mijn paard valt om in de trailer, hoe kan ik dit verhelpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

mijn paard valt om in de trailer, hoe kan ik dit verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:08

Mijn paard moest vandaag naar de dierenarts. Op weg daarnaartoe is hij gevallen in de trailer en heeft zichzelf bijna opgehangen. Het is al eerder voorgekomen dat hij gevallen is (toen stond er ook een ander paard bij) en daarom maak ik me er ook veel zorgen om. Hij wordt vervoerd in een trailer waar 2 paarden in kunnen staan, vandaag stond hij hier in zijn eentje in. Er zit een tussenschot tussen met doorzichtig plastic, zodat hij toch wijdbeens kan blijven staan. Ik heb er na de val maar bijgestaan (met het mobieltje bij de hand) om in te schakelen als hij weer zou gaan vallen. Hier ben ik tot de conclusie gekomen dat hij heel erg steunt aan de wanden en hierdoor onderuit glijdt (hij is overigens niet gevallen toen ik erbij stond) We hebben een anti-slip bodem en we leggen er nooit stro in. Ook wordt de trailer na gebruik altijd schoon gespoten, zodat de paarden niet uitglijden over de poepjes, etc. We rijden altijd een constant en rustig tempo met de auto en de trailer erachter. Het paard gaat gemakkelijk de trailer op, maar weet maar geen houding te vinden waarbij hij op 4 benen blijft staan en in balans blijft. Daarbij heeft hij veel stress tijdens het reizen en komt hij er vaak bezweet uit. Het is een jong, groot paard (5 jaar en 1.86 m) en hij gaat binnenkort op wedstrijd, dus zal hij vaker de trailer op moeten. Ik ben alleen bang dat als hij nog een keer zal vallen, er echt iets goed fout zal gaan. Hoe zorg ik er voor dat mijn paard blijft staan op de trailer???? Heeft iemand hier ook al ervaring mee en hoe heb je dit opgelost?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:09

Mijn paard deed dit ook. Het enige dat hielp was het tussenschot eruit halen zodat hij heel veel ruimte had. Sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan.

JorisDy

Re: mijn paard valt om in de trailer, hoe kan ik dit verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:11

Mijn pony doet het ook. Tussenschot staat nu scheef en hij mag absoluut niet meer naast een ander paard staan.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:15

JorisDy schreef:
Mijn pony doet het ook. Tussenschot staat nu scheef en hij mag absoluut niet meer naast een ander paard staan.

ik vind het ook harstikke gevaarlijk om hem naast een ander paard te zetten, de vorige keer weigerde het andere paard ook maar één stapje te verzetten omdat ze bang was om op de benen van mijn paard terecht te komen. Maar als je tussenschot scheef staat, kan de stang achter het paard toch niet meer dicht?!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:17

Ik heb de stang ook los :j. Met stang erachter word hij ook gek.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:19

Je hebt ook lange stangen die de hele breedte van trailer afsluiten, daar kunnen ze je bij de trailerdealer wel mee helpen. Ik zou 'm inderdaad ook niet meer met een ander paard samen vervoeren en het schot eruit halen of scheefzetten (wel zorgen dat het niet losstaat dan aan de achterkant)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:20

JorisDy schreef:
Ik heb de stang ook los :j. Met stang erachter word hij ook gek.

Geen stang erachter is levensgevaarlijk voor jezelf bij het open- en dichtdoen van de laadklep.

Wij hebben speciaal een stang laten maken voor de hele breedte van onze tweepaardstrailer. Tussenschot er helemaal uit en stang over de hele breedte erachter.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:23

Ik houd liever de stang gewoon achter het paard, want het is nogal een grootte wat naar buiten komt zetten als de klep open gaat... Het is een enorme stresskip dus als hij ooit naar achter bulderd bij het uitladen, zit in ieder geval de stang er nog voor.. Anders hangt hij zichzelf op als hij ooit naar achter stormt. Maar misschien is het verwijderen van de tussenschot een goed idee. Dan kan hij zo wijd staan als hij zelf wilt en kan hij de voorkeur kiezen om aan een bepaalde kant te staan (of niet).

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:24

Waarom is het gevaarlijk Horseware? Voor mijn pony is het de beste oplossing. Vind het gevaarlijker dat hij zich er onder door probeert te wurmen met alle gevolgen van dien!

Met het open doen van de klep doen we eerst de kant los waar hij niet staat. Ik heb hem dan binnen al los, papa loopt om en doet de andere kant los en staat dan aan de zijkant van de trailer. Niet erachter!! Mocht de pony dus onverwachst naar achtere schieten kan mijn vader er nooit onderkomen :).

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:28

JorisDy schreef:
Waarom is het gevaarlijk Horseware? Voor mijn pony is het de beste oplossing. Vind het gevaarlijker dat hij zich er onder door probeert te wurmen met alle gevolgen van dien!

Met het open doen van de klep doen we eerst de kant los waar hij niet staat. Ik heb hem dan binnen al los, papa loopt om en doet de andere kant los en staat dan aan de zijkant van de trailer. Niet erachter!! Mocht de pony dus onverwachst naar achtere schieten kan mijn vader er nooit onderkomen :).

Omdat als jij de klep opendoet of dichtdoet en je pony dendert op dat moment eruit, dan heb je een groot probleem.
Met uitladen kan je er wel redelijk naast gaan staan, maar als je de pony net hebt ingeladen moet je er toch wel enigszins achter staan om de klep dicht te doen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:31

Wij hebben een lichte klep die gewoon via de zijkant omhoog kan :). Verder zit een ongelukje natuurlijk in een klein hoekje, maar wat wij doen is niet levensgevaarlijk te noemen :n.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:35

Het scheelt dat we altijd regelmatig kijken of alles wel goed gaat met mijn paard als we onderweg zijn. Als hij langer in de positie had gelegen als dat hij nu lag, hadden we bij de eindbestemming een lijkwagen kunnen bellen. Een ongeluk is zo gebeurd.

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:37

Wij hebben dit ook gehad bij een paard.
Ook in een 2-paards trailer met een schot ertussen.
Hij stond altijd aan de rechterkant en hoe rustig je ook reed en heel voorzichtig in de bochten, hij viel steeds.
toen hebben wij de tip gekregen hem eens aan de andere kant te zetten. Sindsdien staat hij aan de linkerkant en er is niets meer aan de hand! hij staat heel stevig en er is niets meer gebeurd. dus misschien ook een tip?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:39

Tussenschot weghalen zodat ie meer plaats krijgt, of alleszins meer plaats maken . Wat misschien goed is voor jouw gemoedsrust, is een trailercam. Een videocamera in de trailer, je teeveetje plak je op het dashboard en je kan je paard in de gaten houden..
Laatst bijgewerkt door Hananas op 10-11-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tara_doris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:39

mijn paard heeft dit ook altijd gedaan. wij zijn erachter gekomen dat hij dit alleen in een 2 paards trailer deed en als we met de 1,5 paards trailer rijden is er niks aan de hand terwijl we dan niet anders rijden dan normaal. meschien kan je dat proberen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:43

JorisDy schreef:
Wij hebben een lichte klep die gewoon via de zijkant omhoog kan :). Verder zit een ongelukje natuurlijk in een klein hoekje, maar wat wij doen is niet levensgevaarlijk te noemen :n.

Dat vind jij en dat is prima, maar ik vind het wel levensgevaarlijk. Ik heb dit dan ook al eens mis zien gaan. Ieder zijn mening :-)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:44

tara_doris schreef:
mijn paard heeft dit ook altijd gedaan. wij zijn erachter gekomen dat hij dit alleen in een 2 paards trailer deed en als we met de 1,5 paards trailer rijden is er niks aan de hand terwijl we dan niet anders rijden dan normaal. meschien kan je dat proberen.

Dat is idd hetzelfde idee als tussenschot uit de tweepaardtrailer halen: meer ruimte geven.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:45

Hey,
Op zich een goede tip. Normaal gesproken zet ik hem aan de binnenkant (uitgaande van als je een rotonde moet rijden is dat dus links). Waarom ik dat doe is simpel: Zet ik hem aan de buitenkant, dan is de kans dat de trailer omklettert vele malen groter, ook omdat hij zo groot is. Ik heb hem toch maar aan de buitenkant gezet op hoop van zegen, maar daarbij is het probleem niet opgelost want ik heb gezien dat hij ook aan die kant bijna omviel omdat hij zoveel steun zoekt aan de wanden.

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:46

Schot dr uit lange stang kopen of laten maken probleem vaak opgelost
paard van mijn moeder viel ook altijd schot dr uit weg probleem

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:47

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:48

tara_doris schreef:

Het is alleen zo duur om een nieuwe paardentrailer aan te schaffen....:P

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:50

Horseware schreef:
JorisDy schreef:

Dat vind jij en dat is prima, maar ik vind het wel levensgevaarlijk. Ik heb dit dan ook al eens mis zien gaan. Ieder zijn mening :-)

Ik ben het met je eens. Jaren geleden is bij ons in de buurt een vrouw verlamd geraakt doordat ze onder de klep van een trailer is gekomen..
Maar iedereen mag natuurlijk zelf weten hoe en wat hij doet..

Verder ga ik met de rest mee...schot eruit en een langere stang aanschaffen, wel 2 want voor moet je ook een andere stang hebben. Wij hebben dat ook en het bevalt ons heel erg goed.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:57

Ik ga juist tegen de draad in en adviseer je het tegenovergestelde, zet hem juist heel krap. Wij hebben het probleem gehad met een 18-jarige ruin die al 15 jaar meeging op wedstrijden door het hele land. We hadden een nieuwe vrachtwagen, en toen begon de ellende. Ik constateerde hetzelfde als jij (heb er uren bijgestaan in de vrachtwagen), hij zocht steun aan de wanden en viel dan om. Alleen wat er bij hem nog eens bij kwam was dat hij kwaad werd omdat het schot hem zeer deed, en dan ook nog eens naar hartelust begon te timmeren.
Het vak waar hij in stond was een heel stuk breder dan het vak in de oude vrachtwagen. Wat wij hebben gedaan is een kussen gemaakt van schuimrubber en dit tegen het schot gemaakt. Daardoor stond hij 15 cm krapper en haalde hij steun uit het schot, hij stond als een huis toen. Bovendien bezeerde hij zich niet meer en het timmeren was toen ook over.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:05

Neonlight schreef:
Ik ga juist tegen de draad in en adviseer je het tegenovergestelde, zet hem juist heel krap. Wij hebben het probleem gehad met een 18-jarige ruin die al 15 jaar meeging op wedstrijden door het hele land. We hadden een nieuwe vrachtwagen, en toen begon de ellende. Ik constateerde hetzelfde als jij (heb er uren bijgestaan in de vrachtwagen), hij zocht steun aan de wanden en viel dan om. Alleen wat er bij hem nog eens bij kwam was dat hij kwaad werd omdat het schot hem zeer deed, en dan ook nog eens naar hartelust begon te timmeren.
Het vak waar hij in stond was een heel stuk breder dan het vak in de oude vrachtwagen. Wat wij hebben gedaan is een kussen gemaakt van schuimrubber en dit tegen het schot gemaakt. Daardoor stond hij 15 cm krapper en haalde hij steun uit het schot, hij stond als een huis toen. Bovendien bezeerde hij zich niet meer en het timmeren was toen ook over.

Wat ben je weer lastig zeg :D :D
Het verhaal wat jij schetst kan natuurlijk ook heel erg goed..een kwestie van uitproberen dus..
Onze merrie wil de trailer al niet in als er een schot in staat en mijn oude pony ging wijdbeens staan in de trailer en als ze dat niet kon, was het mis..
Dat krapper zetten hebben wij nooit bij de hand gehad vandaar dat ik er ook niet aan dacht..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 09:39

Ik geloof niet dat hij nóg krapper in de trailer kan (we hebben het wel over een paard van 1.86 m). Maar ik kan het altijd uitproberen en kijken of dat lukt. Ik ben alleen bang dat de kans groter is dat óf de trailer gaat kantelen, óf dat hij sneller door zijn benen zakt, omdat hij de bochten niet kan opvangen door zijn benen wijd te zetten. Hij leunt namelijk zo erg, dat hij zijn benen erbij vergeet goed neer te zetten.