een beetje. maar goed.. ze zal het wel weten haha. ik denk ook dat ik gewoon met zweep ga rijden. bedankt!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:55

Tja, ik neem echt niet klakkeloos aan wat mijn instructeur zegt. Als mijn instructeurs dit soort uitspraken zouden doen, ga ik mij toch afvragen waarom ik bij hen les ;) Heb je ook gevraagd wat haar redenatie achter hamersporen was?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:56

Dat vroeg ik me ook al af: wat is de reden dat je daarmee zou moeten gaan rijden? :)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 11:57

nee niet exact. maar ze zei dat ik echt geen knopsporen moest gebruiken want met hamersporen kon ik een tijdje vooruit? (dat vond ik zelf nog de vreemste uitspraak..)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:59

Geen van beide en andere instructrice zoeken :Y)
Erg slecht advies, is ze helemaal van de rattebesnuffeld.....paard moet gewoon aan het been worden PUNT!

Dat aan het been worden kan ook gewoon met een knopspoortje, hoe meer hulpen/hulpmiddelen des te afgestompter hij wordt!
zeker als hij nu pas 3 jaar oud is!

Geen reacatie been, is een keer flink inkomen voor bij singel (met been of knopspoortje) daarna direct been/spoor eraf/los!
Geen of te weinig reactie herhalen.....Paard moet reactie op het been leren!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:01

Eens met listiglistje :j

Met hamersporen kun je nog een tijd vooruit zei ze? En als je daar niet meer mee vooruit komt... wat moet er dan gebeuren?

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:04

Wendy schreef:
Met hamersporen kun je nog een tijd vooruit zei ze? En als je daar niet meer mee vooruit komt... wat moet er dan gebeuren?

dat vind ik dus ook.

@ listiglistje: klopt. daar heb je wel gelijk in. alleen word het de laatste tijd steeds minder en geen reactie krijgt ze mijn been ook flink dr in, maar dat heeft geen nut.. dat is het vervelende..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:07

Maar wat een onzin zeg? Ik zou die hele instructrice in twijfel trekken met die rare opmerkingen, wil ik nog wel lessen bij iemand die geen alternatieve oplossing heeft voor een bepaald probleem wat je ook zonder zweep/sporen kunt oplossen?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:10

Wendy schreef:

Ik zou het antwoord van de instructrice hier wel eens op willen horen eigenlijk :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:12

Cavalia schreef:
Wendy schreef:

dat vind ik dus ook.

@ listiglistje: klopt. daar heb je wel gelijk in. alleen word het de laatste tijd steeds minder en geen reactie krijgt ze mijn been ook flink dr in, maar dat heeft geen nut.. dat is het vervelende..

Dan doe je iets niet goed....of je geeft teveel been/spoorhulpen constant (niet onafhankelijke en je doet te veel)
of je komt te weinig echt in/door....door de bak vliegen moet hij als ie niet reageert!!!!!!!!!
Na een paar x de bak rond gevlogen te zijn snappen ze wel wat been is hoor en zoniet wat de consequenties zijn ;)
Dus denk eens goed na over je eigen actie/reactie en de reactie van je paard, 9 van de 10 x ligt het toch echt aan de ruiter!
Dat is hier ook het geval, alleen zie jij dat misschien niet zo...paard is 3 en snapt het niet,
dus ben jij diegene die hem bij moet brengen wat been is en welke reactie je van je paard verwacht!
En dat hoeft heus niet met de hulpmiddelen die je instructrise voorschrijft >;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:16

Geen sporen en geen zweep maar andere instructie!
Iemand die jou consequent kan leren zijn om op het been te rijden.
Zeker met zo'n jong beesie echt niet aan beginnen, is doodzonde en helemaal niet nodig.
Succes!

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:31

jaa.. dat is zo. want dit is ook een instructrice van de club.. dacht ik ook. maarja, k wou het even zeker weten vandaar:)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:01

RT-->RUI

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:30

eerst zweep... je paard moet het allemaal nog leren... ik zou dan nog niet met sporen gaan werken... maar dat is mijn idee erover ;)

Chanellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:13

ik zou voor zweep gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:30

@TS, voor zweep gaan, en nagaan waarom ze slechter reageert. Is jou been ligging onrustig?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-11-10 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde offtopic reactie verwijderd.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:34

jaa, k heb nogal moeite om mijn been stil te houden, vreselijk. het lukt gewoon niet. k ben elke keer als k rij wel de hele tijd me best aan het doen om mijn been stil te houden, maarja.. vrij lastig:S

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:37

Ik zou voor een zweepje gaan.
Automatisch ga je meer been geven als ze niet voorwaarts gaan.
Een keer been, reageert ie niet, tikje met de zweep. Loopt ie dan voorwaarts dan belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:41

Cavalia schreef:
jaa, k heb nogal moeite om mijn been stil te houden, vreselijk. het lukt gewoon niet. k ben elke keer als k rij wel de hele tijd me best aan het doen om mijn been stil te houden, maarja.. vrij lastig:S

Dan vooral niet met spoor gaan rijden. Je wilt dat bij de minste druk je paard al reageert, komt jou been echter elke keer tegen het paard aan zonder dat jij voorwaarts vraagt stompt het paard af.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:32

Ja , dan heb je alleen kans dat je dus minder op je been gaat rijden en dus meer op je zweep gaat rijden. Dan word hij uiteindelijk ook stomp op je zweep en been. Je kan beter consequent met je been gaan rijden, daar heb je meer profijt van! Dus zoek een instructrice die jou daarmee kan helpen.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:07

zweep erbij volgens mij, 1 keer "vriendelijk" vragen met je been en als er dan nog geen reactie is een ferme tik van je zweep erbij. Zal je normaal geen 3 keer moeten doen.

bij ons rijden de meeste mensen met een zweepje om die reden, je hebt ze niet per sé nodig behalve om ze eens te herinneren aan het feit dat ze moeten luisteren en vooral correct moeten reageren.

_Puckk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:54

Nou die instructrice is niet helemaal 100% want met hamersporen rijden bij een jong paard is gewoon niet eerlijk! Bij een jong paard moet je beginnen met de basis erin bouwen. Dat betekend dus dat je kunt schakelen in het tempo, het paard lang,- laag en los kunnen rijden en lekker kunnen bewegen. Vooral niet terug willen rijden en verzamelen!!! Als ik jou wat zou ik voor de zweep gaan, want als je paard net iets terug in het tempo komt geef je eerst kuit géén reactie? TIK. Blijf vooral consequent! Belonen op het juiste moment en straffen op het juiste moment. Wat je ook kunt doen is een tijdje samen met sporen en zweep rijden, wel stompe spoortjes. En als je paard nou snapt wat de bedoeling is als jij kuit geeft dan haal je de sporen weer weg.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!!
Succes ermee!!